Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
msbox
gepost door: msbox op 29/12/11 20:08
Hallo

In een ander topic heb ik advies gevraagd over een niet al te dure SOT of kanadese kano.
Een redelijk beeld wat betreft merk en prijs heb ik nu al maar zit nog met een vraag nl:

Welke SOT of open kano met stoeltjes (geen bank) is geschikt om zowel alleen of met een partner te varen.

Zelf ben ik 1,93cm/120kg, partner een stuk lichter en kleiner.
Varen doen we op de maas en andere rustige rivieren/ beken.

Hopenlijk hebben jullie goed advies

Gr.maarten

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 29/12/11 20:22
Met een open kano gaat dat nog wel lukken, daar kun je relatief eenvoudig mee spelen (zeker als je op je knieen gaat zitten), ook qua trim (balans in de lengte) enz.

Als je echt af en toe met 2 personen zou willen varen zou ik een SOT maar gewoon vergeten en voor een open kano kiezen. Lennart, Nico en Kanoniem zullen je meer kunnen vertellen maar die zullen binnenkort wel van zich laten horen denk ik zo
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
msbox
gepost door: msbox op 29/12/11 21:22
Maar welke dan, wat zijn goede opties?
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 29/12/11 22:32
ervanuitgaande dat je budget nog steeds rond de 400 euro ligt, dan heb je niet veel keus. Ik kan wel iets als Wenonah, Mad River of zoiets gaan roepen maar die boten liggen buiten je budget.

Als je een beetje handig bent zou je kunnen overwegen eentje zelf te bouwen. Bijvoorbeeld de Cheap Canoe (http://www.bateau2.com/free/cheapcanoe.htm). Als je dat niet met epoxy en glasvezel maar op deze manier (http://www.alaska.net/~fritzf/Boats/KidClass/Boatshop/shopmain.htm) maakt kan dat voor een paar tientjes.

Op Song of the Paddle (Engels open kano forum) zijn behoorlijk wat mensen met dit model begonnen en het schijnt best een bruikbare boot te zijn, zowel voor beginners als gevorderden. En de manier waarop die schoolklas Wacky Lassie boten bouwt is simpel en volgens mij vrij doeltreffend. In geval van nood kit je de boel aan de binnenkant dicht met siliconen (badkamer) kit.

De op marktplaats ed. gangbare boten die je voor een lage prijs kunt krijgen zijn over het algemeen loodzware tobbes. Weet ik uit ervaring
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
msbox
gepost door: msbox op 30/12/11 12:06
Hoi michael

Ik snap dat mijn budget niet hoog is en ik kan het wel bijstellen naar 7 a 800 euro.
Zou je op basis van dit budget wel een advies kunnen geven?

Gr.maarten
Rein Hagenaars
gepost door: Rein Hagenaars op 30/12/11 16:31
Wat dacht je van Fluid Locomotion sit on top? Kan je op het water loskoppelen en weer vastmaken. Nooit meer ruzie in een kano. Een sit on top vaart toch iets makkelijker in je eentje, dan een Canadees.

Drijfvermogen voor 1 deel is voldoende, door los "kontje" dat je er aan vast kan maken. Testritje (alleen, of met z'n twee) kan je maken bij de Kanoshop.

Het is een modulair systeem, dus je kan het uitbreiden met zo veel als je zelf wilt. Afgelopen zomer hadden we er een stuk of 50 gekoppeld!

Point 65 heeft ook zoiets, de Tequilla, die ligt dan weer bij Arjan Bloem.

Het is maar een idee.

groeten, Rein.

Vloedkanosport.nl & kanoshop.nl
msbox
gepost door: msbox op 30/12/11 18:17
Nee geen koppelsystemen
Zijn er geen kanos of sots waarbij je alleen kunt varen maar ook met zn twee?
kanoniem
gepost door: kanoniem op 30/12/11 18:39
msbox schreef op 30/12/11 18:17:
[...] Zijn er geen kanos of sots waarbij je alleen kunt varen maar ook met zn twee?

Eigenlijk kun je alle tandem kano's, dwz. open kano's bedoeld om door twee personen gevaren te worden,
ook in je eentje varen. Maar dat vaart minder gemakkelijk dan een echte solokano. In principe kun je er vanuit gaan dat hoe groter de tandem kano is, hoe lastiger om daarmee solo te varen.
Andersom, dwz. een solo kano met z'n twee-en is eigenlijk niet mogelijk,
tenzij je met een hele lichte partner vaart in een hele grote solo kano.
msbox
gepost door: msbox op 30/12/11 19:48
Zou de perception prodigy 2. 14.5 iets kunnen zijn?
Volgens mij kun je deze alleen maar ook samen varen.
msbox
gepost door: msbox op 21/02/12 19:04
Ik ben er uit
Het is een wilderness pungo 140 geworden
Bedankt voor jullie reacties
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.