Hallo forummers,
Ik zoek een kajak om mee door de grachten te varen.
Mijn oog is gevallen op de Prilite T 400 van Prijon.
Heeft iemand ervaring met deze kajak? Of denkt iemand iets te weten over het materiaal(wat niet in de folder staat)? Ik zou het graag van jullie willen horen. Ook als je je bedenkingen hebt over bijv. de afmetingen van dit type. Is Prijon Ueberhaupt een goed merk?
Volgens mij is Prijon in Nederland niet zo'n bekende qua toerkano's. Het stikt hier van de T-Slalom/T-Canyon/Invaders en Hurricanes maar dat zijn allemaal wildwaterboten.
Prijon is een degelijk merk, hun plastic is onverslijtbaar maar volgens mij is deze boot van composiet (ws. polyester/glas). Voor zover ik weet bouwt Prijon ook heel verdienstelijke carbon/kevlar slalomboten maar die ken ik niet uit ervaring.
If you make a boat and it floats pretty well, I'd say that's a damn good canoe
hooi Ruli welkom hier wat de lengte betreft is 4m ok in de grachten en in de slootjes en prijon is ok kwa merk er zijn hier niet zoveel toervaarders wat matriaal betreft is het abs daar is de ski box ook van gemaakt gaat niet zo snel stuk hoor maar als het stuk is niet maken !!!!!kijk eens op het internet bij prijon kano pagina en eens kijken bij arend bloem in wormer is leuk daar veel te zien en keus en goed advies
Ik zie net dat wanneer je op het knopje "Material" klikt er beschreven staat van welke materialen de boot gemaakt wordt en hoe je dat moet onderhouden. Is inderdaad ABS. Mocht dit spul nu toch stuk gaan is het wel te repareren (volgens Prijon) met epoxy. Dat is wel een voordeel van ABS tov. PE, dat het nog te repareren is.
Kan iemand de materialen eens op een rijtje zetten, van goed naar minder goed? (voor tochtjes door de grachten, even er van uitgaan dat je OM de rondvaartboten heen peddelt) Materialen die ik ben tegengekomen op mijn speurtocht zijn: Polyester, Prilite, ABS, hout, Laminat en PE maar ik ben nog niet klaar met mijn zoektocht... er zijn vast nog wel materialen die ik nog niet ben tegengekomen.
In dat geval is alles geschikt en moet je meer kijken naar:
- prijs
- gewicht
- onderhoud
- bootontwerp
- hoe voel jij je in de bewuste boot
- zit je lekker
- vind je hem mooi/practisch/?
enz.
Je zoekt geen raceboot dus gewicht is meer van belang bij het tillen van de boot maar komt echt niet op een gram meer of minder. Je hebt ook niet met scherpe rotsen te maken dus alle materialen voldoen in principe.
Waar wil je de boot opslaan? Heb je een schuur oid. of ligt de boot buiten? Zowiezo is het altijd beter om een boot af te dekken ivm UV straling. Dat is schadelijk voor plastics en harsen (epoxy, polyester etc.). Er zijn wel UV blokkerende materialen maar die hebben ook niet het eeuwige leven. Wat dat betreft is een boot net een baby: gewoon afdekken die handel, dan gaat het het langste mee.
Ik wil de boot op mijn vlot leggen, dus buiten. In het boekje van Prijon staat dat ie met de bodem naar boven moet worden weggelegd vanwege de binnenkant van de Prilite... die kan niet goed tegen UV. Ik hoop dat dit enkel en alleen met verkleuren te maken heeft, en dat de zon niet een gaatje in de bodem brand. Ik heb eerder polyester kano's gehad en die lagen ongeveer 35 jaar buiten in weer en wind, en die rooie is nu roze maar vaart nog wel.
Maar bij een eventuele nieuwe, ga ik hem toch maar afdekken. Is dit ook de reden dat bijna alle kano's wit zijn van de onderkant?... dat was mijn roze overigens niet.