|
msbox
|
gepost door: msbox op 01/01/12 20:23 |
|
 |
Hallo
Ik wil een keus maken tussen de volgende 2 kajaks
-Wilderness commander (120 of 140)
-Perseption protigy II 14.5
Het voordeel van de perseption is dat je zowel alleen als met 2 kan varen.
Ik wil vooral peddelen op de Maas en af en toe vissen.
Zijn deze twee kwalitatief vergelijkbaar (materiaal en prestaties)?
Groet,
Maarten |
 |
| |
|
|
Nico B
vh nb01
|
gepost door: Nico B op 01/01/12 21:43 |
|
 |
Beste Maarten,
Begrijp dat je de boot vandaag nog wilt hebben. Toch zou ik proberen om in iedergeval een proefvaart met beide boten te maken. Voor een nieuwe boot bij AB vandaan betekent dat je even moet wachten gezien de wintersluiting.
Je hebt het liefst een kajak waar je met z'n tweetjes goed mee weg komt en lieft alleen ook goed te varen valt. Zonder de bedoelde boot te kennen durf ik al op voorhand te zeggen dat dat soort combies zelden geslaagd zijn. Een boot die aan twee personen voldoende zitplaats biedt, stabiliteit en snelheid brengt is doorgaans te groot en te breed om alleen fijn mee te varen. Anders dan met een motorbootje is er niets anders die de grotere weerstand opheft dan jezelf. Combinaties die meer ge-ent zijn op alleen varen en waar zo nu en dan iemand meevaart zijn vaak weer te klein en te smal.
Daarnaast is samen varen in 1 boot (kajak of canadees) een hele klus op zich. Er worden zelfs cursussen in gegeven! Ik wil alleen zeggen; ga het uitproberen bij een winkel, een kano-vereniging of een verhuurbedrijf.
Groet,
Nico |
 |
| www.hobomaasafvaart.be |
|
|
msbox
|
gepost door: msbox op 02/01/12 00:00 |
|
 |
Ik woon te ver af van de twee bekende verkoopadressen in nederland om er even langs te gaan voor een proefvaart.
Daarom graag jullie advies. |
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 02/01/12 06:34 |
|
 |
Ons advies zal altijd moeten zijn: probeer zoveel mogelijk zelf uit. Want wat voor de een lekker vaart is voor de ander een ramp. Neem een dag de tijd, rij een rondje langs Barendrecht (outdoorxl), Bergschenhoek (kanoshop), Alphen aan den Rijn (kanototaal), Oude Wetering (Felix) en Wormer (Arjan Bloem) en je weet wat er te krijgen is.
Het beste is denk ik toch een open kano, dat geeft je meer mogelijkheden. Zo heel goed ben ik niet thuis in de modellen maar in ieder geval zul je moeten leren varen. Dit doe je het beste bij een vereniging. Daar kun je dan meteen ook boten en peddels etc. uitproberen (club materiaal of eens netjes vragen en een prive boot of peddel proberen). Misschien is het zelfs wel het handigste om voor jezelf een geschikte boot te kopen en die paar keer dat je met zijn 2-en erop uit wilt een clubbootje te pakken?
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
msbox
|
gepost door: msbox op 02/01/12 14:12 |
|
 |
noem eens wat type 1 persoons open kano's dan (met stoeltje, geen bankje)
dank voor je advies |
 |
| |
|
|
kanoniem
|
gepost door: kanoniem op 02/01/12 15:09 |
|
 |
msbox schreef op 02/01/12 14:12:
noem eens wat type 1 persoons open kano's dan (met stoeltje, geen bankje)
Wat bedoel je met stoeltje, in tegenstelling tot een bankje?
Want dat is (mij) niet duidelijk.
Daarnaast denk ik dat er niet veel opties (meer) voor je zijn,
er worden tegenwoordig maar heel weinig solo kano's aangeboden
in het goedkopere 'segment'.
Alleen de Old Town Pack kon ik zo nog even vinden op de diverse websites
die mogelijk nog geschikt voor je kan zijn (qua prijs).
|
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 02/01/12 21:17 |
|
 |
Misschien bedoelde Maarten zoiets als bij deze Wenonah ? Of juist meer zoiets als bij deze Mad River?
Overigens maakt het niet zo gek veel uit als je toch op je knieen gaat zitten , zoals eigenlijk zou "moeten"
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
msbox
|
gepost door: msbox op 21/02/12 19:05 |
|
 |
Ik ben er uit
Het is een wilderness pungo 140 geworden
Bedankt voor jullie reacties |
 |
| |