PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
vaareigenschapppen oude brandingboten
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: Chris op 05/10/04 16:39
Hallo,

Ik zal me eerst even snel voorstellen: Ik ben Chris Visser, woon in Renkum (bij Arnhem), ik heb te veel hobbies (zoals een Land Rover)en probeer ook te veel sporten te beoeffenen (zoals ATBen en vliegeren).

Laatst heb ik weer eens mijn oude brandingbootjes (een PE poloboot van Stipyaks en een nog lopmere merkloze PE poloboot) uit het stof gehaald om mee de branding in te gaan. Ik merkte dat die laatste boot, ondanks het enorme volume (>300l?) sterk de nijging heeft om met de neus in de golf te duiken, waardoor hij zover remt dat je de golf kwijt raakt.

Ik vroeg me af of dit gedrag door de vorm van de boot bepaald wordt (kromming v.d bodem) of door iets anders.

Verder ben ik benieuwd of er mischien een site is waar de vaareigenschappen van (oudere) staan, en wat een populaire brandingkano is, die 2e hands voor een schappelijk prijsje te krijgen is.

Ik hoop dat iemand me wat verder helpt.

gr, Chris

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: michielv op 05/10/04 18:30
Hoi,

Welkom!

Poloboten zijn geen branding of wildwaterboten maar juist voor vlakwater. Daarom hebben ze ook weinig "rocker" (kromming) omdat hoe meer waterlijn hoe sneller de boot kan varen oftewel dan heb je de bal.

Het beschreven gedrag is tamelijk algemeen, ook voor wildwaterbootjes (al dan niet in de branding, ook op een rivier golf gebeurt dat. Wat eventueel kan helpen is je boot enigszins opkanten: je zult zien dat de punt dan weer naar boven komt.

Echte branding/surf boten (bv. http://www.mega-kayaks.co.uk) hebben aan de voorkant juist heel veel rocker om dit te voorkomen, terwijl de achterkant vrij vlak is om toch zovel mogelijk waterlijn en daarmee snelheid te hebben.

Op dit forum zijn nu 3 mensen met zo'n soort bootje (Nova Carib heeft een Boogie, Rocky een Marauder en ik een X-Ray) en ze kunnen je allemaal vertellen: dat vaart anders.

WaisFisz heeft mijn oude BlissStick FJ2 overgenomen. Dit is een wat ouder model wildwaterboot dat echter wel erg lekker surft. Niet helemaal te vergelijken met een surfbootje maar een stuk leuker geprijsd (nieuw rond de 600 euro als je ze nog kunt krijgen. 2e hands rond de 250 - 300 euro, afhankelijk van de staat).

Andere (oudere) ww bootjes die populair zijn als surfboot:
* Riot Trickster/Prankster
* Riot Tekno
* BlissStick Blitz/Blitz Special
* BlissStick FJ1/2
* Perception Whiplash (WaisFisz vindt hem minder maar ik vond hem indertijd toch wel lekker. Kan ook gebrek aan vergelijkingsmateriaal zijn maar toch, best een aardige boot)

De Necky Vibe schijnt ook een lekkere surfboot te zijn maar die is net nieuw en rond de 1100 euro. Dat noem ik geen schappelijke prijs meer

Mocht je eens wat boten willen proberen, kom eens langs in Ter Heijde bij de Vier Winden en we regelen wel wat voor je.