PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
graag advies in het kiezen van een tourkajak.
Kanoforum: Toertochten / Grootwater / Vlakwater
gepost door: jdeligt op 20/07/04 11:47
Hallo
Evenals "Groentje" ben ik ook op zoek naar een geschikte tourkajak voor plassen en sloten.
Ik ben echter geen voorstander van poly-ethyleen vanwege het grote gewicht.
Ik wil de kajak namelijk wat vaker op de auto vervoeren. Uit het water slepen is wat makkelijker met een kajak van polyester
Mijn keuze was gevallen op een eagle touring XL. Deze is te koop bij Arend Bloem.
Een XL heeft als voordeel dat in en uitstappen makkelijk gaat. De boot vaart goed. (geprobeerd)
Een XL, aangezien ik een stramme vijftiger ben, met lange benen en ook niet zo licht (90 kg)
Ik wil ook bagage meenemen om te kamperen. Volgens mij moet dat lukken want er zit een dekluik in.
Toen ik uiteindelijk bij Arend Bloem de kajak wilde gaan bestellen, overviel mij toch weer de twijfel.
Bij en grotere golfslag door boten, of wind op meertjes, loop ik het risico water binnen te krijgen.
Dit zou veroorzaakt worden door een niet oplopende punt.
Ik ben gaan kijken naar een zeekano van Prijon, type Millenium (www.prijon.com)
Ook deze boot heeft een ruime instap, maar de prijs ligt veel hoger.
Ik neig toch de eagle touring XL aan te schaffen
Wie heeft hier ervaring mee of kan mij andere tips geven ?

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: Nico B op 20/07/04 13:06
Waar wil je varen? Dat bepaalt voor een belangrijk deel de vorm van je boot. Blijft het voornamelijk bij beschut binnenwater dan is een boot als een XL waarschijnlijk een juiste keus. Je voelt je er prettig in en het vaart licht. Boten voor groter water varen doorgaans wat zwaarder maar zijn wat robuster in (zware) golfslag.

Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken om golfslag op beschut binnenwater. Er zijn verschillende trucjes om golven te "overleven". Denk maar eens aan skifs die dwars gaan liggen om de ellende onder zich door te laten gaan. Ook zijn er spatzeiltjes te koop (of te maak) waarbij een gedeelte van je kuip wordt afgedekt. En is het werkelijk zo'n ramp dat er wat water naar binnen komt? Met een spons is het er zo weer uit, zelf los je er niet van op en voor je bagage zijn er waterdichte zakken te regelen.

De XL heeft een vrij hoge bovenromp. Zoveel water zal daar niet overheen gaan (denk ik).
gepost door: Dol-fijn op 20/07/04 13:25

jdeligt schreef:
Ik ben echter geen voorstander van poly-ethyleen vanwege het grote gewicht.
Ik wil de kajak namelijk wat vaker op de auto vervoeren. Uit het water slepen is wat makkelijker met een kajak van polyester

Grappig dat je een PE kajak te zwaar vindt. PE is namelijk lichter dan polyester. Ik dacht altijd dat het totaalgewicht van een PE boot vanwege de voor de stijfheid vereiste dikkere wanden hoger was dan polyester maar . . . mijn polyester combiboot van 4 meter is toch een stuk zwaarder dan mijn PE Pyranha semi zeekajak van 4,35 meter met schotten. Ik til mijn PE boot rustig in mijn eentje uit het water en op het dak van mijn auto. De Eagle zal dus wel erg dunne wandjes hebben. Oppassen voor beschadigingen dus. Ik sleep ook liever met PE dan met polyester. Mijn vroegere poyester zeekajak van 5,35 m tilde ik trouwens ook nooit in mijn eentje op het dak maar dat had vooral met angst voor beschadigingen aan auto en kano te maken.;) Goed polyester is ook altijd duurder dan goed PE. Als je geen PE wil, zou ik niet in eerste instantie naar de prijs kijken. Je hebt alleen maar ellende van een kwetsbare kano. Ik zag nog leuke Necky's voor dezelfde prijs als de Eagle. Enne . . nat worden lijkt me geen ramp bij watersport.
gepost door: michielv op 21/07/04 08:29
Het ligt denk ik ook aan het soort boot of PE van een vergelijkbaar gewicht als polyester is. Neem bijvoorbeeld de oude wildwatertankers (Prijon T Slalom enzo): die dingen wegen rond de 20 kilo. De moderne speelbootjes zijn half zo groot maar wegen nog steeds 20 kilo. Dit komt door de dunne uiteinden die massief blijven (itt de opgeblazen punten van de ouderwetse boten). Met een toerkano heb je in feite ook een soort holle sigaar die redelijk optimaal van de sterkte van PE gebruik kan maken.

De oude zeekano's van polyester waren inderdaad loeizwaar maar de lichtere toervarianten (Gans Grandi etc.) waren erg prima voor tochten op (groter) binnenwater: het vaart als een zeekano maar is toch lichter.

Inmiddels zijn kanopoloers al zo verwend met carbon/kevlar enzo dat een polyester polobootje (waar we tot voor kort allemaal nog in voeren) al als loodzwaar wordt ervaren. Het is dus allemaal een kwestie van wat je gewend bent.

gepost door: Scooteraar op 10/08/04 23:01
Ik heb pas een kajak aangeschaft en hateerde daarvoor de volgend criteria: ik moet hem in m'n eentje kunnen overdragen over eennafstand van 100 meter, zelf op de auto kunnen leggen zonder hulp, een goede rechtui stabiliteit hebben en van PE zijn om tegen een stootje te kunnen. Ook moest hij redelijkstabiel zijn met in- en uitstappen, ik ben niet zo jong en zo soepel meer met mijn 61 jaar.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Prijon Capri, weliswaar een vrij korte boot van 3,70 meter, (20 kilo) maar hij vaart goed en haast heb ik niet. De Eagle XL is een goede boot mar ik vond hem niet handelbaar genoeg vanwege zijn lengte, ik wilde een boot van ongeveer 4 meter.
Het beste is om alle eisen naast elkar te zetten, kijken welke boten er dan in aanmerking komen en proefvaarten maken.
Groeten van Scooteraar
gepost door: Boogieman op 11/08/04 10:45
Ik heb een opvouwbaar kluun-karretje gekocht bij Arend Bloem Dat scheelt enorm bij het overdragen, zeker als je kano vol zit met bagage. Wat eten en vooral genoeg drinken maakt je boot best zwaar. Wel is het natuurlijk handig als je je kano zelf op je auto kunt leggen.

Als ik alleen vaar pak ik altijd mijn PE kano omdat ik die overal uit het water kan sjorren zonder al te vorzichtig te hoeven zijn. (en daarbij heeft ie een waterdicht "ruim") De poliester kano van mijn vrindin vind ik echter wel veel fijner varen omdat die veel mooier door het water snijd en dus zijn snelheid houd. Deze kano is ruim 5 meter en heerlijk koers vast. (lees: niet de bocht om te krijgen, al word je daar ook gewoon wel handig in.)
Wel is ie aardig instabiel waardoor ik erg geconcentreerd moet varen op de Loosdrechtse Plassen waar de speedboten in deze tijd onafgebroken vol gas om je heen cirkelen. Een spatzeil is dan ook geen overbodige luxe. Het enige wat ik mis op deze kano's is een roer. Hat lijkt me heerlijk on je kano te kunnen trimmen afhankelijk van de wind bij het oversteken van grotere plassen.

Succes met je keuze. Laat je even weten wat het uiteindelijk geworden is?

Grtz,
Luuk