|
supersmurf
|
gepost door: supersmurf op 10/01/12 13:59 |
|
 |
Hallo,
ik heb eeb vraag over een type seabird discovery kajak
de kajak is :
Length: 420 cm (13.8´)
Width: 63 cm (24.8´´)
Depth: 35 cm (14´´)
Cockpit: 82.5x42.5 cm (31.5´´x15.6´´)
Capacity: 140 kg (308 lbs)
Volume: 293L (77.4 US gal)
Weight:
23 kg (50.7 lbs)
Nu is mijn vraag ,
kan ik met dit type kajak gewoon een kanaal over steken bijvoorbeeld de amer vanaf drimmelen?
ik heb deze kajak bij arjan bloem gezien.
vond het een mooi ding
ik zoek een kajak het liefst een nieuwe voor een leuk prijsje
ik vaar het liefst gewoon op rustig water,dus niet op zee ofzo
maar zoek wel een kajak dat als het nodig is ook wat groter water over kan steken
deze kajak leek mij geschikt,maar ik ben nog niet zo ervaren met het kajakken dus nu is mijn vraag wat vinden jullie van deze kajak?
er zit een skeg en een roer op dus er zijn voldoende tune mogelijkheden
ook heb je 3 opslag componenten dus je kan ook nog wat meenemen voor onderweg. |
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 10/01/12 14:25 |
|
 |
Antwoord op je vraag: ja, zolang die boot blijft drijven met jou erin moet dat lukken.
Voor de rest hoop ik toch heel serieus dat er niet een trend is ontstaan van mensen die alleen maar gaan posten met vragen als "is deze boot geschikt voor mij" en dat rustig 10 keer achter elkaar doen met elke keer een andere boot.
Ben je "gewone" noob is er niets aan de hand, ik ben best aardig en behulpzaam
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: bjorri op 10/01/12 21:05 |
|
 |
Misschien vind je op deze link ook wat informatie over de Seabird Discovery:
http://papa.messageboard.nl/7535/viewtopic.php?t=742
Sorry, je hebt de pech dat er net iemand tien keer een vergelijkbare vraag heeft gesteld zonder iets aan te nemen van anderen...
Seabird is een nieuw merk in Nederland dus is er nog weinig ervaring mee vrees ik, van de Discovery zal er niet meer dan een boot of drie vier rond varen in NL. De kans dat je dus iemand vindt met die boot is dus bijzonder klein.
Verder sluit ik me aan bij MV, de boot is er geschikt voor maar jij waarschijnlijk nog niet anders had je deze vraag niet gesteld. Een rivier van een paar honderd meter breed met beroepsvaart oversteken vereist enig inzicht, kennis en kunde en bij voorkeur doe je dat soort oversteken (voorlopig) niet alleen.
In Drimmelen zitten de Biesboschbevers, leuke, gezellige mensen die waarschijnlijk wel bereid zijn je eens mee te nemen.
edit: typo
bjorri heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 10/01/2012 21:12 |
 |
| http://kv-ossa.nl |
|
|
|
gepost door: bjorri op 12/01/12 21:25 |
|
 |
Ik heb ondertussen begrepen dat best wel veel mensen al in een Discovery rondvaren.
Helaas zijn de ervaringen die ik op internet kan vinden allemaal kopie's van elkaar.
Afgaande op de specificaties die ik kan vinden is het een prima boot voor de Biesbosch. Waarschijnlijk niet echt snel maar wel stabiel, als je met een groep mee wilt komen zal je er waarschijnlijk meer energie in moeten steken dan de rest maar het is nog wel mogelijk denk ik.
Een roer en scheg is een beetje dubbelop maar het zit elkaar niet in de weg.
Bergruimte zal het probleem ook niet zijn en met 140 kg totaal gewicht zal voor vrijwel iedereen voor een dagtocht ruim toereikend zijn. Voor weekenden zal de wat zwaardere vaarder wel de limiet bereiken. Te zwaar is instabiel en vaart zwaar.
Oversteken van de Amer kan wel, bij een eventuele zwempartij zal de boot niet zinken, echter door het ontbreken van deklijnen is een redding een stuk lastiger en vermoeiender voor de redder. Het genoemde reddingsysteem is inderdaad een gootje waarin je de peddel kunt vastleggen en met een peddelfloat aan je peddel een drijver kan maken (outrigger). Een behoorlijke tijdrovende en vermoeiende techniek die ook enige ervaring vereist. Onderwater instappen en oprollen vergt weliswaar (veel) meer ervaring maar is veel sneller, meer trefzeker en minder vermoeiend. In beide situaties eindig je met een boot vol water (instabiel), dus moet je ook een pomp meenemen. Omvallen komt bijna niet voor. Maar op een motor zet je ook een helm op...
Gebruik op volle zee of in de branding is niet verstandig, de boot voldoet niet aan de eisen genoemd in de sylabus: http://www.scribd.com/doc/50524713/Syllabus-Zeevaardigheid
Prima bruikbaar voor relaxte tochtjes verwacht ik, maar ik heb er dus nog(?)niet in gevaren...
Hopelijk heb ik met dit verhaal mn irritatie van deze week een beetje gecompenseerd. |
 |
| http://kv-ossa.nl |
|
|
supersmurf
|
gepost door: supersmurf op 12/01/12 22:40 |
|
 |
Hallo ik ben bekend met de bieschbosbevers,
ik doe deze winter de fijne kneepjes leren in het zwembad.
kan alleen niet wachten om zelf een eigen kajak te kopen om te gaan toeren.
maar heb geen zin om Heel erg veel geld er tegen aan te gooien ik wil hoog uit z'n 1000 euro voor heel mijn uitrusting uitgeven
dus kajak spatzeil peddel ,nu ben ik ook wat zwaarder weeg zelf 90 kilo
en zoek ook een stabiele kajak met wat bergruimte om evt.soms een nachtje weg te kunnen.
was al bij verschillende winkels geweest.
en had dit bootje bij arjan bloem gezien deze leek mij geschikt voor wat ik er mee wilde gaan doen.
ik had idd gezien dat er geen deklijnen aan zat alleen een netje aan de achterkant
maar misschien kan het er wel opgemaakt worden?
ik wil graag alle kneepjes leren vandaar dat ik eerst deze winter in het zwembad ga oefenen
met wat voor boot ben jij begonnen dan?
en wat voor bootje zal jij kopen als je bij een verenging zal gaan? |
 |
| |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 13/01/12 06:24 |
|
 |
supersmurf schreef op 12/01/12 22:40:
en wat voor bootje zal jij kopen als je bij een verenging zal gaan?
Het hele idee is juist dat een club verschillende soorten clubboten heeft die je eerst eens kunt uitproberen. Of dat je eens een mede-clublid kunt vragen om zijn/haar boot te mogen proberen. Als je dan wat meer ervaring hebt en verschillende modellen geprobeerd hebt kun je voor jezelf veel beter een keuze maken. Overigens zijn er ook clubs waar ze juist geen clubmateriaal hebben. Vaak zie je dan dat hele volksstammen in dezelfde boot gaan varen maar dat is dan ook omdat ze niets anders kennen.
Als je handig bent kun je zelf wel deklijnen aanbrengen maar het is nogal een gedoe, zeker als je niet goed weet hoe.
Overigens zou ik met een budget van 1000 euro toch zeker eens rond gaan kijken op de tweedehands markt. Want de aanvullende uitrusting is duurder en vooral belangrijker dan je denkt. Je kunt nog zo'n mooie boot hebben, als je een slechte peddel hebt vaart het nog steeds niet lekker.
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|