Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
Tjerk
gepost door: Tjerk op 01/01/12 14:17
Gelukkig nieuwjaar allen!

Komende maandag gaan we weer de branding in. Iets waar ik al een tijdje of nadenk maar nog steeds niet over uit ben is het volgende: Op het moment dat de golf gaat breken, hang je dan naar voren of naar achteren?

Ik merk dat beiden kan maar ik heb nog niet mijn vinger op de situatie kunnen leggen wanneer wat het beste is. Als je snelheid wil maken hang je natuurlijk naar voren. Maar in welk geval hang je nu naar achteren?

Groeten,

Tjerk

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
Rein Hagenaars
gepost door: Rein Hagenaars op 01/01/12 18:55
Hoi Tjerk,

Jij ook de beste wensen natuurlijk!

goeie vraag. Als je naar voren leunt, krijg je meer snelheid omdat de waterlijn van je kajak langer wordt. Zo kan je de golf sneller pakken. Als de golf te steil is en je dreigt over de kop te slaan leun je weer naar achteren. Hierdoor komt de neus van je kajak uit het water en blijf je (als het goed is) overeind. In feite rem je vanzelf ook iets af als je naar achteren leunt.

Probeer morgen ook eens zijdelings van een golf af te surfen (net zoals golfsurfers doen), dan merk je helemaal hoeveel je met je lichaamsgewicht kan doen. Tijdens het surfen is het ook belangrijk dat je je peddel gebruikt om actief te steunen, zo hou je de boel onder controle als de golven groter worden. De lage steun is het minst blessure gevoelig, dus die wordt dan ook het meest gebruikt.

Misschien slim om lid te worden van een (branding)kano vereniging of om een keertje een lesje te nemen bij een branding kajak bedrijf.

groeten! Rein.
Vloedkanosport.nl & kanoshop.nl
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 01/01/12 21:13
Zo zwartwit is het niet: als je naar voren leunt (of meer, snel naar voren beweegt) trek je je benen op en trek je de punt uit het water. probeer maar eens bij het ondersnijden op vlakwater. Als het goed is ga je niet helemaal achterover hangen maar juist ook voorover. Zelf hang ik bij de inzet een beetje naar achteren en daarna toch echt naar voren. Helpt ook bij het weer wegvaren

Het hangt dus ook enorm af van wat je wilt gaan doen, ik kan me zo voorstellen dat je juist snelheid wilt maken als je van een golf af gaat terwijl je aan de andere kant ook weer niet voorover wilt loopen. Vooroverbuigen en je benen optrekken om de punt uit het water te krijgen lijkt me dan het beste?

Maar daar mogen de experts wat over roepen

If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
Tjerk
gepost door: Tjerk op 01/01/12 21:34
Ha Reinier,

Bedankt voor je info!

Michiel, wat jij beschrijft had ik inderdaad al ervaren. Het meest ideale is als je de golf schuin af/in kan varen. Dan is het gewoon lekker kanten en steunen. Anders wordt het als je hem recht afgaat/afmoet. Meestal hang ik voorover om meer snelheid te hebben. Soms moet ik ook naar achter hangen. Dit doe ik nu op gevoel maar ik wil het ook begrijpen.

Als de golven hoger en steiler zijn hang ik naar voren. Ik probeer dan voor hij breekt aan de voet vd golf te zitten.

Als de golf breekt als ik het niet verwacht hang ik naar achteren. Dit doe ik alleen als de golf niet te hoog is. Is de golf hoger dan -pak hem beet- een meter dan wordt mijn bootje op zijn punt gezet.

Zal morgen eens meer proberen de punt omhoog ter trekken. Ben benieuwd

Ciao

Tjerk
freeflower
gepost door: freeflower op 02/01/12 09:50
hee,

wat ook nog een s belangrijk is is de soort boot die je vaart.
een korte boot reageert meer op actie is reactie en kan je dus je lichaam naar voren BEWEGEN om je punt om hoog te krijgen. timing is hierin van groot belang.

bij een lange boot maak je meer gebruik van het verdelen van je lichaamsgewicht.
je HANGT dan naar achteren.

bij het schuin van de golf af surfen maakt het niet veel uit. maar bedenk wel dat als je achterover zit je minder controle hebt en sneller om slaat.

greets remi
www.europagaai.nl - www.kajak.nl
Tjerk
gepost door: Tjerk op 02/01/12 23:25
Hiha!

Het was gaaf. Mooie cleane golven. Ik heb een klein bootje Riot 007. Bij hoge golven heb ik eerst gewacht tot je omhoog wordt gelift. Net voor hij breekt gooide ik mezelf naar voren en glee ik de golf af. Ging super. Volgens mij kan je dat niet meer doen als de golf te steil wordt.

Wat zijn leuke move's om mee te beginnen? Als de golf lang doorgaat ben ik voornamelijk lekker aan het carven maar er is vast meer....

freeflower
gepost door: freeflower op 03/01/12 16:25
hee,

als je opgepakt wordt en naar beneden schiet oprobeer dan eens je boot met een achterwaardse boogslag 180 graden te draaien daar na kun je door gaan naar de 360.
let wel op dat je niet opkant.

greets remi
www.europagaai.nl - www.kajak.nl
Rocky
K-1 Rules
gepost door: Rocky op 04/01/12 11:12
Jippee, nog eens een branding obderwerp!

Achterover hangen / leunen in de branding?
Alleen om te voorkomen dat ik van een bijna brekende golf afkukel...
Maw om een golf juist NIET te nemen.

Anders altijd voorwaards bij het nemen van een golf. Maar ik vaar dan ook niet vaak loodrecht van een golf af, meestal schuin.
Hoe schuin hangt af van hoe stijl de golf is; voor maximale snelheid wil je zo recht mogelijk vertrekken zonder dat je punt het water induikt.
In mijn geval wil ik maximale snelheid om een zo stevig mogelijke bottom turn te kunnen maken om vervolgens parallel aan de golf te blijven surfen.

Dan komen we ook gelijk aan de leuke moves:
Je vermeld dat je gaat carven op een lange golf.
Dan wil ik toch even vragen waar je dit doet, OP de golf of voor het schuim uit/met het schuim mee?

OP de golf carven lukt alleen als je parallel aan de golf surft en dus continue op het net-niet-brekende stuk surft.
Zoals de surfers doen dus.
Dit is echter niet altijd even makkelijk met een kayak maar met een stukje goede wil kom je een heel eind.

Dan nog een branding dingetje:
In je OP was het me niet echt duidelijk of je vraag betrekking had op het nemen van een golf of juist over het over een golf uitvaren.
Het verloop van het draadje maakt wel duidelijk dat het over het inzetten vd surf gaat.

Maar toch even iets over het uitvaren:
Ook hier is voorover de meest aangewezen houding.
Probeer die neus door de bijna brekende golf te duwen, lichaam eventueel een beetje schuin om je oppervlak verder te verkleinen.

Voor een inkomende schuimgolf kom je bij de actie–reactie die Remi al noemde.
Door een snelle voorwaartse beweging komt je voorpunt een beetje omhoog (je tilt als het ware je benen met een ruk omhoog), de golf kan dan onder je boot komen.
Doordat je een fractie later effectief voorover hangt is er minder kans dat je achterover gaat want je gewicht komt dan bovenop de golf te liggen.
Pluspunt is ook nog je voorwaartse snelheid.
Ideaal: snelheid maken naar de golf toe, neusje omhoog wippen door een snelle voorwaardse beweging en een stevige slag (eventueel een beetje opkanten), dan gelijk voortpeddelen op de golf.
Voor meer “lift” kun je ook eerst nog even je neus naar beneden duwen net voor je ‘m optilt (ref double. pump)

Vergelijk met achterover hangen:
Punt omhoog, gewicht achterop en je remt nog eens af ook
Golf raakt onder je voorpunt...
Wat zou er nu toch kunnen gebeuren?

Hier een klein gifje, de start is helaas niet echt duidelijk maar de neus komt op en de peddelaar blijft mooi recht / voorover zitten.

Dit is een riot boogie, die boot heeft praktisch geen volume in de achterpunt.
Een kort bootje mag dus geen excuus zijn om achterover te slaan

Nog even over de steun:
Als je al steunt in de branding probeer het dan altijd laag te doen zoals Rein al zei.
Maar tijdens een surf probeer ik de peddel meer als een roer te gebruiken (of “klaar te houden”) dan er echt op te steunen, dat remt maar af.
En als je boot planeerd heb je echt geen steun meer nodig

Bij crashen naar de kust toe helpt trouwens geen enkele steun en dan kun je (zodra je begint om te gaan) het best gewoon voorover leunen en gelijk meerollen.

Nu ik er over denk: bij het parallel surfen hou ik de peddel ook wel eens in iets dat je een hoge steun of hoog roer zou kunnen noemen MAAR ALLEEN NAAR DE GOLF TOE.

Disclaimer:
waarschijnlijk hang ik in de praktijk ook wel eens wat naar achteren maar dat is dan mijn gebrekkige techniek / lichamelijke conditie
http://rocky-kayaka.mybrute.com
Tjerk
gepost door: Tjerk op 17/01/12 20:40
Kijk dat is pas een reactie! Het gaat idd om de golf lekker af te gaan. Ga het vrijdag allemaal (hopelijk) proberen.

Groeten,

Tjerk
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.