|
|
gepost door: freeflower op 18/05/05 14:55 |
|
 |
ben ik het helemaal mee eens
ik draag met freestyle vaak alleen een kortebroek.
als ik een rivier ga varen of met cursisten vaar dan trek ik mijn langebroek aan.
en dan laat ik aan de condities af hangen of daar nog een droog pak overheen gaat.
helmpjes vind ik maar belagelijk die doe ik altijd af voor een dikke passage.
maar als ik er dan toch een op doe wil ik dat hij sterk is en dat hij laag uit gesneden is.
ook moet hij mijn gezichts veld niet belemmeren.
zwemvesten moet je vooral zelf testen.
coutail al helemaal.
ik zorg er bijvoorbeeld voor dat ik hem heel makkelijk uit kan doen. en dat hij als ik dat wil goed op mijn lichaam blijft.
greets remi
|
 |
| www.europagaai.nl - www.kajak.nl |
|
|
|
gepost door: P-J op 18/05/05 15:06 |
|
 |
Ola ola,
Om nog iets toe te voegen over kleding: Thermo kleding is oh zo belangrijk. In de winter lijkt dit duidelijk, maar vooral in de zomer vergeten veel mensen dit. Als je op een zonnige zomerdag met 25 graden een riviertje gaat varen in de alpen is het water meestal nog steeds ijskoud. Een ander voorbeeld zijn kloofjes, waar de zon niet altijd schijnt. Zolang je in je bootje zit is er niets aan de hand, maar als je een keer moet zwemmen (en dat gebeurt iedereen vroeg of laat een keer!!!), dan ben je blij met je lange broek en je dikke thermo-shirt. En al moet je zelf niet zwemmen, misschien moet je wel de sloot in springen om je maatje, die vastzit in de vervelende plakwals, eruit te trekken.
Dus daarom trek ik zelfs hartje zomer een lang anorak, thermoshirts en een lange broek aan op de rivier, zeker als het serieus varen wordt! En heb je het warm, gewoon een keertje rollen, koel je weer lekker van af..
Greetz,
PJ
PS. Dit soort discussies zijn echt goed, hopelijk zie ik komende zomer in Frankrijk veel mensen die er wat van opgestoken hebben.. ;-) |
 |
| Surf the wave, not the Web.. |
|
|
|
gepost door: Martijn op 18/05/05 15:15 |
|
 |
Hoi..
In grote lijnen ben ik het natuurlijk wel met jullie eens..
Maar toch.. om enige nuance aan te brengen.
De meeste peddelaars varen nog steeds weinig moeilijke afgelegen kloofjes en risico stukkies.
Ik vind het onzin om midden in de zomer op een leuk ww3 stukkie lange kleren aan te doen. Lekker in korte broek en korte mouwtjes is niet altijd een probleem.
gr.
Martijn
Martijn heeft dit bericht gewijzigd |
 |
| if (!$succeed) {$try++} |
|
|
|
gepost door: Rocky op 18/05/05 15:16 |
|
 |
|
Hee PJ, is dat je nieuwe creeker in je Avatar? |
 |
| http://rocky-kayaka.mybrute.com |
|
|
|
gepost door: freeflower op 18/05/05 16:39 |
|
 |
Martijn schreef op 18/05/2005 15:15:
Hoi..
De meeste peddelaars varen nog steeds weinig moeilijke afgelegen kloofjes en risico stukkies.
Ik vind het onzin om midden in de zomer op een leuk ww3 stukkie lange kleren aan te doen. Lekker in korte broek en korte mouwtjes is niet altijd een probleem.
ik ben het hier apsolut niet mee eens.
ik vind dat als jij op jou top vaart.
er een redelijke kans is dat je je zelf iets aan doet.
pas als jij ver onder jou niveau vaart kan je hier van af wijken.
daar mee bedoel ik dat een ww 4 kajakker gaat varen op ww 2
als diegene nou mindere vaarders mee neemt dan gaat hij zich natuurlijk beter kleden.
maar ik heb zelf mee gemaakt dat er een behoorlijk goeie kajakker zijn sleutelbeen had gebroken.
(was iemand anders tegen aan gevaren)
hij had geen goeie kleding aan.
was buiten 30 graden.
maar hij was wel mooi onderkoelt.
dit is op een stukje ww 2-3 gebeurd.
we hebben een ambulance gebelt en de jongen een termodeken gegeven.
greets remi |
 |
|
|
|
gepost door: Martijn op 18/05/05 16:45 |
|
 |
Hmm.. ok..
nouja, maar goed dat ik geen instructeur ben dan.. misschien moet ik ook nog maar eens een cursusje gaan volgen ofzo.
Maar jij vindt dus dat als je in de zon met 30 graden over de Durance naar het gat dobbert, je een lange broek en een dry-top aan moet?
Ik heb toch het idee dat als er in zo'n situatie iets gebeurt, je al aan de kant bent voordat je het echt onderkoelt raakt, en bovendien warm je redelijk makkelijk weer op als het 30 graden is..
Maar goed. ik pretendeer verder niet er verstand van hebben ofzo hoor..
|
 |
|
|
|
gepost door: freeflower op 18/05/05 16:58 |
|
 |
grappig dat je dit stuk je als voor beelt neemt.
want het geen hier boven is daar gebeurt.
ik heb natuurlijk wel al gezegt dat als je gaat freestyle een korte broek ook kan.
maar dan ben jij met meerdere mensen. en je auto staat ook op die plek.
voor de rest moeten je maatjes wel weten wat ze op zo een moment moeten doen.
PROFESIONEELE HULP!!!
greets remi |
 |
|
michielv
kajakjogger on http://www.start2paddle.n
|
gepost door: michielv op 18/05/05 16:59 |
|
 |
Echt veel verstand heb ik er niet van maar je kunt natuurlijk altijd in de situatie komen dat je een tijdje in het koude water moet staan omdat je iemand moet helpen. In zo'n geval moet je er natuurlijk wel op gekleed zijn (alhoewel je na verloop van tijd zowiezo wel af zult koelen?).
Wilko heeft er in diverse posts op RBP altijd op gehamerd voorbereid te zijn op onverwachte situaties (zoals Remi ook schetst). Dus ook al gebeurt er niets met jou ben je in je zomer/freestyletenue niet echt in staat om een ander goed te helpen.
Een (lang) tijdje terug stond er eens in de kanosport een interview met ik dacht EJ van Baren waarin hij de opmerking maakte dat veel freestylers geen geschikte kleding dragen en daardoor op de lange termijn risico's op blessures enzo liepen. Wat precies weet ik niet meer maar dat zal ik eens opzoeken.
|
 |
| If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe |
|
|
|
gepost door: Martijn op 18/05/05 17:08 |
|
 |
Toch vind ik dat je soms de risico's genoeg in de hand hebt om niet al te zware maatregelen te hoeven treffen.
Natuurlijk is het beter en veiliger om op alles voorbereid te zijn en dus ook warm genoeg gekleed te zijn om een uur in smeltwater rond te banjeren. Maar je moet ook soms kunnen zeggen dat risico's op bepaalde situaties klein genoeg zijn. Je ziet in Nederland bijvoorbeeld ook niet veel automobilisten met een helm op in de auto zitten, hoewel dat wel veiliger zou zijn.
De kans is in ieder geval groot dat ik gewoon weer in mn korte broek met korte anorak wat ww4 stukkies aan het varen ben komende zomer. Ik vind het zelf niet onverantwoord..
Als je instructeur bent en een onervaren groep bij je ebt waar je tot op zekere hoogte verantwoordelijk voor bent wordt het natuurlijk alweer een heel ander verhaal.
 |
|
|
|
gepost door: rodeoraoul op 18/05/05 22:06 |
|
 |
Martijn schreef op 18/05/2005 17:08:
1. Je ziet in Nederland bijvoorbeeld ook niet veel automobilisten met een helm op in de auto zitten, hoewel dat wel veiliger zou zijn.
2. De kans is in ieder geval groot dat ik gewoon weer in mn korte broek met korte anorak wat ww4 stukkies aan het varen ben komende zomer. Ik vind het zelf niet onverantwoord..
1. drogreden: foutieve verglijking....oeps klinkt wel heel slim..
maja. ik denk niet dat je het dragen van een helm in de auto kunt verglijken met het dragen van kleding in de boot.
de kans op hoofdletsel in de auto is denk ik wel wat kleiner dan een onderkoeling/raken van rots in/van het water.
bovendien zijn er voor hoofdletsel al maatregelen genomen: hoofdsteun, airbags, en niet te vergeten de gordel (dier)
tegen onderkoeling/botsen daarentegen minder.
2. en stel nou dat je wel gaat zwemmen of iemand moet helpen etc etc. en dat je toch onderkoelt raakt...dan kan jij het toch niet onverantwoord vinden..maar je vaarmaatjes zitten met een onderkoelde jou.
adios and cu on the playspot raoul |
 |
| http://www.raoulcollenteur.nl |
|
|
|
gepost door: Martijn op 18/05/05 22:32 |
|
 |
Raoul,
Ik beweerde ook echt niet dat warme kleding vergelijkbaar is met een helm in de auto.. Als ik die indruk maakte heb ik het niet goed verwoord.
Het ging mij gewoon om een voorbeeld, waaruit blijkt dat we er niet altijd op uit zijn om elk risico volledig uit te bannen. Dat is zelfs niet mogelijk. Dus moet je ergens een grens stellen, wat wel/wat niet. Bij autorijden zit die grens bij de meeste mensen ergens tussen de autogordel en de helm: gordel wel, helm niet.
Bij kanoën moet je dus ook zo'n grens hebben. Ergens tussen: vlakwaterkanoën met helm zwemvest een deelbare peddel, en wildwaterkanoën zonder helm en zwemvest.
Beiden zullen de meeste kanoërs niet doen.. ergens daartussen zit een grijs gebied, binnen dat grijs gebied zit de keus altijd met lange mouwen wildwater te kanoën, of bij 25+ graden en niet te moeilijke omstandigheden voor korte mouwen kiezen.
Binnen het grijze gebied maakt ieder zijn eigen keus, al dan niet een verstandige.
Ik vind dus dat op die momenten dat ik in korte kleding vaar, het risico op onderkoeling zo minimaal is, dat ik het niet nodig vind me daar tegen te wapenen.
En natuurlijk is iedereen vrij om het daarmee met mij over oneens te zijn. Mijn peddelmaatjes waar ik normaal mee vaar (en mij dus ook inclusief mijn vaarvermogen kennen) hebben er in ieder geval geen problemen mee.
gr.
Martijn
 |
|
|
|
gepost door: freeflower op 19/05/05 13:00 |
|
 |
maar wie gaat jou strax een isolatiedeken en een warme kop chocomel geven.
grote kans dat dat iemand is die niet in jou vaar gezeldschap zitten.
al dit nou op een plek is waar je makelijk met de auto kan komen. zijn er weinig probleemen.
maar als je op een plek zit waar je niet makelijk weg kan.
moet diegene jou ook weg gaan halen daar.
dus zijn leven wagen voor jou.
greets remi |
 |
|
|
str0ek
|
gepost door: str0ek op 19/05/05 13:15 |
|
 |
hej
Dit is een beetje dezelfde discussie als het meenemen van EHBO-set en werplijn ed. (Bijna) nooit voor jezelf, altijd voor anderen. Al is hett dragen van goede kleding nog wezelijker van belang uit het oogpunt van de eigen veiligheid. Maar inderdaad, ook ik vaar (te?) regelmatig met alleen kort. Maar wel altijd met complete EHBO-kit in de boot.
then again, just my $0,02
str0ek heeft dit bericht gewijzigd |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Martijn op 19/05/05 13:36 |
|
 |
Remi,
Ik begrijp je punt wel.. en daarin heb je opzich gelijk.. maar dat was niet zozeer mijn punt.
Of het nu gaat over het in gevaar brengen van anderen of jezelf, het is in alle gevallen zo goed als onmogelijk om alle risico's uit te sluiten. Het veiligst is dan om niet te varen, hoewel je dan vast weer andere risico's loopt.
Op het moment dat je dus wel vaart beslis je zelf welke risico's je acceptabel vindt en welke niet, en waar je extra maatregelen moet nemen. Die keuzes zie je terug in:
- Kano (formaat/type)
- Kleding
- Veiligheidsuitrusting
- Helm e.d. (klein doppie/gemiddeld/grote integraal)
- Wel of niet afzekeren van een passage
- Veiligheidscrew op de kant
en nog veel meer.
Het blijft iets wat voor een groot deel afhankelijk is van je eigen keuze. Daarnaast van de gewoontes en (ongeschreven) afspraken met je vaarmaatjes.
Je hoeft me dus niet te blijven wijzen op het feit dat als ik ergens onderkoeld vastzit in koud water er iemand misschien zijn level moet en/of zal wagen om mij te redden.
Blijkbaar acht ik dat risico kleiner dan jij.. misschien zit ik fout, misschien niet. Het blijft een kwestie van eigen voormogen de risico's te beoordelen. Bovendien zijn die altijd anders. Dit soort dingen veranderen bij samenstelling van een groep, het traject, het weer, de waterstand en nog veel andere dingen.
 |
|
|
|
gepost door: Wilko op 26/05/05 13:55 |
|
 |
misha schreef op 18/05/2005 12:13:
En over de discussie van de veilig kleding sluit ik me aan bij Wilko. Of kanokleding gemakkelijk zit is maar relatief, vaak is het een kwestie van gewenning. Nee idd, de eerste keer met elleboog beschermers varen vond ik ook niet zo relaxed maar nu weet ik niet beter! Maar net als veel anderen waarschijnlijk heb ik eerst mijn kop (spreekwoordelijk) moeten stoten voordat dit kwartje bij mij viel. Ik heb nu dus ook elleboog waar een stukje uit ontbreekt...
Na onze twee weken begin mei in Griekenland, hadden we drie mensen in de groep die blauwe ellebogen hadden (twee van hen op dezelfde steile en erg nauwe beek). Ze zijn nu alledrie serieus op zoek naar een goede, voor wildwater geschikte, elleboogbeschermer, omdat ik dezelfde keien weliswaar soms ook raakte, maar er geen schade aan over hield.
Ik heb ook twee ellebogen war een stukje uit ontbreekt. :-(
Wilko |
 |
| Kijk ook naar de mogelijkheden, en niet alleen naar de beperkingen. |
|
|
|
gepost door: krusty op 27/05/05 13:06 |
|
 |
Ik gebruik die van IR (Immersion Research) en ben er heel enthousiast over. Je draagt ze onder je anorak en je voelt ze eigenlijk helemaal niet. Normaliter zou je ze ook boven je anorak kunnen dragen, maar die van mij zijn daar iets te klein voor.
Het is precies een mouw en dus niet iets dat je met klittenband moet vastmaken. Heel goed gevonden van die IR-gasten!
Te koop bij AB en een echte aanrader, beschermt niet alleen je elleboog, maar ook je onderarm! Heb er een paar slagen op gehad in Corsica en op dat moment was ik heel blij dat ik ze aan had!
Greetingz,
Krusty
krusty@xackers.net
http://xackers.net
(all the news, no crap!) |
 |
| |
|
|
|
gepost door: Wilko op 01/06/05 09:15 |
|
 |
Michael schreef op 27/05/2005 09:39:
Mijn Baas vaart al jaren met elleboogbeschhermers, hij heeft er een paar van RSI. apparte kous met daaroverheen klitterband. kijk maar eens op deze link:
http://www.inlineskateshop.nl/details.php?mcid=2&cid=13&pid=16
niet duur maar wel effectief,
Daar hebben ze ook al naar gekeken, van die inliner elleboogbeschermers, maar niet goed genoeg bevonden. Die beschermen namelijk alleen het einde van de elleboog, maar niet dat stukje bot aan de binnen en buitenkant van de elleboog. Ze hebben ook al naar van die motorpak beschermers gekeken.
Ik heb zelf een paar, speciaal voor wildwater ontworpen, beschermers van Lotus, waar je hele elleboog door een harde plastic "cup" uit 1 stuk met schuim daarin wordt beschermd, voor de onderarm zit er nog een apart stuk plastic met schuim, alles gevat in neopreen met elastische riempjes (en door mij van extra riempjes voorzien) maar die worden helaas niet meer gemaakt. :-(
Deze foto's zijn misschien niet zo duidelijk, maar laten wel zien hoeveel ze van de onderarm bedekken:
http://wilko.webzone.ru/wil-101.jpg
http://wilko.webzone.ru/soc-a16.jpg
http://wilko.webzone.ru/soc-04.jpg
Ik ben ook benieuwd naar die IR elleboogbeschermers, heeft iemand misschien een link naar een plaatje daarvan?
Wilko
Wilko heeft dit bericht gewijzigd |
 |
|
|
|
gepost door: JR!!! op 01/06/05 15:10 |
|
 |
Ellenboog beschermers bij het wildwater vaaren ???
nog nooit van gehoort
Ik heb er ook nog nooit iemand mee zien vaaren.
maar er zijn ook anoraks met ellenboog bescermers er in gebouwt van wavesport. |
 |
| www.kayakpro.eu/joery |
|
|
|
gepost door: krusty op 01/06/05 16:30 |
|
 |
vlug ff wat fotootjes gemaakt:
http://xackers.net/pages/?ID=2360
Zoals je ziet beschermen ze niet enkel je elleboog, maar ook je onderarm (tot bijna aan je pols).
Vind ze persoonlijk heel goed, alleen die die ik heb zijn te klein om boven je anorak te dragen. Maar goed, dat vind ik dan weer niet zo erg.
Greetingz,
Krusty
krusty@xackers.net
http://xackers.net
(all the news, no crap!) |
 |
| |
|
|
|
gepost door: freeflower op 01/06/05 17:31 |
|
 |
ik heb gewoon skate kniebeschermers. die zijn groot genoeg voor over je anorak.
ik draag ze niet altijd.
alleen als ik een rivier ga varen waar de kans groot is dat ik iets ga raken.
greets remi |
 |
|
|
|
gepost door: Boogieman op 02/06/05 10:25 |
|
 |
Ha,
Die elleboog beschermers ala RSI heb ik ook, maar dan gebruiktee ik ze voor skaten en snowboarden. Bij branding varen lijkt het me niet zo nodig (in Nederland liggen niet zoveel keien) maar mocht ik nog een aan ww gaan doen neem ik ze iig mee.
Goeie tip.
|
 |
| Let's Boogie baby! |
|
|
|
gepost door: Wilko op 02/06/05 16:08 |
|
 |
Jeroen schreef op 01/06/2005 20:23:
kanokleding is zeker belangrijk.
Voor mij spelen de afwegingen thermoshirt/geen thermoshirt ook. Dat laat ik dan meestal afhangen van de weersverwachting. 2 jaar geleden heb ik best veel zonder thermoshirt gevaren (die ontzettend warme zomer), afgelopen jaar bijna geen enkele keer.
En een korte anorak schaf ik ook niet aan, tevens vanwege het gevaar van huidkanker, enz.
Ik kleed me meestal op de temperatuur van het water, of het nou buiten snikheet is of niet. Als je langere tijd in het water moet staan om bijvoorbeeld iemand te redden, dan kun je geen onderkoeling gebruiken.
Ik zou me vreselijk schuldig voelen als ik bijvoorbeeld een maat zijn hoofd boven water moet houden omdat hij onder water vast zit en het op zou moeten geven omdat ik het te koud krijg. Langere tijd moeten zwemmen in een donkere en koude kloof omdat je boot een stuk lager pas door de redders is gevangen is een ander scenario dat ik al meer dan eens heb meegemaakt.
Zoals al vaker is gezegd, ga er van uit dat jij je niet alleen maar voorbereidt voor jezelf, maar kleed je ook gepast en neem ook vooral reddingsmateriaal mee om anderen te kunnen helpen.
@Krusty: fijn die foto's, die link heb ik net meteen aan hen gestuurd!
Wilko |
 |
|
|
|