| Camera's | ||||
| Kanoforum: Off-topic | ||||
|
gepost door: WaizFisZ op 23/09/04 08:15
Binnenkort komt er van Sony de eerste consumer HD Camcorder uit, de 1080i HDR-FX1. Zie hier :http://news.sel.sony.com/pressrelease/5179 en hier :http://www.camcorderinfo.com/content/Sony-Announces-High-Definition1080i-HDR-FX1-First-3-CCD-HDV-Camcorder.htm Prijs Ca. $3300 Lex |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: Boogieman op 23/09/04 09:52
Wow... daar kan je vast mooie kano filmpies/plaatjes mee maken. (voor plaatjes wel ffies deinterlaceen daar er geloof ik geen progressivescan funktie op zit) Ik heb alleen ffies geen 3300 dollars over, iemand anders misschien op het forum?? :P Luuk |
||||
|
gepost door: sidney op 23/09/04 14:03
Ziet er goed uit. Jammer dat in europa nog geen HD televisies zijn. Plasma's kunnen meestal wel HD aan en vaak ook nog wel progressive. Maar zo te zien werkt de camera alleen in 60FPS. geen idee wat de europese plasma's daar mee doen. Waarschijnlijk zul je eerst wat moeten editen en omzetten voordat je het op je TV krijgt. Op je PC monitor zal het met de juiste software echter wel lukken. sidney |
||||
|
gepost door: Boogieman op 23/09/04 14:20
Dan is het NTSC/PAL verhaal nu eindelijk history als idereen overstapt op HD-Cam geloof ik he? afgezien van de 50/60FPS dan? Qua kleuren bedoel ik dan dus. Nu zijn er verschillende HD-cam standaards heb ik begrepen (Sony is er dus een van) die niet compatible zijn. Het zal dus evengoed nog wel even een zooitje blijven omdat iedereen natuurlijk wil dat zijn format de norm wordt... L PS: Ben zelf meer fan van interlaced trouens wat jij? |
||||
|
gepost door: Boogieman op 23/09/04 14:32
Heb op mijn werk trouens een keer een 60FPM HDtapie in een 50FPM player gestopt. Ik meen me te herinneren dat ie een betje slomo afgespeeld werd, een 60hrtz player draait volgensmij namelijk gewoon sneller. |
||||
|
gepost door: sidney op 23/09/04 14:46
Interlaced geeft een mooier beeld bij vooral snelle bewegingen in beeld. Progressive zal weer wat scherper zijn denk ik. Ik de audio en video bladen zeggen ze altijd dat progressive mooier is maar ik heb eigenlijk nog nooit een echt goed vergelijkbare test gezien. Het zal er ook wel vanaf hangen waarop je aan het kijken bent. Als je TV geen progressive aan kan (en dat zijn alleen de nieuwste modellen) dan zal het toch weer omgezet moeten worden (segmented frame) om op een interlaced TV te kunnen bekijken Dat NTCS/Pal met HD geen issue is is mooi maar er blijft nog genoeg over. Een echte HD standaard is er nog niet hoewel 1920x1080 en 1280x720 de meest gebruikelijke aan het worden zijn. Gelukkig blijven er nog genoeg variabelen over om je hoofd over te breken zoals YUV/RGB, 8/10.12/16 bit, vierkantepixels zoals op PC/4bij3 pixels zoals op TV. 24, 25,30FPS waarbij 30FPS eigenlijk 29.98 is. Kortom, er moet nog heef wat gestandaardiseerd worden en dan heb ik het nog niet eens over de verschillende compressie formaten gehad. Sidney |
||||
|
gepost door: Boogieman op 23/09/04 14:59
Yep, het blijft een zooitje maar daar verdienen sommige mensen dan hun brood weer mee. De man van de Sony stand reageerde best verontwaardichd dat ik progressive maar nix vind. Het is wel handig voor film natuurlijk maar bij een niet zo heel langzaame pan heb je dan gewoon een hogere framerate nodig omdat irritante schokken te voorkomen. Maar dat vond hij juist een plus! Omdat je dan het film gevoel zou ervaren... Het klinkt alsof jij je meer dan hobbymatig bezig houd met video, wat doe je? L |
||||
|
gepost door: sidney op 23/09/04 15:25
Klopt, ik werk als techneut voor Quantel. Een engels bedrijf dat professionele video/film editing, graphics en nieuws/sport productie systemen maakt. "zit" jij ook in dat wereldje. Sidney |
||||
|
gepost door: Boogieman op 23/09/04 16:01
Ja en nee. Nu even geen werk, ben aan het bedenken of ik nog wel in de AV richting wil gaan werken ivbm de eeuwige wisseldiensten. Die komen me echt m'n neus uit. Ik kom oorspronkelijk uit de vormgevineg van "nieuwe" media en de (non-lineaire) edit hoek. Dus ben niet echt een electro-technicus. Luuk |
||||
|
gepost door: sidney op 23/09/04 17:25
Bij wie heb je eerst gewerkt. Er zijn niet al te veel bedrijven met een HDcam tapedeck? Over het algemen werken de editors niet s'nachts toch. Bij de broadcasters hebben ze het redelijk relaxed volgens mij. |
||||
|
gepost door: Boogieman op 25/09/04 15:30
Bij European Communication Projects in Hilversum. Eigenlijk wil ik niet alleen maar editen, liever wat meer afwisseling... Grtz, Luuk |
||||