| [DATE] week | ||||
| Kanoforum: Wekelijkse vaar afspraken | ||||
|
gepost door: Boogieman op 22/11/04 17:08
:D |
||||
| Reacties (1 van 2 pagina's) |
||||
| 1 2 | ||||
|
gepost door: Rocky op 22/11/04 17:24
Staat weer een stevig briesje deze week. Voor mij zal er echter geen branding inzitten; Zaterdag autootjes proefrijden en 's avonds verjaardag in Limburg. Zondag hoop ik stiekum bij Wilko aan te sluiten mocht ie de bovenRur gaan varen Anders uitslapen...Ah, en dan moet ik nog de SKAFS oprichten!!! |
||||
|
gepost door: Boogieman op 22/11/04 17:31
Jammer maar: What the F#CK are SKAFS dan? |
||||
|
gepost door: Rocky op 22/11/04 17:37
Surf Kayakers Against Flat Spins |
||||
|
gepost door: Boogieman op 22/11/04 17:51
Klinkt VET Waar kan ik me aanmelden? |
||||
gepost door: Stephen op 22/11/04 21:52
oei.. kon het altijd goed met je vinden, gaan we nu tegen elkaar vechten |
||||
|
gepost door: spikey op 22/11/04 22:42
ralph verklaar je nader:)! ik hou ook wel van spinnen 8) |
||||
|
gepost door: Boogieman op 22/11/04 23:04
Kayakers in surfbootjes willen juist niet spinnen toch, lijkt mij. (maarja ik vaar ook in een surfkayak natuurlijk 8)) |
||||
|
gepost door: michielv op 23/11/04 08:00
Nou, dat weet ik nog zo net niet hoor, als ik de diverse filmpjes zo zie is flatspinnen toch wel iets wat je lekker kunt doen in de golven? Kijk, als Ralph nou actie gaat voeren tegen al dat pirouetten, loopen, cart/wave wheelen enz., daar kan ik inkomen :P ![]() Maar inderdaad, waarom actie tegen flatspinnen? Niet dat ik het kan hoor, maar als ik een goed verhaal heb scheelt me dat weer een leercurve ![]() |
||||
|
gepost door: Stephen op 23/11/04 08:39
ik ga de KASKAFS oprichten |
||||
|
gepost door: Boogieman op 23/11/04 08:59
Laat me raden: K ayakers A gainst S urf K ayakers A gainst F lat S pins ?? Maareh Michiel, op surf bootjes heb je toch juist van die vinnen zitten tegen het uitbreken? Dat gasten in non-surf kayaks dat nou overkomt, zeggen dat het de bedoeling was en het dan een flatspin noemen... |
||||
gepost door: Rocky op 23/11/04 09:04
Maareh Michiel, op surf bootjes heb je toch juist van die vinnen zitten tegen het uitbreken? Nail on the head!!!!!!!!! |
||||
|
gepost door: Martijn op 23/11/04 09:14
Tja.. vinnen.. Maaruh, surfkayakers doen natuurlijk meestal air-screws.. toch? |
||||
|
gepost door: Boogieman op 23/11/04 09:19
Mmm... Dat is mij zondag dus zo'n betje overkomen. Al was het uitgesloten om de schijn op te houden dat het zo de bedoeling was: 1) het was geen hele "screw" 2) ik kreeg een behoorlijk pak rammel 3) gevolgd door een zwempartij :? |
||||
gepost door: Rocky op 23/11/04 09:53
Nou, dat weet ik nog zo net niet hoor, als ik de diverse filmpjes zo zie is flatspinnen toch wel iets wat je lekker kunt doen in de golven? Tuurlijk, een brandinggolf leent zich prima voor een flatspin maar dat wil nog niet zeggen dat je m moet maken? Een kleine vergelijking: Een kerktoren zich prima leent voor een sprong in t diepe maar iemand met een beetje verstand zal t niet doen. Kijk, als Ralph nou actie gaat voeren tegen al dat pirouetten, loopen, cart/wave wheelen enz., daar kan ik inkomen. Bwah.. als je dan toch zo graag in t schuim wilt spelen mag t van mij hoor. En een wavewheel tijdens het uitpeddelen mag natuurlijk altijd. Ook de geavanceerde aerial rodeomoves kan ik zeer zeker waarderen, drop in; bounce en VLIEG!!! Maar in de doorsnee branding kom je maar heel weinig mensen tegen die dit doen (of zelfs maar met enige overtuiging proberen). Maar als t ff kan: SAY NO TO FOAM Maar inderdaad, waarom actie tegen flatspinnen? Niet dat ik het kan hoor, maar als ik een goed verhaal heb scheelt me dat weer een leercurve. Here goes: Om te beginnen meteen maar even de hand in eigen boezem steken: - Ik zet ook wel eens een flatspinnetje in (maar ik probeer mijn leven te beteren, vandaar ook de SKAFS) - De surfkayakkers in mijn eigen online clipjes maken ook wel eens een flatspin En dat tweede punt is juist t mooie; het lijkt moeilijk te rijmen met SKAFS maar ik zal t proberen uit te leggen. Je ziet zo'n gast tijdens een runwel eens een flatspin zetten. Tijdens dikgedrukt want voorafgaand aan en na de spin zie je ze vrolijk surfend in de buurt van de brekende schouder van de golf. De spin wordt veelal ingezet als een hulpmiddel om weer mooi bij de shouder te komen. Nou ga ik in NL surfen en wat zien ik: mensen starten een beetje schuin op de golf dus in de ideale positie om parallel aan de golf te gaan surfen (of dat althans te proberen). Maar wat doet iedereen? Ze zetten meteen weer een suffe flatspin in!!!!! En met welk resultaat? Ze gaan vervolgens weer als een "Straight-Off-Adolf" met t schuim richting strand. For God sake, people, probeer nu eens aan de golf te blijven surfen!!!!!!!!! Tuurlijk; de rodeobootjes (en de NL golven) zijn hiervoor niet het beste materiaal maar je kunt er meer uit halen dan jullie denken. Onder een hoek beginnen en proberen die hoek vast te houden, laat die achterkant nu eens niet uitbreken en probeer langs de golf te surfen. Afgelopen zondag ben ik (na een behoorlijk wiebelige start moet ik helaas bekennen ) met mijn Trickster op plekken gekomen waar ik voorheen nooit geweest was.Met die boot dan, met mijn surfkayak wel en dan nog een stuk extremer... Maar ik stond er zelf versteld van hoe ik de rails van de Trix zonder vinnen toch zo stevig in de golf kon houden en dus toch weer enigszins kon surfen op de manier die ik zo leuk vind. Verleg je grenzen; blijf plakken, blijf plakken, ook als je ziet dat de golf voor je begint te breken. Probeer dan een beetje omhoog te carven; steek je hoofd onder de top en 9 vd 10 keer kom je netjes aan der achterkant vd golf terecht. Ik wil dit unieke gevoel met julie delen en daarom moet ik jullie een beetje wakker schudden; SAY NO TO FLATSPINS En hou die staart van je boot in de golf! En als je t echt niet laten kunt; verpruts gerust een paar golven doot meteen een flatspin in te zetten maar probeer daarna iets anders. Weet je nog hoe leuk t was toen je je eerste surf maakte, en je eersteflatspin? Er geeft niks zoveel voldoening als t maken van een eerste nieuwe move. Laat je volgende move nu eens een echte SURF zijn. PS: Airscrews; een goede branding leent zich prima voor een potje aerial freestyle met helixes, airscrews en pan-ams. Dit is echter geen surfkayaking maar freestyle kayaking ;-) Deze trucs zul je dan ook niet vaak zien in surfkayaks omdat die juist genmaakt zijn om zo weinig mogelijk te bouncen. Natuurlijk heb je enkele uitzonderingen zoals John Grossman die helixes maakt in een 3 meter lange surfkayak! |
||||
|
gepost door: Martijn op 23/11/04 10:10
nounou.. jij kan wel een hoop woorden vuil maken aan zo'n onzinnig onderwerp.. hé modjes, kenne jullie niet ff wwn polletje maken.. iets in de trant van: flat-spin: - not-done - alleen als het moet - als functioneel onderdeel van een coole run - yeah flatspins! - nothin beats a flatspin! |
||||
|
gepost door: Rocky op 23/11/04 10:21
He Martijn, ook tussen de regels lezen he ![]() Flatspins zijn leuk, schuimsurfen is leuk, zelfs gesidesurft worden is leuk. Ja zelfs ondergetekend kan hietr plezier aan beleven ![]() Maar waar t om gaat is dat er zoveel meer is; in dit geval heb ik t dan over het surfen. Maar in t algemeen: Om t moment dat je een bepaalde truc door heb (bijv flatspin) dan is t toch tijd om een nieuwe truc te gaan leren? Dan ga je toch niet de hele tijd alleen maar flatspins draaien? En in t bijzonder: Als je een golf neemt en meteen bij t naar beneden schieten een flatspin inzet dan rest voor de meeste mensen alleen nog maar de schuimsurf. En surfen op een stijl groen deel vd golf is toch veel leuker dan schuimsurfen? Bijkomend voordeel is ook dat je een lange surf kunt maken en toch niet ver terug hoeft te peddelen |
||||
|
gepost door: Martijn op 23/11/04 10:40
mee eens..... Ik moet zeggen dat het type surf wat volgens jullie zo prachtig is voor mij nog niet echt tot de beste facetten van kanoën behoort.. maar het kan goed dat dat komt doordat ik nog niet genoeg geoefend heb en dus nog nooit echt een goeie heb meegemaakt.. vind het ook erg lastig met een speelbootje in de NL branding.. maar dat is wederom voor een groot deel waarschijnlijk een kwestie van oefenen.. De enkele keer dat ik weer eens in de branding lig probeer ik meestal alles waarvan ik denk dat er enige kans van slagen is.. goeie surfs,flatspins,catwheels,blunts,floops (bij die laatste is de kans van slagen voor mij trouwens nihil). En het liefst alles achterelkaar in de zelfde golf.. stukkie mooi surfen, flatspinnen omhoog, dan weer snelheid maken en een mooie aireal blunt eruit gooien, als het schuim wordt doorzetten naar wat cartwheels, en eindigen met een mooie loop... ff zwaaien naar het publiek, en op naar de volgende golf.. zucht.. en toen werd ik weer wakker.. |
||||
|
gepost door: michielv op 23/11/04 11:03
:lol: Martijn, bij gelegenheid moet je maar eens een echte surfkayak proberen .Voorlopig vind ik alles wat ik onder controle kan houden al heel wat maar ik ben het wel met Ralph eens dat langs een golf surfen erg mooi is (die ene keer dat dit min of meer lukte, vijf seconden ofzo, daarna was ik mijn orientatie kwijt ) |
||||
gepost door: spikey op 23/11/04 11:12
Om t moment dat je een bepaalde truc door heb (bijv flatspin) dan is t toch tijd om een nieuwe truc te gaan leren? Its all a matter of personal preference. Ik dacht dat kajakken ook om 'respect' ging Als iemand na de dag duizelig het water afkomt omdat hij zoveel flatspins heeft gedraait dat ie in de duinen flink moet kosten maar hij heeft een heerlijke dag beleefd, dan heb ik daar geen problemen mee! Ikzelf kom uit het freestyle wereldje waar ik mn eerste flatspin op op riviergolf maakte. Op een rivier vind ik het nog steeds uitdagend om te doen omdat het niet in elke golf makkelijk gaat en het vaak ook een onderdeel kan zijn van je run om jezelf weer in positie manoevreren. Echter op zee voor het schuim gaat spinnen vrij gemakkelijk maar heb ik het een hele tijd leuk gevonden om te doen. Nu nog steeds maar ga dan nu voor een 'clean' spin (niet dat dat me makkelijk afgaat:)). Er is inderdaad veel meer te doen, maar het punt waarneer iemand kiest om een nieuwe truck te gaan leren en welke richting hij kiest is ook weer persoonlijk. Ik krijg bv minder kick van een een lange snelle surf op een groen deel vd golf (aka golfsurf way) en slaak een harde kreet als het me lukt blunt in te zetten en voel dat mn boot snel draait en mn achterkant ietsJES omhoogkomt... |
||||
|
gepost door: Rocky op 23/11/04 11:45
Yeah! Als er in slaagt om verschillende moves in een surf te maken zonder meteen aan t schuimsurfen te zijn ben je goed uiteraard goed bezig!!!! |
||||
|
gepost door: Boogieman op 23/11/04 12:30
Ralph: Welke kleur had je zwemvest zondag eigenlijk? ivbm de video natuurlijk... |
||||
|
gepost door: Rocky op 23/11/04 12:34
Bordeauxrode boot met zwarte streep zoals op mijn avatar. Oranje zwemvest en zwarte helm Grijs/zwarte Peak-UK anorak Hope this helps? PS: jij mag uiteraard lid worden van SKAFS want je vaart in een surfkayak |
||||
|
gepost door: Rocky op 23/11/04 12:56
@ Spikey: tuurlijk is er respect; iedereen moet doen wat ie leuk vind. Mijn SKAFS post is dan natuurlijk ook bedoeld om discussie op gang te brengen en (hopelijk) sommig mensen op t idee te brengen eens iets anders te proberen. Surfen langs de golf is namelijk niet zomaar een lange surf maken; de kunst zit 'm erin de boor omhoog/laag langs de golf te trimmen. Hoe beter de golf hoe radikaler dat trimmen kan zijn, tot 180° bochten aan toe. En natuurlijk zit je zo parallel aan de golf in een ideale posite om de sutf met een mooie blunt/cartwheel af te sluiten als de golf voor je mooi steil wordt. Dan kun je eventueel nog in t schuim doorspelen dus een en ander hoeft elkaar natuurlijk niet uit te sluiten. Is inderdaad allemaal persoonlijke voorkeur. Mijn oorspronkelijke post werd ingegeven door hetgeen ik zondag in de branding zag; bijna iedereen ging meteen spinnen en daardoor eigenlijk t mooiste deel vd golf ongebruikt laten. De anderen surfen gewoon rechtdoor. Niemand die ook maar probeerd aan de golf te plakken en dat vind ik gewoon jammer want zo missen ze een leuke ervaring. Een redelijk aantal mensen schiet ook vanzelf in een halve spin (of sidesurf) zodra ze een golf schuin nemen. Het tegenhouden van die uitbrekende achterkant is natuurlijk een waardevolle techniek. Zeker als t een beetje druk is in t water en er iemand in de weg ligt. Als je die (onbedoelde) spin kunt vermijden kun je veel gemakkelijker om obstakels heen surfen. Op een riviergolf zul je mij ook zien oefenen op spins! Zijn daar soms een flinksstuk moeilijker en dus ook grotere uitdaging. Maar verder beleef ik er ook op de rivier enorm veel plezier aan om zo radikaal mogelijk van links naar rechts te vliegen en de golf zo breed mogelijk te gebruiken. Voor mij persoonlijk is er niks leukers als zoveel mogelijk energie en snelheid in een bocht te persen. Daarom zie je mij ook niet in een kort propje stuiteren; heb ik wel geprobeerd maar kon me niet echt bekoren. (LL pop, LL Airhead en Air 55) |
||||
|
gepost door: Martijn op 23/11/04 13:18
Wat dat betreft is dit een geslaagde missie: dsicussie opgang brengen en de waarde en het plezier van het plakken aan een golf onder de aandacht brengen... Daarvoor mijn dank.. mocht ik binnenkort nog eens in de branding terechtkomen dan ga ik n.a.v. deze thread toch eens proberen dit in praktijk te brengen.. Al is het wel in zo'n kort propje.. |
||||
gepost door: michielv op 23/11/04 13:37
Mag ik ook lid worden van de Surf Kayakers Against FierljepperS? Ik heb ook een surfbootje ![]() :P |
||||