PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
DOOD aan de branding-flatspin!!!!!!!!!
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: Rocky op 24/11/04 16:06
Hi people,
ik heb besloten deze topic even een eigen draadje te geven, zit nu een beetje verstopt in de brandingplannen voor deze week.
En met een pakkende titel hoop ik extra comments uit te lokken.

Voor degenen die dit nu voor t eerst zien raadt ik aan eerst even de oorspronkeleijke thread te lezen zodat een en ander in de juiste context gezien kan worden.

klik hier voor de oorspronkelijke post

Nieuwe reactie op dit onderwerp echter graag weer in deze thread zetten.

THX!

Om te beginnen meteen maar even de hand in eigen boezem steken:
- Ik zet ook wel eens een flatspinnetje in (maar ik probeer mijn leven te beteren, vandaar ook de SKAFS)
- De surfkayakkers in mijn eigen online clipjes maken ook wel eens een flatspin

En dat tweede punt is juist t mooie; het lijkt moeilijk te rijmen met SKAFS maar ik zal t proberen uit te leggen.
Je ziet zo'n gast tijdens een run wel eens een flatspin zetten. "Tijdens" dikgedrukt want voorafgaand aan en na de spin zie je ze vrolijk surfend in de buurt van de brekende schouder van de golf. De spin wordt veelal ingezet als een hulpmiddel om weer mooi bij de shouder te komen.

Nou ga ik in NL surfen en wat zien ik: mensen starten een beetje schuin op de golf dus in de ideale positie om parallel aan de golf te gaan surfen (of dat althans te proberen). Maar wat doet iedereen?
Ze zetten meteen weer een suffe flatspin in!!!!!
En met welk resultaat? Ze gaan vervolgens weer als een "Straight-Off-Adolf" met t schuim richting strand.

For God sake, people, probeer nu eens aan de golf te blijven surfen!!!!!!!!!
Tuurlijk; de rodeobootjes (en de NL golven) zijn hiervoor niet het beste materiaal maar je kunt er meer uit halen dan jullie denken.
Onder een hoek beginnen en proberen die hoek vast te houden, laat die achterkant nu eens niet uitbreken en probeer langs de golf te surfen.

Afgelopen zondag ben ik (na een behoorlijk wiebelige start moet ik helaas bekennen ) met mijn Trickster op plekken gekomen waar ik voorheen nooit geweest was.
Met die boot dan... (met mijn surfkayak wel en dan nog een stuk extremer maar die is er dan ook speciaal voor ontworpen)

Maar ik stond er zelf versteld van hoe ik de rails van de Trix zonder vinnen toch zo stevig in de golf kon houden en dus toch weer enigszins kon surfen op de manier die ik zo leuk vind.

Verleg je grenzen; blijf plakken, blijf plakken, ook als je ziet dat de golf voor je begint te breken. Probeer dan een beetje omhoog te carven; steek je hoofd onder de top en 9 vd 10 keer kom je netjes aan der achterkant vd golf terecht.

Ik wil dit unieke gevoel met julie delen en daarom moet ik jullie een beetje wakker schudden;

SAY NO TO FLATSPINS

En hou die staart van je boot in de golf!

En als je t echt niet laten kunt; verpruts gerust een paar golven door meteen een flatspin in te zetten maar probeer daarna iets anders.
Weet je nog hoe leuk t was toen je je eerste surf maakte, en je eerste flatspin?
Er geeft niks zoveel voldoening als t maken van een eerste nieuwe move.

Laat je volgende move nu eens een echte SURF zijn.

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: wimpie op 24/11/04 22:15
ik maak meestal z.s.m. een blunt, mag dat wel???????
gepost door: spikey op 24/11/04 23:18
Volgens de oprichter van SKAFS alleen als een van je eerder geleerde trucks uit een ´echte´ surf bestaat;)
gepost door: Stephen op 24/11/04 23:48
Leuk topic.. maar wat wens je nu dood?? Weet je dat dat niet meer mag in nederland?

Ik wil wel lid worden maar tegelijkertijd ook lid van KASKAFS whahaha want eigenlijk vind ik een flat spin ook wel cool
gepost door: Martijn op 25/11/04 08:53
Volgens mij is hier nog een probleem op een ander vlak.. Die flatspins komen natuurlijk uit het 'echte kanoën' op een golf in een rivier..
Begrijp me niet verkeerd.. ik vind dat brandingvaren van tijd tot tijd ook wel entertaining.. maar vooral uit gebrek van 'echt' wildwater zoals in de Alpen. Elke keer zo'n golf, die te snel omrolt, en vervolgens alweer verdwenen is. Je hebt in de NL branding amper tijd om een mooie run te maken, want die k*tgolfjes zijn zo weer weg. Daardoor ontstaat ook het punt dat jullie je tijd niet verdoen aan flatspins (imho). Je wilt de kostbare paar seconden dat die golf bestaat liever gebruiken voor andere dingen (je goed recht).

Als je een goeie golf in een rivier hebt.. ga je natuurlijk heel anders te werk..
Effe wennen.. beetje carven, flatspinnetje hier en daar... eerst effe de makkelijkere (saaiere) dingen om aan de golf te wennen.. en dan door naar de betere manoeuvres.

Al met al lig ik dus liever in een mooie golf die wat langer dan enkele seconden blijft bestaan.. maar dat hebben we hier nu eenmaal niet binnen enkele uurtjes rijden.

Dus ik zou zeggen: 'Leve de flatspin', dood aan helemaal niks of niemand, en laten we dan KFBW oprichten oid.
gepost door: Stephen op 25/11/04 09:06
KFBW?? misterieus
gepost door: Boogieman op 25/11/04 09:31

Stephen schreef:
Leuk topic.. maar wat wens je nu dood?? Weet je dat dat niet meer mag in nederland?

Je moet natuurlijk wel met de tijd meegaan en een beetje een statement maken. Zonder iets helemaal DOOD te wensen wordt Nederland niet meer wakker tegenwordig. (En zelfs dat helpt de laadste 15 jaar eigenlijk al niet meer kwam ik tot de conclusie toen ik laatsst het een en ander over Salmon Rushdie op TV zag...)

We hebben hier te maken met extreemistische kayaksurfers dus!
gepost door: spikey op 25/11/04 11:57
´Extreemistiche surfkajakker´
LOL

Enne martijn: ik ben het helemaal met je eens over hoeveel relaxter het is om te klooien op een riviergolf.

Je hebt in de NL branding amper tijd om een mooie run te maken, want die k*tgolfjes zijn zo weer weg.

Maar nu ik dit jaar, nu ik eigen bootje heb, wat vaker naar zee ben gegaan, heb ik mogen ervaren dat ook onze Noordzee 'golfjes' bij goede omstandigheden nogal kunnen uitgroeien tot krachtige lang durende monsters zoals ik ze nog niet ben tegengekomen op rivieren in Alpenland (om wat spots te noemen: Sort, Durance, Plattling, Lofer (oostenrijk), Soca hole..).
En dat het surfen van, en gecrashed worden door zo´n dikke noordzee golf bij mij ook behoorlijke adrenaline boosts teweeg kunnenn brengen zoals ik op riviergolven gewend ben.

Dus brandingvaren aardige entertainment noemen tov freestyle op rivieren vind ik de sport wat onderdoen:) Maja het blijft een persoonlijke mening.

Alleen dat uitvaren door die branding blijft een klote werk 8)
gepost door: Rocky op 25/11/04 15:08
Vind persoonlijk een goede branding misschien wel leuker dan de doorsnee riviergolf.
Maar moeten realistisch blijven; de goede brandingdagen zijn helaas iets te zeldzaam.

ik maak meestal z.s.m. een blunt, mag dat wel???????

Zoals Spikey al zei; alleen als ie onderdeel is van een surf
Als je daarna meteen schuimsurft is t toch ook zonde?
Een paralelle surf is trouwens ook een ideale uitgangspositie voor een blunt. Dan heb je én een mooie surf en een coole "exitmove".
Dan moet je echter wel voor de carved blunt gaan en niet voor zo'n stuiter blunt zoals je meteen bij het pakken vd golf zou inzetten.
Heeft als bijkomend voordeel dat je zo ook kunt leren blunten op kleinere riviergolven die niet zo geschikt zijn om te bouncen.

Alleen dat uitvaren door die branding blijft een klote werk.

Juist; en daarom dus surfen in t groene deel en dan wegwezen zodra t schuimsurfen wordt.
Dan hoef je ook niet helemaal terug te peddelen.
Door parallel te surfen kun je toch veel meters maken zonder ver terug te hoeven peddelen.
gepost door: Boogieman op 25/11/04 16:13
Mensen

Dyslectie, kan ik je vertellen, is ERG onhandig. Toch kan ik er soms ook best om lachen. Zo zit ik bijvoorbeeld een post van Ralph te lezen en kom ik een hele nieuwe term tegen: schuimsmurfen.
What the f*ck zijn schuimsmurfen denk ik dan. Na de regel nogmaals te lezen zie ik natuurlijk gewoon het woord Schuimsurfen staan, hehehe...

Misschien is hier een iest minder extremistische term voor Straightoff-Adolfs geboren?
( blauw van de kouw )

Fijn hoor om mn handicap afentoe met anderen te delen.

8)
gepost door: Martijn op 25/11/04 16:35

What the f*ck zijn schuimsmurfen denk ik dan.

Van die kleine blauwe mannetjes die enkel en alleen het schuim gebruiken bij het brandingvaren.. (met af en toe een flatspin natuurlijk ..
gepost door: michielv op 26/11/04 12:05
:lol:

Dit zijn schuimsmurfen:
http://www.foamiefun.com/pages/1/index.htm

Bedankt Luuk, je hebt mijn dag gemaakt

gepost door: spikey op 26/11/04 12:24
Haha ja die zijn kick! Heb erg gelachen om de videofragmenten van Painkillers I + II:

(Derived from Freewheelers moviepage)
painkillers 1:
http://www.big-o-productions.com/clips/painkillers_1.mov%20

painkillers 2:
http://www.big-o-productions.com/Clips/painkillers_2.mov

Enjoy:)
gepost door: Rocky op 26/11/04 12:45
Meer humor:

Smurfkayakking

En kennen jullie die hit van Tenacious D nog?
Tribute (to greatest song in the world)

Heb ik ook ooit verkracht:

tribute to the greatest move in the world
(De muziek moet je er maar bij denken...)
gepost door: michielv op 26/11/04 12:57
*krab op hoofd* uh nee, sorry, zegt me niets. Nu luister ik ook niet naar de radio (behalve radio 1, in de auto) en volgens mij valt Tenacious D een beetje buiten mijn smaakgebied

Wel koel, khep de filmpjes net bekeken, jammer dat je dat minder makkelijk voor surfkayaks kunt doen, hoewel .... ?

:D
gepost door: Boogieman op 26/11/04 14:07

spikey schreef:
videofragmenten van Painkillers I + II:

De linkjes lijken het niet te doen maar ik kan de fragmenten inderdaat nog herinnenren.

Al kende ik de Foam Smurf nog niet. Het zou een leuke trofe/troostprijs zijn voor degene die als laatste eindigd bij n kayak-surfwedstrijd. (ontzettende schuimsmurf, hier!) En m de volgende keer alleen maar mee laten doen onder de voorwaarde dat ie een helmpje draagt in de vorm van een smurf muts. mocht ie weer als laatste eindigen moet ie de daarop volgende keer natuurlijk een rood smurfhelmpje dragen. (ontzettende opperschuimsmurf!)

Hehehe...

Een soort wisseltrui als bij het wielrennen zeg maar of als een muts met ezels oren die men vroeger wel op scholen wel gebruikten.

Hmm... de kans zou trouens best groot zijn dat die eer mij toe zou komen, als ik me al zou kunnen kwalificeren om deeltenemen dat is.

:?

gepost door: spikey op 26/11/04 15:12
Hehe niet te veel je jezelf afkraken he luuk! Als ik zie op welk niveau je vaart op het moment en vergelijk hoe lang je er mee bezig bent ben je een erg snelle leerling! En je hebt met alle je neopreen aankopen nog heel de winter om te oefenen.

Best leuk zon brandingwedstrijdje, kunnen we misschien niet eens wat organiseren voor het voorjaar?

gepost door: Boogieman op 26/11/04 16:35
Ach, als je personen op de korrel neemt (verliesers in wedstrijden in dit geval) staat het misschien minder arrogant als ik mezelf ook niet altijd even serieus neem.

Eigenlijk vint ik mezelf retegoed natuurlijk!

8)

Hmmm, zelf wedstrijdje organiseren...
Ik ben eigenlijk helemaal niet zo competatief ingesteld. Maar om lekker met een clubje te varen, een beetje naarelkaar te kijken en het dan een wetstrijd noemen lijkt me leuk! En daarna met z'n allen de overwinning vieren ergens in een strandtent natuurlijk!

Leuk idee, i'm in!

gepost door: spikey op 26/11/04 16:45
Ja je zou het serieus en groots aan kunnen pakken, maar daar komt nog een hoop bij kijken en je zit ook met fluctuerende weersomstandigheden.

Ik doelde idd ook meer op met een groep een keer wat in wedstrijdvorm doen:) Ietwat minder serieus maar wel met regels-punten toekenning etc.. lijkt me wel een keer lache te doen:)

Kunnen we mooi verder discussieren: Zouden dan flatspins/ schuims(m)urfen wel of geen score moeten opleveren????? 8)

gepost door: Boogieman op 26/11/04 19:32
Oki

Wanneer zouden we dat het beste kunnen doen?

Gewoon nu een paar data's opperen en dan kijken op welke datum de meeste mensen kunnen? Of (als er onvoldoende animo is) wachten tot het voorjaar?

Misschien moeten we hier maar even een apparte Toppic van maken...

PS: Ik ga eens kijken in de feestwinkel of ik een smurfmuts kan vinden.
gepost door: spikey op 26/11/04 20:43
Ik ben best voor dit jaar nog, wil nog wel een keertje varen. Weet alleen niet of er nog anderen hier zijn die tussen nu en kerst nog kunnen?

En anders smurfmuts in de kast stoppen en pas weer te voorschijn halen in het voorjaar:)

gepost door: WaizFisZ op 09/08/10 08:56
Omdat ik de laatste tijd weer regelmatig in de branding zit moest ik weer ineens aan deze post denken, hahahaha..

Vandaar dus ... BUMP !

Sorry Stephen
gepost door: waveman op 11/08/10 10:58
Om nog eens op het onderwerp zelf terug te komen (nuchtere Belg). Ik begrijp het niet goed. Na flatspin kan je toch lekker door smurfen. Wanneer je die neemt op het breekpunt van de golf en je hebt genoeg snelheid, dan blijf je parallel meesjeezen tot het end.

Westrijdje brandingvaren hoeft voor mij ook niet, maar dagje brandingzieltjes verzamelen vanuit alle hoeken van Nederland en België om samen te surfen of te spinnen (whatever) lijkt me niet alleen tof. Is dan ook eindelijk eens een middel om elkaar in leve lijve te ontmoeten, mekaar nog zotter te maken en wie weet wat van elkaar te leren.

Wat gebrek aan golfjes of goeie exemplaren betreft: van zodra er tijd en centjes voor handen zijn: Atlantische kust afdweilen. Vooral vanaf nu in het najaar. Is echt een aanrader!!