|
jornbelgie
|
gepost door: jornbelgie op 14/04/12 16:56 |
|
 |
http://www.natuurgidsardennen.be/
Hallo,
ik organiseer natuurexcursies per kajak in de bekgische ardennen. Op aanvraag ook mogelijkheden in de grensmaas en de Dijlevallei ten zuiden van Leuven. Sporadisch ook mogelijkheid voor kajaktochten met gids in de Biesbosch. Ik kom naar de plaats die u wenst met trailer en voldoende kajaks.
http://www.natuurgidsardennen.be/
Kajakexcursie
De lokale rivieren zijn het gemakkelijkste te verkennen per kajak. Doordat ik over een volledige kajakuitrusting voor 24 personen kan beschikken, kunnen jullie kajakexcursies doen voor een voordelige prijs. Tijdens het varen door een prachtig natuurdecor zijn regelmatig beversporen, waterspreeuwen, ijsvogels en grote gele kwikstaarten waar te nemen.
Deze excursies kan u zowel met als zonder gids boeken.
Het is de ultieme manier om de prachtige natuur van de Ourthe te ontdekken.
De boten zijn open kajaks met voorgevormde zitplaats en worden met dubbele kajakpeddel gebruikt.
Er zijn ook enkele kanopeddels beschikbaar, zodat de kajaks als kano gebruikt kunnen worden,
en zeker bij laag water is een enkele peddel handiger om beter te kunnen afduwen.
Ik beschik over voldoende kajaks voor groepen tot 40 personen.
Ook op aanvraag enkele eenpersoonskajaks.
Op aanvraag ook 1 kano voor 3 personen die met enkele kanopeddels gebruikt wordt.
Totaal kunnen er dus 22-28 mensen gelijktijdig kajakken.
Voor het transport, zijn 9 kajaks het meest praktisch, gezien er op de trailer maar 8 kajaks passen.
Meer kajaks kunnen indien nodig wel voorzien worden bij grotere groepen.
De driepersoonskajaks zijn vooral handig voor mensen met kinderen, maar kunnen ook door 3 volwassenen gebruikt worden, waar het water diep genoeg is, zoals op het meer van Nisramont, of in het winterhalfjaar wanneer de waterstand hoger is. Bij kleinere groepen tot 18 personen, kunnen er ook 2 personen per kajak geplaatst worden. Voor het stuwmeer van Nisramont, zijn 3 personen per kajak best haalbaar, doordat de waterstand voldoende hoog is. Voor de Ourthe is het aangeraden, om maar 2 volwassenen per kajak te plaatsen in de zomer, gezien de lagere waterstanden.
Bij 2 personen per boot, kunnen er 18 personen van een boot worden voorzien. Bij 3 personen per boot, kunnen er 28 personen varen. Ik beschik ook over een trailer om de boten naar het beginpunt te brengen en op te halen aan het eindpunt.
De kajakpeddels zijn voorzien van druipringen, die voorkomen dat tijdens het peddelen water in je mouwen loopt. De lokale verhuur gebruikt dit bijna niet.
Er zijn meerdere trajecten mogelijk tussen Houffalize en La Roche. Een echte aanrader vind ik het traject van Nisramont naar Maboge. Echter, door de lage waterstanden, is dit traject, in de zomer de laatste jaren weinig opengesteld voor kajaks.
Van La Roche naar Hotton is ook mogelijk.
Indien het een drukke toeristische dag is, en de waterstanden voldoende hoog, kan er bijvoorbeeld ook geopteerd worden voor trajecten die door de lokale kajakverhuur niet veel gebruikt worden.
Kostprijs:
Er wordt 1 vaste kostprijs aangerekend, ongeacht het traject dat u wenst te varen. Wil u varen van ‘s morgens vroeg tot ’s avonds laat, dan kan dat dus aan dezelfde prijs. Dit in tegenstelling tot de lokale kajakverhuur, die per afstand aanrekent.
Omwille van de organisatie graag tijdig reserveren voor kajakexcursies.
Gebruik boten, zonder gids
(boot, dubbele peddel met druipring, afsluitbare waterdichte emmer, reddingsvest, transport boten)
16 tot 28 personen: 10 euro per persoon.
11 tot 15 personen: 11 euro per persoon.
5 tot 10 personen: 12 euro per persoon.
1 tot 4 personen: 60 euro voor 1 tot 4 personen inclusief transport boten ofwel 24 euro per tweepersoonskajak met uitrusting (is 12 euro per persoon), indien u zelf voor transport van de kajak zorgt (contacteer me voor meer info).
Gebruik boten met gids (4-5 uur vaartijd, of langer op aanvraag)
(boot, dubbele peddel met druipring, afsluitbare waterdichte emmer, reddingsvest, transport boten)
16 tot 28 personen: 13 euro per persoon.
11 tot 15 personen: 15 euro per persoon.
5 tot 10 personen: 18 euro per persoon.
1 tot 4 personen: (minimumbedrag 85 euro, inclusief gids en transport en gebruik kajaks)
In deze prijs is het gebruik van de boot en reddingsvest en dubbele peddel met druipring inbegrepen en is er een afsluitbare emmer voorzien om spullen waterdicht in op te bergen. Het transport van de boten is ook inbegrepen.
Praktisch
Er wordt verwacht dat u kan zwemmen. Wij stellen reddingsvesten ter beschikking, en zijn niet verantwoordelijk voor eventuele ongevallen.
Het transport van de boten naar het beginpunt en het terug afhalen van de boten aan het eindpunt wordt door ons geregeld.
U dient zelf voor transport naar beginpunt te zorgen met uw eigen wagen(s). Vanaf het eindpunt breng ik de chauffeurs terug naar het beginpunt om hun wagen op te halen. Deze wagens kunnen voor de kajakafvaart reeds aan het eindpunt achtergelaten worden.
Indien u er een gids bij wilt, zullen we voordien mijn wagen aan het eindpunt gaan plaatsen.
Bevaarbaarheid
Over het algemeen laat de hoeveelheid water in de Ourthe een rustige afvaart toe van april tot oktober. Voorzie schoenen of sandalen waarmee u in het water kan gaan.
Als het waterniveau te laag is, kan er meestal wel een afvaart gebeuren op het stuwmeer van Nisramont. Door de stuwdam van Nisramont, kan het waterniveau gegarandeerd worden en is een afvaart hier dus mogelijk.
Dit is geen gewoon stuwmeer, maar de samenvloeiing van de Oostelijke en de Westelijke Ourthe, en is een prachtig natuurrijk traject!
De oostelijke en de westelijke Ourthe, dus de boven-Ourthe, tussen Houffalize en Nisramont is enkel toegelaten tussen 1 oktober en 15 maart.
De afvaarten kunnen enkel doorgaan bij voldoende waterstand. Bij droge zomers is kajakken soms niet mogelijk op het traject Nisramont-La Roche door een te laag waterpeil.
Het debiet op de andere trajecten om te varen, moet minstens 7m³ zijn.
Op onderstaande link kan u checken of u kan varen op het traject naar uw keuze:
http://kayak.environnement.wallonie.be/index_nl.htm
U kan ook bellen naar infokajak, het gratis infonummer voor de kajakkers: 0800/13845.
Ter informatie enkele afstanden
•Van Nisramont naar La Roche is het 21 km, u vaart er ± 4-6 uur over.
•Van Maboge tot La Roche is het 8 km, u vaart er 1,5– 2,5 uur over.
•Rond het meer van Nisramont is het 15 km, maar kan u inkorten.
•Verder kan er ook van Houffalize naar Nisramont gevaren worden, hier zijn meerdere instaplocaties mogelijk. Dit traject kan enkel van 1 oktober tot 15 maart. |
 |
| Jorn |
|