PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Braat en Oud door naar halve finale Olympische Spe..
Kanoforum: Wedstrijdsport / Kanopolo / Slalom
gepost door: Rocky op 19/08/04 12:55
1e 20 gaan door,

Braat 11e
Oud 20e

Oud leverde een TOP prestatie door in de 2e run de 3e tijd te varen!!!!!!!

Excuses voor de screwde tabel, excel komt niet helemaal goed over op kanoforum...
Zelf ff uitgerekend:

1e run 2e run total plaats
Michael Kurt ZWI 94,3 92,49 186,79 1
Campbell Walsh GBR 91,25 97,73 188,98 2
Thomas Schmidt DUI 93,28 97,36 190,64 3
Fabien Lefevre FRA 95 95,8 190,8 4
Helmut Oblinger OOS 94,25 96,94 191,19 5
Brett Heyl USA 95,68 96,61 192,29 6
Lazar Popovski MAC 96,92 96,14 193,06 7
Benoit Peschier FRA 99,33 95,04 194,37 8
Ondrej Raab TSJ 98,54 95,96 194,5 9
Jan Šajbidor SLW 95,13 99,76 194,89 10
Floris Braat NED 97,96 97,18 195,14 11
Grzegorz PolaczykOL 97,97 97,49 195,46 12
Carlos JuanmartiSPA 99,47 96,61 196,08 13
Scott Parsons USA 98,15 100,06 198,21 14
Benjamin Boukpe TOG 96,99 101,93 198,92 15
David Ford CAN 101,3 98,57 199,87 16
Uroš Kodelja SVN 102,24 97,99 200,23 17
Warwick Draper AUS 99,69 101,41 201,1 18
Pierpaolo Ferra ITA 99,7 102,23 201,93 19
Sam Oud NED 107,27 95,41 202,68 20
Eoin Rheinisch IER 105,28 98,81 204,09 21
Dinko Mulic KRO 102,71 108,05 210,76 22
Emir Sarganovic BOS 111,26 105,04 216,3 23
Alexs Dimitriou GRI 122,87 113,34 236,21 24
Jens Ewald DUI 150,69 99,4 250,09 25

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: sidney op 19/08/04 13:57
Met wat voor boten varen ze eigenlijk op de spelen. Ze zien er niet al te hip uit tussen alle play bootjes je je nu steeds ziet. Het ziet er naar uit dat ze wat langer zijn en zullen wel vor de snelheid zijn.
Zijn er ook nog wedstijden van wie de mooiste trick doet?
Heb ze ook gezien met zijn tweeen in een C1 kano (volgens mij dan aangezien ze slechts 1 steek peddel hebben). Had ik nog niet gezien. Geeft een nieuwe uitdaging aan het eskimoteren zo met zijn tweeen. Wel zorgen dat je allebij dezelfde kant opdraait!
Super nep wild water baan trouwens, kompleet met lopende band om in je bootje omhoog te gaan.Zo een wil ik ook wel in de buurt.

groeten

Sidney
gepost door: Rocky op 19/08/04 14:22
Ignorance is bliss...

Sidney,

dat zijn nu de slalomboten; die zijn aan allerlei regels gebonden mbt tot lengte, breedte en gewicht.

Gaat puur om de snelheid waarmee je het parcours aflegt.
Geen tricks... Maar laat me je wel verzekeren dat deze mannen en dames over een techniek beschikken waar de meeste rodeo-peddelaars een puntje aan kunnen zuigen.

Is ook geen "nep" baan maar een "kunstmatige" baan.
En dan nog wel een waar ik met mijn rodeoboot niet graag zou willen varen; dat wordt een pak rammel.

Volgend jaar worden de regelementen mbt tot boten trouwens aangepast, ze mogen onder meer een stuk korter gemaakt worden.

Beetje geschiedenis over rodeo / slalom.
Cartwheels, splitwheels (de eerste reeds in 1977 door Norbert Saddler) en kickflips werden reeds in 4 meter lange!!!!!! slalomboten gemaakt voordat er zoiets als rodeo bstond.
Veel van de oude helden in het rodeokayakken komen dan ook uit de slalomwereld: Corran Addison (3 WK rodeo podiumplaatsen), Erik Jackson (2* Wkampioen) en Jan Kellner (1e rodeowereldkampioen ooit).

Rocky

gepost door: henk_riot op 20/08/04 17:47
en dat soort banen zijn niet echt nep ze zijn net wat rocky zei kunstmatig en vooral voor de beginner zoals ik en misschien jij sindney best wel uitdagen en leuk om dat je zelf je grens kan bepalen en als je op je dak ligt en je gaat uit je boot spoel je gewoon weer beneden aan

heel praktisch
gepost door: michielv op 20/08/04 19:10
Ik kan je verzekeren dat "de" kunstmatige baan bij uitstek (Augsburg) zeker niet voor beginners geschikt is. Dat is nog knap heftig. Voordeel is wel dat ze er een rustig baantje naast hebben.
gepost door: henk_riot op 20/08/04 21:41
die bedoelde ik ook eigenlijk

in die slalom baaan zou ik me ook voor geen goud begeven
gepost door: misha op 18/02/05 14:34
Hey Sidney,

Jammer dat je zo weinig af weet van het slalomvaren, ik kan je zeggen dat het een ontzettend gave en dynamische discipline van het kanoën is. Een rivier afsoppen en keerwatertjes varen lukt over het algemeen altijd wel. Het word alleen heel andere koek als je op diezelfde rivier (of baan) ook nog eens moet proberen een parcours te varen (en dat parcours hangt natuurlijk nooit op de makkelijkste lijn! ) Dit seizoen word er voor het eerste gebruik gemaakt van de nieuwe slalom regelementen dwz boten van 3.5 meter om het allemaal nog wat leuker te maken.

slalom is een HEEEEEEL goede manier om te leren varen (lees: echt varen) wildwater lezen, en echt een goede techniek krijgen.
Vergeet niet, veel van de tegenwoordige 'kanohelden' komen van de slalom tak: corran addison, eric jackson etc etc.

Kijk eens op www.deteek.nl

gr misha

die al jaren fanatiek slalomt en er heeeeel van geleerd heeft
gepost door: lennart op 18/02/05 14:56
hoi mischa
welkom fijn dat er ook een echte slaommer hier komt. Ik volde soms wat dat betreefd een beetje eenzaam, (niet dat ik nog veel in een slalomboot zit) maar toch af en toie een beetje tegengas kan geen kwaad. :-)

heb je al een kort bootje? Ik ben benieuwd hoe je het vind.

Ik heb ook nog steeds het meeste geleerd van 1 weekje augsburg met rene van iersel langs de kant/in de boot.

voor de meeste onder ons die hem niet kennen veelvoudig kampioen in de jatren 70 en daarna nog een jaar of 10 bondscoach en 1 van de breinenachter het opleidingstelsel van de nkb.
gepost door: antonio op 18/02/05 16:47
Jaja weer een HWC'er erbij hier op het forum, we komen telkens met meer
gepost door: misha op 19/02/05 09:34
Hey Lennart,

ik was al bang dat ik de enige was ennuh technisch gezien heb ik nog een korte bood maar praktisch wel. Ik zag het nog niet zo zitten om meteen een scimitar oid aan te schaffen. Eerst dit seizoen maar eens afwachten en dan zien we wel verder. Wat ik wel heb gedaan is de voor en achterpunt van mijn DD Viking afgeslepen. Ik heb nu dus toch een boot van 3.6 meter
En dat vaar heel gaaf.

Ola antonio, altijd mooi om "goei volk" tegen te komen

grz misha

gepost door: KEESVK op 19/02/05 13:54
Misha,

Goed je hier te ontmoeten! En mooi dat je de slalomsport promoot..... Dat het een van de beste leerscholen is ben ik met je eens. Echter dat je alleen daardoor een goede vaarder wordt betwijfel ik. In mijn ogen is het een mooie springplank, maar de echt grote stap naar moeilijkere rivieren wordt daarna gemaakt.

Slalom op zich is goed voor de techniek en wel het perfect uitvoeren daarvan. Mannen als Corran en EJ zijn hier ook nagenoeg perfect in. Water lezen leer je absoluut, hoewel als je verder gaat dan klasse 4, het lezen toch wel iets anders wordt in mijn ogen (en slalom is voornamelijk klasse 3-4).

In mijn ogen leer je de grootste stap naar het "afsoppen" van moeilijker water op het moment dat je jezelf onder controle hebt. En dan doel ik niet op techniek, maar meer de dingen zien zoals ze zijn. Als voorbeeld: iedereen kan over een stoeprand lopen. Ligt deze op 2 meter boven een afgrond, wordt het al moeilijker. Ligt deze op 100 meter hoogte zijn ernog maar weinigen die erover heen lopen. Terwijl een stoeprand toch een stoeprand is en blijft. Iets meer kanotechnisch: traverseren op klasse 3 is niet moeilijk......tenzij er een passage 6 twee meter lager ligt. En jezelf hier onder controle krijgen is een hele grote stap.

Voorwaarde is wel dat je technieken goed zijn (evenals je materiaal enz) en voor dit gedeelte is slalom denk ik de beste leerschool, hoewel ik dat niet uit ervaring kan zeggen.

Maar wat is eigenlijk goed varen? In de ogen van de slalomvaarder een passage 3 heel technisch en mooi varen, voor de poloër jezelf zo positioneren dat je de ander buitenspel zet, voor de rodeovaarder een mooie move, voor de extreem vaarder een moeilijke of onbekende passage gecontroleerd varen enz.... Zelfs binnen deze verschillende disciplines zijn er verschillen. Er zijn mensen die goed kunnen boatscouten, alles vanuit de boot zien en ene kick krijgen van het varen zonder te scouten (wel gecontroleerd!!). Ik denk dat iedereen een ander idee heeft over wat goed varen is (toch?), en ook allemaal een andere leerweg nodig hebben.

Ik heb zelf maar een paar keer in een slalomboot gezeten, maar ik zou graag een keer een week in een slalomboot willen zitten. Ik denk dat daar voor iedere wildwatervaarder veel te leren valt, en had het er toevallig laatst nog eens over met de mensen met wie ik veel vaar om dat eens te gaan doen. Misschien van de zomer....

Tot op het water,

KEESVK
gepost door: Nico B op 19/02/05 19:03
Probeer al een tijdje een slalom boot te 'scoren'. Juist vanwege het genoemd technisch varen. Helaas ben ik te zwaar zodat veel boten zoals een Reflex al afvallen. Mocht iemand een goede tip hebben dan houd ik me aanbevolen. Mag een opknapper zijn zolang hij voor mijn lengte (1.90m) en gewicht (95kg) is geschikt.

Alvast bedankt,

Nico
gepost door: Teek op 20/02/05 14:18
Hi Misha etc,

Ik kom het slalomteam maar ff versterken op dit forum......

ennu Nico als je een slalomboot wilt hebben in gewichtsklasse 95 kg moet je eens kijken of Sam Oud nog een 'oude' Viking heeft. De Viking heeft namelijk véél volume en is dus geschikt voor jou gewicht.

Cu Teek
gepost door: misha op 20/02/05 16:54
Hey Teek!

alles ok? alweer aan het trainen? ennuhh ook al een boot uitgezocht?

Hey Kees,

Nog ff verder reageren op je berichtje, Je hebt helemaal gelijk hoor. Slalom is een hele ideale manier om te leren varen maar zeker niet de enige manier. Het zit hem naar mijn idee vooral in de mogelijkheden van de vaarder. Daarmee bedoel ik eigenlijk te zeggen dat leren wildwater varen veel makkelijker is als je een rivier in je achtertuin hebt. Heb je dat niet (net als ik bijvoorbeeld) dan is slalom een hele goede manier om toch een aantal kneepjes onder de knie te krijgen. En een goede basis is mijnsinsziens (is dat een goed woord?) essentieel om een goede kanoër te worden.

En wat dan een goede kanoër is?
Volgens mij is dat iemand die:
- weet wat hij wel en niet kan
- verantwoordelijk is.
- eerlijk naar zichzelf is

Daarna komt voor mij pas het technisch aspect van het kanoën en hoe 'wild' iemand vaart.

Twee jaar geleden heb ik de boven Oetz nog gevaren (eind van de dag met hoog water) met twee engelsen. Ze kwamen wel beneden, en hadden dus een traject WW 4 afgelegd.Wil absoluut niet zeggen dat ze goede kanoërs waren!
Goede eskimoteerders, dat wel!

gr misha

p.s. Wij gaan de eerste week van mei naar Val Sesia, interesse?
gepost door: michielv op 21/02/05 08:10
Yep, da's dus het verschil tussen de zaak onder controle hebben en goed kunnen steunen/eskimoteren en een beetje mazzel hebben

Op Rec.Boats.Paddle schreef iemand eens dat je pas kunt zeggen dat je een klasse echt kunt varen wanneer je alle keerwaters (gecontroleerd) kunt pakken. Dus niet wanneer je per ongeluk levend in je boot naar beneden gesopt bent

Jammer dat je in de branding niet kunt slalommen, dus van mij mogen ze opschieten in Zoetermeer
gepost door: lennart op 21/02/05 08:17
fijn meer slalommers.

kees graag zou ik met je willen varen in slaomboten en daannaast voor de afwisseling stukken plasitc. worden we allebei blij van maar ja, .. tijd tijd waar haal je het vandaag.

mishce heb je meerinfo over het inkorten ben je de eninge en hoe ziet het eruit? hoeveel tijd kostte het? we hebben nog 5 clubboten.

gepost door: michielv op 21/02/05 09:03
Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me vrij simpel: met een zaag of haakse slijper de punt eraf halen, als er een gat ontstaat (is zo'n puntje massief of hol?) de boel dichtplamuren met polyester of epoxy (afhankelijk waarvan de boot gemaakt is) wat je "verdikt" hebt met "microballoons" (een soort grijs poeder, werkt als maizena en je kunt een soort pasta van je hars maken. Heb je dit spul niet: een handvol fijn zaagsel werkt ook ). Na uitharden netjes afschuren en eventueel nog een stukje buitennaad-band over je nieuwe puntjes heen plakken.

Zoiets denk ik?
gepost door: ErikVeenje op 21/02/05 09:22
Ha, het bootje van misha ziet er echt goed uit.
Je ziet de de aanpassing haast niet.
Ik weet niet zeker of hij helemaal gekortwiekt is of slechts een beetje.

Ik vind slalom ook een goede manier om je techniek te verbeteren. Ik moet toegeven dat ik ook wel eens een paar poortjes pak als warming up voor het kanopolo.

Kanopolo is misschien niet de beste manier om je kanotechniek aan te leren.
Maar het is wel de beste manier om je op het vlakke water van Nederland te vermaken.

gepost door: lennart op 21/02/05 09:24
als het niet meer dan 10 jaar oud is dan epoxy. en de puneten zijn na 20 cm echt wel hol, maar sommigen zal je ook verder moeten aanpassen. In totaal kan er een halve meter af. Das best veel. en waar doe je het dan: gelijk voor en achter, meer voor dan achter of andersom , misschien niet alles. druk je het gat dicht door boven en onder bij elkaar de voegen, of maak je er een bol of zo op. Er kan van alles. Een beetje gaten plakken dat zijn we wel gewend als slalommer die vroeger ook ww4 met koolstofkelvar voer dan raak ik toch weleens wat.
gepost door: Stephen op 21/02/05 09:41
Maak even een apart slalomtopic aan.
Voorderest welkom Misha en Robert
gepost door: Martijn op 21/02/05 11:17
Als mod kun je hieruit toch best ff de betreffende posts splitten naar een nieuwe thread? nu krijg je helemaal zon versplintering van info..
gepost door: Stephen op 21/02/05 12:19
Martijn schreef op 21/02/2005 11:17:
Als mod kun je hieruit toch best ff de betreffende posts splitten naar een nieuwe thread? nu krijg je helemaal zon versplintering van info..

Ruik ik een request

Nee je hebt gelijk maar dit moet ik nog een keer inbouwen, want het zit nog niet in mijn forum