PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
snel advies
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: oxymoron op 10/01/05 11:24
http://www.marktplaats.nl/index.php3?g=watersport&u=kanos&ID=9526

voor een beginnend zee vaarder ??

Reacties (1 van 2 pagina's)
1 2
gepost door: lennart op 10/01/05 12:04
das niet makkelijk
wat wil je?
hoeveel geld heb je? wat kan je?
hoe groot ben je?
het speelt allemaal mee. Het is niet echt duur ziet er zo goed uit, maar dat hoeft niks te zeggen. wato is nieuw ook niet echt duur. kijk of er water in de buurt is proefvaren is erg belangrijk als je de boot niet kent en je op zee wil varen. hij moet in ieder geval lekker zitten. en niet te instabiel zijn,. kijk of je je zelf goed klem kan zetten. probeer er achter te komen of ie binnen geeft gelegen. anders kan uv een probleem zijn kijk of ie stijf is. leg de boot op het gras of een andere zacht ondergrond en duwen maar. Als ie gaat kraken dan niet kopen. als is meer dan een paar cm meegeeft idem. ik zie geen scheg die intrekbaar is en dat is erg fijn als je beginner bent en met zijwind te maken krijgt. als die er niet in zit dan wordt het erg lastig om erna in te zetten en laten zetten kost meer als deze boot. er komen vaker boten langs. laat maar wat meer van je horen dan helpen we je wel al zijn er volgens mij niet heel veel zeekanoers hier. ik doe het er ook maar een beetje bij af en toe , maar dan wel al een jaar of 15.
gepost door: Nico B op 10/01/05 12:09
Lijkt me op zich niet zo verkeerd. Maar ga in elk geval passen en liefst ook proefvaren. Koop niet naar wat in je budget past maar waar jij goed in past en veilig in voelt. Bij zeekano's is het soms zo dat ze beter varen met bagage. Anders liggen ze te hoog en vangen te veel wind.

Verdere tips;

- controleer het polyester op vervormbaarheid. Sterren in de gelcoat duiden op (te) grote belasting. Reparatie kan soms een grote klus zijn. Hoeft echter geen lekkage in te houden.
- controleer de scheg (zonder is erg vermoeiend varen) op rechtheid en bedienbaarheid. Soms is de gangbaarheid moeilijk (te verhelpen) door zand tussen de kabels. En het vervangen van een scheg is doorgaans een serieuze operatie.
- controleer het zitje en de schotten. Deze geven de boot structuur/ stijfheid. Reparatie kan moeilijk zjn doordat je er niet altijd goed bij kunt.
- de rubberdeksels en lijnen zijn gemakkelijk te vervangen.

Staar je niet blind op de peddel en spatzeil. Het is vaak toeval dat de peddel op jouw lengte is. En een gebruikt spatzeil wat heel is (koord of lekkage) moet ik nog tegenkomen.

Vermoedelijk is het polyester van deze boot niet erg dik. Dit zal de boot ongeschikt maken voor kruisreddingen. Hierbij trek je de boot van de ander over het voordek om deze leeg te maken. Bij tochten op grootwater in een groep heeft dit toch wel de voorkeur.

Ik neem aan dat je deze site kent:http://www.seakayaker.nl/

Succes,

Nico
gepost door: lennart op 10/01/05 12:10
oh ja die van 199 kan ook best fijn zijn ,maar is misschien minder in de buurt. kan het model zo niet thuis bregnen, maar ik denk het vignet van krtion te herkenen das iig een beterer bouwer dan wato. er zit een scheg onder das fijn. dat waterdicht hoeft geen probleem te zijn wel iste om op te letten. goed kijken en duwen! (zie bericht hierboven). kijk of jet het type van de boten kan achterhalen dan weet ik misschien meer.
gepost door: Stephen op 10/01/05 13:40
Hoogland is een dorp dat naast amersfoort ligt en laat ik nou uit amersfoort komen
Je kan er vast wel proefvaren, wellicht is de persoon in kwestie zelfs nog lid van de kanoclub en heeft ie zijn boot daar liggen kan je dus zo even proefvaren op de Eem.
- Proefvaren is heel belangrijk.
- Zelf vaar ik zonder scheg en mwah word er niet echt moeier op en toch heb ik flinke tochten gevaren hoor!
- Rubber deksels vervangen kan inderdaad maar dat is toch wel vrij prijzig, dus als ze nog in goede staat zijn is dat mooi meegenomen

gepost door: michielv op 10/01/05 15:58
Is 4,80 m. niet een beetje kort voor een zeekano? Ik dacht dat die dingen altijd ruim over de 5 meter waren?

Overigens zou ik eens bij een kanovereniging in de buurt gaan kijken en daar wat ervaring opdoen voor ik zelf boten ging kopen. Het voordeel van een vereniging is dat je makkelijk en betaalbaar verschillend materiaal kunt proberen (desnoods prive materiaal, met toestemming van de eigenaar natuurlijk). Plus dat je vaarmaatjes hebt
gepost door: lennart op 10/01/05 16:26
4.80 kan best ik heb redelijk veel in en shorline gevaren die is echt niet langer , maar Als je zelf al een kilotje of 85 meeneemt en dan ook nog een week of 2 weg wil zonder iedere dag eten te kopen dan heb je een probleem. maar ja ik ken die oxymoron niet en hoEveel volume die boot heeft weet ik ook niet. de horen het wel. misschien zit ie wel al bij een vereniging je weet het niet. maar je hebt gelijk over die vaarmaatjes zonder die kom je op zee nergens. een enkele extremist daargelaten. maar als beginner NIET DOEN!!!
gepost door: lennart op 12/01/05 11:11
oxymoron hooren we nog iets van je???? boot gekocht iste anders gedaan lees je dit ???!!
gepost door: oxymoron op 12/01/05 21:12
hallo, daar was ik weer. Dank voor aale adviezen ( en vragen !)

Nee ik heb de kayak niet gekocht en ben ook niet meer voornemens. Enkele maanden terug had ik al een wat vragen gesteld over de SOT. van Bic.
Ik geef nog steeds de voorkeur voor de Bic Bilbao. Ten eerste omdat je er toch redelijk mee kunt toeren en ten tweede omdat het ook een zich goed in de branding schijnt te gedragen. Zeekano's zijn natuurlijk een stuk duurder maar ook anders inzetbaar. Om een compromis te vinden tussen toer en "spelevaren" kom ik toch steeds weer op de bic terecht. Ook mede door mijn onervarenheid op zee, is de keuze voor een sot mi veiliger.

Ik heb het plan om binnekort eens langs arend bloem te gaan om me daar verder te laten voorlichten en eventuele alternatieven te bekijken. Dat ik nu voor een sot kies staatt wel inmiddels vast. De vraag naar advies op bedoelde zeekano is dus eigenlijk voortgekomen door de mij veronderstelde lage prijs ( waar ik ook nog ruim onder ben gaan zitten) Ik dacht mischien toch spekkoper te worden van een zeekano die wellicht in jullie optiek een goede koop zou kunnen zijn.

Duidelijk ?
gepost door: Thomas op 12/01/05 22:04
mijn advies niet doen
een sot moet je eigenlijk ook niet kopen.. sluit je aan bij een vereniging om samen mee te brandingvaren.. brandingvaren is niet iets wat je in je eentje moet ondernemen!!! en zeker niet als je geen ervaring hebt!
gepost door: lennart op 13/01/05 10:21
hoi

ik kan je eerste topic niet vinden maar dat geeft niet. waarom een sot ? als je vooral wil toeren in nl en af en toe op zee. dan is een zeeboot prima. of een grootwateerboot gaat ook. wat is je budget bijna altijd en een 2e hand meer boot voor ehtzelfde geld. Eeen sot is best aardig mist het lekker weer is aangezien dat ongeveer 8 maanden van het jaar niet is, is een dichte kano veel comfortabeler. ik wil er niet aan denken om nu op een sot te varen en in een boot doe ik dat nu nog 3 x per week. je komt ook niet alleen weer op een sot als je beginner bent zonder kant. dus ik zie het verschil net een dichte kano niet zo.

ik heb er even naar gekeken en als je een beetje doorvaart dan ben je na 20 keer uitgevaren. dan wil je iets snellers, beter, minder badkuiperig. etc en dit raak je aan de straatstenen niet meer kwijt denk ik. wil je kanoen of wil je 1 keer per jaar op de vijver peddelen?

toeren zo ik niet doen met een 3 meter lange sot. ik denk dat je niet verder komt dan 3 km per uur en dat schiet echt niet op. koop dan een oude wildwaterboot prijon canyon of een perception dancer of zo. prima in de branging voor het begin. en een stuk beter op vlakwater.

je moet het zelf weten.

doe iets bij een vereniging of samen met vrienden.

brandingvaren alleen: zie spikey

sorry voor mijn eventules lompehied. maar ja. als je echt wil kanoen begin dan niet hiermee
gepost door: spikey op 13/01/05 11:02
[Quote]

brandingvaren alleen: zie spikey

[/Quote]

Verklaar je nader......
gepost door: lennart op 13/01/05 11:16
sorry thomas stond er boven ik dacht dat jij het was ik geloof wel dat je er het zelfde over denkt brandginvaren doe je niet allen zeker niet als beginner.
gepost door: Nico B op 13/01/05 11:19
Het mooie van kanovaren is dat je dat op zoveel verschillende wijzen kunt doen. De keuze die je maakt is niet voor eeuwig.

Met SOT's heb ik geen ervaring. Wel is me opgevallen dat er veel nieuwe aanbod is maar (nog) geen gebruikt. Dus zul je aangewezen zijn op een nieuwe (of je moet eens in Frankrijk informeren). Kijk eens ophttp://www.eauxvives.org/Als je voor nieuw gaat bedenk wel dat wat je aan je lijf hebt nieuw doorgaans minstens net zo duur is als de boot zelf.

Oja, kijk voor je naar AB gaat eerst eens naar de openingstijden. Volgens mij zijn ze in januari gesloten.

Nico

gepost door: spikey op 13/01/05 11:27
Ok lennart, en ben het met je eens dat het niet verstandig is als beginner alleen de branding in te duiken. Zelf zoun ik met niet te gekke omstandigheden nog wel alleen het water op zou gaan, alleen dan niet te ver uit te kust. Mocht er morgen niemand gaan ga ik zeker even een kijkje nemen in katwijk!

Verde heb ik geen verstand van SOTS
gepost door: oxymoron op 13/01/05 12:14
Tja....ik raak zo wel een beetje in de war

Ik woon aan zee, honderd meter lopen. Vandaar dat ik de zee op wil. Daarnaast hebben we hier een aantal golfbrekers ( of strekdammen) met een tussenliggende afstand van plm 200 mtr. Een prima stek om te leren en mijns inziens veilig.
Persoonlijke veiligheid bestaat uiteraard uit een vest/helm.
Budget; ongeveer een 400 a 500 euro.
frequentie; gezien mijn werkzaamheden zal ik niet vaker als 1x per week iets gaan doen. Uiteraard zomers dagen iets meer.
gepost door: spikey op 13/01/05 12:31
Wow 100 m aan zee, wat een luxe!! Er is een groot verschil in toepasselijke boten voor toeren op zee en brandingvaren. Op gebied van tourkanos heb ik weinig verstand, wil je een boot voor beiden dan is een oudere wildwater boot idd geschikt. Wil je surfen in de branding komen andere typen boten meer in aanmerking. Ook je kanoervaring is erg bepalend voor je bootkeuze.

Je schrijft over onervarendheid op zee: dan raad ik je af niet alleen te gaan varen want op zee schuilen een hoop gevaren, ook als een zee op eerste gezicht rustiger lijkt.. Zoals Lennart al aangaf: zoek contact met andere vaarders met dezelfde interesses. Of volg wat cursussen (goed kunnen eskimoteren is zeker een vereiste als je toch besluit alleen de zee op te gaan).

gepost door: michielv op 13/01/05 12:52
Het probleem is dat er geen enkele boot is waar je zowel lekker mee in de branding kunt varen & spelen als een stukje mee kunt gaan toeren.

Het ligt eraan of je toeren/langere afstanden varen leuk vindt. Als dat niet zo is (zoals bij mij) kun je beter bij Arend Bloem oid een ouder model (widlwater) speelbootje kopen (ze hebben nog steeds een Riot Tekno demo (== nieuw) voor 500 euro ) en daarmee in de branding gaan spelen. Voor een echte toertocht zou je dan tzt nog een toerkano erbij kunnen kopen.

De beste tip is toch wel: zoek een vereniging of in ieder geval vaarmaatjes, da's gezellig en wel zo veilig

Edit: ik heb geprobeerd het oude topic waarin oxymoron deze vragen al eerder stelde (en naar de geschiktheid van de Bilbao en volgens mij nog een andere SOT vroeg) terug te vinden maar dat lukt zoi gauw niet. Oxymoron, weet jij nog in welke rubriek je dat topic gepost hebt en hoe het heette? Dat zoekt makkelijker. Een linkje ernaar toe is nog makkelijker natuurlijk
gepost door: lennart op 13/01/05 13:01
100 meter is inderdaat fijn. alleen die strekdammen zijn minder. de stroming kan daardoor rare dingen doen. en met je boot op een strekdam gezet worden is ook geen pretje. het ziet er veilig uit. maar ik weet niet of het zo is.

waar woon je. bijna overal aan zee varen er wel mensen, je moet ze alleen zien te vinden. als je echt wil brandingvaren op en sot dan is een waveski het enigen wat wil. (volgend mij bij nieuwjaar duik gaat het ook over een waveski). je kan misschien ook een prijon twister zien te vinden. daar kan je wel beide dingen mee. waar woon je? een niweulid van ons was vorige zomer begonnen in zijn eentje met zijn vader op de kant. hij woont ongeveer hetzelfde en is er toch snel achtergekomen dat het niet werkt. toch maar lid geworden. kan nu eskimoteren en vaart veel beter omdat ie instructie krijgt.
gepost door: oxymoron op 08/03/05 16:25
ben ik weer !! Nog steeds niets aangeschaft maar nog steeds zoekende. Wat te denken van deze boot..
KLIK HIER
gepost door: michielv op 08/03/05 17:02
Persoonlijk vond ik de T-Slalom geen fijne boot, maar ik heb het niet op die oude Prijons (vond de zit-positie niet zo lekker, is een kwestie van smaak).

Voordeel is wel dat de boot lekker lang is voor tochtjes (eventueel met een skeg). Voor de branding is het niets, spelen is niet echt leuk in een boot van bijna 4 meter (maar goed, volgens mij is een speelboot niet lekker om korte tochtjes mee te varen en andersom).

Vind 275 wel veeeeeeeeeel te duur voor zo'n boot. Dat moet ophouden bij 100 euro. Een fijne speelboot in vrijwel nieuwstaat (ex-demo) heb je immers al voor 350, dan mag een 10 jaar oude T-Sloep niet bijna net zoveel kosten.
gepost door: oxymoron op 08/03/05 17:34
kijk daar kan ik wat mee.
ga verder kijken...
gepost door: oxymoron op 09/03/05 08:53
ik heb ook mn oog laten vallem op een Eagle Freewater Expedtion. Iemand hier ervaring mee ?? (hij is ongeveer 10 jaar oud; wat mag dat nog kosten ?)
gepost door: michielv op 09/03/05 09:24
Over prijzen kan ik je niet veel vertellen, misschien dat Arend Bloem in Wormer (leverancier/producent van de Eagle kayaks) daar een zinnig woord over kan zeggen. Hangt ook af van de staat, waar en hoe de boot opgeslagen is geweest en van wat voor materiaal de boot gemaakt is.

Het is wel een mooie boot denk ik (afgegaan op het plaatje), lekker om ee aardig eindje mee te toeren.

Mocht je trouwens een Gans Grandi tegenkomen (je ziet ze wel eens vanaf een 150 euro), dit zijn wereldboten!
gepost door: oxymoron op 09/03/05 09:44
de nieuwprijs is zonder scheg, 895....
ik kan hem voor 275 krijgen incl. spatzeil en peddel ( alhoewel ik uit eerder berichten begrijp dat dit meestal 3x nix is)

Met mijn geschiedenis op het forum , denk je dat dit een goede prijs en geschiktheid is voor mijn doel ?
gepost door: michielv op 09/03/05 11:52
Zo op het oog lijkt de kano (het model) me om mee te beginnen zo slecht nog niet. Voor mijn gevoel is het een versie van de oude Gans Grandi (alleen een slagje korter).

Of de boot in kwestie het geld waard is hangt ook af van de staat (en wat voor peddel en spatzeil erbij zitten). Zeker met de peddel is het nog maar de vraag of je er wat aan hebt (is de lengte voor jou goed?). Als je niets aan die andere goodies hebt zou ik proberen de boot goedkoper te krijgen en een passende peddel + spatzeil te kopen.

Is er iemand in je buurt die verstand heeft van polyester? Dan zou je die eens kunnen vragen of de boot nog in goede staat is.