|
|
gepost door: Rocky op 04/01/12 11:12 |
|
 |
Jippee, nog eens een branding obderwerp!
Achterover hangen / leunen in de branding?
Alleen om te voorkomen dat ik van een bijna brekende golf afkukel...
Maw om een golf juist NIET te nemen.
Anders altijd voorwaards bij het nemen van een golf. Maar ik vaar dan ook niet vaak loodrecht van een golf af, meestal schuin.
Hoe schuin hangt af van hoe stijl de golf is; voor maximale snelheid wil je zo recht mogelijk vertrekken zonder dat je punt het water induikt.
In mijn geval wil ik maximale snelheid om een zo stevig mogelijke bottom turn te kunnen maken om vervolgens parallel aan de golf te blijven surfen.
Dan komen we ook gelijk aan de leuke moves:
Je vermeld dat je gaat carven op een lange golf.
Dan wil ik toch even vragen waar je dit doet, OP de golf of voor het schuim uit/met het schuim mee?
OP de golf carven lukt alleen als je parallel aan de golf surft en dus continue op het net-niet-brekende stuk surft.
Zoals de surfers doen dus.
Dit is echter niet altijd even makkelijk met een kayak maar met een stukje goede wil kom je een heel eind.
Dan nog een branding dingetje:
In je OP was het me niet echt duidelijk of je vraag betrekking had op het nemen van een golf of juist over het over een golf uitvaren.
Het verloop van het draadje maakt wel duidelijk dat het over het inzetten vd surf gaat.
Maar toch even iets over het uitvaren:
Ook hier is voorover de meest aangewezen houding.
Probeer die neus door de bijna brekende golf te duwen, lichaam eventueel een beetje schuin om je oppervlak verder te verkleinen.
Voor een inkomende schuimgolf kom je bij de actie–reactie die Remi al noemde.
Door een snelle voorwaartse beweging komt je voorpunt een beetje omhoog (je tilt als het ware je benen met een ruk omhoog), de golf kan dan onder je boot komen.
Doordat je een fractie later effectief voorover hangt is er minder kans dat je achterover gaat want je gewicht komt dan bovenop de golf te liggen.
Pluspunt is ook nog je voorwaartse snelheid.
Ideaal: snelheid maken naar de golf toe, neusje omhoog wippen door een snelle voorwaardse beweging en een stevige slag (eventueel een beetje opkanten), dan gelijk voortpeddelen op de golf.
Voor meer “lift” kun je ook eerst nog even je neus naar beneden duwen net voor je ‘m optilt (ref double. pump)
Vergelijk met achterover hangen:
Punt omhoog, gewicht achterop en je remt nog eens af ook
Golf raakt onder je voorpunt...
Wat zou er nu toch kunnen gebeuren?
Hier een klein gifje, de start is helaas niet echt duidelijk maar de neus komt op en de peddelaar blijft mooi recht / voorover zitten.

Dit is een riot boogie, die boot heeft praktisch geen volume in de achterpunt.
Een kort bootje mag dus geen excuus zijn om achterover te slaan
Nog even over de steun:
Als je al steunt in de branding probeer het dan altijd laag te doen zoals Rein al zei.
Maar tijdens een surf probeer ik de peddel meer als een roer te gebruiken (of “klaar te houden”) dan er echt op te steunen, dat remt maar af.
En als je boot planeerd heb je echt geen steun meer nodig
Bij crashen naar de kust toe helpt trouwens geen enkele steun en dan kun je (zodra je begint om te gaan) het best gewoon voorover leunen en gelijk meerollen.
Nu ik er over denk: bij het parallel surfen hou ik de peddel ook wel eens in iets dat je een hoge steun of hoog roer zou kunnen noemen MAAR ALLEEN NAAR DE GOLF TOE.
Disclaimer:
waarschijnlijk hang ik in de praktijk ook wel eens wat naar achteren maar dat is dan mijn gebrekkige techniek / lichamelijke conditie
|
 |
| http://rocky-kayaka.mybrute.com |
|