PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Pyro, info over brandingvaren
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: Rocky op 16/01/06 12:05
Pyro,

omdat je voornamelijk in branding geinteresseerd bent hier nog een beetje info.

Je kunt namelijk op twee heel verschillende manieren kayakken in de branding; met een gewone rodeo / wildwater kayak en met een speciale surfkayak. Voorbeeld van deze laatste zijn de Mega's waar je al naar vroeg.

Met de rodeokayaks kun je je concentreren op allerhande freestyle tricks, met de surfkayaks probeer je de golf zo radicaal mogelijk te surfen.
Beide types boten zijn dan ook totaal verschillend van ontwerp, ze zijn allebei geoptimaliseerd voor hun specifieke doel.

Voordeel van de rodeoboot is dat je er ook (of zelfs juist) goed mee uit de voeten kunt op de rivier.
Een surfkayak is echt alleen maar bruikbaar in de branding.
Voor de meeste mensen is een surfkayak dan ook een boot die je erbij neemt.

Om een surfkayak als eerste/enige boot te kopen moet je wel heel erg zeker zijn dat je alleen in branding geinteresseerd bent. Mijn surfkayak is dan ook mijn derde boot naast de twee ww-boten die ik heb.

Ik kan een heel verhaal houden over de twee verschillende manieren van kayakken in de branding maar dat doe ik lekker niet. Ik laat t gewoon zien
Beide manieren zijn leuk, toevallig hou ik persoonlijk t meest van het jakkeren in een surfkayak

Eerst voorbeeldjes van wat beide in t ideale geval (goede golven /peddelaars) te bieden hebben:

Rodeo:http://epicocity.com/HTML%20Graphics/Beach1.mov kleine file
Surf:http://xackers.net/freewheelers/movies/TheREACTIONPromo.mov 8Mb
Surf:http://xackers.net/freewheelers/movies/vinceshaysurfkayakpromo.mov 35Mb

En dan nu wat zelfgeschoten beelden met (uiteraard) minder hoge en cleane Nederlandse branding:

In deze filmpjes vind je verschillende rodeoboten en mijn eigen (blauwe met witte strepen) Mega Marauder surfkayak.

http://xackers.net/freewheelers/movies/timsfish.wmv17Mb Spikey in zijn DR Fish
http://xackers.net/freewheelers/movies/blokken16sept2005.wmv13Mb Whaiszfish en Rocky
http://xackers.net/freewheelers/movies/terheijde.wmv23Mb Spikey, Thomas. Jee-Wee, El Tee en anderen
http://xackers.net/freewheelers/movies/blokken3oktober.wmv18Mb Frank en Rocky
http://xackers.net/freewheelers/movies/blankenberge23oktober2005.wmv16Mb Rocky
http://xackers.net/freewheelers/movies/blokken12nov2005.wmv29Mb Krusty, Jee-Wee en Rocky
http://xackers.net/freewheelers/movies/blokken26november2005.wmv23Mb Jee-Wee en Rocky

Hier nog een rodeo-filmpje van Remi (Freeflower op Kanoforum)
http://www.zippyvideos.com/1563156382209626/beach_0001/*mcnastyremi

Ik wil wel meer rodeo-filmpjes posten maar ik heb de links niet…

Om wat meer surfclips en een groot aantal “rodeo-op-de-rivier” clips te zien kun je mijn online HQ linklist checken ophttp://xackers.net/freewheelers

Anyway, ik hoop dat het verschil in brandingvaren tussen rodeoboten en surfkayaks een beetje te zien is.
Wat het leukst is blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur J

En ook al geef ik zelf de voorkeur aan een surfkayak:
Ik denk dat je als eerste boot het beste af bent met een rodeo/ww boot omdat dit soort boot het meest veelzijdig is. Bruikbaar op branding, rivier en vlakwater zodat je zoveel mogelijk kayak-gevoel kunt kweken.
Ben je eenmaal gebeten door de branding-surf-microbe dan kun je er altijd nog een surfkayak bij kopen.

Maar neem voordat je je eerste boot koopt vooral de tijd om verschillende bootjes te proberen, bij Zeewitoe en hier via het forum gaat dat zeker lukken.

Als je eenmaal iets meer eigen spullen hebt kunnen we wel eens samen in Domburg gaan varen (heb zelf weinig extra spullen). Ik kan dan mijn Riot Trickster voor je meenemen, die is zeer lekker in de branding. Tuurlijk kun je dan ook mijn Marauder ff proberen.

Rocky

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: michielv op 16/01/06 12:50
@Pyro: als je eventueel een keertje met Rocky gaat varen voor je je eigen spullen hebt kun je ook wel eens een setje spullen komen lenen. Ik woon vlak onder Rotterdam, vlak aan de A29 (Barendrecht Carnisselande).

gepost door: Arjan op 16/01/06 17:33
Wat Rocky trouwens nog vergeet te vermelden is zijn boten die er een beetje tussenin liggen. Zoals de draggorossi fish en de squashtail. Tenminste, volgens mij hangt dat er een beetje tussenin dan. Maar correct me if im wrong.
Veel snelheid en carve, maar je kunt er ook de rivier mee op en er valt ook nog wel mee te bouncen.
gepost door: Rocky op 16/01/06 17:59
Niet echt vergeten maar de post was al lang genoeg ;-)

Je hebt inderdaad ook nog de DR Squashtail die het meest in de buurt komt qua carve en snelheid.

En dan zijn er binnen de rodeoboten natuurlijk nog verschillen in snelheid en bounce, het een gaat echter ten koste van het andere.
En daar komt het dus ook weer aan op de eigen voorkeur.
Als beginner kun je maar op een manier achter je eigen voorkeur komen: veel peddelen in zoveel mogelijk verschillende boten.

gepost door: Rocky op 16/01/06 17:59
Niet echt vergeten maar de post was al lang genoeg ;-)

Je hebt inderdaad ook nog de DR Squashtail die het meest in de buurt komt qua carve en snelheid.

En dan zijn er binnen de rodeoboten natuurlijk nog verschillen in snelheid en bounce, het een gaat echter ten koste van het andere.
En daar komt het dus ook weer aan op de eigen voorkeur.
Als beginner kun je maar op een manier achter je eigen voorkeur komen: veel peddelen in zoveel mogelijk verschillende boten.

gepost door: Pyro op 16/01/06 22:35
Geweldig! Dit is info waar ik erg veel aan heb.
Helaas nog even geen tijd om alle filmpjes te bekijken (de eerste 3 kan ik ook niet bekijken
Ik hou het 2e hand hoekje goed in de gaten en als ik weer eens wat pleuro's gespaart heb ga ik mijn uitrusting verder aanvullen.
Ik echt zin om weer het water op te gaan....
Dank allemaal!
gepost door: Pyro op 18/01/06 20:46
Heb even op mijn gemak alle filmpjes bekeken en dat ziet er zeer goed uit. Sommige "moves" kan ik ook al. Met name het omslaan gaat mij goed af
Ik denk idd dat het misschien slimmer is eerst een rodeobootje aan te schaffen.
Bijkomend voordeel is dat er daar ook meer van te koop staan op het internet.
Die Dragorossi bootjes zien er ook goed uit.
Waar ik me daar laatste keer in de branding aan ergerde was dat die Wavesport Z waar ik in zat zo verekte traag was.
Nou ben ik een zeekayak gewent en dat is natuurlijk geen vergelijk maar ik zou het wel prettig vinden als het bootje iets makkelijker te peddelen was.
Maar goed, misschien ben ik wel verwent en moet ik gewoon meer varen en conditie opbouwen
In iedergeval bedankt voor het advies en het aanbod een keer het een en ander uit te proberen.
Voor dat ik dat wil gaan doen wil ik zelf eerst wat meer spullen hebben.
Met name kleding want daar heb ik nog te weinig van.
Wat dragen jullie zoal onder je annorak? Thermo ondergoed, fleece of neopreen. Een Long John heb ik al maar wat nog meer?
gepost door: michielv op 20/01/06 12:40
@Pyro: kom anders ook eens mijn Tekno proberen, is weliswaar een Riot maar wel een redelijk snelle boot. In ieder geval vaart het een stuk makkelijker dan een surfbootje.

Qua kleding: ikzelf draag graag een thermoshirt met een fleece (7/8 mouwen of gewoon een maatje aan de kleine kant, dan sluiten je manchetten beter af). Voor de rest eigenlijk altijd wel een kanomutsje met oordoppen en neusklem (klem optioneel) want ik heb snel last van mijn oren na het varen. Met oordopjes heb ik dat niet. In de zomer draag ik meestal een dun neopreen shirt (al dan niet met lange mouwen) met soms een anorak (korte mouwen) om mijn spatzeil af te schermen maar als het warm genoeg is hoeft dat ook niet.

Conditie is altijd handig maar moderne speelbootjes zijn vaak langzaam. De DR modellen zijn wel redelijk snel maar daar zijn ze ook op gemaakt.
gepost door: Rocky op 20/01/06 13:08
Pyro,

als je de Z al langzaam vind kom je met de modernere rodeoboten nog voor een onaangename verrassing te staan
Maar je bent inderdaad verwent mbt tot snelheid als je een zeekayaker gewend bent.

Zonder gekheid: de Z is echt niet langzaam vergeleken bij de moderne bootjes. Dit soort oude modellen van 230-250 cm zoals de Z, Trickster, Superego, Glide zijn best leuke boten om in de branding te surfen.
Doordat ze wat langer zijn hebben ze meer snelheid en dat is lekker met uitvaren en komt de surf-achtige moves zeker ten goede.

Aerial stuitermoves zul er er dan weer niet mee kunnen maken, daar moet je juist weer zo'n kort propje voor hebben.

Ik neem even aan dat je in de zwart/oranje Z van Erik gevaren hebt? Dan moet je als vergelijk de volgende keer maar eens vragen of even in Wouter zijn S6 kunt varen. Je zult t verschil meteen voelen.

Qua kleding:
in de winter (of 's zomers op ijskoud smeltwater) een longjohn met twee thermoshirtjes. Daar overheen een goede waterdichte anorak en om alles compleet te maken surfschoentjes en een neopreen mutsje.
De positieve invloed van dit laatste is niet te onderschatten; met een stevige icecreamheadache is t een stuk moeilijker om relaxt te eskimoteren.

gepost door: Pyro op 20/01/06 21:09
Duidelijk verhaal, ik moet dus maar eens bij AB langs gaan denk ik. Thermo shirtje, neopreen mutsje, oordoppen en neopreen schoentjes/sokken.
Die oordoppen lijken mij wel handig, ik erger me kapot aan dat geklots in mijn oren.
Surfschoenen had ik al maar ik ben zo stom geweest ze op de club te laten liggen en daar pas maanden later achter te komen.

Ik had al een vermoedde dat de Z van Erik niet de langzaamste boot was. Ik hoop dat bijvoorbeeld zo'n DR Fish of Squastail toch wel wat sneller zijn.
Ik heb trouwens wel eens in de S6 van Roy gevaren op de club. Dat was inderdaad erg traag maar wel leuk.

Ik ga maar eens een lijstje maken met zaken die ik nog aan moet schaffen:
- de eerder genoemde kleding
- boot
- peddel
- spatzijl
- kort neopreen voor zomer
- helm
- dak dragers
- spanbandjes
- wat nog meer en hebben jullie nog tips m.b.t. de bovenstaande artikelen?
gepost door: michielv op 21/01/06 09:58
Pyro schreef op 20/01/2006 21:09:
Duidelijk verhaal, ik moet dus maar eens bij AB langs gaan denk ik. Thermo shirtje, neopreen mutsje, oordoppen en neopreen schoentjes/sokken.
Die oordoppen lijken mij wel handig, ik erger me kapot aan dat geklots in mijn oren.
Surfschoenen had ik al maar ik ben zo stom geweest ze op de club te laten liggen en daar pas maanden later achter te komen.

Ik had al een vermoedde dat de Z van Erik niet de langzaamste boot was. Ik hoop dat bijvoorbeeld zo'n DR Fish of Squastail toch wel wat sneller zijn.
Ik heb trouwens wel eens in de S6 van Roy gevaren op de club. Dat was inderdaad erg traag maar wel leuk.

Ik ga maar eens een lijstje maken met zaken die ik nog aan moet schaffen:
- de eerder genoemde kleding
- boot
- peddel
- spatzijl
- kort neopreen voor zomer
- helm
- dak dragers
- spanbandjes
- wat nog meer en hebben jullie nog tips m.b.t. de bovenstaande artikelen?

Wbt mutsje kun je ook eens kijken naar de met fleece gevoerde mutsjes (ik heb er eentje van Robson, is qua materiaal ongeveer vergelijkbaar met dat spul waarvan ze Reed Chillcheaters maken). Erg lekker.

Schoentjes: afhankelijk van wat je er allemaal mee wilt doen maar bij AB hebben ze een soort neopreen sok met rubberen zool die iets dunner en soepeler is dan de normale surfschoen. Ze zijn niet zo stevig en scherpe-rots-bestendig als dikke schoenen maar zitten heerlijk.

Maar als je nog niets hebt maar al wel wilt varen geldt het aanbod bij mij in de schuur te komen snuffelen nog steeds hoor.
gepost door: Pyro op 21/01/06 10:52
Dit weekend gaat helaas niet lukken maar de volgende gelegenheid dat er weer branding staat kom ik jou kant op.
Thanks!
gepost door: Pyro op 21/01/06 12:03
Morgen kan ik wel maar lees net in een ander draadje dat je morgen een verjaardag hebt. Volgende keer dan maar.
Alvast gefeliciteerd :-)
gepost door: michielv op 21/01/06 21:07
Dank je, ik zal het doorgeven. Ze is afgelopen donderdag 1 geworden dus ben beretrots

Overigens was even stoppen om wat spullen op te halen geen probleem geweest, alleen kan ik niet meegaan.