|
lennart
www.kanoshop.nl
|
gepost door: lennart op 16/01/12 11:03 |
|
 |
@remi.
15 jaar terug deze vraag ook al gesteld in het duitse kanumagazin.
Mijn opmerkingen:
- de rur is de meestbekende meestgevaren makklijkstbereikbare ww3 riveri voor ongeveer 30 miljoen mensen (nl be ruhrgebied.
- door de vorm van de bedding wordt de rur. tussen een peil van 70 en 220 cm ongeveer geen centimeter breder. hierdoor gaat het van een ww 2 naar een ww4-.
- het is geen drop pool. parkeerwaters zijn ook redelijk schaars.
afzekern met lijnen ect is niet echt een optie.
- peilstijgingen vn 50 cm op een dag zijn niet uitzonderlijk.
- een aantal passages / stuwen, wil ik graag altijd eerst bekijken voordat ik er doorvaar. ik loop het wasbord bv altijd. dus als ik daar niet klaar ben met het vangen van spullen of zelf aan het zwemmen ben, dan is het helaas en gaat de handel zonder mij de stad door. en zorg ik ervoor dat ik voor het wasbord uit de rivier ben.
- de rivier word vaak gevaren met een groepje vrienden. met daarbij de volgende valkuilen;
* Iedereen op hetzelfde nivo. is het voor de 1 net te veel dan ook voor de rest.
* minderduidelijke afspreken van te voren over leiderschap ect.
- hapsnapgroepsvorming op de parking. je rijdt naar kalterherberg. met 2 mens en kijkt daar wel wie er zijn en hoe de shullte in elkaar gaat zitten. das vaak belangrijker dan het vaarnivo en dergelijke. dat gaat alleen op de rur en vroeger op de lesse. andere riveren in Eiffel of Adrennen. lukt dat niet omdat daar veel minder gevaren wordt.
Dan nog paar algemene punten over het wildwatervaren in nederland.
- materiaal makt eht tegenwoordig veel makkelijker. Om ww 3 en 4 te varen met een moderne creeker is en stuk eenvoudiger als een polyester verdon van 4 meter.
- het (bijna) ontbreken van goede veiligheidscursussen.
- dwd is wat anders als een rivier.
- te weing ontwikkelde structuur in de branche (als je in een hal zelfstandig wil klimmen, heb je een papiertje nodig. de negelse hebben hun hele kanovaren vol met sterren en levels. wij hebben ook een berg papieren , maar daarvan worden alleen de zeepapieren voor een deelnemer en de instructuerspapeiren voor op zee en ww serieus genomen (enigzins).
ps ik post dit ook nog wel in een appart topic voor de discussie.
http://www.kanoforum.nl/forum/index.php/topic/4259/last
ps2 nog nooit gezwommen op de rur
ps3 behalve kanotrainer a en kanovaardigheid b heb ik geen papieren en vaar wel 20 jaar op zee, river en alles water tussen zit en geef/gaf waar ook instructie
- |
 |
| tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl |
|