PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
freestyle
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: Gjalt op 30/12/04 12:24
Ik wil graag het freestylen echt serieus als sport op willen pakken en vroeg me af of er verenigingen zijn die hier echt training in geven.
Weten jullie misschien verenigingen? En als jullie weten hoe zo'n training ongeveer gegeven wordt en hoe het dan zit met wedstrijden zou ik het ook graag willen weten.

Alvast bedankt

Reacties (1 van 3 pagina's)
1 2 3
gepost door: michielv op 30/12/04 12:34
Voor zover ik weet trainen veel freestylers met elkaar, ongeacht het verenigingsverband. Bij UKC heb je wel een vrij fanatieke groep freestylers, Natsec heeft natuurlijk Koen van Ginkel & Tineke Rensen, Windhappers heeft Casper van Kalmthout (vaart ook bij KBT dacht ik?), Zeewitoe natuurlijk de Freewheelers.

Het beste lijkt me contact op te nemen met de freestyle comissie van de NKB (via het bondsburo?) en daarna met freestylers in de buurt iets afspreken.

De profielen doen het niet dus ik weet niet waar je precies woont?
gepost door: lennart op 30/12/04 12:58
in de winter kligt het zwembad in katwijk vol met ej koen lianne, hester, kees, en nog een berg waarvan ik de namen niet weet maar een boot of 10 die cartwhelend en loopend is het zwembad zijn. verder weet ik het niet.
gepost door: Gjalt op 30/12/04 13:01
michielv schreef op 30/12/2004 12:34:
De profielen doen het niet dus ik weet niet waar je precies woont?

Ik woon in het oosten van het land, ongeveer 15 km van Enschede
gepost door: Rocky op 30/12/04 13:13
owww.....

dan zit je toch redelijk ver van de rest van freestylend nederland af; de meesten bevinden zich aan de westkust en dan heb je nog een paar Limbo's.

Gelukkig (helaas?) speelt een groot deel van het NL freestyle zich op vlakwater af en dat zul je vast wel in de buurt hebben.

In je eentje is het echter moeilijk oefenen; iemand die dinghen kan uitleggen/voordoen en op foutjes kan wijzen is eigenlijk wel essentieel.

Kijks een rond of er kayakclubs in de buurt zijn en informeer bij die verenigingen of er ook leden actief zijn in t freestylen.

Bij EP geven ze ook rodeocursussen in zwembad of op wild water.

Vraagje:
wat voor boot zit je en hoe zwaar ben je?
gepost door: Gjalt op 30/12/04 13:22
Bij mij in de buurt is er zo ver ik weet nog 1 ander persoon die wat aan freestyle doet.
Maar juist omdat het moeilijk oefenen is in je eentje zoek ik naar een vereniging waar ze er training in geven. M'n ouders willen me in ieder geval 1 keer per maand wel brengen als het ver weg is en de rest van de maand zou ik dan in m'n eentje oefenen.
gepost door: Martijn op 30/12/04 13:28
Tja, is lastig..
Is nog niet echt een wijd verspreide tak van kanosport.
Ikzelf heb afgelopen najaar een kort bootje gekocht, en ben in m'n eentje wat gaan oefenen bij ons bij de club. Verder denk ik niet dat er in de buurt een club is waar ze actief hiermee bezig zijn.
Voor zover je zelf gaat oefenen:
Veel op internet rondkijken.. filmpjes bekijken en uitleg lezen. Heel goed kijken en je elk deel van een beweging proberen goed voor te stellen... dan zelf gaan proberen.. en oefenen enz.
suc 6
gepost door: Gjalt op 30/12/04 13:31
Rocky schreef op 30/12/2004 13:13:
Vraagje:
wat voor boot zit je en hoe zwaar ben je?

Heb laatst een pyranha s6f 191 aangeschaft, deze had Rene Boom me o.a. aangeraden. Ik weeg 60 kg.
gepost door: Rocky op 30/12/04 13:32
Yo galt,

laat ff weten welke boot je hebt en hoe zwaar je bent; kunnen we meteen een inschatting maken van welke soort freesyle moves er voor je mogelijk zijn.

Zit je bijv in een prijon T-slaom (ff overdrijven hi hi) zul je eerst een andere boot moeten kopen ;-)
gepost door: spikey op 30/12/04 13:49

Heb laatst een pyranha s6f 191 aangeschaft, deze had Rene Boom me o.a. aangeraden. Ik weeg 60 kg.

gepost door: Martijn op 30/12/04 13:50
ok.. lijkt me leuk.. als we toch bezig zijn..
wat kan iemand van 86 kg zoal in een Necky Chronic ?
gepost door: spikey op 30/12/04 13:54
Everything?
gepost door: Martijn op 30/12/04 13:55
oh, dan zal het wel aan mij liggen ..
gepost door: michielv op 30/12/04 14:05
In ieder geval heb ik deze oefening eens meegekregen van Koen (van Ginkel):

Om het (vlakwater) cartwheelen te oefenen kun je zonder je peddel te gebruiken pas op de plaats rondjes draaien door beurtelings achter te ondersnijden (flink opkanten en dan trekken met je buik/benen) en daarna in een vloeiende beweging je voorpunt opkanten en die onder water steken (ondersnijden aan de voorkant dus) enz. Het hoeft nog niet echt een "freewheel" (carthweel zonder peddel) te zijn maar probeer al wel je boot op te kanten.

Als je dit een tijdje gedaan hebt (en weer bijgekomen bent want het is goed vermoeiend ) werpt een double pump vrij snel vruchten af en maak je al snel 2 of 3 ends achter elkaar. Daarna vind ik het weer moeilijk om netjes in balans te blijven en lig ik ofwel op mijn dak of zit ik weer suf rechtop.

gepost door: spikey op 30/12/04 14:15
Oefening baart kunst toch?
gepost door: michielv op 31/12/04 09:55
Zeker, maar het is wel prettig om iemand erbij te hebben die je kan vertellen wat je eventueel fout doet en hoe dit te verbeteren.

@Gjalt: misschien kun je eens kijken bij Euros, een (studenten) kanovereniging in Enschede? Het is een erg kleine club (stuk of 30 leden geloof ik) maar ze hebben in ieder geval een poloteam en misschien lopen er wel mensen rond die ook zouden willen freestylen. 1 of 2 is natuurlijk al genoeg om samen mee te trainen.

Het afgelopen jaar stond in de Kanosport (blad van de NKB) altijd wel een freestyle oefening. Die artikelen waren meestal van Rene Boom geloof ik.

Als je bij een vereniging geen freestyle trainer kunt vinden zou je kunnen overwegen om te vragen of iemand van de freestyle commissie eens een paar keer langs kan/wil komen (desnoods tegen een vergoeding) om een training te geven. Andersom kan natuurlijk ook: dat je met een clubje naar een training van een andere vereniging toe gaat.

Edit: onder het hardlopen vanmiddag bedacht ik me ineens dat bij de Schipbeek in Deventer een soort speelwalsje zou zijn (gekomen). Dit stond indertijd aangekondigd op het forum bij Fokiwa. Misschien weet men bij DKV (Deventer Kano Vereniging, Gashavenstraat 7, Deventer) wel of dat nog iets geworden is?

gepost door: Gjalt op 01/01/05 10:57
Bedankt voor de reacties iedereen.
Ik heb nu wel iemand gevonden waar ik af en toe samen mee kan trainen, dus dat is zo goed als opgelost.
Bij Euros zitten geen mensen die aan freestylen doen of er een bootje voor hebben. Ik heb er een tijdje kanopolo gespeeld en toen heb ik ook wel opgelet en gevraagd of iemand daar wat aan freestylen deed.

Over dat walsje. Ik heb wel een paar dagen geleden in de buurt van Deventer een walsje gezien dat er leuk uit zag, maar geen idee of je die bedoelde en of die er nog is.
Ik ben gister naar een stuw in de buurt van Ommen geweest waar een leuke golf was ontstaan, was echt lachen om daar een paar uurtjes wat te klooien.:banana: Alleen was de golf niet echt constant en was het er lastig in blijven...
gepost door: michielv op 02/01/05 13:40
Klinkt goed! Succes met trainen en we verwachten je volgend jaar als hoogste nieuwe binnenkomer bij het NK

Misschien vanmiddag even kijken bij de Oude Maas of daar nog wat te beleven valt..

gepost door: casper op 03/01/05 17:32
Heee leuk, ik woon in zwolle. Ook ik train regelmatig met Cas Uneken bij de stuw in ommen waar naar mijn idee een vette golf kan ontstaan mooi voor blunts en sidekicks. In de wals erachter kan je loopen en carhtwheelen.
Misschien lijkt het je leuk om eens met ons op pad te gaan en wat te gaan trainen.

Tim Uneken
gepost door: Rocky op 03/01/05 17:50
he Guys,

maak eens wat foto's van die spot in Ommen!
Ben zeer benieuwd (al is het veel te ver uit mijn buurt....)
gepost door: Gjalt op 03/01/05 18:09
Wij gaan aankomende zaterdag weer als het goed is en zullen dan wat foto's maken.
gepost door: casper op 03/01/05 18:18
zien we je daar, Tim U
gepost door: Gjalt op 03/01/05 19:10
is goed, ik post nog wel hoe laat we er ongeveer zullen zijn

"waar naar mijn idee een vette golf kan ontstaan mooi voor blunts en sidekicks."

Bedoel je bijna meteen achter de stuw? Want dat ziet er redelijk pittig en gevaarlijk uit, dat hebben we afgelopen vrijdag voor de zekerheid maar niet gedaan omdat het er onveilig uit ziet.
gepost door: michielv op 03/01/05 21:09
Humm, niet dat ik er regelmatig kom maar als mijn schoonfamilie weer op het idee komt om ver naar het Oosten te trekken voor een gezellig familie weekend neem ik mijn bootje mee *grinnik*

gepost door: Gjalt op 03/01/05 23:16
Even voor de zekerheid controleren of we dezelfde stuw bedoelen, want je hebt er volgens mij meerdere daar in de buurt zitten....wij gaan naar de stuw bij Junne, daar heb je ook een overdraagplaats voor kajaks vanwege het hoogteverschil bij die stuw en over de brug die over de stuw loopt kunnen auto's tot 3 ton. (net even opgezocht ) Er ligt een vistrap er een stukkie naast. Je hebt er een kleine parkeerplaats en er staat een informatiebordje over de Vecht enzo....
gepost door: casper op 04/01/05 11:39
Ja dan hebben we het inderdaad over de zelfde stuw, die met die parkeerplaats.
Het is die wals/golf die net achter de stuw zit, deze is niet gevaarlijk, het enige probleem is dat het zo verdomde ondiep is en wanneer je dan op je dak gaat is dat geen pretje, (is alleen casper nog maar gebeurt dus dat komt wel goed hahaha. Ik rij er vandaag even heen om te checken hoe die staat, dat is ook wel klote hij staat maar tien dagen in het jaar leuk ofzo.

Ciao Tim U