| Kan dat wel? (Openkanovraag) | ||||
| Kanoforum: Algemeen | ||||
|
gepost door: Nico B op 09/10/09 10:11
Tijdens onze Arvika-acties hebben we tijdens het overdragen ca 70kg bagage weer terug in de boot gestopt. De boot wordt beperkt ondersteund door een karretje. De aluminium Linder kan het zeker hebben. Ook het gehotsebots over slechte paden. Maar ... Kan een Kevlarboot zo'n behandeling aan? Of moet je bij overdragingen de bagage op je rug nemen? |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: kanoniem op 09/10/09 10:28
Hangt van de bouwwijze van de betreffende kano af. Met de superlichtgewicht versies kun je daar inderdaad problemen mee krijgen, weet ik uit de ervaring van andere mensen. Mijn 16 voets tandem (kevlar) toerkano is niet superlicht gebouwd (ca. 24 kg) en heeft met 60 kg aan boord nog geen problemen opgeleverd, maar ik rij er wel vrij voorzichtig mee... |
||||
|
gepost door: Nico B op 09/10/09 11:05
Ik neem aan dat je dan de bagage centreert boven de kar. Gebruik je ook een Eckla-karretje? Onze Eckla-kar kan vlgs opgave 150kg aan maar daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. De offroad eigenschappen zijn niet zo goed. De wielen zijn aan de kleine kant en er zit een doorlopende as tussen. Die laag over de grond gaat. Obstakels moeten niet te groot zijn. |
||||
|
gepost door: Nico B op 09/10/09 11:18
Weer even terug naar de kano: is een boot met Kevlar flex-core constructie van We-No-Nah stevig genoeg voor de genoemde behandeling? |
||||
gepost door: kanoniem op 09/10/09 11:21
nb01 schreef op 09/10/09 11:05: Ja, zoveel mogelijk. Gebruik je ook een Eckla-karretje? Onze Eckla-kar kan vlgs opgave 150kg aan maar daar heb ik zo mijn bedenkingen bij. De offroad eigenschappen zijn niet zo goed. De wielen zijn aan de kleine kant en er zit een doorlopende as tussen. Die laag over de grond gaat. Obstakels moeten niet te groot zijn. Nee, ik gebruik een supersterke (maar ook zware...) Zoelzer Expedition kar met massieve bandjes. |
||||
gepost door: kanoniem op 09/10/09 11:34
nb01 schreef op 09/10/09 11:18: Waarschijnlijk wel, maar dat moet je eigenlijk aan de dealer vragen -- die moet namelijk de garantie leveren als het toch niet blijkt te gaan... |
||||
|
gepost door: Nico B op 09/10/09 11:35
Kijk, dat is een super kar! Het ziet er goed uit. Binnenkort maar eens winkelen in Dld. De boot: in garantie geloof ik niet zo erg. En wanneer je een gebruikte boot koopt heb je dat toch al niet. In Arvika wordt ook tegen de deelnemers gezegd dat de boot leeg moet worden vervoerd. Met korte overdragingen is dat te wel doen. Maar wie loopt afstanden van 4km of meer heen en weer om de bagage mee te nemen? Ik niet. Gaat mij om gebruikerservaringen: wat kan je je een beetje veroorloven (op eigen risico natuurlijk). |
||||
gepost door: kanoniem op 09/10/09 12:06
nb01 schreef op 09/10/09 11:35: Ik vraag me af waarom ze dat zeggen. Mogelijk omdat het de enige manier is om mensen toch wat voorzichtiger te laten doen met die boten? Gaat mij om gebruikerservaringen: wat kan je je een beetje veroorloven (op eigen risico natuurlijk). Met superlichtgewicht bouwwijzes is het zeker een risico, zeker als daar geen zgn. vacuum infusion bij is toegepast. Over de sterkere bouwwijzes heb ik tot nu toe geen slechte berichten gehoord van Mad River, We-no-nah, Bell en Swift. Van Swift kan ik uit eigen ervaring zeggen dat hun KevlarFusion versie daar volgens mij sterk genoeg voor is, en volgend jaar hoop ik uit te vinden hoe hun CarbonFusion versie is. In principe is daarbij alleen maar de S-glas buitenlaag van de KevlarFusion versie vervangen door een Carbonvezel buitenlaag. Dat zou voor vervoer op een kar dus geen enkel probleem op moeten leveren. |
||||
|
gepost door: Nico B op 09/10/09 12:52
Die Linderboten zijn welhaast onverwoestbaar. De karretjes zijn dat niet. Hoewel ze erg stevig zijn uitgevoerd. Het wordt je erg op je hart gedrukt dat een defecte kar je vakantie aardig kan vergallen. De organisatie komt je wel redden met een nieuwe kar, mits ze bij je kunnen komen. Dus lastig blijft het. Weet je een artikel oid waarin de kenmerken, voors en tegens etc van de moderne materialen voor de kanobouw zijn na te lezen? Ik heb een aantal folders en daar staat wel wat in. Het is niet gemakkelijk te vergelijken. Nu hou ik me vast aan het adagium hoe lichter hoe kwetsbaarder. Of dat altijd op gaat vraag ik me af. |
||||
|
gepost door: lennart op 09/10/09 14:07
ik weet zeker dat dat adagium altijd op gaat. als de keuze is 30 kilo grof gehakte mat met veel hars en weinig vezel of 15 kilo vacuum getrokken kevlar met epoxy hars. dan weet ik het wel... zwaar is niet altijd beter. Kanomien heeft een behoorlijk verhaal op zijn site staan over materiaal gebruik. helaas is er geen eenduidig antwoord op te geven. goede en slechte kano's worden in bijna alle materialen gebouwd. kevlar flex is de sterkste composiet die wenonah bouwt en die veel wordt gebruikt op serieuze wildernes trips in het noorden van amerika. daar hebben karren vaak weinig zin dus das 2 keer lopen. mijn inschatting (niet gebasseerd op ervaring met de combi karren en kevlar flex open kano's maar wel met beide delen afzonderlijk) dat het een beetje afhangt van de kar en de weg/pad. anders wordt zo te zien aan de verhouding het beter om de bagage met wielen de vervoeren en de kano op het juk. |
||||
|
gepost door: Nico B op 09/10/09 15:06
Een kanokampeerkano zal een compromis zijn tussen vaareigenschappen, gewicht, stijfheid/sterkte en duurzaamheid. Een eerder genoemde Linder is groot, vaart goed is ongelovelijk sterk maar helaas ook loeizwaar. Wil je hetzelfde maar dan lichter dan zit je al gauw aan kevlar en/of carbon weefsels. Een hoop kanoleveranciers bieden dat aan waarbij het al gauw lastig wordt te vergelijken. Want is methode Gatz identiek, beter of slechter dan methode WeNoNah bij een vergelijkbare boot (voor zover die er is)?. Met aluminium, PE of royalex kan je bijna alles ongestraft doen. Nu is het zaak een goed beeld te hebben van je kanogebruiken en uiteraard je budget voordat je aan een boot begint. @kanoniem: het stuk op je website over kunstofreparatie is niet helemaal wat ik zoek. Ik zoek verder. |
||||
|
gepost door: kanoniem op 09/10/09 15:19
Een echt goed artikel over kanomaterialen op internet ken ik (nog) niet (behalve dat op mijn eigen website natuurlijk Het beste boek op dat gebied wat ik ken is 'Boatbuilder's Manual' van Charles Walbridge. Maar dat is niet meer via de reguliere handel te koop? ![]() Zoals Lennart ook al zei, er is geen eenvoudig antwoord op te geven. Het probleem met materialen is namelijk dat je wel het gewicht van een kano kunt meten maar niet de sterkte. Waar het dus vooral om gaat is de kwaliteit van de kanobouwer in kwestie: zelfs als je kevlar en carbon gebruikt moet je daar op de juiste manier mee omgaan om een echt goede sterkte/gewichtsverhouding te krijgen. Licht en sterk genoeg betekent duur. Zo simpel is het helaas wel. |
||||
|
gepost door: Nico B op 09/10/09 15:54
Een prachtige site zonder meer. Er bestaat ook een Praktijkhandboek Kunstoffen die door PolyService verspreid wordt. Veel gebruikt in de jachtbouw. Helaas heb ik geen exemplaar. http://www.polyservice.nl/Praktijkhandboek-Kunststoffen-p-16367.html Ik ga studeren en vergelijken. Bedankt voor het meedenken. Nico |
||||