PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Artikel over brandingvaren in het AD
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: michielv op 14/08/04 08:13
HA, wat schetst mijn verbazing vanochtend toen ik de krant opensloeg: een pagina groot artikel over brankingvaren! Naast de gebruikelijke onzin over voetbal, de OS en andere dingen die mij niet interesseren dus een hele (grote!) pagina over brandingvaren.

Voor de geinteresseerden onder ons: er zit een kortingsbon voor 5 euro korting bij een cursus van Vloed Kanosport bij.

Helaas heb ik geen scanner oid maar de bieb zal de krant van vandaag (zaterdag) nog best een tijdje ter inzage hebben denk ik.

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: antonio op 14/08/04 14:23
In de veronica gids staat deze week zelfs een interview met Floris Braat. Het komt wel goed met de bekendheid van het kanoën
gepost door: Stephen op 14/08/04 15:18
en in de NRC een foto van Floris.. ging over de OS maar toch leuk hem erbij
gepost door: michielv op 14/08/04 15:50
Oh ja, in het AD stond gisteren nog een foto van Sam Oud met slalomboot. Ik wist niet dat Sam ook gekwalificeerd was voor de OS?

gepost door: Boogieman op 16/08/04 14:07
Hey Michiel!

Ik zag het artikel hangen bij Vloed gister en guess what?? Ik sta er ook tussen! (Blauw zwemvest en zwart helmpje) Heb jij het artikel nog? Enneh... als er geen emotionele meerwaarde voor je aan zit, mag ik het dan hebben?

Ik heb even rond gevraagd maar geen AD lezers in mijn omgeving geloof ik.

Grtz,
Luuk

gepost door: michielv op 16/08/04 14:36
Ik zal eens vragen aan mijn schoonouders, die hebben het AD ook. Verder wil ik ter promotie wel dit soort dingen blijven verzamelen dus mijn exemplaar hou ik liever

Maar ik zal vanavond effe kijken of ik je herken

Edit: inmiddels gevraagd en gekeken en ze kijken in de oudpapierbak dus dat komt wel goed. Zit je toevallig in een blauw bootje? Humm, ik had je echt niet herkend
gepost door: Wilko op 18/08/04 23:54
Hee Antonio, ik ben bang dat we al genoeg bekendheid hebben voor het kanoen. Dat is een van de redenen waarom de Ardennen op slot zijn gegaan, steeds meer lui de regels en hoffelijkheid op en bij het water aan hun laars lappen en er meer ongevallen gebeuren.

Ik ben een paar jaar erg enthousiast nieuwe mensen gaan interesseren voor het varen, maar als ik zie wat er de afgelopen tien jaar aan negatieve veranderingen binnen onze sport zijn gebeurd, dan heb ik daar een dubbel gevoel bij.

Tijden veranderen, maar helaas niet altijd ten goede.

Wilko
gepost door: Thomas op 19/08/04 11:06
He Wilco

ik denk dat jij gewoon de geboren pessimist bent, als je alleen zo naar de negatieve dingen kijkt.

Er zijn natuurlijk ook andere oplossingen denkbaar, ipv het afsluiten van de ardennenriviertjes voor kanoers. Bijv. het aanleggen van in- en uitstap plekken.

en daarnaast zijn er ook positieve veranderingen terweeg gebracht, kijk maar naar de rodeosport.
gepost door: michielv op 19/08/04 11:34
Wat Wilko denk ik bedoelt is dat hoe meer mensen er gaan kanovaren er ook meer mensen zijn die slecht in het nieuws komen zeg maar. Is een beetje hetzelfde probleem als met polo: de groep poloers is in Nederland zo klein dat iedereen elkaar wel kent. Je kunt je spullen dan ook gerust neerleggen en dat gaat goed. Een aantal jaren terug is er bij het toenmalige Tiekano een toernooi georganiseerd in het kader van een buitensport weekend waar dus jan en alleman naar toe kwam. Sommige spelers hadden hun spullen netjes in de kleedkamer laten liggen (deden ze altijd) en na afloop was er vanalles gejat, waaronder dure jassen.

Op zo'n moment is het echt twijfelen: wil je dat je sport groot wordt (met dit soort risico's) of hou je het liever kleiner en beheersbaar?
gepost door: Rocky op 19/08/04 11:49
Idd;

hoe groter de groep hoe groter de kans dat er wangedrag optreed..

Buiten de ardense rivieren kan ik je nog twee plekken aanwijzen waar overdaad reeds heeft geschaad:

Vistrappen Roermond:
Varen was officieel verboden maar werd getolereerd door politie en eigenaar van het weiland waaraan de trappen liggen.
Na een enorme toeneme van het aantal peddelaars (heb er ooit meer dan 35 op een dag geteld...) en de HELAAS toenemende rommel en beschadigingen aan het weiland zijn er nu verbodsborden geplaats en is de conrole veel strenger geworden.

De SUPER golf in St Valery sur Somme:
Ook hier werd het steeds drukker en dankzij een aantal sukkels die troep maakten en zelfs een groot kampvuur aanlegden is deze plek sinds een paar weken ook verboden gebied voor kayakers geworden.

Ik weet wel dat er in de Ardennen andere zaken spelen; het is voornamelijk de vis-lobby die zwaar tegen het kayakken gericht is. Maar ook daar zijn de landeigenaren niet gediend van de enorme massa's "kayakers" die het hele jaar door door de verhuurbedrijven de rivieren afgestuurd worden.

Aan deze lobby en verhuuractiviteiten hebben we het te danken dat veel rivieren verboden gebied worden verklaard voor de kayakers.

Rocky
gepost door: Wilko op 19/08/04 12:27
Tja Thomas, daar heb je wel heel snel een oordeel over mij geveld. Ik zie mezelf niet als pessimist, maar ik durf wel de negatieve gevolgen van een sport waar ik gek op ben in ogenschouw te nemen.

Ik geef in hetzelfde bericht aan dat ik een dubbel gevoel heb over het meer bekend maken van de kanosport. Aan de ene kant is dat omdat ik overal waar ik kom de gevolgen begin te zien van het te populair worden van de sport, met vooral negatieve gevolgen: moeten betalen voor toegang tot het water, permit-systemen met wachtlijsten, afgesloten rivieren, ergernissen tussen kanovaarders, een gebrek aan hoffelijkheid en het wegvallen van dingen die heel normaal waren, zoals het direct achter een zwemmer aangaan, ongeacht zijn nationaliteit, soort boot of ervaring etc.

Aan de andere kant omdat ik het plezier dat ik in de sport heb graag op anderen over wil brengen. In Nederland lijkt het wel eens alsof de sport een stuk minder snel groeit dan in Duitsland, Oostenrijk, Tsjechie, Slovenie, Griekenland, Groot Brittannie, de VS enz.enz. Dat vond ik in het verleden erg jammer, omdat je zo minder potentiele kanomaatjes over houdt, minder massa hebt om een kunstmatige kanobaan van de grond te krijgen, minder invloed hebt op de NKB, minder toegang tot de laatste modellen bootjes en andere kanospullen etc. etc.

Wat rodeo aangaat, daar zijn veel dingen in een hele korte tijd in veranderd, wat tot leuke bootjes en een nieuwe vorm van varen (park en play)heeft geleid. (Helaas heeft het ook een golf van vervelende effecten teweeg gebracht.)

Er zijn nu zo'n beetje alle denkbare modellen en merken kano's in Nederland te krijgen, we hebben een paar handelaren die ook de meeste andere kanospullen verkopen. Alleen: daarvoor is het niet per definitie nodig om het aantal kanoers te laten groeien.

De nieuwe trucjes maken het varen zeker gevarieerder, maar gezien de ergernis en ongevallen veroorzaakt door lui die dergelijke trucjes op plaatsen doen waar dat niet zonder risiko voor anderen kan, is dat niet alleen maar een pluspunt.

Je opmerking dat er andere oplossingen denkbaar zijn raakt natuurlijk kant noch wal in mijn voorbeeld: de meeste Ardennenriviertjes *zijn* al afgesloten. Daar is geen alternatieve oplossing meer in beeld. Eenzelfde situatie is zich nu in de Eifel aan het ontwikkelen. Teveel kanoers (in Belgie waren dat ook de verhuurbedrijven die bij te laag water en te grote groepen voor ergernis zorgden) hebben nu eenmaal een negatief effect op de lokale bevolking, vissers en natuur (niet per se in die volgorde).

Daar komt nog bij dat vaste in- en uitstapplekken maar tot een bepaald nivo van belasting door mensenmassa's werken, daarna krijg je vanzelf ingrepen door de overheid, belangengroepen enz..

Ik ben nog steeds enthousiast over de kanosport, maar ik zie de nadelen van een verdere groei in de populatie nu als zwaarder wegend dan de voordelen.

Wilko