| Mag ik U voorstellen; mijn nieuwe boot | ||||
| Kanoforum: Wildwater Algemeen | ||||
|
gepost door: Rocky op 10/08/04 13:21
Ik heb vrijdag een Eskimo Salto gekocht voor het zware werk. Met een paar man van onze club zijn we de laatste tijd meer geinteresserd in het mee uitdagende water en daar hoort ook een passende boot bij. Terwijl onze clubgenoten zich dit voorjaar vermaakten op de Durance hebben wij leuke stukken gevaren op de boven Guil, Ubaye en Onde. Mijn oude "dikke" boot (Riot Grind) heeft wel heel erg veel volume maar de scherpe kanten, platte bodem, plat achterdek en lagere snelheid maken het niet echt een ideale boot voor het steilere werk. Mijn maatjes die daarvoor al op creekers waren overgestapt hoefden niet zo hard te werken en zaten dan ook veel relaxter op het water. Na een degelijk internet-onderzoekje was ik wel geinteresseerd geraakt in de Eskimo Salto; bijna iedereen is lyrisch over de vaareigenschappen, hij past goed bij mijn lengte / gewicht en het Eskimo plastic is het beste op de markt. Tijdens het zoeken naar tweedehands Salto's zag ik dat kanoshop.nl alle Eskimo boten in de aanbieding had (25% korting) en zo is het dus een nagelnieuwe 2004 Salto geworden. Hier summier verslag van de eerste vijf seconden van mijn eerste peddeltocht in mijn nieuwe boot. In de boot 2 meter hoge loswal 8) take off 8) wheehee BONK frontloop :? eskimorol :? WOW, eskimo plastic is echt sterk; slechts een paar krassen in de neus... Zelf was ik er slechter aan toe; stevig oplawaai voor mijn reeds gammele knieen en de buikspierblessure:? Zondag op de Erft gepeddeld samen met Wilko en Michael: Creekboot sidesurft veel minder stabiel dan een rodeoboot. Moest onzettend aan de boot wennen en de kater van het rozenfestival daags ervoor hielp ook niet echt mee. Kan niet wachten de Salto op eenn serieuze sloot los te laten, ik wil graag beetje oefenen voorde Corsica-trip van volgend voorjaar. image not available image not available image not available image not available image not available image not available |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: michielv op 10/08/04 14:05
Gefeliciteerd! Is dit nou een wat modernere versie van de Topolino? Mooi kleurtje, geel Wel jammer dat door de zwarte binnenkant het geel niet echt fel geel is (ja, ik hou wel van hoofdpijnkleurige boten ) |
||||
|
gepost door: Rocky op 10/08/04 14:36
Nah, is niet echt opvolger vd Toplino, deze is toch wel een stukje langer (245cm)./ Eskimo heeft inderdaad een opvolger vd topo uitgebracht; de "new Topo". Die is wat korter en heeft minder volume en is meer geschikt voor de lichtere vaarders. Rocky |
||||
|
gepost door: henk_riot op 10/08/04 18:46
leuke boot die is zeker om een rivier mee af te varen |
||||
|
gepost door: Rocky op 10/08/04 21:35
Inderdaad Henk en dan in het bijzonder het hele zware wildwater, laten we zeggen WW IV, V en VI. Op zulk (gevaarlijk) water heeft je boot een paar eigenschappen nodig waaraan rodeobootjes dus niet voldoen. veel volume snelheid hoge punten "geen" kanten hoge sterkte extra aanhaakpunten uit kunnen stappen zonder handen te gebruiken Rocky |
||||
|
gepost door: Wilko op 11/08/04 13:42
Nog aan Rocky zijn lijstje toevoegen: Ronde uiteinden om minder makkelijk in een vertikale "pin" te geraken. Extra handgrepen om makkelijker zwemmers te kunnen redden. Een goed "opduikvermogen" waarbij de boot beheersbaar blijft, wat vooral na watervallen en bij het doorvaren van lelijke walsen belangrijk is. Geen (schuim)pilaar tussen je benen. Grote en lange kuip en een extra hoog voordek om makkelijker uit de boot te kunnen komen als het mis gaat. De Salto is een erg goede creeker, gemaakt van het taaie Eskimo plastic: ik heb er ook al een paar jaar eentje. Wilko |
||||
|
gepost door: Wilko op 11/08/04 13:43
Edit: dubbele post... |
||||
|
gepost door: henk_riot op 18/08/04 23:33
uhmm ik dacht dat een (schuim)pilaar tussen je benen juist goed is om te voorkomen dat je boot niet indeukt en er dan niet meer uit kan of heb ik het nou fout? |
||||
|
gepost door: Wilko op 18/08/04 23:47
Nope, een (schuim-)pilaar is ervoor om bij boten die door het inferieure plastic of een onveilig ontwerp niet genoeg stijfheid bezitten om er in het geval van problemen snel en veilig uit te komen. De (schuim-)pilaar zelf is in zo'n geval nog een extra barriere waar je je benen of voeten langs af moet worstelen. Niet veilig maar dus juist onveiliger dan een boot die is ontworpen om zonder die pilaar al stijf genoeg te zijn om je veilig naar buiten te laten komen... Wilko |
||||