PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
irritaties
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: WaizFisZ op 30/09/04 19:26
Hey guys.. Kijk hier eenshttp://www.pipodekloon.nl/forum/viewtopic.php?t=990Misschien kunnen we aan deze discussie deelnemen en wat duidelijkheid scheppen. Is in ieder geval wel grappig om te lezen. 8) 8)

Reacties (1 van 2 pagina's)
1 2
gepost door: Stephen op 30/09/04 22:22
Maja..

Ik doe zelf al een jaartje of 4 aan golfsurfen en tja dat heeft ook zo zijn voordelen (onder golven doorduiken) en zeker in frankrijk is dat een groot voordeel want zon golf goooit je bootje alle kanten op.

Ik registreer me even en zal het even vertellen

Wat mij irriteert als short board golfsurfen zijn de (meestal duitse) longboarders met hun kloterige boardjes die 100 meter uit de kust gaan en je golf kapen en dat ze niet willen dat je erin gaat zitten.. veel frustrerender..
:x
gepost door: spikey op 30/09/04 22:34
Hej gasten,

Zit zelf ook regelmatig op zee (hoek van holland) waar geen golsurfers zitten. Maar afgelopen zomer aan de atlantische ocean gekampeerd, nieuwe pyranha mee en gaan in die golven. Kon prima met die gasten opschieten, zolang je elkaar idd maar golven gunt. En aangezien die er genoeg waren was dat geen probleem. Alleen zit er helaas altijd zon klooio tussen, net als op dat surfforum, die overloopt van vooroordelen vanwege een verkeerde ervaring ofzo, en dan die blikken op het water...

Wel ben ik van mening dat voor brandingvaarders dezelfde regels als bij golfsurfen. en ja wij zijn wat sneller in de branding (hoewel dat nog best meevalt voor een bootje van 1.90, een dikke schuimkraag wil nogal eens tegenwerken!) en pakken wat makkelijker een golf, dus geef elkaar de ruimte. En niet iedere brandingvaarder zal deze regels kennen of gevorderd genoeg zijn om te kunnen sturen op een golf.. Dus pas op en respecteer elkaar!

laterz Tim

gepost door: WaizFisZ op 30/09/04 22:38
Juist! Hopelijk komt er 1tje hier om z'n zegje te doen... Best leuk zo'n discussie. Misschien kunnen we een keer een dag organiseren dan kunnen zij in onze kanootjes en wij op hun plankjes om een keer te proberen Lijkt me best cool.
gepost door: Stephen op 30/09/04 22:41
Hahaha nou als je echt een keer golfsurfen wilt proberen kan ik hem meenemen als ik ga brandingvaren in ter heijde ofzo 8)
gepost door: spikey op 30/09/04 22:42
Zekers, zou het weleens willen proberen dat surfen. Heb me van de zomer ook prima vermaakt met een bodyboard:). En zou diegene met een grote mond dat het een eitje is dat brandingvaren nog weleens willen zien peddelen! Jullie varen vaak in Ter Heijden las ik??

Mzl Tim
gepost door: Stephen op 30/09/04 22:45
Oja.. Ik heb ook een bodyboard.. mag je ook wel proberen haha..

De meeste mensen gebruiken zo'n body board fout dus kan je wellicht een beetje les geven erbij 8)
gepost door: spikey op 30/09/04 22:47
Vast wel, was mn eerste keer. Maar bij dikke branding heb je mega conditie nodig om die branding door te flipperen! Maar een flatspin met bodyboard is me nog nie gelukt, kwam nie verder dan 180 graden!
gepost door: michielv op 01/10/04 08:06
Grappig, deze "boarders vs boaters" kom je overal tegen maar voor mij is het zo'n beetje hetzelfde als katten en honden: als je ze samen op laat groeien worden het vriendjes.

Ik denk dat De Vier Winden wel een heel goed voorbeeld is van hoe board- & kayaksurfers gewoon samen lekker van de golven kunnen genieten. In ieder geval kom ik daar geen echte vijandschap tegen.

Anyway, aangezien ik in een enthousiaste bui ook eens een bodyboard heb gekocht (wederom in NZ, maar nu houdt het op hoor ) en best eens een uitleg zou willen (want ik kan er natuurlijk geen fluit van): keertje afspreken?

Bij voorkeur als het water weer een beetje op temperatuur is want met die kou blijf ik lekker in mijn bootje
gepost door: Boogieman op 01/10/04 12:20
Dit zelfde verhaal heb je toch ook met skiers en snowboarders? Dat vond ik ook altijd al zo'n gelul. En of dat je nu met een PC of een Mac op het internet zit...

Ik vind het een betje ziellig om zo twee kampen te creëren. Als iemands gedrag je irriteerd kun je m daar toch terplekken op aanspreken. (Helemaal als je weet dat het ook onwetendheid kan zijn.) Mijn ervaring is dat als je iemand redelijk aanspreekt op zijn gerdag of iemand redelijk een verzoek doet dat meestal helemaal niet slecht ontvangen wordt...

Als er stuken gereserveerd zijn voor windsurfers en golfsurfers lijkt het mij een veiligere keus om je niet met je kayak tussen de windsurfers te begeven. (waarschijnlijk de reden dat golf en wind-surfers een ander plekje is toegewezen.) Dus zie je wind en kite-surfers aan de enekant en golfsurfers, bodyboardes en kayakers aan de andere kant. En dan maar lol maken met z'n allen.

In het verkeer doen de meeste mensen ook wel eens iets onhandigs, als we elkaar daar nou ook meteen wat meer ruimte geven...

Luuk

PS: Ik heb ook wel eens een verhaal gehoord over golfsurfers die op kayakers mikten al zij door de branding proberen te peddelen. Dan eskimoteren de kayakers gewoon als ze dat kunnen. Maar als dat achterelkaar gebeurt dan maak je ook geen vriendjes lijkt mij.

gepost door: Stephen op 01/10/04 19:14
Achja.. Bij het vlakwatervaren heb je ook zon voorbeeld (kanoers - vissers) of (kanoers - roeiers)

helaas maar je hebt er altijd mensen tussen zitten die andermans sport niet waardeert
gepost door: michielv op 03/10/04 20:12
Kanopoloers worden ook (bijna) nooit gewaardeerd, tot ze ineens kampioen worden ofzo, dan krijg je de sportiviteitsprijs & een schouderklopje en een week later begint het gezeik weer :x
gepost door: Stephen op 03/10/04 23:51
Ja.. maar poloers zijn ook apart volk
gepost door: Boogieman op 04/10/04 15:58
Hehehe...

L
gepost door: michielv op 04/10/04 16:14

Stephen schreef:

:lol: Yep, da's ook weer zo

gepost door: Stephen op 04/10/04 22:38

michielv schreef:

Stephen schreef:

:lol: Yep, da's ook weer zo

gelukkig voel je je niet aangesproken
gepost door: WaizFisZ op 05/10/04 13:18
Leuke discussie aan de andere kant
http://www.pipodekloon.nl/forum/viewtopic.php?t=990
Misschien krijgen we wel een eigen forum daar haha
Rocky : Wanneer leer je me surfen? Ik wil ook snel bij die 1% horen! Overigens is het voor een beginner (zoals ik) best lekker om rechtdoor de soep in te knallen.
gepost door: Boogieman op 05/10/04 14:27
Overigens is het voor een beginner (zoals ik) best lekker om rechtdoor de soep in te knallen.

Mee eens!

Vrijdag ga ik weer oefenen om een echte site-surf te maken. Dat lijkt me ook wel eens leuk.

Luuk

gepost door: WaizFisZ op 05/10/04 15:28
Waar ga je? Ik ben van plan vrijdagmiddag bij ter heide te gaan na mn werk ( ben half 4 vrij )

Lex
gepost door: Boogieman op 05/10/04 16:14
Is nog niet helemaal duidelijk. Ik weet alleen dat ik met Stephen heb afgesproken vrijdag. Waar en hoelaat moeten we nog zien. (Zie: Branding 4 okt t/m 10 okt.) Ter Heide lijkt mij wel leuk al is het wel een stukkie rijden.

Grtz,
Luuk

gepost door: Rocky op 05/10/04 17:37
Met de soep meesurfen is ook wel leuk, de ervaring van snelheid die je dan ervaart is nu eenmaal een van de leukste die er is.

MAAR:
Op t moment dat je door de golf mee wordt genomen en je doet verder niks dan ga vanzelf mee richting strand.
Met de korte rodeobootjes met vlakke bodem maakt t ook niet meer uit in welke richting je neus ligt; de boot surft vrolijk verder richting strand.

Veel peddelaars hebben vervolgens problemen om deze surf te stoppen; ze WORDEN richting strand gesurft.
Dit geldt zeker in grotere branding!

Dit is dus ook zo'n commentaar vd surfers; de kayakers worden in hun ogen "buiten controle" richting strand geschoven.

En tot op zeker hoogte hebben ze gelijk: misschien ben jij wel in staat je neus richting strand te houden maar betekend dat ook dat je de boot echt aan het besturen bent?
Onder besturen versta ik dus zelf je route bepalen, bijvoorbeeld opzij bewegen als er iets of iemand in je pad ligt.
Bij de schuimsurf (en vooral de schuim-sidesurf!!!!!) blijkt dit helaas erg moeilijk te zijn.

Bijkomend nadeel: Hoe langer deze schuimsurf duurt hoe langer (en door hoe meer schuimkoppen) je weer terug moet peddelen.

Probeer je nu voor (zover mogelijk)een beetje parallel aan de golf te surfen dan kun je juist meer meters zonder schuim maken.
Ik weet dat dit niet zo gemakkelijk is maar zie het als een uitdaging! Met het schuim meegesleurd worden is geen uitdaging; dat leer je op je eerste brandingdagje.

Deze uitdaging aangaan betekend ook dat je je boot veel beter leert te controleren in de branding en daar heeft iedereen baat bij

Groetels,
ik ga er weer vandoor, de katwijkse branding wacht op me 8)
gepost door: WaizFisZ op 05/10/04 21:08
Dat parallel aan de golf surfen begint me steeds aardiger te lukken. Zeker sinds ik de oude Bliss-Stick FJ2 van Michiel heb overgenomen. Vanavond zowaar door te sturen een andere kayakker ontweken en weer terug de golf ingestuurd. Ik merk wel dat ik 1 voorkeurskant heb om naartoe te surfen (naar rechts, m'n eskimoteerkant) maar dat komt ook langzaam goed. Ik dwing mezelf nu (en dat moest zeker met de golfrichting vanavond) om ook naar links te surfen al is m'n steun dan wel minder. BTW... Eskimoteren lukte me vanavond niet 1 keer!
gepost door: michielv op 06/10/04 08:17
Off-topic: *grinnik*, ik had meer moeten vragen voor die boot, je bent er zo blij mee *LOL* Heb je je voetensteunen al in orde?

Wat belangrijk is bij goed kunnen sturen is goed bootcontact zodat de boot ook echt reageert op je lichaam. Wat dat betreft is dat zitje echt geniaal goed voor mensen met spijkerbroek maat 32-34
gepost door: janwillem op 06/10/04 23:50
Hoi iedereen. Jullie kennen me nog niet maar ik heb sinds kort een vibe gekocht (hiervoor had ik een blitz) en Mark's review (en Mark zelf) heeft me daar erg bij geholpen. Ik zag toevallig dit topic en ik moet echt even mijn gal spuwen. Hopelijk hebben jullie wat tips om surfers wat -minder- te haten als ik op dit moment doe. Ik ben net terug van brandingvaren op scheveningen. Ik heb nog nooit zulke hoge mooie golven gezien. Ik dacht echt dat dat alleen op plekken als Haiti of Hawai voorkwam. Ik heb echter 99% moeten laten gaan omdat die teringsurfers (sorry) in de weg lagen. Ik heb de topic op het andere forum gedeeltelijk gelezen (werd er te ziek van om hem helemaal te lezen) en het klopt met mijn idee. Ze vinden zichzelf inderdaad superieur en wij hebben het maar makkelijk in onze bakkies. Het eerste waar ik me echt gruwlijk aan erger is het idee dat wij minder zijn. De enige reden dat wij 'minder' zijn is omdat er letterlijk meer van die zeehondjes op de golven liggen te pitten als kayakers. Als het andersom was dan waren zij vervelend en 'hoorden' wij op de golf. Ik weet heel goed dat scheveningen in principe voor surfers 'gereserveerd' is (belachelijk overigens) maar sinds ik mijzelf ook als surfer beschouw vind ik dat ik evenveel recht heb op de golven als zij. Bovendien, totdat er golven aan komen rollen met namen erop vind ik uberhaupt dat je niet kan spreken van 'recht op'. Het idee dat de kayakers maar op moeten zouten is niet te doen. Ik heb vandaag geprobeerd om op de kutplekken te surfen zoals ik meestal doe (dus niet midden tussen de surfboarders). Dat is aan de buitenkant tegen het havenhoofd aan waar de golven weigeren te rollen of aan de andere kant waar je vandaag helemaal de tering in werd geblazen en de paar surfers die er lagen er nog steeds een hobby van maakten om voor je te gaan liggen.

Er zijn verschillen tussen kayakers en surfers inderdaad. En het klopt dat surfen in een kayak moeilijker is. Dat kayaken in het algemeen moeilijker is. Wat gebeurt er als je als surfer een fout maakt. Maakt niet uit welke? Je flikkert van je board, trekt aan een touwtje, klimt er weer op en je kan verder. Wat gebeurt er als kayaker? Je gaat om, eindigt op je hoofd en met een beetje pech krijg je nog flink op je flikker terwijl je in je boot moet blijven zitten, je peddel bij je moet houden en je adem maar in moet houden tot het water rustiger wordt. Dan laat ik het rollen nog maar even buiten beschouwing. Het is waarschijnlijker moeilijker (je moet ze wat krediet geven) om op zo'n board te gaan staan maar de conseqenties van een fout zijn veel en veel minder drastisch. Daarnaast even over het feit dat kayakers niet in controle zouden zijn. Ik heb nu een kort bootje met een inhoud van 170 liter. Elke brandingkayaker weet donders goed hoeveel 170 liter is in verhouding tot een grote golf. Je kan omhoog geflikkerd worden, de diepte in gedrukt, gedraaid, gespinned en als een raket weggeschoten worden ongeacht je orientatie of snelheid ten opzichte van de golf. Al deze dingen zijn controleerbaar tot een bepaalde hoogte afhankelijk van je niveau. Maar het zijn factoren die een veel minder grote rol spelen bij boardsurfers. Duik onder de golf door. Lukt het niet, schiet je board weg. Big f*cking deal. Ik heb overigens al weleens moeten rollen omdat zo'n eikel voor me zijn board liet glippen en hij richting mijn hoofd werd gelanceerd. Dan over wel en niet kunnen surfen. Ik heb zelf een vibe. Dit is een bootje waarmee je geweldig kan surfen/carven. Ik heb het al gedaan. Heb het bootje echter pas twee keer mee naar zee genomen (vandaag tweede keer). Dus ik heb er nog weinig vertrouwen in (bootje vraagt andere vaarstijl als blitz). Dus ik -kies- ervoor om recht naar het strand te surfen. Ik zal eerlijk zijn, heb vandaag een fout gemaakt. Ik was voor de groep zeehondjes gaan liggen en werd verrast door een mega golf. Raakte in paniek, besloot te paddelen voor mijn leven en ik scheerde rakelings langs een surfer. Ik heb omgekeken maar hij was blijkbaar ok want hij paddelde een stukje verder de zee op en keek naar de volgende golf. (had ook niet de kans om sorry te zeggen) Daar had ik inderdaad niet de controle. Maar nu kom ik bij een belangrijk punt.

Ik als kayaker probeer altijd om niet in de weg te liggen. Dit al het geblaat van de surfers op het surferforum ten spijt. Ik ga niet voor surfers liggen die precies op de juiste hoogte liggen om een golf te pakken. Dat doe ik gewoon niet. Ik zorg dat ik links of rechts lig. Of hoger zodat ik kan afzakken nadat zij een golf gepakt hebben. Dit werkt ook als ik door de golven paddel (waar ik zometeen nog op kom). Ik doe mijn uiterste best om niet in de lijn van een surfer te eindigen. Gebeurt dat toch (en nou komt het) dan peddel ik zo hard mogelijk opzij om ervoor te zorgen dat hij of haar toch zijn ride af kan maken want die gun ik hem of haar van harte. Ik ben ook een surfer, ik hou ook van de zee dus ik ken het gevoel. Andersom zie ik dit NOOIT bij surfers. Ik heb het alleen meegemaakt bij beginners waar ik (en nog andere kayakers) dan ook goed mee konden opschieten en mee hebben gelachen. Surfers maken er een sport van om voor je te gaan liggen. Ik zweer het je. Vandaag was het perfect voorbeeld. Prachtige golven. Kriebel in mijn maag om er van af te surfen. Maar ik wacht want er liggen teveel surfers voor mij. Ik laat een prachtige golf gaan in de hoop dat ze er allemaal op geilen en em zullen pakken en daardoor ruimte creeeren zodat ik de volgende kan pakken. Elke keer dat ik dit deed (dit heet elkaar golven gunnen volgens mij) paddelde er daarna zon kutsurfer direkt onder mij om vervolgens met lede ogen op zijn plank te gaan zitten. Terwijl ik hem recht aankeek (hint hint hint). Eerder op de avond had ik een ongelukje, nu kwam het moment waarop ik er serieus over nadacht om zon klootzak de diepte in te surfen.

Dan als laatste nog even over dat gezwam van gemakkelijk door de branding. What a load of horsecrap. Ik weet niet wat de windkracht vanavond was maar volgens mij was het gewoon storm (en praktisch noord; dus parallel aan het strand). Ik heb met het schuim op me bek door de branding moeten paddelen. Kom dus niet aan met het gezeik dat het zo makkelijk is voor ons kayakers om door de branding te komen. Ik zit hoog op het water, ik heb een anorak aan, een helm op en een grootbladige rodeopaddel in mijn handen. Ik verloor mijn balans eerder door de wind als door het water zelf. Dit betekent dus ook dat als ik positie wil houden ik continue tegen de wind in aan het paddelen ben (wat ik dus ook gedaan heb vanavond). Surfers liggen plat op het water met alleen een wetsuit aan. Als ze op hun plank gaan zitten zinkt die af waardoor ze praktisch verankerd liggen in het water. Doe je ogen open en zie dat het mij moeite kost om mijn positie te bepalen en door de branding te paddelen! Ga dus niet gemakkelijk vlak onder mij liggen als ik met veel pijn en moeite een plekkie heb gevonden waar ik "stom" recht naar het strand kan surfen omdat ik op die manier volgens mij het risico zoveel mogelijk beperk voor de surfers in mijn beurt. Alsof ik het godverdomme leuk vind om recht naar beneden te surfen. Natuurlijk wil ik carven!

Als laatste nog even over geavanceerd en surfen en wat surfkayaks wel en niet kunnen. Ik hoef het hier natuurlijk niet te zeggen maar qua moves sucken boardsurfers. Kelly slater my *ss. Ik "ken" hem van tv, ik heb hem gezien op dvd, vette moves maar kayaks kunnen meer. Als we de ruimte zouden hebben, als ik de ruimte zou hebben, dan had ik vandaag gecarved, vette flatspins gemaakt (dat lukte gelukkig nog wel) en misschien mijn eerste pogingen voor een blunt gemaakt. Boardsurfers zijn niet half zo geavanceerd als ze zelf denken. In ieder geval dat zooitje bij schevening niet. Ik heb een keer (ja; 1 dus) een goeie boardsurfer gezien die kon flatspinnen en op het puntje van de neus van zijn board kon surfen (ben de naam even kwijt). Een f*cking keer. Geef mij dan maar een ongecontroleerd bootje, met een rare bongo slide straight richting beach. Ik leer wel, misschien zien ze dan op een dag waarom je brandingkayaken kan preferen boven simpele surf.

JW

PS
Sorry voor de rant maar ik moest er echt ff vanaf. Peace!
gepost door: WaizFisZ op 07/10/04 08:27
Jan Willem..

Tip : Kom gezellig in Ter Heide Kayakken ipv Scheveningen. Daar hebben we namelijk helemaal geen problemen met de golfsurfers en er is genoeg ruimte voor iedereen.

:)
gepost door: michielv op 07/10/04 08:36
Yep, je bent van harte welkom. Aande andere kant kan ik me ook voorstellen dat je je niet zomaar weg wilt laten jagen.

Het begint erop te lijken dat we elkaars "tool of the trade" maar eens moesten leren kennen, misschien dat er dan meer onderling begrip komt? Want Jan Willem heeft natuurlijk gelijk: we zijn allemaal surfers die van de golven genieten.