| Vogelpoep -waterkant-Vogel-griep | ||||
| Kanoforum: Toertochten / Grootwater / Vlakwater | ||||
|
gepost door: De Waterrat op 03/03/06 23:25
Hallo, Ik las op de vogelgriep-prikpagina een verontrustend stukje van een mevrouw die schreef over vogelpoep op de rand van land en water, de plaats waar wij kano-gekken beginnen en eindigen.en de watervogels zoals bekend is, ook. Ik had er nog niet zo bij stil gestaan, maar het is idd waar, overal waar je aanlandt, hebben eenden en ganzen gezeten en waarschijnlijk ook wel gepoept. Daar helpt geen peddelbrug. Dus wat te doen ? Ik zou het vreselijk vinden om het kanoen op te geven, maar om nou vroegtijdig te sneuvelen omdat ik zo erg nodig moest gaan kayakken..?? Hierbij de info bij het stukje op dat Forum en een Re Gr. Dirk-Jan =============================================== vogelgriep.startpagina.nl / Prikbord Hoy allemaal Waar ik me ECHT ongerust over maak is dat mijn broers allebei fanatieke kajakkers zijn die het hele jaar door overal in Europa en Nederland op het water zitten en ook precies juiost DAAR op de kant zitten waar de eenden,ganzen,zwanen,enz,JUIST ook zitten. Als die jongens in- en uit hun kano’s klimmen zitten ze PRECIES DAAR met hun handen en hun gat waar die vogelpest-poep ook op de kant zit. Watervogels poepen altijd n.l. juist op dat moment,dat ze opstijgen en landen en op de kant klimmen, en dan zit die vogel-pest-poep JUIST daar! Als ik het ze vertel,lachen ze me uit en zeggen dat ik geen beren op een weg moet zien waar alleen maar een zieke eend zit! Met een gezond leven en gezond eten verwachten ze dat ranzige griepje wel te tackelen. Ik vind dat ‘onze’ overheid ons flink in de kou laat staan! De ECHTE voorlichting is niks! De voorbereidingen ook niks! I s er al voor iedereen Tamiflu? Niet toch? Er zijn straks niet eens genoeg ziekenhuisbeden,verpleegsters en artsen! Enz., enz Dieneke RE: Auteur: Hardy (---.adsl-surfen.hetnet.nl) Datum: 02-03-2006 23:48 Voor mensen die in een waterrijke omgeving wonen met veel eenden !!! Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het H5N1 virus 2-3 weken overleefd in eendenpoep. Het virus gedijt beter bij lage temperaturen !!! Dus als het H5N1 virus Nederland bereikt, is het verstandig uit de waterkant te blijven of kinderen niet op vlonders te laten spelen waar eenden op zitten/verblijven. Stel tevens een schoenenprotocol in. dwz koop een schoenenrek (een uitvoering die makkelijk met chloor te reinigen is), bij binnenkomst van buiten dient iedereen zijn buitenschoenen in het schoenenrek te plaatsen en over te stappen in pantoffels. Dit is vooral van belang bij huishoudens met kleine kinderen die nog wel eens op de grond liggen te spelen, een druifje, appel etc etc. op de grond laten vallen en dan weer in hun mond stoppen. Be smart, Be prepared !!!! |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: freeflower op 03/03/06 23:39
ja ik weet het ik vaar al weken met een geel anti bacterieel pak, huishoud handschoenen, hoofdbescherming en probeer zo min mogelijk om te gaan. greets remi |
||||
|
gepost door: De Waterrat op 03/03/06 23:50
tja,..dan heb ik dus weinig kans om je boot te scoren:sup:hahaha |
||||
|
gepost door: roosmcd op 04/03/06 10:30
En de rest ook even quoten: "Ze durven er niet eens over te discussiëren en ‘ons ‘ Europa doet ook al of het ineens NU pas uit de lucht komt vallen! We worden bedondert waar we bij staan! Eens kijken wat ze gaan doen als Willem Alexander het krijgt of Maxima of dat mannetje van de nieuwe ziekenkostenverzekering of Meneer van Aartsen! ‘ O ns’ leger willen ze om de ziekenhuizen leggen om bestorming te voorkomen! Ik vind dat NU AL alle Europese Natuurgebieden moeten worden gesloten en dat we ons niet aan de mening Europa moeten storen! En dat pamperen van trekvogels op de Wadden,nu ze een gevaar blijken te zijn,moet ook ophouden,want i k vind mijn broers en de andere mensen veel belangrijker dan al die mooie vogels. Zo, dat ben ik tenminste kwijt! Ik wind me er al vanaf de Kerst over op! Want we maken dat voortaan TWEE KEER PER JAAR mee die vogeltrek. En de deskundigen zeggen dat die voor mensen gevaarlijke soort vogelgriep NOOIT meer verdwijnt , NOOIT meer! En ik ga ook niet meer stemmen!" |
||||
gepost door: Shtinky_puddin op 04/03/06 14:04
freeflower schreef op 03/03/2006 23:39: Virussen/viri zijn vele malen kleiner dan bacterieen! Dus je hebt zo´n wit pak nodig, die gele zijn niet beschermend genoeg! Zeg later niet dat ik je niet gewaarschuwd heb! |
||||
|
gepost door: De Waterrat op 04/03/06 15:26
ENN,...wat ik net op de radio heb gehoord,..om jezelf niet te besmetten mag je niet meer IN JE NEUS PEUTERENNN !!! |
||||
|
gepost door: KEESVK op 04/03/06 16:54
.....ik dacht dat het pas over een paar weken 1 april was. doe ff normaal zeg. Ooit was de mens één met de natuur, en tegenwoordig lijken ze overal, maar dan echt overal angst voor te hebben. Lang leve de propaganda... chao, KEESVK |
||||
|
gepost door: zaatlob op 05/03/06 01:14
Lijkt me ook veel te gevaarlijk om nog naar de ardennen te rijden. Sneuvelen veel meer mensen op de weg dat tot nu toe aan de vogelgriep. Zolang je niet met dode eenden gaat spelen zal het wel los lopen. |
||||
|
gepost door: Rocky op 05/03/06 02:09
Och... Wacht gewoon tot het vogelgriepje zich eenmaal (ergens binnen 0,01 tot 15.000 jaar???) van mens to mens kan voortplanten via de lucht. Dan kun je beter met dode eenden spelen dan met je vriendinnetjes. Leve de volgend pandemie. DE oplossing voor de overbevolking |
||||
|
gepost door: freeflower op 05/03/06 10:14
dit stukje vond ik op www.pandemie.nl Pandemie Griep is een vrijwel jaarlijks fenomeen, waarbij lang niet iedereen het krijgt. Voor risico-groepen, mensen met een slechte doorbloeding en/of een slechte conditie, is er gewoonlijk de mogelijkheid om te vaccineren, waardoor de vatbaarheid sterk vermindert. Het verwekkende virus moet van een bekend type zijn waar een virus reeds voor ontwikkeld is. Een pandemie is een grootschalige infectie met een virus van een onbekend type waarvan geen vaccin voorradig is. Dit vaccin kan men pas ‘ontwerpen’, als het voor de mens dodelijke virus bekend is. Wij verkeren nu in het stadium van een vogelziekte dat via uitwerpselen van besmette vogels verspreid wordt. Door onderling direct contact worden alle vogels ziek. Alleen door intensief contact met zieke of dode vogels kunnen ook mensen geïnfecteerd raken. Niet iedereen wordt ziek en van wie ziek wordt, gaat lang niet iedereen dood. Iemand met een goede conditie en een goede doorbloeding wordt vanwege een goed immuunsysteem niet eens ziek. Een pandemie ontstaat pas een vogelgriep virus zich in een menselijk lichaam, zich gaat muteren tot een van mens maar mens door de lucht overdraagbaar virus. Bekende menselijke influenza virussen zijn ook door de lucht overdraagbaar waardoor een epidemie kan ontstaan. Een pandemie kan ontstaan omdat een nieuw gemuteerd virus minder tegen krachten ondervindt. Het ontwikkelen van een adequaat vaccin duurt vier tot zes maanden en al die kan het virus overal toeslaan. Fataal wordt dan altijd de longontsteking waar het in uitmondt. Enige jaren geleden was er grote paniek vanwege SARS, uiteindelijk zijn daar nog geen achthonderd mensen aan overleden. De reden van dat geringe aantal was dat daarvoor direct contact met de zieke persoon nodig was. Bij een mogelijk pandemie dat eraan zou kunnen komen, refereren deskundigen altijd de Spaanse griep van 1918, waaraan zo’n veertig miljoen mensen overleden. Echter, toen was de communicatie bijna nul, men wist helemaal van niets, tot het menselijk overdraagbaar virus genadeloos toesloeg. Men kende geen ophokplicht en iedereen was verdwaasd. Het virus keer toen alle gelegenheid om te muteren tot een door de lucht van mens op mens overdraagbaar virus. Nu zit men daar bovenop. Ondertussen hoeft u niet werkeloos toe te zien. U kunt uzelf beschermen door uw doorbloeding en conditie te verbeteren. Dat gebeurt in rap tempo bij Health Holidays, daar komen mensen van o.a. hoge bloeddruk, diabetes, astma, ME, dystrofie, burnout en vele andere klachten af. Als u daarin geïnteresseerd bent, ga dan naar www.health-holidays.nl. Pandemie of geen pandemie, het is so wie so het beste wat u voor uw gezondheid kunt doen. ik denk dat we allemaal maar op zo een ontslak vakantie moeten. hoe wel dat ik wel mensen in het water zie. en joost mag weten wat voor vogels daar dan wel niet in zwemmen. als er iemand heen gaat laat het dan ff weten. want dan kunnen we samen zo een clismaslang in ons anus duwen. greets remi |
||||
|
gepost door: De Waterrat op 05/03/06 11:38
hmmmm... ik constateer 1/ VERDRINGEN van de stoute/boze/onwelkome werkelijkheid Want als je aan klimt uit je tourbak of uit je rodeo-condoom,...je kómt met je handjes op een besmette plaats...tis-nie-andurszz 2/ men zit hier *kennelijk* nog in de ONTKENNINGSFASE ...tsjaaa...*grin* enn,...dan gaat het virusje niet van mens tot mens, maar gewoon van vogeltje tot kayakkertje, zomaar op het steigertje van je club. |
||||
|
gepost door: Tuur op 05/03/06 12:02
lang leve de ardennen, zitten zeer weinig watervogels , waarschijnlijk omdat er bijna geen water is, alleen maar sneeuw. |
||||
|
gepost door: rodeoraoul op 05/03/06 12:58
ik denk dat we geen grapjes moeten maken over de vogelgriep. het is een dodelijke ziekte en we moeten er rekening mee houden dat het ons allen kan treffen. ook het feit dat wij kayakkers een grotere kans hebben om ermee in aanraking te komen moeten we niet onderschatten. remi maakte er een grapje van, maar ik let tegenwoordig overal op op er geen gevogelter rondzwerft in mijn kanowateren. ik zet mijn leven niet op het spel voor een kanoavontuurtje en ben van mening dat jullie dat ook niet zouden moeten doen. daarnaast denk ik dat remi een stap in de goede richting heeft gezet met z'n huishoud handschoenen. zelf gebruik ik handschoentjes van mijn vaders laboratorium. ik hoiop dat ik u allen wakker heb geschud voor het gevaar en u allen voortaan, zolang de dreiging er is, beter op zullen letten en , naar mijn mening, de nodige voorzorgsmaatregelen nemen. mvg Raoul |
||||
|
gepost door: roosmcd op 05/03/06 22:17
ik denk dat we geen grapjes moeten maken over bomen. het is een dodelijke gevaar en we moeten er rekening mee houden dat dit ons allen kan treffen. ook het feit dat wij kayakkers een grotere kans hebben om ermee in aanraking te komen moeten we niet onderschatten. |
||||
gepost door: Jur-re op 06/03/06 08:25
freeflower schreef op 03/03/2006 23:39: haha dat heb jij toch altijd aan? me tante die was ook zooo boos, er was dus ene wandeling ergens in een gebied waar veel vogel shit ligt. En zij moet de ganzen binnen houden enz, zelfde verhaal als dat ding op dat forum. Lekkere vage regels allemaal, maja het is nederland he! |
||||
gepost door: Jur-re op 06/03/06 08:30
rodeoraoul schreef op 05/03/2006 12:58: Normaal gesproken is het niet dodelijk voor een mens heb ik begrepen omdat wij er tegen ingeent(of hoe je dat ook schrijft) zijn. Dus ik weet niet hoe jullie er over denken maar ik ga over paar weken gerust de ijssel weer lekker op, oja vorige week nog ff gedaan in me slalom kano en waar zou ik me zorgen ommaken? De polo die traint het hele jaar door, 2 weken geleden was het nl jeugd team er, een paar belgen en mensen uit heel nederland. Als we geen risco willen nemen dan moet je lekker op je kamer gaan zitten achter de pc op het kanoforum! Want ook al zit je op de fiets dan nog heb je kans dat je shit op je koppie krijgt, dit kan ook besmet zijn............... |
||||
|
gepost door: Shtinky_puddin op 06/03/06 14:46
Hahaha nu zijn we al ingeënt tegen de vogelgriep! Misschien een idee dat deze discussie later nog eens gevoerd wordt, maar dat iedereen dan eerst een half uurtje nieuwspagina's leest en over het onderwerp Google-ed? Nu is het nogal een non-discussie met de diepgang van een slalom-bootje... Oh well flame away |
||||
|
gepost door: Rocky op 06/03/06 15:56
Shtinky_puddin: "The voice of reason..." Jurre; Ik denk niet dat alle 16 miljoen nederlanders ingent zijn tegen "griep" En dan nog; deze jaarlijkse griepprik (aangeraden voor ouderen en mensen met een lage weerstand) help niet tegen de vogelgriep. En deze heisa gaat over de H5N1-variant die dus mooi wel gevaarlijk is voor de mens. Maar de hele vogelpoep discussie is zeker interessant, niet alleen voor kayakers. Gisteren een mooie wandeling gemaakt door een kasteelpark. Daar zitten nogal wat wilde ganzen en eenden in de waterpartijen en de wandelpaden liggen daar dus inderdaad vol stront. Wat je vervolgens weer onder je schoenen mee het huis insleept... Waarmee maar weer eens is aangetoond dat contact toch niet zo zeldzaam hoeft te zijn. Op dit moment nog niet echt een issue maar als de vogels hier inderdaad het loodje beginnen te leggen dan is er natuurlijk toch wel een kans dat je vieze kak meesleurt. Maar zoals gezegd: zodra mensen elkaar via de lucht kunnen besmetten lachen we om deze vogel(kak) fobie... |
||||
|
gepost door: KEESVK op 07/03/06 18:11
wow, ben denk te lang weg uit nederland alweer. Ik zie dat de mensen dit soort dingen nog serieus gaan nemen ook. Excuses dat ik een beetje een sarcastisch mailtje heb gestuurd, en hoop dat niemand getroffen gaat worden door het dreigende gevaar.... Tot snel, de 25e in bergschenhoek, KEESVK ps: vergeet niet je voeten te vegen voordat je naar binnen loopt om een biertje te halen!! |
||||
|
gepost door: Shtinky_puddin op 07/03/06 22:49
Hahahaha, over te lang weg uit Nederland gesproken... Je bedoelt, tot ziens in LANSINGERLAND ? Bergschenhoek, ha! Dat was van onze vooroudersch. Lansingerland heeft de toekomst! Pfffffff Oh well, in ieder geval tijd voor nieuw briefpapier voor OV, binnenkort... |
||||
|
gepost door: Bart Pijpers op 07/03/06 23:19
Hey mensen even niet panikeren. In de afgelopen vier jaar dat H5N1 bekend is zijn er 175 gevallen bekend van mensen die aan dit virus zijn overleden. Klinkt misschien veel en het zijn er ook 175 teveel maar zet het eens even af tegen de duizenden en duizenden mensen die besmet MOETEN zijn met dit virus. Ga eens na hoeveel mensen in contact hebben gestaan met besmet gevogelte. En wel serieus langdurig en intensief contact.. Je komt eerder uit op miljoenen mensen die intensief contact met besmettingsbronnen dan duizenden. De kans om ziek te worden is waarschijnlijk erg gering. En de kans om te overlijden is waarschijnlijk nog kleiner. Laat je dus niet gek maken door allerlij vergelijkingen met de Spaanse griep. |
||||
|
gepost door: Thomas op 14/03/06 08:51
KANU@SPORT - Der DKV-Newsletter Nr. 04/06 vom 16.02.2006 Vogelgrippe und Kanusport Hinweise des Deutschen Kanu-Verbandes Nachdem in Deutschland erste Fälle von Vogelgrippe nachgewiesen worden sind, stellen viele Kanufahrer besorgt die Frage, ob Kanusport noch unbesorgt ausgeübt werden kann. Hierzu gibt der Deutsche Kanu-Verband (DKV) die nachfolgenden Informationen: Grundsätzlich ist die Ausübung des Kanusports weiterhin möglich. Eine Infektion über den Kontakt mit Wasser ist bisher nicht bekannt. Um sich aber vor möglichen Infektionen zu schützen sind einige Verhaltensregeln zu beachten: 1. Vermeiden Sie Kontakt zu Vogelkot und Vogelfedern! Insbesondere beim Ein- und Ausstieg im Uferbereich oder an Steganlagen besteht die Gefahr, ungewollt mit Vogelkot in Berührung zu kommen. Achten Sie deshalb darauf, den direkten Hautkontakt generell zu vermeiden. Kommt es dennoch zu Hautkontakten, sollten die betroffenen Stellen sofort sorgfältig gewaschen werden. Ein Kontakt mit Schleimhäuten (Augen, Nase oder Mund) muss unbedingt verhindert werden. Waschen Sie Ihre Hände nach der Paddeltour sorgfältig, reinigen Sie auch Ihre Ausrüstungsgegenstände besonders gründlich. 2. Melden Sie tote Wasservögel! Der Kontakt zu toten Wasservögeln ist besonders gefährlich und deshalb zu verhindern! Angesichts der aktuellen Entwicklung ist es erforderlich, tote Wasservögel unverzüglich den örtlichen Veterinärämtern oder Ordnungsbehörden zu melden. Nur die zuständigen Behörden sind in der Lage unter Beachtung aller Vorsichtsmaßnahmen die Kadaver einzusammeln und zu entsorgen! Das eigenständige Einsammeln toter Wasservögel birgt erhebliche Gefahren und ist unbedingt zu unterlassen! 3. Informieren Sie sich vor Fahrtbeginn über die aktuelle Situation! Kanufahrer sollten sich in der lokalen Presse vor Fahrtbeginn darüber informieren, ob auf dem vorgesehenen Gewässer Fälle von Vogelgrippe aufgetreten sind und ob durch die örtlichen Ordnungsbehörden besondere Verhaltensmaßregeln vorgegeben worden sind. Diese Regeln sind selbstverständlich zu beachten. Informieren Sie andere Kanufahrer, die möglicherweise noch nicht über die aktuelle Lage Bescheid wissen. Informationen zur Vogelgrippe gibt es auch im Internet: Aktuelle Informationen stellt das Robert Koch-Institut (RKI) in Berlin, die zentrale Einrichtung der Bundesregierung auf dem Gebiet der Krankheitsüberwachung und -prävention, unterhttp://www.rki.de/ zur Verfügung. Das Bundesministerium für Verbraucherschutz, Ernährung und Landwirtschaft (BMVEL) stellt aktuelle Informationen auf seiner Homepage zur Verfügung. http://www.verbraucherministerium.de/index-00057B5AC97A1305AA3C6521C0A8D816.html Darüber hinaus haben viele Umweltministerien für besorgte Bürger Telefon-Hotlines eingerichtet. Die Telefonnummern finden Sie unter den Internetadressen der jeweiligen Ministerien. Wenn die genannten Vorsichtsmaßnahmen sorgfältig beachtet werden, besteht nach derzeitigem Kenntnisstand keine Infektionsgefahr, so dass auch weiterhin Kanusport ausgeübt werden kann. Duisburg, den 15.02.2006 Deutscher Kanu-Verband e.V. Dieses Merkblatt kann auch im Internet unter www.kanu.de -> Info & Service -> Service für Vereine -> Download heruntergeladen werden, um es z.B. im Bootshaus auszuhängen! |
||||
|
gepost door: Bart Pijpers op 16/03/06 23:07
Hey Thomas, Goed gevonden stuk. Zo ongeveer het eerste stuk over H5N1 dat een beetje reele practisch tips geeft en waarbij het gewone gezonde verstand is gebruikt. Even reageren op de dingen die erin staan ; Vogelpoep wou je toch al niet op je huid hebben en in je ogen en slijmvliezen is om ongeveer honder andere redenen ook al niet bepaald aan te bevelen. Dicht bij grote groepen watervogels wou je ook al niet komen omdat je als kanoer toch wel een natuurliefhebber bent en geen vogels onnodig gaat verstoren. In de zomer moest je vroeger ook al de dode watervogels melden vanwege botulisme. (Botulisme is trouwens vele malen besmettelijker dan H5N1 en minstens net zo dodelijk)Vogelgriep is gewoon een extra factor naast botulisme, en blauw alg etc. waar je gewoon met gezond verstand mee dient om te gaan. Keep on paddling! |
||||
|
gepost door: Joop op 05/05/06 14:11
Om bij het te water gaan of aan wal gaan contact met vogelpoep zo goed als maar mogelijk is te vermijden kan dit het best worden gedaan aan een relatief sterk hellende wal kant. Ik ga altijd in en uit de boot op een helling van ongeveer 30 tot 45 graden, soms noodgedwongen nog stijler. Het in- en uitstappen vergt dan wel wat meer oefening. Ik ben nog nooit watervogels tegengekomen op een dergelijk stijle helling en ook nog nooit poep van een vogel. Wellicht is dit een bruikbare tip. |
||||