PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Europagaai
Kanoforum: Wildwater Algemeen
gepost door: Nienke op 25/08/04 22:39
Ik kwam de naam hier tegen en ben eens gaan kijken op hun site, ziet en klinkt erg gaaf!

Iemand ervaringen ermee of gehoord?

Deze herfst hebben ze nog een wildwatercursus in Slovenië; die lijkt me superleuk, je leert dan meteen (in het hotelzwembad) eskimoteren. (Moet dan alleen wel nog even kijken of ik zou kunnen, detail...)

Groetjes

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: Rocky op 26/08/04 09:16
Hoi Nienke,

Europagaai is goed volk.
Als je een beginnercursus neemt (klinkt het wel naar, met die eskimoteerinstructie erbij) dan zit je zeker goed.
Slovenie schijnt een heel erg mooie bestemming te zijn.
gepost door: Wilko op 26/08/04 11:06
Slovenie is een erg mooie bestemming. Ik ben er het afgelopen weekend nog geweest om te varen.

Het nadeel van de herfst is dat er nog maar erg weinig stukjes zijn waar je genoeg water hebt om te varen. Wij hadden een aardige lading regen op de eerste avond en nacht, waardoor de Soca met 30cm omhoog kwam en de koritnica genoeg water had. Normaal is het in deze tijd van het jaar al aardig schrapen op de meeste (anders erg leuke) stukjes.

Een paar van mijn kanogenoten hebben bij Europagaai cursussen gedaan en zijn daar erg over te spreken. Hetzelfde geldt voor Brandsport en StipYaks.

Dat eskimoteren in het zwembad klinkt als een goede optie, dat is niet zo'n koude ervaring als het in een keerwater proberen. Wel jammer dat ze voor een hotel gaan: ik vind de sfeer op een kanocamping juist wel tof, zo 's avonds rond een kampvuur bij Camp Toni sterke verhalen aanhoren van de dag op het water. ;-)

Wilko
gepost door: Jur-re op 26/08/04 12:22
Ik weet niet of je al ww ervaring hebt maar wat ik heb gedaan is het volgende,

Eskimoteer curcus, Franse Pyre (ww I - II), Franse Alpen (ww I - III-), Slovenië (II - III+?).

Verder ben ik erg tevreden over EP, voor foto's moet je maar een op mijn sieje kijken.
gepost door: Nienke op 26/08/04 15:10
Bedankt voor jullie reacties, klinkt allemaal erg goed! Behalve dan dat er weinig water in de herfst is... :?
Hopen dat het nog even anderhalve maand flink blijft regenen? ...
Moet zeggen dat ik er wel zoveel zin in heb dat ik denk ik dat risico maar zal nemen (van weinig water)....Heb je daar als beginner meer, minder of net zoveel last van als het water laag is?
Argh, het kriebelt, en nee, krabben helpt niet , het enige wat helpt tegen deze kriebel is water, bruisend wit water :P
Maandag hoor ik wanneer ik vakantie heb....
gepost door: Wilko op 26/08/04 15:41
Als je gaat badderen zwem je over het algemeen sneller naar de kant bij lager water. Hoger water betekent meestal een hogere stroomsnelheid: het geeft je minder tijd om te reageren. Walsen en golven zijn meestal groter, en walsen bieden meestal meer kans om er in te blijven hangen.

De grap met erg laag water is dat er meer kans is op het raken van (ook onder water) obstakels die je uit koers duwen. Het laat je boot ook minder lang meegaan...

In sommige gevallen is het echter omgekeerde wereld: walsen die sterker vasthouden bij laag water, onderspoelingen die niet meer gevaarlijk zijn bij laag water enz..

Dat leer je ter zijner tijd allemaal nog wel.

Kriebel is niet altijd slecht...

Wilko
gepost door: Nienke op 26/08/04 15:47
Bedankt ook voor het noemen van die andere organisaties Wilko, je kan er niet genoeg weten immers.
Ik heb ook even op hun sites gekeken, Brandsport heeft deze herst alleen weekendcursussen in de Ardennen en StipYaks heeft voor beginnners (ik heb inderdaad nog helemaal geen ww ervaring) zowel een Ardennenweekend als een cursus op de Durance (Fr); bij de laatstgenoemde wordt vermeld "van het vroege voorjaar tot in het najaar rijkelijk gevuld met smeltwater". Zou de Durance wat dat betreft een betere optie zijn?? (Qua landschappelijke schoonheid trekt Slovenië me meer, maar als er in de Durance meer kans op water is.....).
Hmm, moet me inhouden met verheugen, niets is nog zeker maar o o o ...
gepost door: Rocky op 26/08/04 16:11
Durance zal zeker meer water hebben maar is naar mijn bescheiden mening niet echt interessant voor beginners...

De Durance heeft namelijk een chronisch gebrek aan keerwaters. En omdat keerwaters leren varen "skill no 1" is voor de aanstaande wildwatervaarder vind ik m niet zo geweldig.

De Soca in Slowenie schijnt bezaait te zijn met keerwaters en daarom zal het een betere "trainingground" zijn.
En landschappelijk VEEL mooier.
Rocky
gepost door: Stephen op 26/08/04 16:19
Rocky heeft denk ik wel gelijk. Denk je de Durance voor de echte beginner te weinig oefenpunten heeft.
gepost door: Wilko op 26/08/04 16:25
De Durance is weliswaar het hele jaar door gevuld, maar aan het eind van de zomer is de rest van het gebied wel wat stoffig aan het worden. De hoeveelheid smurrie in het water (veelal van gletsjers afkomstig: Gyronde, Guisane) maakt het ook troebel, dit in tegenstelling tot het schitterende heldere water van de Soca en Koritnica.

Ik vind het gebied van de Durance wildwatertechnisch veel veelzijdiger dan dat van de Soca, maar lang niet zo mooi.

Ik zou als ik jou was gewoon in de herfst naar de Soca gaan en in de vroege zomer van volgend jaar (juni vind ik de beste maand: lekker weer en overal nog genoeg water) naar de Durance. Dan vaar je ook al wat beter en heb je er meer plezier van.

Nog even over organisaties en varen: Ik heb in 1 week bij Brandsport meer geleerd dan het jaar daarvoor bij Okawa (studentenclub). Om mensen te leren kennen waar je regelmatig mee kunt gaan varen is het volgens mij in eerste instantie makkelijker (en veel goedkoper) om lid te worden van een club. Kiesechter wel een club die bij je past. Sommige clubs zijn niet erg actief, of doen alleen maar aan een bepaalde soort van varen (bijvoorbeeld vooral trektochten, simpel wildwater of seekanoen).

Maar goed, dat is allemaal off-topic voor jouw draadje...

Wilko
gepost door: Wilko op 26/08/04 16:29
Rocky en Steven: De Durance zelf is weliswaar niet zo'n ideale rivier voor de absolute beginner, als je alleen maar naar de voorhanden zijnde keerwaters kijkt, maar in dat gebied stikt het van de mooie beginnersstukjes op andere beekjes en riveieren. Ik ken maar weinig gebieden waar vrijwel elke klasse rivier in zo'n brede verscheidenheid voorkomt.

Ik heb zelf een aantal groepen in dat gebied de basisbeginselen bijgebracht, en ik vind het een betere regio daarvoor dan de Soca. De Soca heeft als enorm nadeel dat het erg regengevoelig is. Dat heeft me dit jaar al bij drie verschillende vakanties problemen opgeleverd. De waterstanden zijn dan al snel veel te hoog voor beginners en licht gevorderden...

Wilko
gepost door: Rocky op 26/08/04 17:32
Idd de Durance regio is een waar wildwaterparadijs maar de beginnerscursussen focussen zich naar mijn idee iets te veel op de durance zelf.

En zoals je zelf al aangaf; in de herfst wordt t er vrij stoffig.

In t voorjaar en met wat meer peddelervaring is t zeer zeker een aanrader voor een tweede cursus!

Lekker de bovenloop van de Biasse afstuiteren in je creeker 8)

Ralph
gepost door: Nienke op 14/09/04 15:09
Ik heb me aangemeld, dus ga over een paar weekjes naar Slovenië!
gepost door: Stephen op 14/09/04 15:21
Wel een mooie foto reportage voor deze site maken he
gepost door: varendrene op 30/09/04 07:50
Hoi,

Ga je ook week 43 vanaf 16 oktober?

René.
gepost door: Nienke op 04/10/04 22:42
(wederom): jep
gepost door: Arjan op 08/02/05 16:01
Mjah, bij een chronisch gebrek aan nieuwe posts maar even een oude opratelen om mij door de dag te helpen.

Hoe was het nou eindelijk? En de waterstanden? Beviel het?

En ga je deze zomer dan naar de Durance? Dan weet ik namelijk nog wel een leuke camping waar je een cursus kan volgen.
Dat zou voor mij ook goed uitkomen, want dan hebben we meer kans op een gevorderden (lees: niet de 1e keer) cursus.

Tenzij ik tegen die tijd natuurlijk zo ben ingeburgerd hier of bij een vereniging (denk dat ik KBT-katwijk maar eens ga mailen) dat ik met wat mensen van hier ga varen. Maar anders weer naar die camping.
gepost door: lennart op 08/02/05 16:31
hoi

nienke is het goed bevallen, althans als ik voor haar mag spreken. ze is inmiddels lid bij kbt net als ik. en afghelopen weekend was ze mee. erg gezellig alleen de quaddro vind ze wat minder om in te zitten. kbt is erg fijn vanavond kan je naar het zwembad ik ben er niet, maar vast wel een bergje andere.
gepost door: Arjan op 08/02/05 17:05
Lennart, vanavond kan ik helaas niet. Maar het lijkt me leuk om donderdag even te komen kijken. Wat is er dan mogelijk op zon avond? Zoals je waarschijnlijk elders gelezen hebt op dit forum ben ik een (net geen) beginner die op zoek is naar een leuke vereniging en eigen materiaal. Ik heb dus nog niets.

Heeft jullie vereninging bijvoorbeeld materiaal te leen tot ik eigen spullen heb?
gepost door: Nienke op 08/02/05 20:31
jij wel hoor lennart
vind het alleen wat minder dat je mijn naam en de naam van mijn vijand zo dicht bij elkaar zet......

om nog even terug te komen op je vragen arjan:
"hoe was het nou eigenlijk?"
> heel erg gaaf en leuk en gezellig!!!
"en de waterstanden?"
> die waren hartstikke goed!
"beviel het?"
> zekerse weten!
"en ga je deze zomer dan naar de durance?"
> wat ik deze zomer doe weet ik nog niet, maar wil dit voorjaar heeeeeeeeeeel erg graag weer een cursus in SLOVENIE gaan doen
gepost door: lennart op 09/02/05 10:01
hoi arjan in de winter is er alleen op dinsdagavond in het zwembad soms zijn er mensen op vrijdagavond. maar daar zou ik niet op gokken verder is op zondagmiddag om 12.30 in principe branding, maar ik dnek niet dat er zondag menden zijn gezoin de windverwachting van 10 bf op pipo.

kbt hgeeft 2 clubboten met spatzeil zwemvest helm. de vijand van nienke en een canyon. verder zijn er genog mensne waarvan de wel een bootje kan testen das meestal geen probleem als je het vraagt.
gepost door: michielv op 09/02/05 10:30
Ik ben wel lekker snel vandaag: ik snap eindelijk dat de vijand van Nienke geen persoon maar een Eskimo Quadro is

Ik dacht dat Wilko wel tevreden was over zijn Quadro indertijd? Wat is er dan mis mee?
gepost door: lennart op 09/02/05 10:39
het is iets met het zitje, maar nienke mag het zelf uitleggen ik dnek dat de typering vijand misschien gonog te vriendelijk is. ik heb haar met haar gevecht gezien en ze is er nog veel te vriendelijk mee geweest . nienke is een bikkel. dat ie zeker. ik denk dat ze in de schaal van william neialty in kayaks to hell over pijn in c1's tochn ruim over de helft is gekomen.
gepost door: michielv op 09/02/05 11:41
Aha, kwestie van een ander zitje erin dus
gepost door: lennart op 09/02/05 11:57
das niet zo makkelijk met clubboten, maar die zitjes van eskimo geven wel vaker problemen. volgens mij is alleen het plastic een goed verkoopargument, en dat hebben ze net weer veranderd. boten ontwerpen das best lastig voor ze, vind ik. maar miaschien moet ik dit bij een ander topic zetten. zoals zovaak. gaat het begin van het topic heel ergens anders over als het eind. maar das wel vaker hier.
gepost door: Kluif op 10/02/05 10:08
Ha,
Misschien is de meiweek van de Voshaar - Legends of the Falls wat voor je. Durance (weinig keerwaters, maar wel lekkere golven) en voor de techniek de slalombaan van Argentiere en Sault Brenaz. Voor de adrenaline: Guisane en Guil.... s'avonds ook gezellig!

Eeen beetje reclame is toch niet vervelend?

Cheers,

Kluif