PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
EK Kanopolo 2009
Kanoforum: Wedstrijdsport / Kanopolo / Slalom
gepost door: antonio op 20/08/09 09:34
Vanaf vandaag gaat het EK kanopolo weer van start. Dit jaar vind het plaats in Essen (Duitsland). De wedstrijden vinden plaats op een pracht locatie en de velden liggen er uitstekend bij. Altijd leuk om eens een dagje langs te gaan. Nederland is vertegenwoordigd met 4 teams (Heren, Heren u21, Dames, Dames u21). Uitslagen kunnen gevolgd worden via de officiele website http://www.canoepolo-euro.eu/ (inclusief een live feed). Op www.kanopolo.org zullen er ook dagelijks wedstrijdverslagen worden gepost. Ook zal ik proberen jullie op de hoogte te houden via het kanoforum.

Heren:
Donderdag 20 augustus 9:00 tegen Hongarije
Donderdag 20 augustus 12:35 tegen Zweden
Donderdag 20 augustus 16:05 tegen Zwitserland
Vrijdag 21 augustus 9:05 tegen Spanje

Heren junioren:
Donderdag 20 augustus 13:10 tegen Portugal
Donderdag 20 augustus 16:05 tegen België
Vrijdag 21 augustus 12:00 tegen Duitsland

Dames:
Donderdag 14:20 tegen Hongarije
Donderdag 17:15 tegen Frankrijk
Vrijdag 13:15 tegen Hongarije
Vrijdag 16:20 tegen Frankrijk

Dames junioren:
Donderdag 20 augustus 11:20 tegen Frankrijk
Donderdag 20 augustus 13:45 tegen Duitsland
Vrijdag 21 augustus 11:25 tegen Polen
Vrijdag 21 augustus 14:25 tegen Zwitserland
Vrijdag 21 augustus 17:35 tegen Spanje
Zaterdag 22 augustus 11:20 tegen Groot Brittannië

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: michielv op 20/08/09 10:06
Koel, dank je! Suf zeg, helemaal niet meer aan gedacht..

antonio schreef op 20/08/09 09:34:
Heren:
Donderdag 20 augustus 9:00 tegen Hongarije

Had je niet gelijk de uitslag hiervan erbij kunnen zetten

gepost door: Martijn op 20/08/09 19:17
De Nederlanders zijn de Europese kampioenschappen met wisselend succes begonnen.

De heren zijn sterk begonnen, winst met 12-2 tegen Hongarije, en vervolgens met 4-2 gewonnen van een verrassend sterk Zweden. Van Zwitserland werd eveneens met 4-2 gewonnen. Opmerkelijk is dat Zweden 3-2 gewonnen heeft van de winnaar van de Flanderscup, Spanje.

De Nederlandse heren dus voorlopig ongeslagen, morgen nog tegen Spanje.

De dames begonnen ook sterk tegen Hongarije met een winst met 13-4. Daarna tegen de enige andere ploeg in de poule, Frankrijk. Deze wedstrijd werd helaas met 5-1 verloren. De dames spelen echter morgen nogmaals tegen Hongarije en Frankrijk, en alles is dus nog mogelijk.

De heren junioren hadden vandaag de zwakkere tegenstanders uit de poule op het programma, van zowel Portugal als belgië werd ruim gewonnen, met respectief 9-1 en 7-2. Morgen rond lunchtijd staat Duitsland op het programma.

De debuterende dames junioren hebben vandaag van 2 favorieten verloren. 4-0 tegen het sterke Franse team, en 4-2 verloren van Duitsland, waar het lang gelijk op ging.

gepost door: michielv op 21/08/09 12:45
Dank je Martijn!

Gaat dus zo te zien best goed met de Heren en Dames, alleen de Dames Junioren hebben het even zwaar.

Zet hem op allemaal!

Edit:
Van http://www.canoepolo-euro.eu/schedule_21-08-2009.pdf
Heren - Spanje => 1-0
Dames U21 - Polen => 6-10
Heren U21 -Duitsland => 3-5
Dames - Hongarije => 0-1
Heren - Denemarken => 3-1
Zwitserland - Dames U21 => nog niet bekend nu (wel gespeeld)

gepost door: lichtwezentje op 25/08/09 23:03
Ik vind het wel jammer dat Nederland het bij de mannen van Duitsland en Engeland verloor.
Vooral ook omdat hun taktiek van fore-checking met de huidige spelregels dus bijna niet te doen is. Wat maakt dat iedere wedstrijd weer gedoemd is tot een gedoe rond de 8 meter van het doel.
Een paar simpele wijzigingen in de regelementen zouden dit kunnen veranderen.
gepost door: michielv op 27/08/09 10:33
lichtwezentje schreef op 25/08/09 23:03:
Ik vind het wel jammer dat Nederland het bij de mannen van Duitsland en Engeland verloor.
Vooral ook omdat hun taktiek van fore-checking met de huidige spelregels dus bijna niet te doen is. Wat maakt dat iedere wedstrijd weer gedoemd is tot een gedoe rond de 8 meter van het doel.
Een paar simpele wijzigingen in de regelementen zouden dit kunnen veranderen.

Voor degenen die (de laatste tijd) het polo minder gevolgd hebben, leg eens uit, fore-checking?

En wat voor wijzigingen zouden dit kunnen veranderen? Niet dat ik iets in twijfel trek, ik leer graag. Op canoepolo.com/forum gaat het alleen over shot-clocks ed. maar die discussie strandt elke keer in dezelfde conclusie (al meer dan 10 jaar).

BTW: Bij "lichtwezentje" denk ik aan eem klein bevallig meisje, lang haar, bloemetjes krans op het hoofd enz. maar volgens je profiel klopt dat niet helemaal. Dan ben ik toch wel benieuwd wie je bent
gepost door: lichtwezentje op 27/08/09 15:56
Forechecking is een taktiek die je als team gebruikt om weer controle te krijgen over de bal door druk uit te oefenen op je tegenstander middels positiespel. En in dit geval ver van het doel af.
In meerdere sporten wordt deze taktiek toegepast, bijvoorbeeld in basketbal, voetbal en (ijs)hockey.

Ik persoonlijk zou het spel ook als toeschouwer leuker vinden om naar te kijken als er meer veldspel is. Ook commercieel zul je wat moeten, want voor televisie is dat spel voor dat doel niet om aan te zien.
Maar goed, dat hoef je niet van enig belang te vinden, maar het zou de sport wel populairder/groter maken.

Andere takken van sporten zijn ook aan het reguleren gegaan omdat wanneer een sport wat uitdiept doordat er meer getraind wordt, bepaalde regels destructief werken of oneigenlijk gebruikt worden.

Zo werd forechecking omzeilt door zich terug te laten vallen op de achterlijn, en dan een wissel toe te passen op de andere kant van het veld. Op dat moment heb je een speler vrij liggen. Dat is oneigenlijk want het doel van wisselen is een verse kracht in te brengen, en niet het creëren van zesde spelers. Hoe correct ook binnen de huidige regels.
Oplossing is simpel, net als bij handbal een speler mag alleen in het veld vanaf de plek waarop een andere speler het veld verlaat. En dat kun je nog strikter maken door elkaar met de handen te laten toucheren, enz..

Ander fenomeen is, dat bij de heren menigeen in staat is vanaf de middellijn de bal in het doel te gooien. Dat is geweldig, maar dwingt taktisch dat je continu iemand bij het doel moet gaan houden. Wat weer maakt dat wanneer er sprake is van een wat hoger niveau van de spelers, je per definitie dat spel voor dat doel gaat krijgen.
Op te lossen door bijvoorbeeld een 20 meter zone instellen, van waaruit geschoten mag worden.

Over shot-clocks, ja, zoiets moet eigenlijk, want als er geen doelpoging gedaan hoeft te worden, worden bovenstaande spel-fenomenen ondersteund en wordt tijd rekken een vast gegeven. En dat zie je dus ook nu gebeuren. Het spel uitspelen wordt het nu genoemd, maar ja, klinkt mooi, speltechnisch is het niks.
In het voetballen hebben ze hier na tig jaar ook op geanticipeerd door het terugspelen op de keeper met de voet te verbieden, en het fenomeen spelbederf te introduceren. En is het aantal keren dat twee spelers de bal na elkaar mogen spelen beperkt.

Zo, het wiel hoef je ook niet opnieuw uit te vinden. Bij andere sporten hebben ze ook maar e.e.a. aangepast om gelijke redenen.

Overigens m’n complimenten aan spelers en coach van Nederland. Met name om het spel naar een hoger niveau te tillen.
Natuurlijk ook complimenten aan alle andere deelnemers..

Lichtwezentje is uit m'n tijd dat ik veel mediteerde.
gepost door: antonio op 27/08/09 15:57
Ik ben ook benieuwd naar de definitie van fore-checking. Ik vond dat ze tegen Duitsland een leuk spelletje lieten zien met alleen te veel slordige (persoonlijke) fouten. Tegen Engeland misten ze duidelijk de drive om te winnen. Gelukkig was het eindfeestje nog wel gezellig....