PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Discussie over boten en prijzen op BT surfzone
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: michielv op 30/12/04 10:09
Hoi allemaal,

Voor degenen die met het idee rondlopen wellicht een (composiet) surfkayak aan te schaffen, op BoaterTalk Surfzone is nu een discussie gaande over prijzen en wat we/niet acceptabel is en wat je voor je goede geld terug zou willen zien.

Wie weet interessant en als je iets te melden hebt, doe vooral een duit in het zakje http://www.boatertalk.com/forum/surfzone

Persoonlijk denk ik trouwens dat we hier in Nederland een soort Felix kunnen gebruiken om goede, betaalbare surfkayaks te bouwen. Zeker met de huidige prijzen, anders komt dat nooit van de grond

Groetjes,

Michiel

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: Martijn op 30/12/04 10:20
correct me if I'm wrong... maar volgens mij zitten bijna alle Nederlandse surf-kayak enthousiasten hier op dit forum..
Oftewel: er is geen markt voor composite surfkayaks in ons koude kikkerlandje..
gepost door: Thomas op 30/12/04 10:25
ik denk idd ook niet dat er echt een grote markt in nederland is voor die surfkayaks.. in de meer zuiderlijke europese strandgebieden is deze iets groter, maar of het de moeite waard is om een betaalbare lijn te starten..

Bij het poloen is het al de vraag of het de moeite waard is een betaalbare lijn te starten.. er is 1 merk in polen wat bezig is met goedkope poloboten, maar die is met name meer gericht op de oosterse landen.
gepost door: michielv op 30/12/04 10:58
Of er geen markt is weet ik nog zo net niet. Zo'n beetje iedereen die (met wat kunde in de branding) eens in een echte surfkayak gevaren heeft komt tot de conclusie dat die boten voor wat ik maar pleeg te noemen het echte branding varen/surfen (het snelheidswerk dus) echt veel lekkerder zijn in de branding dan een speelbootje. Alleen, in Nederland zijn die dingen niet te krijgen en vaart iedereen in een plastic speelbootje. Maar kijk maar eens naar de reacties van de mensen die met vinnen zijn gaan varen: iedereen is er lyrisch over. De volgende stap voor de mensen die veel brandingvaren is dan in mijn ogen een surfkayak, al was het maar om eens te proberen. De grote drempel om er ook daadwerkelijk eentje te kopen is toch het geld.

Het is ongeveer hetzelfde verschil als wanner je nu in een Felix of oude Tiekano gaat poloen of een Revenge/Vampire neemt. Als je 1 keer een Revenge/Vampire/Dynamic/Mystere gevaren hebt ervaar je het verschil. Alleen zijn die boten wel zo duur dat je die alleen gaat kopen als je het de moeite waard vindt een aparte/eigen poloboot te kopen. Datzelfde geldt nu ook voor de meeste mensen die brandingvaren. De mensen die het geld er niet voor (over) hebben varen nog steeds in de overgebleven Felixen..

Er varen veel meer mensen in de branding dan er hier op dit forum zitten, alleen zijn die vaak niet op de hoogte van het bestaan van echte surfkayaks en weten ze ook niet hoe ze eraan zouden moeten komen. Zelfs de leden van brandingsurf clubs als KBT en 4 Winden varen in plastic speelbootjes. Niet omdat dat beter/fijner/leuker is maar omdat ze niet beter weten.

Bovendien, bedenk eens hoeveel mensen in Nederland kanopolo gespeeld zouden hebben als er niet een bedrijf als Felix geweest was? Of, zoals oa. bij Keistad lange tijd gebruikt, zelfgebouwde bootjes (de RM)? Toegegeven, uiteindelijk werden die boten verdrongen door de Engelse en Australische boten maar dat heeft ook te maken met slecht management/niet aansluiten bij de nieuwste ontwikkelingen bij Felix, niet met het feit dat er Nederlandse boten gebouwd werden.

Een (Nederlandse) kanobouwer zal niet kunnen leven van surfkayaks alleen, dat snap ik best. Maar ik ben er van overtuigd dat veel mensen die nu in een plastic tobbe varen eerder een surfkayak zouden kopen wanneer die betaalbaar (zeg, 600 euro) is dan wanneer je er 1600 euro of meer voor moet betalen.

gepost door: Rocky op 30/12/04 11:34
Zoals ik ook op BT heb gepost:
Het lijkt mij vooral belangrijk om een "El Cheapo" surfkayak op de markt te krijgen en dan hebben we het natuurlijk niet eens over de NL markt maar in t algemeen.

Verder is het zaak om ervoor te zorgen dat mensen gemakkelijk toegang hebben tot demo-boten;
Het is zoals Michiel al zei; mensen die eens een echte surfkayak proefvaren zijn over het algemeen laaiend enthousiast!
Tot op heden is het echter vrij moeilijk om een surfkayak te testen want er zijn er zo weinig.

Zelf heb ik dus moeten kopen zonder ooit maar in zo'n boot gezeten te hebben en ik heb er geen seconde spijt van gehad.
Door mijn enthousiasme (schouderklop voor mezelf) heb ik ook andere mensen geinteresserd gekregen en nu zijn we zowaar met drie surfkayakkers op t forum (Luuk en Michiel). Hierdoor raken weer meer mensen geinteresseerd en dat is een goede zaak. En zo hoop ik op een leuk sneeuwbal-effect.

Ik denk dat wij drietjes ook vrij gemakkelijk zijn in t uitlenen van onze bootjes dus wat dat betreft is er het laatste jaar enorme vooruitgang geboekt in de "demo-mogelijkheden".
En dan is er nu ook de demo X-Ray van Mega-Michel ;-) die voor iedereen beschikbaar is.

Het gaat dus de goede kant op maar om de mensen die na een testrit echt geinteresseerd zijn over de streep te trekken zullen er goedkopere boten beschikbaar moeten komen. Je trekt immers niet zomaar 1200 euries neer (heeeee, dat is niet eens duurder dan een nieuwe plastic rodeoboot ) voor een boot die je alleen maar in de branding kunt gebruiken.

Er zijn nu vier plastic surfkayaks op de markt en het zou tof zijn als de verschillende NL-dealers die in huis zouden halen zodat de demo-mogelijkheden vergroot worden.
Ik ben echter erg bang dat prijs een groot probleem zal blijven...

Wisten jullie trouwens dat er een video-handleiding te koop is voor het bouwen van je eigen houten surfyak?
Schijnt dat je dan met een paar weekjes werk en zo'n 200 euri aan materiaal een prima bootje hebt
gepost door: Martijn op 30/12/04 11:34
michielv schreef op 30/12/2004 10:58:
Maar kijk maar eens naar de reacties van de mensen die met vinnen zijn gaan varen: iedereen is er lyrisch over.

Is dat zo? ik heb wel wat genuanceerdere reacties gehoord. Ik heb het zelf ook een keer uitgeprobeerd, maar was er niet kapot van.

De volgende stap voor de mensen die veel brandingvaren is dan in mijn ogen een surfkayak, al was het maar om eens te proberen. De grote drempel om er ook daadwerkelijk eentje te kopen is toch het geld.

Volgens mij is voor een overgroot deel van de NL brandingpeddelaars het brandingpeddelen toch een deel van het wildwatervaren. En de meesten beschikken maar over 1 ww-kano, en willen er dus ook graag (vaak zelfs liever) leuke riviertjes mee afsoppen en coole moves maken in walsjes e.d.

Het is ongeveer hetzelfde verschil als wanner je nu in een Felix of oude Tiekano gaat poloen of een Revenge/Vampire neemt. Als je 1 keer een Revenge/Vampire/Dynamic/Mystere gevaren hebt ervaar je het verschil.

Bij polo zijn alle modellen alleen voor het poloën, er zijn geen polokano's die je redelijkerwijs ook in andere disciplines kunt gebruiken. Bij ww en branding is dat wel het geval, en juist die overlapping bepaald voor veel mensen de keus. Daarom is dit een scheve vergelijking.

Mijn idee is dus dat een eventuele composite surf-bootjes bouwer zijn clientele in NL voor 90% zou moeten zoeken in peddelaars die de branding prefereren boven wildwater.
Blijft voor zover ik er zicht op heb een erg kleine doelgroep.
gepost door: Rocky op 30/12/04 11:53
Tja, vinnen zijn iets waar je even aan moet wennen.
Onder een snelle boot maakt t echt een wereld van verschil voor t maken van ***surf***moves.
Ben je vooral bezig met cartwheels, flatspins en gestuiterde aerials dan zul je aan de vinnen niet veel hebben.
En laten we wel wezen; vinnen onder een traag 190 cm bootje kun je enigszins vergelijken met brede F1-slicks onder een fiat panda ;-)

En uiteraard zijn er zelfs mensen in de surfkayak-scene die altijd zonder vinnen varen; blijft altijd een persoonlijk iets.
Wat voor een boot heb je getest met vinnen als ik t vragen mag? En wat waren je ervaringen mbt tot verschil met en zonder de vinnen?

"Volgens mij is voor een overgroot deel van de NL brandingpeddelaars het brandingpeddelen toch een deel van het wildwatervaren. En de meesten beschikken maar over 1 ww-kano, en willen er dus ook graag (vaak zelfs liever) leuke riviertjes mee afsoppen en coole moves maken in walsjes e.d."

Heb je voor een groot deel gelijk in maar het is natuurlijk de hoge prijs van kayaks die mensen ervan weerhoud meerdere boten te kopen.
En dat was juist onderdeel van de discussie; zijn ze veel goedkoper dan zul je er eerder een specifiek model (surf / creek / rodeo / slalom / vlakwater) ERBIJ kopen.
Surfkayaks en vlakwaterboten zijn echt iets wat je erbij koop want je kunt ze inderdaad nergens anders voor gebruiken.
Als je een beetje dicht bij de kust woont is zo'n bootje zeker t overwegen waard; woon je in Enschede bijv. en kom je twee keer per jaar aan t strand is t natuurlijk zinloos.

De markt is inderdaad erg klein; de hele kayak-markt stelt uberhaupt al niks voor en de surf liefhebbers zullen daar maar een heel klein deel van zijn.
gepost door: spikey op 30/12/04 12:00
Martijn schreef:

Mijn idee is dus dat een eventuele composite surf-bootjes bouwer zijn clientele in NL voor 90% zou moeten zoeken in peddelaars die de branding prefereren boven wildwater.

Mee eens, tenzij die bootjes voor een spotpijsje de deur uit konden
gepost door: Martijn op 30/12/04 12:39
volgens mij een riot waar ik in heb gezeten.. een van de eerste dacht ik van lastic met vinnen.. is alweer een tijdje terug.

Ik vond het vooral lastig, maar da's waarschijnlijk vooral een kwestie van wennen. Verder had / heb ik zowieso geen kaas gegeten van het hele surfkanoën, dus qua het nuttig gebruik maken van vinnen leek het bij mij waarschijnlijk helemaal nergens op.

Inderdaad zouden spotgoedkope bootjes de potentiele afzet flink verhogen. Maar als ik naar mezelf kijk moet het toch wel heeel goedkoop worden voor ik zoiets zou overwegen. En ik denk dat het zowieso niet haalbaar is om zoiets onder de 600 euro op de markt te brengen.

Neemt niet weg dat het wel goed en leuk zou zijn als het wel gedaan wordt.. elke uitbreiding op het kano-aanbod in Nederland (overal eigenlijk) is alleen maar goed... maar dat zullen de meeste wel met me eens zijn...

gepost door: Rocky op 30/12/04 12:42
vrees dat -600 euro's zowieso nooit zal gaan lukken tenzij je er zelf een bouwt.

Wbt "elke uitbreiding is welkom": Absoluut mee eens!
gepost door: michielv op 30/12/04 12:53
Martijn schreef op 30/12/2004 11:34:

Is dat zo? ik heb wel wat genuanceerdere reacties gehoord. Ik heb het zelf ook een keer uitgeprobeerd, maar was er niet kapot van.

Okay, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar de meeste mensen die ik hier op het forum erover hoor zijn toch wel positief.

Volgens mij is voor een overgroot deel van de NL brandingpeddelaars het brandingpeddelen toch een deel van het wildwatervaren. En de meesten beschikken maar over 1 ww-kano, en willen er dus ook graag (vaak zelfs liever) leuke riviertjes mee afsoppen en coole moves maken in walsjes e.d.

Dat is jouw keuze, voor mij is brandingvaren totaal anders en zelfs leuker dan wildwatervaren. Dat wil dus hooguit zeggen dat voor jou een specifieke surfkayak niet interessant is, voor mij weer wel. Het is ook net hoe je branding vaart: ik wil surfen, niet cartwheelen, airials en andere freestyle moves maken.

Bij polo zijn alle modellen alleen voor het poloën, er zijn geen polokano's die je redelijkerwijs ook in andere disciplines kunt gebruiken. Bij ww en branding is dat wel het geval, en juist die overlapping bepaald voor veel mensen de keus. Daarom is dit een scheve vergelijking.

In die zin is het een goede vergelijking omdat veel mensen echt geen eigen boot gekocht hadden wanneer ze alleen een van 1300+ euro konden krijgen. Veel (met name jonge) mensen zullen dan gewoon niet (meer) gaan varen of iets anders gaan doen. De gemiddelde club zal ook niet staan te springen om 10 prepreg Revenge Nitro's te gaan kopen als clubbootjes. Wanneer je voor het bedrag van 1,5 Nitro's ook 5 goedkopere poloboten kunt krijgen is dat anders, dan kan een vereniging nog wel eens in de buidel tasten.

Dat klopt, alleen is die doelgroep groter dan je denkt. Er zijn echt voldoende mensen die erg vaak (lees meerdere keren per week) in de branding actief zijn. Lang niet iedereen zal een surfkayak willen maar het zullen er meer dan een stuk 10 zijn.

Vergeet niet, veel mensen varen in de branding met een wildwaterbootje omdat ze denken dat er niets anders is. Het grappige is dat er bijvoorbeeld bij 4 Winden mensen zijn die een paar keer per week in de branding varen en slechts sporadisch of zelfs nooit wildwater maar die toch in een speelbootje varen omdat er niets anders te krijgen is.

Met je laatste statement ben ik het volledig eens, voor het overige hebben we denk ik een andere invulling van wat we leuk vinden aan brandingvaren. Juist dat verschil maakt dat we ander materiaal kiezen.

Wow, de discussie ging verder terwijl ik aan het typen was.

Onder de 600 euro kan best. Rene Veltien verkoopt zijn poloboten nog steeds voor een 450 euro oid. Qua materiaal (hoeveelheid, soort) is zo'n polo niet anders dan een surfkayak. Het enige waar geld in zit is een ontwerp, maar ook dat kun je middels licentiebouw vrij simpel oplossen.
gepost door: spikey op 30/12/04 12:57
En ja vinnen.. Ik vond het wel wat hebben, kan niet wachten een keer een mooie lange groene golf ermee te pakken en flink te carven. Maar het is zeker wennen! Ik haal ze voorlopig nog niet onder mn boot vandaan.

En 600 EUR vind ik nog een hoop geld voor een extra bootje, maar tis een illusie om onder die prijs te gaqan zitten, zeker als de markt klein is. De goedkloopste nieuwe rodeokajak is al 600 EUR, de Igo van Zelezny. Maar dat propje ziet er niet echt stevig uit. Zelf bouwen voor mij geen optie met mn 2 linkerhanden . Al kan ik niet wachten een keer zon surfkajak uit te proberen. Ik vaar regelmatig met Luuk alleen kom ik bij lange na niet in zijn Boogie met zijn outfitting! Wanneer gaat Michiel weer eens varen????
gepost door: Martijn op 30/12/04 13:02

Okay, er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Maar de meeste mensen die ik hier op het forum erover hoor zijn toch wel positief.

Precies...
Dus heel iets anders dan: 'iedereen is lyrisch'

Dat is jouw keuze, voor mij is brandingvaren totaal anders en zelfs leuker dan wildwatervaren. Dat wil dus hooguit zeggen dat voor jou een specifieke surfkayak niet interessant is, voor mij weer wel. Het is ook net hoe je branding vaart: ik wil surfen, niet cartwheelen, airials en andere freestyle moves maken.

Hier mis je mijn punt.. ik heb het helemaal niet over mijn keuze.. ik heb het over alle Nederlandse kanoërs, en dat daar een grrot deel van is die het wildwaterkanoën prefereren boven surfkayakken.. en dus een klein deel die liever brandingpeddelt (zoals jij). Het gaat erom dat ik het gevoel heb dat die laatse een erg kleine groep is. Ik kan er natuurlijk best naast zitten.

In die zin is het een goede vergelijking omdat veel mensen echt geen eigen boot gekocht hadden wanneer ze alleen een van 1300+ euro konden krijgen. Veel (met name jonge) mensen zullen dan gewoon niet (meer) gaan varen of iets anders gaan doen. De gemiddelde club zal ook niet staan te springen om 10 prepreg Revenge Nitro's te gaan kopen als clubbootjes. Wanneer je voor het bedrag van 1,5 Nitro's ook 5 goedkopere poloboten kunt krijgen is dat anders, dan kan een vereniging nog wel eens in de buidel tasten.

Mis je weer mn punt...
Als je in beide boottypen goedkope medellen hebt, moet de goedkope surfkayak toch nog concurreren met een ander type kano (ww-dobber) een polokano niet.

Dat klopt, alleen is die doelgroep groter dan je denkt. Er zijn echt voldoende mensen die erg vaak (lees meerdere keren per week) in de branding actief zijn. Lang niet iedereen zal een surfkayak willen maar het zullen er meer dan een stuk 10 zijn.

zou kunnen... mijn inschatting is natuurlijk alles behalve betrouwbaar of onderbouwd met gedegen onderzoek

gepost door: lennart op 30/12/04 13:13
de srceamer van dd was nooit echt super duur alleen bij ktb vaart er 1 volgens mij en die is erna nog weer verbouwd. omdat het toch niet zo voer als ie zo willen. ik weet niet of ze die nog steeds bouwen , maar het zou mij niet verbazen. geen idee wat ze ernu voor willen hebben. het blijft een niche markt in de wereld en als je thet goed koop wilt zul je het zelf moeten doen. heet makkelijkste is ileegaal je koopt 1 boot treekt een malen en gaat daarna plakken. 300 voor ene pgalsbak 450 voor kevlar epoxy hebben we een paar jaar geleden uitgerekend voor een slalomboot. zal nog wel ongeveer kloppen ale je een serietje kan bouwen bij 1 kost de mal te veel en boven de 20 moeten ook weer na gaan denken over je mal mal kost waarschijnlijk ook 300 materiaal. verder 2 rechterhanden tijd en zin. of iemand die het cammercieel wil doen rene, werkendam, op marktplaats stond laast ook inemand die badkuipkano's bouwde gewoon en goed emal geven en verder niks aan doen.
gepost door: michielv op 30/12/04 14:34
Martijn schreef op 30/12/2004 13:02:
Hier mis je mijn punt.. ik heb het helemaal niet over mijn keuze.. ik heb het over alle Nederlandse kanoërs, en dat daar een grrot deel van is die het wildwaterkanoën prefereren boven surfkayakken.. en dus een klein deel die liever brandingpeddelt (zoals jij). Het gaat erom dat ik het gevoel heb dat die laatse een erg kleine groep is. Ik kan er natuurlijk best naast zitten.

Klopt, maar ik wilde aangeven dat er een verschil in voorkeur is. Hoewel we allebei wel in de branding te vinden zijn willen we andere dingen doen. Dit verschil zal ook te vinden zijn bij alle brandingvaarders. De groep die geinteresseerd is in een specifieke surfkayak is erg klein, de groep die er daadwerkelijk eentje heeft is nog kleiner. Een deel van de reden daarvoor is de onbekendheid met het type, slechte verkrijgbaarheid, niet kunnen proberen enz.

Speelbootjes zullen altijd in de branding blijven, zeker omdat veel mensen daarmee zullen beginnen. Maar het zou wel leuk zijn wanneer het niet ongewoon is om na verloop van tijd een surfkayak te gaan gebruiken

[...]
Mis je weer mn punt...
Als je in beide boottypen goedkope medellen hebt, moet de goedkope surfkayak toch nog concurreren met een ander type kano (ww-dobber) een polokano niet.

Klopt, alleen denk ik dat wanneer er geen betaalbare polokano's zouden zijn veel mensen er helemaal niet aan zouden beginnen (aan kanopolo). Plus dat een surfkayak niet geschikt is voor het freestylen en er in de branding dus zowiezo ruimte is voor speelbootjes. Overigens denk ik wel dat er genoeg mensen zijn die hun wildwaterbootje alleen in de branding gebruiken.

zou kunnen... mijn inschatting is natuurlijk alles behalve betrouwbaar of onderbouwd met gedegen onderzoek

Helaas is mijn inschatting net zo betrouwbaar, het enige wat ik zo heb is de gemiddelde reactie bij 4 Winden op de X-Ray.

@spikey: voorlopig ben ik nog bezig thuis dus zelf brandingvaren zit er even niet in. Wie weet kan Ralph de X-Ray een keertje meebrengen, die ligt nog bij hem thuis.

gepost door: Wilko op 09/01/05 22:03
Even een paar reacties:

Gloednieuwe (3,5 m) slalomboten van Vajda en Galasport kosten vanaf de 10000 kronen = ~300 Euro (glas), de profi versie en de carbon versie kosten ongeveer 35000 kronen (iets meer dan 1100 euro). Dat zijn weliswaar boten die in grote aantallen gemaakt worden, maar het laat zien dat de materiaalkosten kunnen voor 300 euro per stuk, aangezien ze daar nog winst op maken...

Ik denk alleen dat er zoveel tijd in steken wel problematisch zijn kan voor iemand met een baan of sociaal leven... Als ik zie hoeveel tijd en geld in een professioneel C-1 zitje gaan zitten (25 tot 30 uur) zoals een Duitse vriend dat bouwt, dan denk ik, laat maar. Ik koop wel gewoon een boot die klaar is.

@spikey: Wat die bootjes van Zelezny (Tsjechisch voor ijzer :-) ) aangaat, die zijn verrassend goed van kwaliteit, zeker gezien de geringe prijs (600 euro winkelwaarde). Ik heb twee jaar geleden voor mijn vriendin een Igo gekocht, en een paar van mijn vrienden varen in Zelezny Wigo's. Die bootjes zijn best taai (gezien de vele rotsen die mijn vriendin al aan de kant heeft proberen te duwen met dat ding ;-) ) en varen ook goed. Helaas pas ik er niet in, dus blijf ik nog even mijn flipstick varen. :-)

Ze een propje te noemen wat er niet stevig uit ziet doet die bootjes absoluut geen recht.

Wilko

http://wilko.webzone.ru
gepost door: michielv op 10/01/05 16:13
Voor degenen die nog twijfelen aan prijzen: materiaal kosten (in het westen, da's dus reeel) van een polyester surfkayak/poloboot is 150 euro.

Op zich is een bootje maken niet eens zo heel veel werk, niet veel meer dan een C-1 zitje. Het is alleen groter maar als je de mal hebt kun je in een dag de twee helften maken, een dag later alles in elkaar zetten en nog een dag later de boel netjes oppoetsen. Dus als je een mal zou kunnen huren voor een schappelijk bedrag kun je in een weekend een boot bouwen. De meeste tijd ben je kwijt met laten uitharden maar het echte polyesterwerk duurt misschien 4 uur voor het maken van de helften, 4 uur voor *ssemblage en poetsen, dat duurt net zo lang als je zelf wilt

Alleen kost de voorbereiding zoveel geld/moeite/tijd dat het vaak niet loont zelf iets te gaan verzinnen en bouwen.

gepost door: Thomas op 10/01/05 17:22
behalve als je oven mallen beschikt en een goeie handleiding