| Eerste ervaringen met een wing peddel | ||||
| Kanoforum: Algemeen | ||||
|
gepost door: michielv op 29/09/08 13:10
Hoi allemaal, Sinds gisteren ben ik de trotse bezitter van een Plastex wing peddel (oud, vergelijkbaar met de Bracsa I, tenminste, daar lijkt het blad erg veel op). Hieperdepiep dus gelijk proberen 's middags. Voor degenen die geen ervaring hebben in het varen met een wingpeddel maar erover denken een aan te schaffen heb ik mijn eerste ervaringen maar eens op een rijtje gezet. Laat ik beginnen met stellen dat ik niet de stabielste K1 vaarder ben en met een gewone peddel nog wel eens een soort scherende slag nodig heb om het boeltje overeind te houden. Met een wing peddel krijg je dan interessante effecten . Gisteren ben ik wel overeind gebleven maar dat kwam ook omdat ik redelijk voorzichtig was.Zowiezo moet je met een wingpeddel geen normale lage steun maken: het blad hapt water en voor je het weet ben je aan het proberen of je ook een hoge steun kunt maken . wat wel werkt is je blad enigszins omhoogdraaien. Dan heb je niet zoveel steun als bij een gewoon blad maar het gaat.Zoals bekend mag zijn wijkt een wingpeddel naar de zijkant uit bij het naar achteren trekken. Probeer niet een "normale" slag recht langs de boot te maken, dan heeft het blad de neiging je om te trekken. Gewoon de loop van het blad volgen en eigenlijk alleen maar kracht zetten (duwen/trekken) is het makkelijkste. Na verloop van tijd voel je waar het blad heen wil en dat is waar je arm naar toe gaat. Een geweldig voordeel van dit uitwijken is ook dat je een stuk minder spatwater in je kuip krijgt. Vorige week nog had ik na een stukje varen met een gewone peddel een hoop water op mijn spatzeil gekregen en hoewel het wel enigszins spatwater tegen houdt is het nog steeds maar een lichtgewicht nylon zeiltje. Ook mijn anorak was altijd nat, gewoon van water wat recht boven me van de peddel af druipt. Met een wingpeddel heb je dat niet: het water kom naast je boot terecht. Hoewel ik gisteren niet echt geprobeerd heb heel hard te varen merk je wel dat een wing een stuk effectiever is. Dat neemt niet weg dat ik nog behoorlijk zal moeten trainen maar in ieder geval scheelt het dat ik niet zowiezo al harder moet varen om mensen met een wing alleen al bij te houden. Rottemeren Marathon 2009, here I come! |
||||
| Reacties (1 van 2 pagina's) |
||||
| 1 2 | ||||
gepost door: Ben op 30/09/08 15:55
michielv schreef op 29/09/08 13:10: Eerst en vooral gefeliciteerd met de aanschaf van je wing-peddel. Ja, je hebt alles al verteld. Veel varen met je nieuwe peddel dat is het enige wat je kan en moet doen. Binnen een week of 2, 3 moet je voor de lol je oude peddel nog eens gebruiken (liefst nadat je eerst een aantal kilometers met je wing-peddel hebt gevaren). ![]() Dan pas kom je erachter dat je nooit meer terug wil naar dat oude ding (om K1 te varen). |
||||
|
gepost door: hoffie op 30/09/08 16:51
idd na een paar weken als je nog eens wisselt dan zul je het verschil wel voelen ik merk vooral het verschil in steun, met een wing heb je veel meer steun op het water |
||||
|
gepost door: michielv op 30/09/08 20:01
Ja, dat verschil in steun had ik al gemerkt. Zodra je probeert dingen te forceren heb je weer wat minder steun maar als je de peddel zijn gang laat gaan voelt het wel stevig aan. In ieder geval wordt meteen een stuk duidelijker waarom de vlakwater wedstrijdvaarders varen zoals ze varen. Nu nog maar meer studeren op de techniek filmpjes die je her en der bij youtube ed. vindt. Maar ben er wel blij mee, dat moge duidelijk zijn (BTW: een voordeel van glasvezel bladen is dat ze niet zwart zijn maar in mijn geval mooi rood. Dat zie je wat beter in het donker en het staat wel vrolijk ). |
||||
|
gepost door: Junior op 01/10/08 12:43
Het zou mooi zijn als alle recreatie vaarders aan een wing gaan... Om even te vergelijken met schaatsen...recreatie schaatsers zie je toch ook niet meer op friese doorlopers? En recreatie mountainbikers ook niet op oude fietsen... |
||||
gepost door: michielv op 01/10/08 13:08
Junior schreef op 01/10/08 12:43: Ik weet niet of je het zo zwart wit kunt stellen. In "mijn tijd" (25 jaar geleden) was een eski of zeekayak ongeveer 50 - 55 centimeter breed. Dat was toen een stabiele bak waarin je bij wijze van spreken een tentje op kon zetten en een tukkie in kon doen. Tegenwoordig zijn zeekayaks een dikke 10 centimeter breder geworden en is een boot van 55 centimeter "smal". Ik denk dat veel tourvaarders een stuk makkelijker/soepeler zouden varen als ze in een smallere boot zouden gaan varen in plaats van de huidige generatie "zeecontainers". Pas daarna zou ik eens na gaan denken over een wing. Want ik vraag me erg af of je in zo'n brede boot (met lekker lage zit voor extra stabiliteit) wel een beetje fatsoenlijk met een hoge slag kunt varen? Of werkt een wing ook met een lage/horizontale slag? Overigens, ik ben de enige met een K1 op de club, dat heeft niets met recreatie/wedstrijd te maken. Toegegeven, mijn wedstrijd (kanopolo) dagen zijn voorbij (doe er nu nog af en toe eentje voor mijn lol) maar ik wil lekker sportief varen (zeg maar "kanojoggen", als er zoiets zou bestaan) en dat kan in mijn ogen niet met een boot van 65 cm breed en 30 kilo zwaar. Friese doorlopers zijn trouwens ongelofelijk mooie dingen, maar dat terzijde. Maar toch leuk dat er ook vlakwaterwedstrijdvaarders o phet forum komen! Welkom Robin! (nee, we kennen elkaar niet maar jouw naam ken ik natuurlijk weer wel uit de Kanosport ed. ) |
||||
gepost door: bjorri op 01/10/08 22:59
michielv schreef op 01/10/08 13:08: Nou, ook tegenwoordig is een zeekano van 55 cm niet bepaald een smal exemplaar hoor. Dat tukkie doen lukt me ook nog wel in mn PE Nordkapp van 53 cm breed, tentje zet ik liever aan de wal op :-) De gemiddelde huurboot zit wel op die afmetingen maar daar wil je toch al niet mee op zee. Mijn wingpeddelervaring is hooguit een kwartier, vaart inderdaad lekker snel op het kanaal. Ik betwijfel alleen of dat ding in een bochtige boerensloot of juist op zee ook nog handig is. Wat doet ie met een boogslag? En met scullen of trekslagen? Lage en hoge steun? Rollen? Ik wil het nog wel eens uit proberen maar veel vertrouwen heb ik daar niet in. |
||||
|
gepost door: michielv op 02/10/08 08:03
@Bjorri: de Nordkapp is natuurlijk wel een ontwerp van 30 (of meer?) jaar geleden en met zijn 53 cm past dat perfect in de breedte range die ik omschreef Overigens heb je natuurlijk wel gelijk dat lang niet alle boten zo breed zijn maar als ik zo op de site van bijvoorbeeld Point65 kijk staan er toch veel erg brede boten tussen, met name bij de beginner/gevorderde beginner modellen. Maar wat ik wilde zeggen is dat het wel lijkt alsof mensen volgens fabrikanten geen moeite meer zouden moeten hoeven te doen om te gaan varen. Wat op zich begrijpelijk is want hoe meer mensen gaan varen hoe meer mensen bootjes kopen en dat is weer goed voor de handel etc. Maar je ziet toch wel een verschil met vroeger, toen mensen meestal eerst bij een vereniging kwamen, leerden varen (instructie kregen) met clubmateriaal en na verloop van tijd bij een lokale bouwer een bootje kochten. Tegenwoordig is het vaak andersom. Mensen kopen eerst een boot en komen eventueel later eens bij een vereniging aan omdat alleen varen ook niet altijd alles is. Om terug te komen op de wing peddel: op de dvd's van This is the sea komt een figuur voor die op zee vaart met wing peddels (een Lettmann als ik me niet vergis). Dus het kan wel. Maar ik kan me zeker voorstellen dat je op een iets andere manier moet varen, al was het maar omdat een K1 natuurlijk een roertje heeft en je in principe stuurt met dat roertje. Je peddel gebruik je om vooruit te komen. Misschien dat de mannen van de nationale afvaart selectie (Pascal Lucker, Joep van Bakel etc.) je hier meer over kunnen vertellen? Zij varen volgens mij ook met wing peddels maar dan op wildwater. |
||||
|
gepost door: bjorri op 02/10/08 11:16
Wat verkocht wordt en dan nauwelijks gebruikt wordt is natuurlijk een ander verhaal dan wat je ziet varen op zee Mensen die kiezen voor een (te) brede boot durven vaak ook geen wind en golven aan. Die boten blijven vaak veel in de loods of worden binnen twee jaar omgeruild voor iets speelser model. Boten worden gemaakt om verkocht te worden en goed varen is dan maar één van de factoren.Die wingpeddel wil ik nog eens lenen, nu wilde de eigenaar het ding direct terug omdat mijn groenlandpeddel (gp) voor hem niet 'voegde'. Om een vooroordeel voor te zijn: Met die gp vaar ik een vergelijkbare slag als met de wing en kan dan prima iedereen bijhouden met minder belasting voor mn gewrichten (spierbelasting is wel minimaal vergeljkbaar). Helaas staat het internet wel vol met bouwbeschrijvingen maar hoe je moet varen met een gp is nauwelijks te vinden dus ben ik autodidact met die peddel. Om niet verder ot te gaan, ik zal dat stukje over de wing op zee eens afspelen. Dank voor de tip. |
||||
|
gepost door: Junior op 02/10/08 15:17
Volgens mij kan je met een wingpeddel alles op zee doen wat je met een klassieke peddel ook kan. Zover ik weet vaart afvaart met een wingpeddel, vlakwater sprint, marathon en surfski met een wingpeddel. Dus ik denk dat zeekanoën dan ook moet lukken... @michielv, bedankt voor het welkom heten, maar ik ben al een tijdje lid van dit forum hoor. Had ooit wat over kanosprint gepost maar dat is volgens mij niet zo in trek hier... |
||||
|
gepost door: michielv op 02/10/08 15:26
@Robin/Junior: dat komt vanzelf. Sinds een tijdje is Ben hier actief en hij heeft wat mensen aan het marathon varen gekregen (okay, Lennart deed dat vroeger al maar is er weer mee bezig). Zelf ben ik ook weer terug bij af (ben 25 jaar geleden begonnen met vlakwaterwedstrijd, alleen nooit zo fanatiek/succesvol) en probeer het langere afstandsvaren uit. Blijf vooral posten, wie weet gebeurt er ineens wat op het forum. Vaak weten mensen niet dat er iets is maar het zou zomaar kunnen dat als er wedstrijden zijn en je weet het vantevoren dat je of gaat kijken of misschien zelfs de stoute schoenen aantrekt en meedoet. Bij het marathonvaren heb je tegenwoordig de avondmarathons, is er bij het sprinten ook zoiets? Ik kan me voorstellen dat dat de sport een stuk toegankelijker maakt. Wie weet is het een idee om eens in de week te leggen bij de vlakwater wedstrijd commissie? Desnoods voor scholieren oid? In een aantal SK's van de bond ofzo? Ik roep ook maar wat |
||||
|
gepost door: Ben op 02/10/08 21:01
Wat kan wel en wat kan niet met een wing-peddel. Volgens mij is alles mogelijk Peter Unold (uit Denemarken) vaart zelfs in de branding met een wing-peddel Zie: http://unold.dk/paddling/php/wordpress/?p=270 Kijk naar de plaatjes maar lees vooral de commentaren onderaan de post. |
||||
|
gepost door: michielv op 03/10/08 09:41
Volledig off-topic maar wel een leuk detail: op 1 van de foto's staat ene Sjef S, volgens mij in een zwart/groene Bliss Stick FJ-1. Zou me niets verbazen als dat niet toevallig Sjef Schlappi, de broer van Ad (RCC, grote motor achter de RCC marathon) is. Hij is een aantal jaren geleden naar Denemarken geemigreerd en die boot kwam me al bekend voor. Terug naar de wingpeddel: veel surfkayakers (IC klasse) geven juist de voorkeur aan volledig vlakke bladen omdat ze de peddel eerder als erg verstelbaar roertje zien dan als een middel om vooruit te komen. In de kortere HP klasse bootjes is extra kracht juist van belang omdat je anders niet vooruit komt in die dingen. Dan lijkt me eenn wing peddel op niet eens zo'n gekke keuze, hoewel je denk ik wel rekening moet houden met hoe je steunt en stuurt met zo'n blad (het hapt veel meer als een gewoon blad). |
||||
|
gepost door: bjorri op 03/10/08 09:52
Deze Peter is door zijn race ervaring natuurlijk ook erg vertrouwd met de wing, een andere peddel voelt dan onhandig aan. In 'This is the sea 2' heb ik het stukje bekeken met die wing peddelaar: die verklaarde wel degelijk dat ie regelmatig in het nadeel is en bij heftiger condities toch een platte peddel kiest. |
||||
gepost door: michielv op 03/10/08 10:25
bjorri schreef op 03/10/08 09:52: Hij gebruikt op een gegeven moment inderdaad ook een Werner (Player? Sidekick? Zo'n oranje glasvezel blad op een carbon steel in ieder geval) maar ik zal er nog eens naar kijken dit weekend. Het is al weer een tijdje terug dat ik die dvd gekeken heb. |
||||
|
gepost door: michielv op 01/04/09 09:18
[Oud draadje omhoog geschopt] Gisteren heb ik een demo peddel van de Epic Mid Wing meegekregen van Paul (kanoshop), ik ben benieuwd hoe groot de verschillen zijn met de Rasmussen die ik kort geleden gekocht heb. De verschillen tussen de Plastex en de Rasmussen zijn behoorlijk groot, ondanks dat de bladen practisch gelijk zijn (vorm, grootte) en ik beide peddels identiek af kan stellen (de Rasmussen is verstelbaar). Dit komt denk ik doordat de Plastex bladen van glasvezel/polyester zijn wat een flink stuk dikker is dan het flinterdunne carbon. Zowiezo weegt carbon minder, het "plonst" ook minder. De beste vergelijking is denk ik Schlegel versus DoubleDutch/Werner etc. Of dit komt door het gewicht of het dikkere blad? De Epic en de Rasmussen zijn allebei van carbon, wegen op het gevoel ongeveer evenveel. Ik denk dat ik maar wat ga spelen met de lengte ed., met name omdat de Rasmussen grote bladen heeft en de Epic medium. Dus een gelijke peddel lengte zal waarschijnlijk toch heel anders aanvoelen. Duimen dat het morgenavond lekker weer is, dan hebben jullie vrijdag of zaterdag wel een eerste indruk Wie trouwens eens zin heeft is natuurlijk welkom om de peddels te komen vergelijken en @Ben: ik zal de Epic natuurlijk meenemen 2e paasdag, als we in de K2 Haarlem onveilig gaan maken. |
||||
gepost door: Ben op 01/04/09 11:41
michielv schreef op 01/04/09 09:18: Hiephoi ![]() ![]() Ja, dat wil ik wel eens uittesten. Benieuwd of er veel verschil tussen zit. [off-topic] De (meeste) data voor de avondmarathons zijn bekend. Zijn gepubliceerd op k124.nl onder de tab "Avondmarathons". Moeten maar eens bekijken of er een aantal tussen zitten die we in K2 kunnen varen. [/off-topic] |
||||
|
gepost door: antonio op 01/04/09 14:50
Kan iemand mij misschien vertellen wat de gangbare lengtes en hoeken zijn van een wingpeddel? Alvast bedankt, Anton |
||||
gepost door: Ben op 01/04/09 15:26
antonio schreef op 01/04/09 14:50: 't is reclame, ik weet het. Maar op de site van Epickayaks (ik plaats bewust geen link) heb je een "Paddlewizard". Daar moet je lengte, gewicht, kracht, vaarstijl, boottype etc. invullen. Op het einde van de rit krijg je dan een advies over het type peddel en de lengte welke voor jouw geschikt zijn. Maar ik vaar er zelf ook niet blind op. Ik krijg het advies om met 2m19 te varen. Maar ik vaar al jaren met 2m16 en daar voel ik mij goed bij. (Straks misschien niet meer als ik die verstelbare peddel van Michiel eens goed heb kunnen testen). De hoek vind ik nog moeilijker. Ik vaar met 65°, maar dat komt uit mijn wildwater verleden. Op een bepaald moment had ik een WW-peddel op 65° laten stellen. Waarom weet ik niet meer, maar het beviel wel goed. Mijn wing daarentegen stond op 80° en mijn polo peddel op 85°. Probleem was dat ik bij een wisseling de eerste minuten altijd moest aanpassen. Om van dat geëmmer verlost te zijn, heb ik alles op 65° laten zetten. Sindsdien is dat zo gebleven. Ook al speel ik in tussentijd geen polo meer en hangt mijn WW-materiaal in de garage stoffig te zijn. Het vreemde is, dat ik nog nooit iemand een zinnig antwoord heb weten geven op de vraag: "Wat is de ideale hoek?." Blijkbaar is dat dus persoonsgebonden. |
||||
|
gepost door: lennart op 01/04/09 23:23
hoe hoger je vaart des te groter, de hoek kan zijn, de meeste wing peddelaars varen vrij hoog en dus roteer je meer. ik dnek dat de meeste vlakwaterwedstrijdvaarders ergens tussen de 60 en 85 uitkomen je kan kijken hoe je blad in het water komt dat moet symmetrisch zijn en zo recht mogelijk tov de boot. lengte ergens tussen de 210 en 220 voor de meeste op vlakwater. afvaart geen idee |
||||
|
gepost door: michielv op 02/04/09 09:02
Volgens de paddlewizzard van Epic zou ik een Wing moeten hebben van 2,20 maar zeker in het begin vond ik dat veel te lang. Daarom is een verstelbare peddel wel fijn: in het begin zet je hem iets korter (minimum lengte van mijn Rasmussen is 2,17) en op een gegeven moment een tikkie langer. Bevalt het niet, pas je het weer aan. Qua hoek: ook dat is prettig met een verstelbare peddel, dat kun je nl. varieren. Zelf hou ik van de ouderwetse 85 graden aar dat zal ook komen omdat ik vrij hoog vaar. Toch eens letten op de tip van Lennart, als ik er aan denk dan. |
||||
|
gepost door: michielv op 03/04/09 09:19
Een keer 5 kilometer varen is natuurlijk niet genoeg om een peddel echt te beoordelen. Na wat wennen aan de snotgladde steel (vind ik persoonlijk niet zo heel prettig maar het went snel) voer de Epic lekker weg. Wel kreeg ik het idee dat ik minder kracht zette met de peddel. Of dat nou komt door de kleinere bladen of de enigszins flexibele steel, of beide? Dit gevoel werd later bevestigd toen ik de eindtijd zag: 37.21 na 5 km. Normaal gesproken doe ik dit (met slechter weer, tegenwind etc. maar wel zelfde boot (Kajett) en parcours) in 32 minuten. Dat is best een verschil. Dit krachtsverschil kun je natuurlijk compenseren met een hoger slagtempo maar dan krijg ik hetzelfde probleem als vorig jaar bij de Rottemeren marathon: ik brand te snel op. Dit weekend maar eens de Epic en de Rasmussen met elkaar vergelijken in de K1 maar ik heb zo'n vermoeden dat ik liever met iets grotere bladen vaar. In ieder geval M/L en misschien wel een L. Afgezien van dit maatprobleem ben ik wel heel tevreden over de Epic, de peddel is superlicht en als je hem een keer "door" hebt merk je eigenlijk niet dat je een peddel vast hebt. Ook plonsen de dunne en lichte bladen niet in het water (ik kon het meteen horen toen ik wat modder aan het rechterblad had zitten. *PLONS*) en de verbinding is stevig en stabiel, ook al draai je de wartel gewoon met je vingers vast. Goed systeem dus (dit systeem is volgens mij ook verkrijgbaar bij andere merken btw, in ieder geval heeft Neumann zoiets en dikke kans dat het systeem van Bracsa ook zo werkt). Meer later dus... |
||||
|
gepost door: michielv op 07/04/09 15:34
ROFL Vanmiddag kreeg ik in de post een subtiele hint wat meer aan mijn techniek te gaan werken in de vorm van de DVD The Kayak Forward Stroke van/door Epic mannen Greg Barton en Oscar Chalupsky. @Paul, Lennart, Rein, Wendy of wie dan ook van kanoshop die op het geweldige idee had: bedankt voor de geweldige opsteker! Ik ga er vanavond als de kleintjes naar bed zijn uitgebreid naar kijken en wie weet ga ik hem ook nog eens gebruiken in een techniek sessie bij Lekko, wanneer er belangstelling voor is. |
||||
|
gepost door: michielv op 04/05/09 10:09
Gisteren hebben Ben en ik een uitgebreide techniek les gehad van Lennart bij OV en er viel/valt nog een hoop bij te schaven . In ieder geval alvast hartstikke bedankt Lennart! De spierpijn valt wel mee eigenlijk, zelfs al heb ik 11 (toch? Kan ook meer geweest zijn eigenlijk) kilometer met een Epic Large wing met blauwe/zeer stijve steel gevaren. Eigenlijk voer die peddel bijna net zo als mijn eigen, de steel is iets stugger. Voor langere afstanden is denk ik de groene steel net een slagje geschikter, die zal denk ik net zoveel flex hebben als mijn huidige peddel.Maar goed, dat horen we binnenkort want Ben heeft een demopeddeltje (Epic mid wing signature hybrid series als ik me goed herinner, met groene steel en die vreselijk g*ile alutex zilverkleurige bladen) mee om te kijken of het een geschikt verjaardagskadotje is Binnenkort de Epic Legacy eens proberen, Ben was er gisteren wel over te spreken, met name over de stabiliteit. Of ik er de centjes voor heb is nog even afwachten maar een mens moet iets te wensen over lijven houden niet waar? |
||||
gepost door: Ben op 08/05/09 09:19
michielv schreef op 04/05/09 10:09: En of het een geschikt verjaardagscadeautje is. 'k Wil niet te veel reclame maken want mijn enthousiasme vloeit hoofdzakelijk voort uit de verstelbare steel (en die is natuurlijk ook bij andere merken verkrijgbaar). Vaar momenteel met een Brasca IV welke qua bladgrootte en vorm aardig overeenkomt met de Epic mid wing. Dus daar zit niet het grote verschil. Ik ben nu in de mogelijkheid geweest om antwoord te geven op de vraag of mijn huidige peddel wel de correcte lengte en hoek heeft. Het antwoord is overduidelijk: "Nee, dat heeft hij niet." Ik ben met de Epic begonnen onder dezelfde hoek en lengte als mijn Brasca. Ging goed, leuk peddeltje. Geen klachten over, maar ook geen schokkende verandering. 'k Had wel het gevoel dat het blad iets soepeler door het water liep, maar dat kan ook wishfull thinking zijn. Ik ben geëindigd met 4cm extra lengte en hoek van 75° ipv 65°. Over die hoek ben ik niet helemaal zeker, daarvoor moet ik meer kilometers maken. Maar die 4cm extra lengte!! ![]() ![]() Mijn slagen krijgen veel meer grip. Versnellen gaat beter/effectiever. En last but not least "het komt mijn stabiliteit ten goede." Ik blijf gecentreerd zitten. Met die korte peddel slinger ik meer van links naar rechts om het blad in het water te krijgen. Die extra lengte haalt de slingerbeweging eruit. [Edit] Heb aansluitend terug met mijn Brasca gevaren. Toen werd die slingerbeweging echt duidelijk. [/Edit] Ik zit stabieler en kan dus meer focussen op techniek. "Rechterop zitten, niet inzakken!"; "Hoger die peddel!"; "Hou dat stop-moment vast!" (hoewel ik dat nog het moeilijkste vind); "Strek die armen en zorg voor meer rotatie!" Die techniek oefeningen kwamen al goed van pas !! Thnx Lennart ![]() En natuurlijk, want daar draait het allemaal om: ik kan nu gemakkelijker een hogere snelheid aanhouden gedurende een langere tijd. M.a.w. de puzzelstukjes beginnen goed samen te vallen. Gelukkig ben ik snel jarig. |
||||
gepost door: michielv op 08/05/09 10:23
Ben schreef op 08/05/09 09:19:
Geinig, dan vaar je dus nu net als ik met 2.20. Die grotere hoek is denk ik ook beter, misschien kan die nog een tikkie groter, kwestie van proberen. Wel koel dat het nuttig was, dat spelen met de verstelbare peddel.
Dat klinkt alsof je Supersonic minder "nerveus" vaart nu? Is ook goed om te horen!
Misschien moet ik toch nog maar eens wat experimenteren dan want ik kan goed op snelheid komen met mijn grote bladen alleen is het soms zwaar om dat lang vol te houden. Gisteren op zich wel even lekker gevaren en op het laatste stuk voluit gegaan (nou ja, niet helemaal, ik wilde wel droog thuis komen). @Lennart: kan ik binnenkort eens een Mid/Large blad proberen? |
||||