| mes mee op het zwemvest | ||||
| Kanoforum: Wildwater Algemeen | ||||
|
gepost door: Tyrr op 24/09/09 14:42
Hoi Ik ben reeds een tijdje wat aan het rondkijken voor een mes, maar ik weet niet goed wat kiezen. Ik ben al eens een duikwinkel binnen gestapt, maar daar zijn de goedkoopste 50 euro. Bij AB deze lijst: Mes River Knife, met koord Peak € 15 Mes Resque, passend op zwemvestclip Artistic. Kanokoopje !! € 12 Mes Antonini, passend op zwemvestclip Prijon € 27 Mes Antonini, Araxl-440 staal Prijon € 69 Heeft er iemand ervaring met een van de messen? Het moet natuurlijk grijpensklaar zitten, maar ook niet verloren gaan bij het kajakken. Mijn zwemvest is een 'Salty Dog' van Hiko. Er zit geen speciale mesclip op, maar misschien kunnen sommige messen ook elders veilig opgeborgen worden? merci Tuur |
||||
| Reacties (1 van 2 pagina's) |
||||
| 1 2 | ||||
|
gepost door: Jur-re op 24/09/09 15:05
Bij kanoshop heb je volgens een clubmaatje wel een goed mes. |
||||
|
gepost door: bjorri op 24/09/09 15:14
Ik heb ooit een mes in hard plastik foudraal gekocht bij AB voor ongeveer 15€. Mijn eis was dat je het simpel en snel met één hand moet kunnen pakken, geen knipmes, het openen op de tast lijkt me te lastig. Het foudraal is vast te schroeven om een bandje of zo en het mes zelf zit met een touwtje ook weer vast aan het zwemvest. Uiteraard kan je het geheel ook opbergen in de zak van je zwemvest. Heb je het mes echt nodig is evt het verliezen van je foudraal geen ramp, je mes verliezen wel, dus je mes evengoed met een touwtje vast maken Omdat het toch gaat roesten en ik het nut van een mes zeer beperkt vindt (op groot water) heb ik het na een het na één seizoen er maar weer afgehaald. Te veel spul en zeker touwtjes aan je zwemvest is hinderlijk. |
||||
|
gepost door: freeflower op 24/09/09 16:20
hee, bind nooit iets aan je zwemvest zonder quick release. en al helemaal niet met een elastiek. waarom? wat als dat ding vast komt te zitten onder water dan zit jij daar ook. ik heb een gerber river knive. http://shop.aldercreek.com/photos/lg_19377.jpg pittige prijs(100€) maar zonder punt en geen scherpe kartels. is het eerste mes dat ik gevonden heb die dit heeft en beschermt je tegen je eigen mes. wat een goede oplossing is is een normaal post elastiek aan het eind van het mes en aan de andere kant een sleutel ring. sleutel ring over het topje van de case en klaar. maar een mes op je zwemvest is een goed idee. in sommige landen zelfs verplicht voor vaarlijders. denk aan slovenie,frankrijk en oosterijk greets remi |
||||
|
gepost door: gerben op 24/09/09 16:43
Ha Tyrr, Ik ben het met Remi eens, maar wil toch nog een stapje verder gaan: knoop nooit, niet met een elastiek, niet met een touw of wat dan ook een mes aan je zwemvest. Waarom niet: in het geval dat je een mes echt nodig hebt zal dat een panieksituatie zijn, in of bij het water. Het zou dan best wel eens kunnen gebeuren dat je het mes per ongeluk loslaat. Bij een gespannen elastiek betekent dat dat het mes terug zal schieten richting aanknopingspunt aan het zwemvest. Dat zal vaak de schouderband zijn. Wat zit daar in de buurt? Je nek! Aan een touw kan een mes een rondslingerend lethal weapon worden. Natuurlijk is het sneu als je een mes verliest, maar bovenstaand scenario wil je echt niet meemaken! Een mes in je zwemvest opbergen is geen optie. Je moet teveel handelingen verrichten om 'm snel te kunnen pakken. Let op dat er geen punt aan het mes zit, dat je het mes met één hand kunt pakken en gebruiken. Aan één kant gekarteld is ook belangrijk. Let erop dat je ook geoefend hebt om het mes te pakken in een rare situatie. Dat klinkt raar, maar als je achterover op je dek ondersteboven in snelstromend water hangt kan het nog een hele klus zijn om je mes te vinden. To slot: neem je mes altijd mee. In alle jaren dat ik les geef op allerlei sloten in en buiten Europa heb ik dat mes maar één keer echt nodig gehad in een acute panieksituatie: in de branding op de Noordzee. Het raft waar ik inzat met een aantal schoolkinderen was vastgeslagen aan een aantal vishaken met lijnen. Gelukkig allemaal in het raft en niet in personen. De lijnen waren sterker dan het gewicht van raft met personen. Ik heb ze echt door moeten snijden toen. Het mes wat ik gebruik is van NRS: Pilot knife. Er zijn twee uitvoeringen: de normale en eentje van titanium. De laatste is aanzienlijk duurder gerby@riverproof.nl |
||||
|
gepost door: corkayak op 24/09/09 16:47
Als vaarleiders vaarlijders blijken te zijn kan dit lijden leiden tot het door de meiden mijden van de leiders. |
||||
|
gepost door: mcprins op 24/09/09 17:21
Spyderco rescue, niet goedkoop, maar wel G2 staal dus dat blijft vrij lang heel erg scherp ook als je er blik mee snijdt/zaagt en zonder punt. verder nog een 25cm uitschuifbare snoeizaag (RVS) in een hardcase aan de binnenkant m'n zwemvest; die gaat gewoon veel sneller door een boot of boom heen. overigens heb ik het mes wel vastgebonden, maar aan een lusje dat afscheurt als je echt blijft hangen |
||||
|
gepost door: maza op 24/09/09 17:49
Ik had er laatst ook een nodig om mee te nemen naar Kroatië. Ik heb toen, wegens beschikbaarheid, voor een Santonini SOS mes gekozen (google op "SOS.IAETI_RQE"). Dit is er één met een gewone clip en ik heb ervoor gezorgd dat ik het mes in een beweging kan nemen en open klappen. Vergt wat oefening, lijkt me iets voor eskimotagesessies in het zwembad en dan ook daarbuiten. Ik moet wel zeggen dat na twee weekjes varen (niet continu, iedere avond afspoelen in kraantjeswater) er roestplekken op komen van het zout. Of dit normaal is of niet ga ik de volgende keer in de shop eens navragen... |
||||
|
gepost door: exocomp op 24/09/09 19:32
http://www.decathlon.nl/NL/fk-10-11726449/ prima en goedkoop mesje. je kan het mes met bij geleverde schroeven vast zetten op je zwemvest. zelf ff met een flex de punt er af en dan kan je ook niet meer verwonden. (wel op een plek vast maken waar je er met beide handen makkelijk bij kan he )nico |
||||
gepost door: freeflower op 24/09/09 20:39
corkayak schreef op 24/09/09 16:47: zo dat is een bijzondere zin jij heb vast geen dyslectie of is het nou dislectie of dysslectie of dys-lectie of dislektie of dyslecti. nou ik denk dat het duidelijk mag zijn ik wel. en om mij daarom zo te pesten en mij meer te laten lijden of is het nou leiden of leide of lijde. gr remi |
||||
|
gepost door: Wilko op 24/09/09 22:20
Ik heb indertijd een paar eisen aan mijn kanomes gesteld: -Er mag geen scherpe punt aan zitten, want als je vlak bij een persoon een touw door moet snijden (lees: lijn zit om een persoon gewikkeld) dan wil je die persoon niet verwonden. Ook moet je het mes kunnen laten vallen zonder dat je daarmee jezelf of anderen verwondt. -Moet inklapbaar zijn (een mes aan de buitenzijde van je zwemvest kan je in problemen met de politie brengen en het heeft een dreigende werking op omstanders (die je misschien net om hulp wilt vragen). -Bij voorkeur gekarteld maar ij ieder geval erg scherp blad. -Moet van roestvast staal zijn. -Het moet drijven. -Het moet opvallen. -Er moet een oog aan zitten voor een koord, zodat je hem zo kunt bevestigen dat je hem niet meteen kwijt bent als je hem moet laten vallen. Uiteindelijk heb ik een opvouwbaar mes gevonden dat altijd in mijn dichte zak van mijn zwemvest zit, en aan de buitenszijde van mijn vest heb ik een EHBO schaar (paramedic's scissors) bevestigd. Die knipt ook door een wetsuit o.i.d., heeft geen scherpe punten, kost een fractie van een wildwatermes, wordt niet gezien als bedreiging en kun je ook prima dicht langs een lichaam gebruiken (is bedoeld om kleding van slachtoffers te knippen). |
||||
|
gepost door: gerben op 25/09/09 09:20
Yo Remi, Ik dacht dat Cor gewoon wat teveel herpes de provence had gerookt ofzo....Nu heb ik 'm pas door, maar ik ben dan ook wat traach van bgrip natuurlijk! Aanvulling op de post van Wilko: Ik ben het er mee eens dat het een beetje rambo achtig is, zo'n mes op je zwemvest. Vroegah had ik om die reden ook een dicht mes. Helaas ben ik toen een keer bijna bekeurd. In een paar landen moet je als raftguide of kajakinstructeur een vast mes hebben. Dus niet inklapbaar. De theorie erachter is dat je het mes direct bedrijfsklaar moet hebben, met één hand. Over theorieën kan je lang discussieren, maar als iets wettelijk is dan discussieert het wat lastig met een besnorde blauwe pettendrager. De problemen met de politie kunnen dus ook weer andersom optreden........Ik heb toen maar een vast mes aangeschaft want moest nog een tijdje werken daar. Overigens geldt het niet voor mensen die zelf varen, dus dan kan je gerust een klapmes nemen, maak dan wel de afweging over dat eenhandig gebruik. Verder blijf ik tegenstander van het vastknopen van een mes aan je vest. Er zijn echt een paar ongelukken mee gebeurd. Grote groeten, Gerben |
||||
gepost door: Wilko op 25/09/09 09:28
gerben schreef op 25/09/09 09:20: Tja, zoals gezegd heb ik een schaar aan de buitenzijde van mijn zwemvest, wat erg makkelijk met 1 hand te pakken en gebruiken is. Het gaat dwars door een werplijn, spatzeil, zwemvest e.d. heen. Het mes heb ik wel in een zak in mijn vest, maar ook dat is zo gemaakt dat je het met 1 hand uit kunt klappen. Ik vaar niet commercieel, en ik heb om de hierboven genoemde redenen problemen met een vast mes. Iedereen moet natuurlijk zelf weten of en hoe ze hun mes vast maken. Op mijn zwemvest zit daarvoor een speciaal plastic lusje dat maar met drie steken vast zit. Genoeg om een mes aan te laten hangen, te weinig om hem onder enige belastig aan een (2mm dik) koordje te laten hangen. Ik heb daar tegenwoordig mijn camera aan hangen, omdat ik, zoals ik al aangaf, mijn mes alleen in een zakje op mijn zwemvest draag. |
||||
|
gepost door: corkayak op 25/09/09 16:01
@Remi : het was maar een simpel woordgrapje en ik denk dat de meeste lezers er ook niet meer achter zoeken. @Gerben : nog bedankt voor je instructie op de Rio, heb ik veel van geleerd. |
||||
|
gepost door: Joery op 25/09/09 18:52
ik heb het Artistic Resque mes , opvallend,simpel degelijk, en snel bereikbaar . heb een simpel haar elastiekje zo ongeveer als Remi beschrijft over de top van de case alleen dan zo dat wanner hij los raakt in de case blijft hangen en als hij er veder uit getrokken wordt los schiet en helemaal weg valt. Heb 1 x mee gemaakt dat hij los in de case hing even aan duwen en hij zit weer vast. een paar weken later schoot hij weer uit de case bleef op een of andere manier hangen achter een tak, het elastiekje liet gelijk los. Het mes viel weg het water in en ik kon vrolijk ( Helaas zonder mes ) veder peddelen. Greeds |
||||
|
gepost door: Joery op 25/09/09 19:00
Grapige gadget van Victorinox http://4-seasons.tv/en/film/victorinox-rescue-tool |
||||
gepost door: Wilko op 25/09/09 19:06
Joery schreef op 25/09/09 19:00: Wat een onzinnig reclamefilmpje: alsof de brandweer dergelijke speeltjes gebruikt... |
||||
|
gepost door: Thomas op 25/09/09 20:28
lol... je zou je auto smorgen maar zo aantreffen. iemand even zijn mesje uittesten. |
||||
|
gepost door: roosmcd op 25/09/09 21:57
Ik vind het wel tof dat van de standaard zwitsers-zakmes-tools in ieder geval de bierflesjesopener nog steeds aanwezig is op die rescuetool. Ongetwijfeld zal dit het meest gebruikte onderdeel zijn. |
||||
|
gepost door: Tyrr op 27/09/09 20:08
ik ben ook eens bij een duikwinkel in antwerpen gaan kijken. Daar hadden ze een mes dat je aan een band kan vastmaken. Dit zou dan naast de quick release van de gordel kunnen zitten denk ik. Het is een gesloten holster die sluit met velcro en aan het handvat van het mes zit ook een lusje velcro waardoor het in de holster kleeft. Het zou roestvrij moeten zijn, maar het heeft wel een punt (afslijpen lijkt me haalbaar). Iets goed of eerder niet? drijven zal het waarschijnlijk niet doen. het is een vast mes, wat mij wel interessanter lijkt dan een plooimes. De plooizaag (een 25cm) heb ik al mee, maar hier is iets anders dan hout mee zagen niet aangeraden. |
||||
|
gepost door: jakke op 28/09/09 07:43
PE kan je daar in een noodsituatie ongetwijfeld ook zeer snel en degelijk mee doorzagen hoor. Ik heb het nooit moeten proberen, maar ik twijfel er niet aan of dat zou lukken! |
||||
|
gepost door: Tyrr op 29/09/09 08:32
ik had het eigenlijk vooral over touw, neopreen ed kajaks hoop ik nooit te moeten openzagen, maar dan zal een zaag inderdaad handiger zijn |
||||
|
gepost door: Jaspertje op 29/09/09 10:29
Ik heb afgelopen zomer wel een boot open moeten zagen, zal zo een foto posten van wat er over was van die boot. Ik heb altijd een vast mes (NRS, vroeger de Gerber maar die ben ik helaas verloren) op mijn zwemvest voor touw en andere dingen, een zaagje is onderdeel van mijn SRT-kit (samen met prusiks, slings etc, dat is een ander verhaal). In Noorwegen kwam iemand verkeerd terecht van een drop en schoot met zijn benen voorbij zijn voetensteun. Niet zeggen dat het niet kan, dit was een moderne creekboot en goed volgeplakt met schuim etc, als je maar hard genoeg neerkomt verbuigen ook stevige metalen brackets. Vervolgens hebben we hem naar de kant gehaald en in het keerwater (hij kon dus zijn boot niet uit, zat helemaal vast) zijn hele boot open gezaagd om hem zo te bevrijden. Hierna op de kant uit de boot gehaald en met helikopter af laten voeren, hij zit nog steeds in een rolstoel. Zonder zaag had ik niet geweten hoe we dit hadden opgelost, de dag na dit ongeval heeft iedereen die erbij betrokken was zo'n zaag gekocht... Erg naar om mee te maken, maar je leert er wel weer van. Een opvouwbare zaag is, naast een gewoon mes op mijn zwemvest, onderdeel van mijn standaarduitrusting bij wildwatervaren. |
||||
|
gepost door: freeflower op 29/09/09 13:59
interesant verhaal. ik ook altijd een boomzaag in me stra set. heb hem gelukkig nog nooit in zo een situatie moeten gebruiken. maar hij is ook erg handig om bomen mee door te zagen. en dat zwitserse zak mes of nog beter een letherman is ook niet verkeert bij je te hebben. je kan natuurlijk ook de 10 kilo zwaare gereedschap kist van je opa lenen. greets remi |
||||
|
gepost door: Jur-re op 29/09/09 15:15
Die zaag is idd handig om in Spanje brandhout te zagen ![]() Zelf heb ik een multitool mee met bitjes en gebruik heb regelmatig voor van alles en nog wat en tis wel erg makkelijk. Een mes op je zwemvest plakken zou ik pas doen indien dit echt nodig is en als je weet wat je doet. |
||||
gepost door: Thomas op 29/09/09 17:43
Jur-re schreef op 29/09/09 15:15: Tjah, als je em nodig hebt ben je toch echt te laat om er nog even eentje te kopen... |
||||