PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Verzekering
Kanoforum: Algemeen
gepost door: Boogieman op 14/07/04 17:12
Haai

Na me laatst een ochtendje heerlijk uitgeslooft te hebben met een kayak in den Nederlandsche branding kom ik ineens tot de conclussie dat mijn opietopie NKBV doorlopende reisverzekering geen gekano op zee dekt...
(Bergsport Vereniging dus)

Bij mijn ziekenfonds verzekeraar (Agis) vinden ze het maar een "risico-sport" en willen ze helemaal niet verzekeren. Terwijl ik bij Unive heel uiteenlopende uitspraken tehoren krijg van iedere medewerker waar ik naar doorverbonden word. (Ik ge er maar vanuit dat ook zij geen kanoen op zee verzekeren.)

Nu heb ik op het www wel een outdoorpolis.nl gevonden maar ik ben nu eigenlijk wel benieuwd geworden hoe andere mensen zich verzekerd hebben. Reisverzekeringen gelden namelijk vaak alleen op reis en hoe belangrijk is zo'n verzekering nou eigenlijk bij het af en toe branding kanoen in Nederland?
(graag reactie )
Hebben mensen hier ervaring mee?

Ik ben benieuwd.
Grtz,
Luuk

Reacties (1 van 2 pagina's)
1 2
gepost door: Jur-re op 14/07/04 20:33
Ik verzeker me via de ANWB. Ooit heeft mijn vader wat uitgezocht en kwam op de ANWB uit.
Denk alles dacht ik als je dat wilt.

Groeten Jurre
gepost door: wendy op 14/07/04 21:18
Verzekering via ANWB (aanvullend risicosporten zoals skien en wildwaterkajakken) is ook alleen mogelijk als reisverzekering en moet dus meer dan 1 dag duren(aantoonbare overnachting van bijvoorbeeld hotel of camping!). Verzekeren voor een ochtend of ander dagdeel brandingkajakken is eigenlijk alleen mogelijk via outdoorpolis. Ik ben eerlijk waar 2,5 jaar bezig geweest met zoeken en alle verzekeringsmaatschappijen wijzen brandingkajakken af, zijnde als te groot risico.

Wij raden onze klanten altijd de outdoorpolis dagverzekering aan (wel in groepsverband), ik boek dit zelf voor onze klanten en dit is zeker afdoende. Persoonlijk zou ik kiezen voor de jaarpolis als je regelmatig gaat brandingvaren.

Gr, Wendy
Vloed Kanosport
gepost door: michielv op 15/07/04 09:29
Over wat voor verzekering hebben we het hier, ziektekosten of materiaal?

De meeste ziektekostenverzekeraars dekken in ieder geval geen wildwater boven klasse 2 of 3 en dikke kans dat ze aan brandingvaren ook niet willen. Terwijl brandingvaren toch een stuk veiliger is dan autorijden (in ieder geval 's ochtends vroeg op de Ring Rotterdam).

Net eens gekeken bij de voorwaarden van outdoorpolis maar als ik dan zoiets lees:
"De dekking onder deze rubriek is alleen van kracht als voor verzekerde een primaire dekking van kracht is voor geneeskundige kosten bij een Nederlands ziekenfonds of particuliere ziektekostenverzekeraar"

Oftewel, als je eigen ziektekostenverzekering het niet dekt dekken wij het ook niet? Sorry, maar dan voegt een verzekering ook niet veel toe. Kun je die paar euro beter op de bank zetten.

Verder gaat de outdoorpolis volgens mij grotendeels over materiaal, iets wat met brandingvaren nou juist _niet_ zo veel te lijden heeft.

250 euro voor je boot inclusief toebehoren is bovendien ook een bedrag waar je weinig meer mee kunt. Met wat mazzel heb je net een peddel en een (plastic) spatzeil. Nop, dan blijf ik het wel doen zoals ik het doe: nadenken en opletten. Een paar jaar die 70 euro opsparen en je hebt je 250 euro al te besteden....

Deze polis is waarschijnlijk leuk voor allround outdoorsporters maar wanneer je specifiek alleen aan (branding)varen doet is het zonde van je geld. De TKBN schijnt trouwens wel een goede kanoverzekering te hebben (gehad?).
gepost door: Boogieman op 15/07/04 12:06
Ah...

Het begint er inderdaat op te lijken dat je je als brandingkanoer niet voor ziektekosten kunt verzekeren in Nederland.

Ik even bellen met die lui van outdoorpolis...

Je kan je via vloedkanosport wel voor een dag verzekeren als je met ze de branding in gaat (al begin ik me een betje af te vragen wat er dan allemaal gedekt is, echt welwillend om informatie te verstrekken klonk die meneer van outdoorpolis in iedergeval niet. Maar dat terzijde.) maar als je met een clubje vrienden met een kano in de golfen gaat ravotten kun je je dus niet verzekeren zo lijkt het.

Ik begin me bijna af te vragen of je op een warme zomerdag eigenlijk wel in zee mag zwemmen van n ziekenfonds / aanvullende verzekeringen in Nederland.

:?

Misschien moet ik eens lid worden van de www.ExploStam.nl die schijnen een aardige verzekering te hebben. Eens checken of die ziektekosten voor brandingkanoen in eigenland dekt.

Marreh, heeft iemand hier wel eens een verzekering nodig gehad bij het Brandingkanoen met betrekking op ziektekosten (Binnen of buitenland)?

Grtz,
Luuk

PS: Ik zal ook ns zoeken op TKBN

gepost door: michielv op 15/07/04 12:30
Ha Luuk,

Ik wilde het niet zo zwartwit zeggen (je zult altijd zien ...) maar volgens mij gebeuren er in Nederland vrij weinig ongelukken met (branding)kanoen.

Het belangrijkste is natuurlijk zorgen dat je nadenkt bij wat je doet, niet alleen vaart, goed materiaal hebt, geen onnodige risico's neemt enz.

Bedenk ik me net: misschien weten ze bij KV Vier Winden iets over verzekeringen.

Zelf hoop ik mijn huidige schade geschiedenis (geen) nog lang voort te kunnen zetten.

In ieder geval is er nu een waarschuwing voor zwemmen in zee (bij Scheveningen, wegens vervuiling) uitgegaan en pleit de ANWB voor een verbod dus op zo'n moment dekt je verzekering je ook niet meer. Ook al is kanovaren heel wat anders dan zwemmen.
gepost door: wendy op 15/07/04 12:51
Mijn reactie gaat vooral om ongevallen en letselschade, materiaalschade neemt Vloed in ieder geval altijd voor eigen rekening. Prive gezien zou ik niet weten waar je voor materiaalschade terecht kunt.

Ik heb een aardig dik boekwerk van Outdoorpolis waarin toch het meeste netjes gedekt is. Zeker voor blijvend letsel is het lijkt mij wel belangrijk dat het een en ander gedekt is, dat is mij het jaarlijkse bedrag dan wel waard.

Wat betreft ziektekostenverzekering, die dekt "gewone" ongevallen altijd in Nederland, dus als je bijvoorbeeld je arm breekt of zo is dat "geen probleem".

Verder blijft dit natuurlijk ook persoonlijk, in hoever je met een verzekering wilt gaan, gezien het feit dat er in Nederland een echte verzekeringscultuur heerst...

Hou de veiligheid zelf ook altijd bovenaan je aandachtslijstje ! De meeste kanobonden en verenigingen hebben trouwens doorgaans ook een (collectieve) verzekering via Unigarant (ANWB) en dit dekt ook zeker niet alles.

Gr, Wendy.

gepost door: michielv op 15/07/04 12:56
Ah, kijk, dus het gaat alleen om het buitenland.. Nou ja, voordat ik in Santa Cruz ga varen

Zoals hierboven ook staat: denk na en hou zelf de veiligheid in de gaten. Voor bedrijven als Vloedsport is het natuurlijk extra belangrijk dat de deelnemers verzekerd zijn.

Goed uitkijken dus *grinnik* 8)
gepost door: Boogieman op 15/07/04 13:17
Allen bedankt voor jullie reacties.

Nu ik binnekort met vloetkanosport een middagje ga kanoen zal ik natuurlkijk wel voor een dag verzekering gaan via vloedkanosport als die mogelijkheid daar is.

Waar ik aleen een betje nieuwschierig naar was is dus of ale nederlandsche jongens en meisjes die branding kanoen en/of sufen nou allemaal helemaal niet verzekert zijn.

Ik heb net via via een verzekerings man gesproken die steld dat als je bijvoorbeeld een arm zou breken in de branding en je komt bij het zieken huis dat je ziekenfonds dat dan wel dekt. Waar het vooral om gaat is als je gered zou moeten worden... (En bijvend letsel dus ook)
Hij zal eens voor me rondkijken hoe je dit het beste zou kunnen verzekeren voor brandingkanoen en dit dan terwijl je dus NIET op reis bent.

Mocht er binnen nu een paar weekjes een briljante oplossing komen laat ik het hier nog wel even weten.

Grtz,
Luuk

gepost door: michielv op 16/07/04 17:49

Nova-Carib schreef:
Nu ik binnekort met vloetkanosport een middagje ga kanoen zal ik natuurlkijk wel voor een dag verzekering gaan via vloedkanosport als die mogelijkheid daar is.

Koel, wanneer ga je? Lekker BlissStick-jes uitproberen
gepost door: KEESVK op 16/07/04 18:57
Voor wildwater is de doorlopende reisverzekering van de OHRA de enigste (of in ieder geval een van de weinigen) die tot klasse IV dekt..... Branding geen idee eigenlijk....

groet,
KEESVK
gepost door: krusty op 16/07/04 23:14
Verzekeringen ... als ik aan 1 ding meer hekel heb dan banken, dan zijn het verzekeringen. Banken zijn tenminste nog eerlijk.

Ik betaal jaarlijks duizenden euro's verzekering van allerlei soort, en weet dat ik er eigenlijk bij gezet wordt terwijl ik er op sta te kijken.

Ik heb maar 2 verzekeringen die ik een beetje vertrouw: en dat zijn die die mijn credit-card horen (wel afzonderlijk moeten afsluiten).

1 indien ik werkonbekwaam wordt en 1 als ik in 't ziekenhuis lig (inkomen terwijl je in 't ziekenhuis ligt, dus nog iets anders dan de ziekenhuis-kosten zelf), zonder (en dat staat er uitdrukkelijk bij vermeld) restricties. Dus ook als ik 1 of andere stunt uithaal, waarvan je op voorhand weet dat je er waarschijnlijk gehavend uit komt.

De rest van mijn verzekeringen (auto, huis, diefstal, langdurige ziekte, ...)... vertrouw ze voor geen 1. Ze weten meestal wel ergens wat kleine lettertjes te vinden waardoor het dan weer net niet gedekt is. En als ze wel uitbetalen gaat je premie zo gigantisch de hoogte in dat 't op den duur onbetaalbaar wordt. Schurken, allemaal. Heb je de grootste gebouwen al gezien in Nederland. Bijna allemaal zijn ze van verzekeringsmaatschappijen. En wie betaalt dat allemaal: de klanten die uiteindelijk toch maar betalen omdat ze denken dat ze niet anders kunnen (ik ben geen uitzondering daarop).

Valt me wel overigens op dat Nederland m.i. oververzekerd is als je het bijv vergelijkt met Belgie (voor diegenen die 't niet weten, ik ben 1 van de weinige belgen die in Nederland woont ... meestal is 't andersom :-)

Hier heb je echt voor alles verzekeringen. Ze verklaren je hier bijna gek als je onverzekerd op reis gaat. En een verzekering voor als je niet op reis gaat, en ga zo maar door ... nou, ik kan je vertellen, in veel landen zijn reisverzekeringen meestal iets extra die niet zoveel mensen afsluiten.

Maar goed, ga zwijgen. Als er 1 ding is waar ik over de rooie van geraak, dan zijn 't verzekeringen. Kut-dingen.

Greetingz,
Koen.
gepost door: michielv op 17/07/04 11:29
Ben het eigenlijk compleet met je eens Koen. Hoewel het nog erger kan: in de VS kun je maar beter niet gaan autorijden zonder een verzekering tegen een ongeluk met iemand die NIET verzekerd rondrijdt! Dus ook als een ander een ongeluk veroorzaakt maar niet verzekerd blijkt moet je een extra verzekering hebben omdat een gewone (schade) verzekering dit niet dekt...

Groetsels,

Michiel
gepost door: Wilko op 17/07/04 23:55
Kees heeft gelijk, ik heb me indertijd helemaal suf gezocht naar een verzekering die wildwater boven klasse III dekt, en ben alleen maar die reisverzekering van de OHRA tegen gekomen.
Vooral de kleine lettertjes heel goed doorlezen *voor* je een verzekering afsluit, en hem niet verlengen als je ziet dat er voor jou slechte veranderingen in de kleine lettertjes bijkomen!

Ik heb hem al die jaren nog niet nodig gehad, maar goed, laten we dat vooral zo houden. :-)

Wilko
gepost door: Boogieman op 19/07/04 09:42
Michiel: Ik ga zaterdag middag!

Verder: Ik ga eens even checken bij Orah, bedankt voor de tips.
Al blijft de elende met reisverzekeringen dat je dan dus opreis moet zijn (in binnen of buitenland, dus bewijs van minstens een overnachting) voordat de verzekering dekt.

Ondertussen paddeelen we natuurlijk gewoon vrolijk door...

Grtz,
Luuk
gepost door: Kirre op 19/07/04 12:41
En de wereldtotaal van de Nederlandse Skivereniging?

Die staan ook voor vele (bijzondere) sporten.
Kan zelf even mijn polis niet vinden, maar iemand die het toevallig weet?

Kirre
gepost door: Wilko op 19/07/04 13:26
Ehm Luuk, weet je zeker dat je voor het geldig maken van je reisverzekering eerst een overnachting moet hebben?

Ik zit regelmatig voor een dag varen in het buitenland, maar ik zou het wel vreemd vinden als je dan eerst een overnachting moet hebben voor de verzekering geldt.

Overigens heb ik een doorlopende reisverzekering, die volgens mij alleen maar op houdt te werken als je meer dan 90 (?) dagen achtereen op vakantie bent.

Wilko
gepost door: Boogieman op 19/07/04 13:38
Wilko

Als je in het buitenland in het ziekenhuis beland of zo dan geloven ze (denk ik) wel dat je op reis bent. Maar als je in Nederland aan de slag gaat moet je in iedergeval kunnen aantonen dat je op "reis" bent voordat de reis verzekering dekt.

Na wat doorvragen waren de mensen van NKBV / Outdoorpolis en Unive daar bestwel duidelijk in.

Grtz,
Luuk

PS: Als je het zeker zeker wilt weten kun je zoiets volgens mij het beste schriftelijk na vragen. Ik ben bij de Unive na wat doorvragen 2x doorverbonden en heb 3 totaal verschillende antworden gekregen...
gepost door: Peter op 10/08/04 21:35
Hallo allemaal,

Ik ben sinds heel veel jaar weer begonnen met zeekanoën. Daarvoor heb ik onlangs een nieuwe P&H Quest gekocht. Daar dit een kosbare aanschaf was (incl. toebehoren) ben ik eens gaan orienteren op een verzekering. Ik kom vooralsnog uit op de DE HOBBY & SPORTARTIKELEN VERZEKERINGvan de Europeesche uit.
Ik weet het nog niet zeker maar ik denk dat ik deze ga afsluiten. Eerst nog even bij de TKBN informeren wat voor een verzekering zij hebben.

Groeten,
Peter
gepost door: Boogieman op 11/08/04 10:06
Hi Peter

Bedankt voor je tip voor materiaal verzekering.
Hoe doe jij dat met ziektekosten verzekering eigenlijk, maak je tijdens het zeekanoen gebruik van een reis verzekering?

Grtz,
Luuk

gepost door: Peter op 15/09/04 17:27
Hoi Luuk,

Ik maak geen gebruik van een extra verzekering. Ik ben particulier verzekerd bij Ohra. Deze is vrij uitgebreid. Zover mij bekend zijn er geen uitsluitingen in geval van zeekanoen.

Wat betreft het materiaal ben ik toch voor de TKBN (klik hier) verzekering gegaan. Kost mij € 39,-. Ik ben al lid van de TKBN via de KVIJ. Is ook redelijk uitgebreid.

Dekkingsomschrijving:
Verzekerd tegen diefstal, verlies of beschadiging als gevolg van een van buiten komend onheil, alsmede eigen gebrek, eigen bederf. Vergoeding van hulp en bergingsloon tot de maximaal verzekerde som.

Eigen risico is € 50,- per gebeurtenis. Dekking binnenwateren west- en oost-europa, incl W.W.-klasse II. Kusten van Spanje, Frankrijk en Italie (max. twee zeemijlen), en de fjorden (tot vijf mijl voor de monding). De Waddenzee en de Noordzee zijn tot 3 mijl uit de kust verzekerd, mits het om een georganiseerd evenement gaat. Brandingvaren is uitgesloten.

p.s. de drie mijl uit de kust is voor mij OK daar er midden op de zee minder kans is op beschadiging/verlies. Voor mij was met name diefstal of beschadiging op of nabij land belangrijk.
gepost door: Boogieman op 16/09/04 15:30
Dank Peter

Vooral de dekking van de redding klinkt mij goed in de oren.

Off topic:
Ik ga me trouens ook maar eens orienteren op het echte zeekanoen. (georganiseerd om te beginnen lijkt mij.) Lijkt me leuk, een betje zeehonden kijken bijvoorbeeld.

Luuk
gepost door: Dol-fijn op 16/09/04 16:31
Luuk,

Voor kanoverzekering en zeekanoclinics / beginnerstochten kun je bij de TKBN (www.tkbn.nl) terecht.

De minimumeisen voor een clinic zijn:
Zeekajak met voldoende drijfvermogen (bij voorkeur met schotten en luiken), dekbelijning, toggles, spatzeil, evt. reservepeddel.
Kleding: anorak, zwemvest, neopreen, schoeisel, droge reservekleding
Proviand: thermosfles warme drank, lunchpakket, bidon met inhoud en iets te knabbelen in de zakken van je zwemvest, evt. noodrantsoen.
Overigen: sleeplijn, noodsignalen, zonnebrand, petje / muts, EHBO-setje

Wil ik volgend jaar dus ook eens proberen.

Groet,
Vincent

gepost door: michielv op 16/09/04 18:51
Volgens mij kun je bij elke kanovereniging (waar georganiseerd aan zeekanoen gedaan wordt dan) terecht voor beginnerstochten. Zowel de TKBN als de NKB hebben zeekanokampen waarvoor ruwweg dezelfde soort eisen gelden.

Het is niet mijn ding maar ik zou gewoon eens bij de verschillende bonden informeren naar de mogelijkheden. Qua kwaliteit zal eea. wel vergelijbaar zijn, alleen dingen als data en mogelijkheden tot meedoen (ik neem aan dat lidmaatschap wel weer vereist is).

Over het nut van een verzekering: volgens mij heb je dat zelf in de hand. Pas geleden een verhaal gehoord van een kennis van me die mijn oude poloboot had gekocht die nu al zware schade heeft omdat... de boot van het dak tegen de vangrail van de snelweg is geknald. In 22 jaar kanovaren is bij mij nog nooit een boot losgekomen, wel heb ik ze zo strak vastgebonden dat de boot eronder begon te lijden. Felix, oeh, dat kraakt .

Wat ik maar zeggen wil is dit: als je netjes met je spullen omgaat, gecombineerd met en portie gezonde achterdocht (op je spullen letten dus) heb je waarschijnlijk nooit een verzekering voor je materiaal nodig. Schade bij brand enzo is gedekt door je opstal/inboedel verzekering, op vakantie door je reisverzekering en zodra je het gaat gebruiken gelden de kleine lettertjes.

gepost door: Thomas op 17/09/04 00:14
hehe jah je bedoelt zeker Dennis.. maja jammer voor hem dat boot met imperial van het dak afwaaide.. gelukkig voor hem dat het een 2ehands was en niet nieuw.

tegen mij vertelde die dat de boot door de voorruit van iemand die achter hem reed knalde?
gepost door: Boogieman op 17/09/04 09:28
mits het om een georganiseerd evenement gaat.

Peter: Vaar jij altijd georganiseerd op zee? (Wat is georganiseerd eigenlijk, dat je de groep bij vertrek hebt gemeld bij de kustwacht ofzo?) Of trek je er ook weleens gewoon met kanomaten op uit? En vaar je weleens in Nederland op zee of alleen in het buitenland?

Thnx,
Luuk