| Maverick: geschikt voor beginner? | ||||
| Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding | ||||
|
gepost door: waveman op 10/09/07 06:31
Ik zit zo een beetje met een dilemma tussen een bootje waar ik alles mee kan doen of een echte surfkayak. Ik zit bijna uitsluitend op de zeegolfjes, maar ben een beetje bang dat dat ding zo wankel is dat ik er geen weg mee zal kunnen. Het feit dat hij in polyethileen is en best betaalbaar, is dan weer een aantrekking. Daarbij kick ik nogal op snelheid en zijn mijn zoontjes twee golfsurfers. Is het mogelijk om het surfkayakken te leren al doende? Zijn onze kleine ambetante golfjes daar een mogelijkheid voor? Ik weet dat die bootjes te testen zijn in Hoek van Holland en vind dat fantastisch, doch dat zegt een beginner niet veel. Het enige wat wel concreet :is daarbij, is dat je hem eens kunt aanpassen en voelen of je er een goed gevoel in hebt. |
||||
| Reacties (1 van 2 pagina's) |
||||
| 1 2 | ||||
|
gepost door: jona op 10/09/07 12:30
't beste is om te leren eskimoteren. Dan hoef je er niet mee in te zitten om eens om te keren. Hoe stabiel zo'n surf kayak is weet ik niet. Rocky? Wat ik wel weet is dat je bij beginnen surfen wel eens omgaat. Ik heb eskimoteren aan mezelf geleerd via filmpjes: http://www.chrisj.winisp.net/articles/articles.htm http://www.exchile.com/KayakSchoolRollIdentifier.htm |
||||
|
gepost door: waveman op 10/09/07 12:58
Thanks Jona, maar eskimotteren is geen probleem. Ik vaar heel veel in de branding met mijn Recoil (voorheen Diesel). Ik hoor van Lex dat zo'n ding toch nogal wankel is, waardoor mijn goesting (zin/kriebels in het Nederlands) al heel wat gezakt is. |
||||
|
gepost door: Boogieman op 10/09/07 17:49
Ola, Zelf ben ik begonnen met branding varen in een "Riot Boogie" = ook surf kajak. zie hier En heb hier zelfs het eskimoteren in geleerd. Ik GOK dat jij primma uit de voeten zou moeten kunnen met een Surfkayak. Al is het wellicht echt even wennen. (Scherpe rails en zwaartepunt ver achterin.) Zeker bij het uitvaren maar als je een maal in een surf zit... Maareh... Heb me ook in de ooren geknoopt: Koop "nooit" (Zeg nooit nooit.) een kayak zonder er in gevaren te hebben! Zou eens iets dergelijks gaan uitproberen bij Vloed (Zie banner op deze site) of misschien wel KBT Katwijk offeh... Rocky! Als je van snelheid houd kan je niet om een surfkayak heen, of je moet aan een wave-ski willen. Die zijn nog veel sneller maar ook VEEL instabieler. Succes met je keuze! |
||||
|
gepost door: Rocky op 10/09/07 19:23
YO waveman, voor dit topic wil ik zelfs na 0100h nog wel ff replyen. (tja waar zit ik toch?, meer dan 9000 km van blankenberge en toch de hele dag allehande vis en schaaldieren eten) Anyway, ik sluit me helemaal aan bij nova-carib/ dat komt swel goed met jou en een surfkayak. Luuk had misschien vijf? keer banding gevaren toen hij de Boogie kocht en dat is ook helemaal goed gekomen. "Probleem" met de surfkayaks is dat het wijdste punt helemaal onderin zit, onder water dus. jJuw diesel heeft zijn breedste punt helemaal bovenaan dus als je schuin ligt krijg je lekker weerstand van het water. Lekker niet zo bij de surfkayak Komt dan ook nog eens bij dat je door die nauwe bovenkant veel dichter met je knieen bij elkaar zit. En hoe smaller je bent hoe moeilijker je balanceerd. Maar is dit nu allemaal "erg"? NOPE zolang als je vrolijk rondpeddeeld heb je continue steun aan je peddelslag. Ook heb je nauwelijks vreemde stromingen die je kunnen verassen. Moest je nu met een surfkayak de rivier opgaan werd het natuurlijk een ander verhaal En het is zoals lennart zegt: zodra ie planeerd (en daar zijn surfkayaks nogal goed in) ligt ie zo vast als een huis en voel je van dat wiebelige helmaal niks meer. En als je toch meestal in de branding vaart probeer er dan gerust het meeste uit te halen. Is de branding een keer te rommelig, te wild of ga je eens een rivier peddelen dan heb je alijd je Dieseltje nog! Eskimoteren is nar mijn idee niet moelijker dan een gewone boot. doordat de bovenkant smaller is is het mischien zelfs gemakkelijker om je zelf om je boot te vouwen bij de set up. Als ik je nog eens zie in Blankenberge mag je uiteraard mijn MArauder eens proberen. ik denk echter wel dat deze een ietje stabieler is dan de maverick omdat hij voor XL mensen gemaakt is. Maar je zult er zeker eens de surfsensatie mee kunnen opdoen. Vanuit het sunshine hotel, cheers Rocky |
||||
|
gepost door: Boogieman op 10/09/07 20:01
nova-carib = Boogieman geworden niet lang na ik mn Riotboogie kocht. Vanuit het sunshine hotel Rub it in, rub it in... |
||||
|
gepost door: Rocky op 10/09/07 20:12
Veel hotel, weinig zon... En maar goed ook, zonder zon is het hier al ruim 30C lang leve de airco! |
||||
|
gepost door: Boogieman op 10/09/07 20:35
Have fun! (Where ever you are) (Zuid America, Africa, India, Siberie?!) |
||||
|
gepost door: Men_no op 10/09/07 21:52
De Mega Neutron is nog iets stabieler dan de Maverick. Mijn Neutron PE is voor 700 euro te koop (vaste prijs, inclusief bijbehorende set *ssymetrische vinnen). In Katwijk hebben we zowel de Maverick als de Neutron liggen. Neem maar ff contact op als je wilt proberen, we varen dinsdagsavonds en zondagsmiddags. Misschien deze week ook woensdag.... |
||||
|
gepost door: Sleepless op 10/09/07 23:21
Ik heb een tijdje geleden ook een surfkayak (Marauder) op de kop kunnen tikken bij de voordeligste kayakhandelaar van Nederland , en ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, ook al heb ik er door omstandigheden nog maar een keer of 3 in gevaren.Ik zou zeggen laat je niet op voorhand afschrikken door die instabiliteit, probeer er gewoon een aantal uit voor je er één koopt. Voor de rest is het meeste al wel gezegd door de meer ervaren surfkayakers. Ik moet zelf ook nog veel leren, ik heb mijn Marauder alleen nog maar getest met wat ze hier op kanoforum lieve Mickey Mouse golfjes noemen. Bart |
||||
|
gepost door: Boogieman op 11/09/07 08:05
[offtoppic] Het laat me toch niet los... Rocky, zit je ergens hier? image not available |
||||
|
gepost door: Rocky op 11/09/07 14:40
Poeh hee...je kunt er bijna niet verder langs zitten. Well, op een uurtje na dan toch. Vreemde eetgewoontes hierzo: vissekoppen en krabben met schaal en al gegeten vandaag. rara |
||||
|
gepost door: Sleepless op 11/09/07 15:10
Maleisië? |
||||
|
gepost door: Sleepless op 11/09/07 15:17
oeps een klein beetje te ver, in Thailand kom je met 9300 km vanaf Blankenberge |
||||
|
gepost door: lennart op 11/09/07 21:49
Als je al kan varen gaat het goed komen. gewoon een seizoen, je andere bootje ernaast houden voor als er dikke bakken komen of midden in de winter. Erna kan je bijna alles varen, denk ik. nie twijvelen varen het is zo fijn. |
||||
|
gepost door: waveman op 12/09/07 05:45
Dat noem ik nog eens feedback! Thanks guys! Dit allemaal terwijl Rocky in het land verblijft, waar ik ooit nog eens naar toe wil. Dit wel in onze klotewinters, terwijl het ginder lekker warm is. Prachtige natuur, buiten leven en vriendelijke omgeving om in rond te trekken... |
||||
|
gepost door: lennart op 12/09/07 07:21
ik denk dat er betere plekken zijn. Ondanks zijn verhalen over mooi weer, fijne zeebeesten om te eten, heb ik hem nog niet over een golf of swell gehoord.... ))ik dnek aan hawaï, indonesie, australie (op het goede plekje) etc... het is misschien vast in de buurt, we horen het wel. |
||||
|
gepost door: asscObra op 12/09/07 09:12
waarschijnlijk zit ie gewoon thuis op de bank zich kapot te lachen |
||||
|
gepost door: Rocky op 12/09/07 17:57
Nou nou harry, een klein beetje vertrouwen in de mensheid kan geen kwaad hoor. |
||||
gepost door: Rocky op 12/09/07 18:01
Rocky schreef op 11/09/2007 14:40: Niemand? -7 + 12-1 = ? |
||||
|
gepost door: Sleepless op 12/09/07 21:25
Pfff in GMT +4 vind ik geen land op 9300 km van Blankenberge. Madagaskar kan qua afstand, maar zit volgens de kaart in GMT +3. |
||||
gepost door: asscObra op 12/09/07 22:11
Rocky schreef op 12/09/2007 17:57:deze week al 4 x een boete voor mn deur voor parkeren , terwijl mijn vergunning gewoon betaald is..... ik vertrouw niemand meer, zeker die verre vakantiegangers niet meer :P lang leve de mensheid :S |
||||
|
gepost door: waveman op 13/09/07 05:37
Je moet eens proberen door te betalen met echt geld. |
||||
|
gepost door: Sleepless op 13/09/07 19:15
Je moet de mensheid trouwens niet verwarren met de politie, groot verschil. wij hebben hier in Turnhout een wandel-winkelstraat waar in 1 richting wel fietsers en bussen door mogen, mijn vrouw reed daar een tijdje geleden in de verkeerde richting door met haar fiets en ze werd tegengehouden. De boete was een waanzinnige 150 euro, no way dat wij dat gaan betalen, het bezwaarschrift zit al bij de flikken in de bus. |
||||
|
gepost door: Rocky op 14/09/07 16:56
Ahhh, de politie... zo ken ik er ook nog wel eentje. Kkrista krijgt een bekeuring voor verkeerd parkeren. Kan gebeuren. Netjes betaald op het postkantoor met een "fiscale zegel" en de controlestrook met de halve zegel mee naar huis. aanmaning bellen dat we reeds betaald hebben, nietes, welles, nietes , welles strook gaan laten zien "U heeft niet betaald" Staat er een nummer op onze stook dat alleen in het laatste cijfer verschild van de aanmaning die ze ons sturen. "Dus U heeft niet betaald." Daar het hier precies een volgnummertje verschil betreft en wij een mooi betalingsbewijs hebben zou het misschien kunnen dat er ergens een foutje gemaakt is? "nee" Maar wij hebben wel mooi een parkeerboete betaald met nummer+1 "eh... ja..." Mogen we daar de gegevens eens van zien? "nee" Zoek dan zelf maar eens uit hoe het zit, wij hebben betaald, goedenmiddag! Aanmaning Maar eens gebeld, weer een lastig heerschap: "U heeft niet betaald". En vind U dit dan niet naar een vergissing rieken? "Als U beweerd dat U betaald heeft dan moet U de strook maar eens komen laten zien" AAARRGGGGHHHHH Dan maar eens een afpraak gemaakt met de chef... En die vergelijkt gewoon de twee nummers, ziet dat ons strookje voor een andere auto is, zelfde straat, minuutje later bekeurd en trekt de logische conclusie: " Er is een foutje gemaakt" DANK U! En voor de Nlders die het belgische systeem van de fiscale zegels niet kennen: gaat met je bekeuring naar de post, daar koop je een zegel te waarde van je boete, plakt die er op, knipt de zaak door, laat de helft daar en neemt de controlestrook mee. Raak je die kwijt, of maakt er iemand een vergissing probeer dan maar eens aan te toinen dat je betaald hebt! Gelukkig is deze idioterie even later afgeschaft. En dat voor een eurootje of 40... Hier ook veel politie en mannen in uniform trouwens. Agentjes staan hier zelfs met hun motortje de hele dag te niksen onder een parasol aan grote kruisingen. Tja, met zoveel volk moet je iets verzinnen om ze mee bezig te houden PS: heb ik jullie al eens verteld van die 10.000 euro die ik mocht betalen omdat een andere overheidsinstantie een foutje had gemaakt? |
||||
|
gepost door: michielv op 14/09/07 20:06
Aangezien Lex een blauwe maandag ook eens een Maverick heeft gehad had hij je kunnen vertellen dat de Maverick een stuk wankeler is dan de Recoil (in de Recoil kun je rustig je tent opzetten en een tukkie doen als je de Maverick superstabiel vindt ).Zelf heb ik 1 keer in die boot gevaren en ik vond het niets: geen beenruimte en je moest je benen totaal strekken waardoor ik kramp kreeg en na een tijdje geen kracht meer kon zetten om de boot onder controle te houden. Zelfs met kleine prutgolfjes voelde ik me niet lekker in de boot (dat het flink gevroren had en er ijs op de plasen water op het strand lag zal best meegespeeld hebben denk ik). De Marauder waar Ralph en Bart in varen is een stuk stabieler en heeft veel meer ruimte voor je benen. Net als de Riot Boogie van Luuk. De Neutron lijkt me beter geschikt om mee te beginnen, die heeft ook een stuk meer ruimte en afstellings mogelijkheden als de Maverick. Plus dat de boot toch weer een generatie nieuwer is en dat Malcolm er ervaringen van oa. de Maverick en de X-Ray in verwerkt heeft. *zwaai* "de goedkoopste kayakhandelaar van Nederland" |
||||