PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Verregaande verbouwing van de Erft gepland
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: Wilko op 09/11/06 18:44
Ik heb net dit artikel gelezen op Soulboater:

http://www.ksta.de/html/artikel/1162473012150.shtml

Klinkt alsof ze alle stuwen er uit willen halen en het weer natuurlijk stromend willen maken. Dat zou ook het einde betekenen van een aantal van de leukere speelplekjes op de Erft.

Daarnaast is het natuurlijk al een tijd duidelijk dat het oppompen van het grondwater voor de bruinkoolwinning verminderd is en nog verder verminderd zal worden, wat het peil van de Erft aanzienlijk (verder) zal doen dalen.

Mooi dat ze de natuur willen herstellen, maar jammer dat daarbij de weinige speelplekjes die het hele jaar te gebruiken zijn en die binnen een uur te bereiken zijn (vanaf Eindhoven) zullen verdwijnen. :-(

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: zaatlob op 09/11/06 19:24
Zo te lezen duurt het nog wel even voor ze bij de monding aan zijn gekomen.
gepost door: Bart Pijpers op 09/11/06 20:01
In de afgelopen vier jaar is er enorm veel tijd en energie gestoken in het geschikt maken van de Erft voor kanoen. Hiervoor zijn in een grote straal rondom Neuss ongeveer 30 kanoverenigingen + verschillende naturschutz vereine in een monsterverbond bij elkaar gekomen. Dus zo heel snel zal het niet gaan. Zeker op het onderste stuk dat sterk verstedelijkt is en een grote recreatieve functie voor de stad Neuss heeft zal er veel minder natuurontwikkeling kunnen worden gepland dan in de bovenloop bovenstrooms van Grevenbroich.

Verder zal de gewenste natuurontwikkeling heel erg afhangen van het debiet dat door de Erft stroomt. Garzweiler II (open bruinkool mijn en het grootste door mensen gegraven gat ter wereld) gaat in 2045 definitief ophouden met kwelwater wegpompen. Dat duurt nog wel even, en tot die tijd blijven maatregelen nodig om de waterstroom te beheersen die vlak langs gebouwen en bruggen gaat. Stuwen blijven dus gewoon nodig.

Je mag ook bedenken dat met het stilleggen van de bruinkoolmijn ook een grote bron van milieuvervuiling en natuurvernietiging na meer dan een eeuw eindelijk wordt afgesloten.

We moeten dus op zoek naar andere beken die door grote industriele milieuvervuiling een grote waterafvoer hebben.

De electriciteits centrales van de Maas lijken me een potentieel goede plek. Weinig verschil in hoogte van de Maas gedurende het jaar door de vele stuwen. Wie gaat de directie van infiltreren zodat er wat meer mooie speelgolven in het koelwater komen a la Batavieren Power Pit?
gepost door: DaLamaMan op 10/11/06 16:32
Wilko schreef op 09/11/2006 18:44:
Mooi dat ze de natuur willen herstellen, maar jammer dat daarbij de weinige speelplekjes die het hele jaar te gebruiken zijn en die binnen een uur te bereiken zijn (vanaf Eindhoven) zullen verdwijnen. :-(

Helemaal mee eens.. voor beginners is die ook leuk om te bepeddelen en ook nog dichtbij.. zeer zonde als die weg gaat!
gepost door: michielv op 12/11/06 12:41
Humm, ik heb nog nooit op de Erft gevaren, toch maar eens doen voor het te laat is.

gepost door: Thomas op 12/11/06 14:18
Jij moet nog zoveel doen
gepost door: Wilko op 12/11/06 21:13
Bart Pijpers schreef op 09/11/2006 20:01:
Dus zo heel snel zal het niet gaan. Zeker op het onderste stuk dat sterk verstedelijkt is en een grote recreatieve functie voor de stad Neuss heeft zal er veel minder natuurontwikkeling kunnen worden gepland dan in de bovenloop bovenstrooms van Grevenbroich.

Een paar jaar geleden is er iemand met een bulldozer de Erft ingereden die zo'n beetje alle stroomversnellingen vanaf het Wiesenwehr naar beneden (dus in het stuk dat jij nu juist noemt) met de grond gelijk heeft gemaakt. De sporen van de rubsbanden liepen vanaf de kant het water in. De motivatie was dat de stroomversnellingen werden gerenaturaliseerd, maar er werd toen nog al eens door de Locals verteld dat het was om de kanovaarders sneller kwijt te raken omdat ze dan niet meer overal gingen spelen.

Een paar leuke speelplekjes zijn toen verloren gegaan, ook al hebben de locals bij een paar met de hand weer nieuwe stroomversnellingen gebouwd!
gepost door: KayakFun op 18/11/06 12:52
Het is toch al niet veel meer. Rond 1980 gingen wij er vaak naartoe, vergezeld van gezinsverpakkingen Norit. De speelwals liep toen over de volle breedte en was echt vet, je kon daar met een polyester boot van 4m lang fantastisch in blijven liggen.

Dit voorjaar waren we terug, de speelwals was maar half zo breed, en zelfs daar stond maar de helft water. Conclusie was dat dit de laatste keer was. Het is een soort Lesse a la Houyet-Anseremme geworden qua wildheid.

Als ze iets aan die rivier willen veranderen is het hem 4x zo smal te maken. Het verval is er nl. nog steeds, en met links en rechts wat strekdammetjes erin krijg je een smalle sterke hoofdstroom met brede keerwaters.

Ik ben geen voorstander van rivierverbouwingen zoals ze in Chateauroux in de Rabioux/Durance gedaan hebben, maar het hoge watervolume in de Erft was volledig kunstmatig, en nu dat weer terugkeert naar natuurlijke waarden, zou je deze rivier wel weer wat waardigheid kunnen teruggeven als 'wiedergutmachung'.

Cas
gepost door: Wilko op 18/11/06 13:05
Cas, het watervolume is sterk gereduceerd, maar de lokale kanoers hebben die wals ook flink verbouwd. Daarom is hij nu zoveel smaller, maar is het verval ook hoger. Ik vermoed dat ze het hebben gedaan om hem dieper te maken zodat de modern speeltrucs er (minder slecht) in kunnen.

Overigens was hij halverwege de jaren negentig ook nog zo breed, en kon je er in een Topoduo ook makkelijk in blijven hangen:

http://kayaker.nl/duo-al.jpg

Hier zijn het drie Prijon Invaders tegelijk:

http://kayaker.nl/erft-1.jpg

Dat verhaal van die norit kregen wij bij onze club ook voorgeschoteld, maar buiten 1 vaarder die er de ziekte van Weijl (sp?) op heeft gelopen (stond toen op alle forums) heb ik nooit zelf ongemakken opgelopen van de Erft.
gepost door: KayakFun op 18/11/06 14:42
Ik bedoel eigenlijk dat als het totale project 95 Mio gaat besteden om de Erft weer natuurlijk te maken, de rivier er mischien wel ook voor kayakkers op vooruit gaat. Die locals die de surfwals verbouwden moeten het voorbeeld voor het project worden.

Als ze de rivier weer natuurlijk maken, daar heb ik geen probleem mee, ik vaar graag door de natuur. Wat wel essentieel is dat het verval niet in onoverbrugbare kunstwerken gebeurt (zoals nu een keer), maar in natuurlijke versnellingen. Omdat alle rivieren tegenwoordig een waterbergings- / retentie- rol hebben (pieken opvangen in regenval zodat springvloed op de onderlopen vermeden wordt), zullen er toch obstakels in de rivier moeten komen.

Als er kanoers betrokken worden bij het ontwerp van die obstakels dan kan er een heel mooie kayakrivier uitkomen. Zoals hij nu is, is hij gemaakt voor een volume wat niet meer gaat voorkomen. Met versmallen en meanderen wordt de rivier langer, maar desondanks zullen er toch enkele vervallen in moeten komen. Als die nu naar het voorbeeld van de speelwals ook smal en met aan 2 kanten keerwater worden uitgevoerd, dan hebben wij er ook nog wat aan.