Nieuw op het forum?
Je kan je hier registreren! Wachtwoord vergeten?
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 16/01/12 11:02
@remi in

15 jaar terug deze vraag ook al gesteld in het duitse kanumagazin.
Mijn opmerkingen:

- de rur is de meestbekende meestgevaren makklijkstbereikbare ww3 riveri voor ongeveer 30 miljoen mensen (nl be ruhrgebied.

- door de vorm van de bedding wordt de rur. tussen een peil van 70 en 220 cm ongeveer geen centimeter breder. hierdoor gaat het van een ww 2 naar een ww4-.

- het is geen drop pool. parkeerwaters zijn ook redelijk schaars.
afzekern met lijnen ect is niet echt een optie.

- peilstijgingen vn 50 cm op een dag zijn niet uitzonderlijk.

- een aantal passages / stuwen, wil ik graag altijd eerst bekijken voordat ik er doorvaar. ik loop het wasbord bv altijd. dus als ik daar niet klaar ben met het vangen van spullen of zelf aan het zwemmen ben, dan is het helaas en gaat de handel zonder mij de stad door. en zorg ik ervoor dat ik voor het wasbord uit de rivier ben.

- de rivier word vaak gevaren met een groepje vrienden. met daarbij de volgende valkuilen;
* Iedereen op hetzelfde nivo. is het voor de 1 net te veel dan ook voor de rest.
* minderduidelijke afspreken van te voren over leiderschap ect.

- hapsnapgroepsvorming op de parking. je rijdt naar kalterherberg. met 2 mens en kijkt daar wel wie er zijn en hoe de shullte in elkaar gaat zitten. das vaak belangrijker dan het vaarnivo en dergelijke. dat gaat alleen op de rur en vroeger op de lesse. andere riveren in Eiffel of Adrennen. lukt dat niet omdat daar veel minder gevaren wordt.

Dan nog paar algemene punten over het wildwatervaren in nederland.
- materiaal makt eht tegenwoordig veel makkelijker. Om ww 3 en 4 te varen met een moderne creeker is en stuk eenvoudiger als een polyester verdon van 4 meter.
- het (bijna) ontbreken van goede veiligheidscursussen.
- dwd is wat anders als een rivier.
- te weing ontwikkelde structuur in de branche (als je in een hal zelfstandig wil klimmen, heb je een papiertje nodig. de negelse hebben hun hele kanovaren vol met sterren en levels. wij hebben ook een berg papieren , maar daarvan worden alleen de zeepapieren voor een deelnemer en de instructuerspapeiren voor op zee en ww serieus genomen (enigzins).

ps ik post dit ook nog wel in een appart topic voor de discussie.
ps2 nog nooit gezwommen op de rur
ps3 behalve kanotrainer a en kanovaardigheid b heb ik geen papieren en vaar wel 20 jaar op zee, river en alles water tussen zit en geef/gaf waar ook instructie

-
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl

Reacties (1 van 1 pagina's) Bekijk laatste reactie op deze pagina
freeflower
gepost door: freeflower op 18/01/12 23:22
- de rur is de meestbekende meestgevaren makklijkstbereikbare ww3 riveri voor ongeveer 30 miljoen mensen (nl be ruhrgebied.

moeten we zo houden. dus moeten we opletten dat het niet wordt verboden doordat er teveel ongelukken gebeuren.

- door de vorm van de bedding wordt de rur. tussen een peil van 70 en 220 cm ongeveer geen centimeter breder. hierdoor gaat het van een ww 2 naar een ww4-.

dus ken je waterstanden en je eigen vaar niveau. het is geen schande eens nee te zeggen.

dit is niet de enige manier om te beveiligen. je kan goed beveiligen vanuit je boot.

het is geen schande te stoppen en verder te lopen.

- een aantal passages / stuwen, wil ik graag altijd eerst bekijken voordat ik er doorvaar. ik loop het wasbord bv altijd. dus als ik daar niet klaar ben met het vangen van spullen of zelf aan het zwemmen ben, dan is het helaas en gaat de handel zonder mij de stad door. en zorg ik ervoor dat ik voor het wasbord uit de rivier ben.

goede keuze. nog beter is zorgen dat alles en iedereen er uit is bij het kijken.

- de rivier word vaak gevaren met een groepje vrienden. met daarbij de volgende valkuilen;
* Iedereen op hetzelfde nivo. is het voor de 1 net te veel dan ook voor de rest.
dus stopt iedereen. en wanneer we ons eigen niveau kennen...

leerpuntje???

- hapsnapgroepsvorming op de parking. je rijdt naar kalterherberg. met 2 mens en kijkt daar wel wie er zijn en hoe de shullte in elkaar gaat zitten. das vaak belangrijker dan het vaarnivo en dergelijke. dat gaat alleen op de rur en vroeger op de lesse. andere riveren in Eiffel of Adrennen. lukt dat niet omdat daar veel minder gevaren wordt.

hierdoor neem je een groot risico. wie is er verantwoordelijk wanneer er iets gebeurd?( hij zei dat het wel kon)

- materiaal makt eht tegenwoordig veel makkelijker. Om ww 3 en 4 te varen met een moderne creeker is en stuk eenvoudiger als een polyester verdon van 4 meter.

klopt alleen dat verbeterd de veiligheid in het water dus niet.

http://www.europagaai.nl/main.asp?CourseID=204&LID=1(juiste link)

helemaal mee eens

- te weing ontwikkelde structuur in de branche (als je in een hal zelfstandig wil klimmen, heb je een papiertje nodig. de negelse hebben hun hele kanovaren vol met sterren en levels. wij hebben ook een berg papieren , maar daarvan worden alleen de zeepapieren voor een deelnemer en de instructuerspapeiren voor op zee en ww serieus genomen (enigzins).

aan deze structuur wordt hard gewerkt. ik meen dat er op 2014 wordt gemikt.

het is niet mijn bedoeling tegen schenen te trappen. maar wel om mensen wakker te schudden en te laten na denken of ze niet te veel risico's nemen.

greets remi

ps
ik heb 15 jaar ervaring waarvan 8 als gediplomeerd instructeur op wild water. en heb mij verdiept in veiligheid op en in wild water.

freeflower heeft dit bericht als laatste gewijzigd op 20/01/2012 11:33
www.europagaai.nl - www.kajak.nl
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 19/01/12 08:12

moeten we zo houden. dus moeten we opletten dat het niet wordt verboden doordat er teveel ongelukken gebeuren.
+1

dus ken je waterstanden en je eigen vaar niveau. het is geen schande eens nee te zeggen.
waar ga je dat vinden?

dit is niet de enige manier om te beveiligen. je kan goed beveiligen vanuit je boot.
+1
als je die vaardigheden hebt wel. dat is het lastige van onze sport. Er zijn er veel die ww3 kunnen varen. ww3 met een komplete zwemmer aan je achterpunt is een ander verhaal.
Ik ken redleijk wat plekken waar mensen les krijgejnin het varen op wildwater en waar gelet word op de veiligehidsaspecten. Les krijgen en het beveiligen vanuit een boot is daarbij , vind ik een stuk minder ontwikkeld als het staan met een lijntje. staan met een lijntje. is ook veel makkelijker dan varen met een zwemmer.

het is geen schande te stoppen en verder te lopen.
+1 moet je het wel kunnen zien en de tijd hebben om uit te stapen voordat de bende is ontstaan.

goede keuze. nog beter is zorgen dat alles en iedereen er uit is bij het kijken.
+1

dus stopt iedereen. en wanneer we ons eigen niveau kennen...

+1 vaak is er voordat besluit een zwempartij vooraf gegaan en dan word het weer lastig.

leerpuntje???
+1

hierdoor neem je een groot risico.
+1
wie is er verantwoordelijk wanneer er iets gebeurd?( hij zei dat het wel kon)
If the shit hits the fan hoop ik maar dat er iemand is met papieren dan heb ik het gezeik niet;). en eht erge is dat doordat er onvoldoende duidelijk is waar ik me kan verzekren voor dit soort ellende het 1 van de redenen is waarom ik nog steeds twijvel over het halen van papieren. (Gevoelig onderwerp zo links en rechts denk ik).

klopt alleen dat verbeterd de veiligheid in het water dus niet.
+1. ik denk dat er een stuk schijnveiligheid ontstaat. materiaal en een stuk beter. bv1 ik stoot mn kop liever met een rocker op mn hoofd dan een ace.).
bv2 ik denk tegenwoordig dat het leuk om met een openkano de rur te varen, met alleeen een wetsuit, een wollentrui, en een anorakje zoals ik 20 jaar geleden de riveir af voer wilde je er niet aan denken.

http://www.europagaai.nl/main.asp?ChapterID=7&LID=1
snel geteld
1 veiligheidcusrus op 60 wildwatercursusen. (we hebben allebei gelijk:)
ja op ieder wildwatercurus is er oog voor veiligheid.

helemaal mee eens

de structuur is er al ongeveer zo lang ik inneen boot zit. alleen boeit het niet.
verschil tussen hier en bv de uk. nieuwe wwbaan daar zegt , je moet je op het nivo zijn dan een 3 star. en dan begrijpt iedereen wat er bedoelt word. Bij dwd probeerden ze dat ook voor het begin. Dat heeft nooit zo gewerkt.

het is niet mijn bedoeling tegen schenen te trappen. maar wel om mensen wakker te schudden en te laten na denken of ze niet te veel risico's nemen.
+1 (alhoewel, soms moetje schoppen voordat iemand wakker word)
greets remi

ps
ik heb 15 jaar ervaring waarvan 8 als gediplomeerd instructeur op wild water.

en heb mij verdiept in veiligheid op en in wild water.
+1
tikken dat kan ik niet, www.kbt-katwijk.nl www.nirjhara.tk www.levitas.nl www.jumpteam.nl
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 19/01/12 19:06
lennart schreef op 19/01/12 08:12:

Remi:

Lennart:
de structuur is er al ongeveer zo lang ik inneen boot zit. alleen boeit het niet.
verschil tussen hier en bv de uk. nieuwe wwbaan daar zegt , je moet je op het nivo zijn dan een 3 star. en dan begrijpt iedereen wat er bedoelt word. Bij dwd probeerden ze dat ook voor het begin. Dat heeft nooit zo gewerkt.

Het verschil is dat in de UK voor heel veel zaken een bepaald niveau vereist is. Wil je mee doen in een bepaalde klasse kanopolo moet je een bepaalde star hebben. In Nederland kan theoretisch iedereen op elk niveau meedoen (als je een plekje in een team kunt vinden).

Het behalen van sterren wordt daar ook spelenderwijs gestimuleerd, een beetje vergelijkbaar met de insignes van de scouts.

Een paar jaar geleden heeft Erwin Roos dacht ik eens een voorstel gemaakt voor een NL versie van het sterren systeem maar volgens mij is het niet echt van de grond gekomen.

Overigens is een bepaald diploma geen garantie van en vervanger voor gezond verstand. In geen enkele discipline.

If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
roosmcd
Gennepermolen
gepost door: roosmcd op 19/01/12 20:52
lennart schreef op 19/01/12 08:12:
If the shit hits the fan hoop ik maar dat er iemand is met papieren dan heb ik het gezeik niet;). en eht erge is dat doordat er onvoldoende duidelijk is waar ik me kan verzekren voor dit soort ellende het 1 van de redenen is waarom ik nog steeds twijvel over het halen van papieren. (Gevoelig onderwerp zo links en rechts denk ik).

Bij een vorige vereniging is er tegen mij gezegd dat ik beslissingen over het varen toch niet kon snappen omdat ik geen SRT-diploma had, dus ik ben vrij skeptisch over dat soort dingen. Ik ga liever met mensen varen die ervaring hebben, dan dat ze zo'n papiertje hebben gehaald.
Manos esto var a lastimar
freeflower
gepost door: freeflower op 20/01/12 11:32
michielv schreef op 19/01/12 19:06:

Het verschil is dat in de UK voor heel veel zaken een bepaald niveau vereist is. Wil je mee doen in een bepaalde klasse kanopolo moet je een bepaalde star hebben. In Nederland kan theoretisch iedereen op elk niveau meedoen (als je een plekje in een team kunt vinden).

Het behalen van sterren wordt daar ook spelenderwijs gestimuleerd, een beetje vergelijkbaar met de insignes van de scouts.

Een paar jaar geleden heeft Erwin Roos dacht ik eens een voorstel gemaakt voor een NL versie van het sterren systeem maar volgens mij is het niet echt van de grond gekomen.

Overigens is een bepaald diploma geen garantie van en vervanger voor gezond verstand. In geen enkele discipline.

bij europagaai gebruiken we dit systeem al jaren. van iedere deelnemer wordt bijgehouden op welk niveau hij vaart. dit wordt uitgesplitst in verblokt en volume water. op deze manier zorgen we er voor dat we geen deelnemers krijgen die het niveau van de cursus niet aankunnen. natuurlijk kan je je techniek verbeterd hebben. om dit te achterhalen is 1 telefoontje vaak genoeg. dit is uitgewerkt in een certificatiesysteem voor deelnemers, instructeurs, gidsen en organisaties. dit systeem wordt deels overgenomen door het ISO keurmerk dat in (ik meen) 2014 klaar moet zijn.

ik ben het helemaal eens met je stelling over het gezond verstand. belangrijk is wel dat je de kennis hebt om die gezonde inschatting te maken. maar ik verwacht dat veel van ons dat wel hebben.

greets remi

Martijn
gepost door: Martijn op 21/01/12 10:31
michielv schreef op 19/01/12 19:06:

Ik heb geen enkele "star" en toch genoeg gekanopoloot in GB...
Dus als ze een systeem hebben, wordt het niet erg nageleefd, enige eis was een CE gekeurd helmpje.. (voor als je een kei tegenkomt ws)
if (!$succeed) {$try++}
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
gepost door: michielv op 21/01/12 22:16
Martijn schreef op 21/01/12 10:31:
Ik heb geen enkele "star" en toch genoeg gekanopoloot in GB...
Dus als ze een systeem hebben, wordt het niet erg nageleefd, enige eis was een CE gekeurd helmpje.. (voor als je een kei tegenkomt ws)

Dat geldt alleen voor BCU leden in een BCU competitie. Als buitenlander doe je niet mee met een BCU competitie en het zal ook wel niet zo star (pun intended ) zijn als ik beschreven heb maar in principe was het wel zo dat je bepaalde vaardigheden en kennis van het spelletje diende te hebben om in een bepaalde klasse uit te kunnen komen.
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
lennart
www.kanoshop.nl
gepost door: lennart op 22/01/12 09:06
gezond verstand is fijn,
ervaring en training ook.

Een goede training is een goede anvulling op een bakervaring en andersom ook. Ervaring zorgt er meestal voor dat er geen problemen ontstaat. Een training helpt bij problemen oplossen.

Ik heb geen srt gedaan, maar als iemand daaarom mji ooit uitsluit van een discussie over het varen van een rivier, dan ben ik weg.

Ik kan me voorstellen dat het soms niet handig is om met 20 man te overleggen over welke rivier er gevaren word.

leuk draadje bij de ENgelse
http://www.ukriversguidebook.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=86013&p=613066&sid=50c2cc9d04435ed8d010267777e7cede#p613066

Iedereen veel plezier die vandaag naar de rur gaat. er staat nog genoeg voor een leuke dag.

Ik ben in Merwestijn.
Martijn
gepost door: Martijn op 22/01/12 11:49
michielv schreef op 21/01/12 22:16:
Dat geldt alleen voor BCU leden in een BCU competitie. Als buitenlander doe je niet mee met een BCU competitie en het zal ook wel niet zo star (pun intended ) zijn als ik beschreven heb maar in principe was het wel zo dat je bepaalde vaardigheden en kennis van het spelletje diende te hebben om in een bepaalde klasse uit te kunnen komen.

Ik bedoel ook BCU competitie ed. (ben/was ook BCU lid)
Maar om het niet teveel off-topic te laten raken..

Ik denk dat punten- / sterren-systemen of hoe je het ook inricht wel goed zijn, en houvast bieden voor verenigingen. Maar nog steeds kan ieder vriendengroepje bij de kanoboer om de hoek een bootje halen, en gewoon gaan varen wanneer ze willen. Dus het probleem van een enkele idioot die niet weet wat ie aan het doen is los je daarmee mi niet op.
if (!$succeed) {$try++}
roosmcd
Gennepermolen
gepost door: roosmcd op 25/01/12 23:12
lennart schreef op 22/01/12 09:06:
Ik heb geen srt gedaan, maar als iemand daaarom mji ooit uitsluit van een discussie over het varen van een rivier, dan ben ik weg.

Als je een aantal jaren lid bent van een vereniging, kijk je daar toch anders naar.

Maar hetzelfde bij de Rur; vraag je vantevoren of je het wel met een flink aantal beginners moet varen, hoor je naderhand dat niemand had kunnen voorzien dat je met beginners de Rur niet met hoog water kunt varen. Had ik misschien toch eerder mijn lidmaatschap moeten opzeggen

Manos esto var a lastimar
Wilko
http://kayaker.nl
gepost door: Wilko op 26/01/12 16:51
Martijn schreef op 22/01/12 11:49:
Ik denk dat punten- / sterren-systemen of hoe je het ook inricht wel goed zijn, en houvast bieden voor verenigingen. Maar nog steeds kan ieder vriendengroepje bij de kanoboer om de hoek een bootje halen, en gewoon gaan varen wanneer ze willen. Dus het probleem van een enkele idioot die niet weet wat ie aan het doen is los je daarmee mi niet op.

Je hebt hier zeker een punt.

Aan de ene kant heb ik zoiets van: je kunt niemand tegen een gebrek aan zelfkennis, gevareninschatting en zelfbehoud beschermen, dus als die persoon zo dom is om een kano te kopen en de watervallen van Schaffhausen af te stuiteren en daarbij om te komen of heel erg beschaigd te raken, zo be it.

Aan de andere kant zorgen dat soort van eikels er voor dat onze sport schade oploopt, wat zich bijvoorbeeld kan uiten in verboden voor bepaalde rivieren of waterstanden. Daarnaast is het zo dat de samenleving er ook nog eens onder lijdt (al is het alleen maar vanwege de kosten voor het levenslang verzorgen van een nieuwe aanwinst in vegetatieve staat of zelfs de bergingskosten van het lijk en de emotionele schade die dat voor hulpverleners, omstanders, familie en vrienden op kan leveren).

Moet je wel alles *willen* afdekken met certificeringen, regels, wetten en verboden?

Als langjarige en redelijk regelmatige Rurvaarder ben ik namelijk van mening dat mensen die zelf hebben leren varen niet zonder meer slechtere wildwatervaarders zijn dan degenen die dat via een vereniging (mijn geval) of een al dan niet gecertificeerde cursus van een buitensportbedrijf hebben geleerd. Ik ben dan ook niet zo zeker dat een certificering of diplomering zoveel uit zal maken, behalve dat het de toegankelijkheid van de sport moeilijker maakt en er weer een lading bureaucratie wordt geïntroduceerd waar vooral de pennenlikkers en bepaalde politici op lijken te geilen.

De Rur heeft voor mijn gevoel een min of meer theoretische bovengrens in moeilijkheidsgraad (als de waterstand dusdanig hoog is dat het water hoger staat dan de onderzijde van de bruggen). Ik denk dat je bij gemotiveerde studenten in een cursus dat niveau (met *heel* hoog water zie ik het ook ongeveer als klasse IV) nog wel kunt aanleren. Maar wat doe je bij moeilijker wildwater?

Ik ben van mening dat het leren varen van wildwater V (en meer) niet iets is dat cursussen bij verenigingen of buitensportbedrijven aan kunnen (of zelfs zouden moeten, gezien het risiko en het gebrek aan voldoende diepgang tijdens zo'n cursus) bieden. Er komt volgens mij een hoop meer bij kijken dan alleen maar de zaken die bij een cursus kunnen worden geboden. Hoe leer je bijvoorbeeld iemand met zijn leven te vertrouwen op zijn eveneens betalende medecursisten?

Kortom: leuk die certificeringen, maar laat mensen op de Rur varen op basis van hun eigen kennis, ervaring en inschattingsvermogen. Ja, er zullen in de toekomst zeker nog genoeg zwemmers gaan zijn op de Rur, en het zou me ook niet verbazen als er nog eens iemand om het leven komt op die rivier. Toch lijkt me dat voor iedereen die vaart een minder ongezonde toestand dan met verboden en regels proberen de echte hersenlozen van het water te houden.
Dat weerhoudt mij er in ieder geval niet van om prutsers op de rivier mijn ongezouten mening over hun levensgevaarlijke praktijken te geven. :-)
Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen.
freeflower
gepost door: freeflower op 26/01/12 19:31
Wilko schreef op 26/01/12 16:51:

Dat weerhoudt mij er in ieder geval niet van om prutsers op de rivier mijn ongezouten mening over hun levensgevaarlijke praktijken te geven. :-)

en ik denk dat dat dan weer voor een sociale controle zorgt.

greets remi
bjorri
gepost door: bjorri op 26/01/12 19:56
Een cursus is het versneld en gericht opdoen van ervaring, bovendien kom je situaties tegen die met echte ervaring zeldzaam en zeker ongewenst zijn. Ray Goodman zei ooit naar aanleiding van een incident: "All this training comes together in one moment."

Een diploma of certificaat zegt nix meer maar ook nix minder dan dat 'je' op dat moment aan de eisen voldeed. Waarde: zeker. Garantie: niet! Net zo goed als het niet hebben van een papiertje natuurlijk niet zegt dat je de vaardigheid/kennis niet beheerst.

Toch ervaar ik wel eens dat mensen die stelselmatig elke vorm van certificering weigeren zich regelmatig ook niet conformeren aan andere afspraken of algemeen aanvaarde (veiligheids) regels.
http://kv-ossa.nl
Jenita
gepost door: Jenita op 26/01/12 21:48
Ik vind het wel een interessante discussie. Maar hij blijft wel altijd zonder een goede uitkomst. Je kunt mensen wel gaan zeggen je moet verplicht een bepaalde vaardigheid hebben behaald wil je iets mogen/ kunnen varen.
Maar zodra iemand dan bijvoorbeeld een winter niet vaart dan wil dat niet zeggen dat hij of zij in het voorjaar nog steeds even goed vaart.
Dus eigenlijk is het onmogelijk om ergens een niveau aan vast te knopen.

Alles gaat neerkomen op gezond verstand. En helaas heeft niet iedereen dat, dus het probleem van onervaren mensen op het water blijf je houden. Of tenminste mensen die op het verkeerde traject met mogelijk de verkeerde waterstand aanwezig zijn.
Wat je zou kunnen doen is mensen informeren over water maar dat kan ook weer alle kanten op. Mensen gaan denken ik weet nu hoe het zit en worden een soort van overmoedig, dus denken dat ze iets kunnen omdat ze het wel weten, maar kunnen het in de praktijk niet uitvoeren. Andere zullen misschien wel verstandig zijn en voorzichtiger zijn en goed voorbereid op pad gaan en de juiste trajecten met de juiste waterstand kiezen. En weer andere zullen alle informatie niet in zich opnemen en gewoon hetzelfde doen als ze zonder informatie doen. En zo heb je nog meer opties.
Ik ben zelf wel een voorstander van opleidingen en cursussen. Als je namelijk geïnteresseerd bent dan kun je op theoretisch vlak maar ook vaak in de praktijk veel kennis en ervaring opdoen. Natuurlijk zegt dat nog niet dat je in geval van nood in staat bent tot handelen zoals je dat hebt geleerd. En misschien is iemand zonder deze papieren dat weer wel. Maar jij bent dan wel degene met de kennis en als het goed is ook de materialen. Als je zo`n papiertje dan echt perfect wilt maken dan moet je misschien ook psychische tests gaan doen en op korte termijn meerdere trainingen met verschillende situaties moet gaan doen.

Maar nog zoiets, bijna iedereen heeft een werplijn bij, maar hoeveel mensen kunnen ook daadwerkelijk echt goed zo`n lijn werpen? En bij een eventuele misser nog iemand binnen een korte tijd/ afstand nog uit het water halen. Hoe vaak oefen je eigenlijk met gooien?

Zijn allemaal kleine dingen maar toch best belangrijk, vind ik dan.
Ik heb zelf de afgelopen jaren wat papieren gehaald. Afgelopen jaar bijvoorbeeld mijn ww2 instructeurs papieren en WRT. Vorig jaar mijn IRF 2 (ww2 raften instructeurs papieren) En ik heb bij alle cursussen veel geleerd over stromend water, reddingstechnieken en nog meer.
Ik train meerdere keren per jaar deze vaardigheden zodat ik mijn papieren ook waard ben. Ik vind het interessante dingen die ik toen geleerd heb zoals de reddingstechnieken met verschillende materialen met verschillende situaties. Ik ben er van overtuigd dat ik met deze kennis en vaardigheden ook meer waard ben op het water. Ik begrijp nu meer van stromend water en ben sowieso beter in staat mensen te helpen in bepaalde situaties, dan als ik deze kennis niet zou hebben. Ook is de handelings snelheid veel sneller dan deze was voordat ik deze cursussen had gedaan.

Maar vaardigheden en kennis moeten natuurlijk worden onderhouden. En ervaring is ook belangrijk, maar zonder de juiste kennis en een gezond verstand, maak je misschien te laat de juiste beslissing, gebeurt er eerst iets voordat je ergens op voorbereid bent of handel je op de verkeerde manier.
Ik wil niet zeggen dat ik nu echt altijd goed voorbereid ben en op de juiste manier handel, maar ik wil wel zeggen dat deze cursussen in mijn ogen een meerwaarde hebben.

Kortom, het zal altijd hetzelfde blijven op het water en we moeten hopen dat mensen op tijd hun gezond verstand gebruiken.
Wilko
http://kayaker.nl
gepost door: Wilko op 26/01/12 22:13
bjorri schreef op 26/01/12 19:56:
Een cursus is het versneld en gericht opdoen van ervaring, bovendien kom je situaties tegen die met echte ervaring zeldzaam en zeker ongewenst zijn. Ray Goodman zei ooit naar aanleiding van een incident: "All this training comes together in one moment."

Een diploma of certificaat zegt nix meer maar ook nix minder dan dat 'je' op dat moment aan de eisen voldeed. Waarde: zeker. Garantie: niet! Net zo goed als het niet hebben van een papiertje natuurlijk niet zegt dat je de vaardigheid/kennis niet beheerst.

Toch ervaar ik wel eens dat mensen die stelselmatig elke vorm van certificering weigeren zich regelmatig ook niet conformeren aan andere afspraken of algemeen aanvaarde (veiligheids) regels.

Begrijp me niet verkeerd: Ik ben niet tegen cursussen of tegen certificering.
Sterker nog, ik heb een aardig stapeltje certificaten en diploma's liggen.

Dat gezegd hebbende ben ik na een tweetal cursussen (1 beginnerscursus van een studentenkanovereniging, gevolgd door een maand of acht varen bij die club en daarna nog een cursusweek op wildwater bij een commerciëel bedrijf) er vooral achter gekomen dat die maar een beperkte hoeveelheid materiaal in zo'n cursus kunnen stoppen, en het in mijn ogen geen alternatief voor maar slechts een aanvulling is op zelf ervaring op doen en heel veel varen. En ja, ik heb zelf aardig wat cursussen gegeven, dus ook die kant van de zaak is me niet onbekend.

Ik ben heel bewust met een paar maten begonnen ervaring op te doen op steeds moeilijkere rivieren, die we zeker in het begin behoorlijk conservatief hebben benaderd. Dat vergt weliswaar een kritische houding naar je eigen kunnen, je beperkingen en de zaken die noodzakelijk zijn om je veilig verder te kunnen ontwikkelen, maar ook een (groeiende) vertrouwensband met je maten. Dat laatste is iets dat ik niet in een cursus gegoten zie worden.

Wat mij ook opgevallen is aan cursussen (en dan vooral wildwaterredding/swiftwater rescue) is dat er de afgelopen decennia erg veel is veranderd. Als je in negentienpaddenstoel een cursus veligheid op wildwater of zo hebt gedaan en sindsdien regelmatig op de rivier zit en met andere mensen vaart maar je niet op de hoogte hebt gehouden van de ontwikkelingen dan zul je op een gegeven moment achter de feiten aan gaan lopen.

Het problem met cursussen is echter dat bij nogal wat mensen de gedachte lijkt te spelen dat ze, omdat ze ooit die cursus hebben gedaan, nu voor de rest van hun leven daarvoor "ingeënt" zijn. Dat is helaas niet zo, waardoor je zo nu en dan op het water met achterhaalde en soms zelfs gevaarlijke technieken of materialen geconfronteerd wordt, vaak van mensen die de technieken die ze geleerd hebben (en al gedeeltelijk vergeten zijn) zelden of nooit in de praktijk gebruiken.

Vaar je met mensen die hun reddingstechniek regelmatig gebruiken, dan schat ik de kans ook groter in dat ze moeite doen om hun material en hun kennis actueel te houden. Ik heb maar zelden zoveel over reddingstchnieken geleerd als tijdens de vakanties met Amerikaanse wildwater "Open Boaters". Die mannen kwamen regelmatig in de problemen, maar waren bijzonder goed in zichzelf en anderen redden.

Kortom, ga regelmatig in een boot op wildwater zitten en gebruik cursussen en certificeringen als een aanvulling en niet als je basis of zelfs de enige bron van ervaring op doen. Ik wil de curisten niet te eten geven die je vraagt: Hoeveel vaar je? Waarop je dan het trotse antwoord krijgt: "Al 8 jaar!" Als je dan doorvraagt naar hoeveel dagen ze per jaar op wildwater zitten, dan komt er enigszins beteuterd uit: "Alleen die cursusweek elke zomer." --Zucht!--
Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen.
bjorri
gepost door: bjorri op 27/01/12 00:12
@Wilco: mee eens, blijven oefenen om je (papiertje) te kunnen blijven waarmaken.

@janita: Ik doe dan grootwater varen, ww ben ik nitwit, werplijn heb ik niet eens. Maar allerlei veiligheidtechnieken oefenen we zeer regelmatig, reddingen en slepen in lastige omstandigheden doen we toch wel oefenen. In mijn omgeving is dat bij de meeste grootwater vaarders is nauwelijks een discussie, dat doe je gewoon. Kom je eens iemand tegen die verklaart dat ie vorig jaar nog eens geoefend heeft met redden dan heeft ie een heel goed verhaal nodig om alsnog mee te mogen.
http://kv-ossa.nl
Advertentie:
Advertentie:
Promo:
© 2012 Kanoforum.