PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Vaarvergunning buitenland
Kanoforum: Toertochten / Grootwater / Vlakwater
gepost door: Snoopy-gouda op 31/12/09 17:10
Hallo,

volgend jaar gaat één van onze vakantie's naar Frankrijk ( meer van Annecy).

In Nederland ( vergunningenland) dien je op de diverse wateren in het bezit te zijn van een vergunning, hoe zit dat in het buitenland en hoe kom ik er achter of je op een bepaald water in het buiten- of binnenland een vergunning nodig hebt?

Ik wil het graag van te voren weten, zodat ik niet voor niets naar een bepaald water rij. Bestaat er iets zoals je bij camperaars hebt 'campergids' of online sites waar je kan zien of je een vergunning nodig hebt en mischien ook routes op aan gegeven staan?

Sorry, de vraag is iets uitgebreider geworden, maar ik heb dan ook de tijd tot volgend jaar oeps nog maar 7 uurtjes te gaan.

Daniël.

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: lennart op 01/01/10 19:58

In Nederland ( vergunningenland) dien je op de diverse wateren in het bezit te zijn van een vergunning,
valt toch wel mee. wat stromende riviertjes maar verder?

hoe zit dat in het buitenland en hoe kom ik er achter of je op een bepaald water in het buiten- of binnenland een vergunning nodig hebt?

lezen op de www. sommige landen is ellende engeland belgie. andere vallen reuze mee schotland zweden.

Ik wil het graag van te voren weten, zodat ik niet voor nifranets naar een bepaald water rij. Bestaat er iets zoals je bij camperaars hebt 'campergids' of online sites waar je kan zien of je een vergunning nodig hebt en mischien ook routes op aan gegeven staan?
HEt dichte wat in de buurt van campergidsen komt zijn de DKV flusfurhers.
http://www.kanu-verlag.de/go/dkvgmbh/home/verlag/gewaesserfuehrer.xhtml
Das best lastig lezen en geen idee hoe goed ze zijn met vergunningen. zoals je kan zien is niet alles even up to date. Kijk eerst een keer in een exemplaaar voor je gaat bestellen/kopen
verschillende internetsites zijn meer up to date, maar niet altijd even makkelijk te vinden.
Voor wildwater weet ik het wel.
http://www.eauxvives.org
maar voor het vlakke is daar misschien ook wel het een en ander te vinden.
Ik heb in fr nog geen vergunning oid gebruikt. alleen ben ik niet overal recent geweest.

Sorry, de vraag is iets uitgebreider geworden,
geeft niet
maar ik heb dan ook de tijd tot volgend jaar oeps nog maar 7 uurtjes te gaan.

Daniël.
gepost door: Snoopy-gouda op 01/01/10 21:32
Hallo Lennart,

Bedankt voor je reaktie, nu kan ik even verder zoeken.
Voor Engeland en Schotland had ik al het een en ander gevonden.
Maar zoals gezegd kan ik weer een stukje verder, bedankt.

Daniël.
gepost door: prijon for life op 01/01/10 21:44
Hallo Daniel,waar zit je dan ergens, lac de Annecy ?Dit water is werkelijk zeer fraai om te varen !Herhalingsvatbaar.
gepost door: Snoopy-gouda op 01/01/10 22:12
Prijon,

Inderdaad Lac de Annecy.
Afgelopen jaar op een camping gestaan bij St. Jorioz. Super gave omgeving om te watersporten, wandelen, Drachenfliegen.............en ga zo maar door.

Bij ons op de camping waren een paar kanovaarders en je kon zo vanaf de camping het schitterende meer op. Zo blauw, het lijkt wel een aquarell.

Hier heb ik dan ook besloten om mijn wens in vervulling te laten gaan en ben ondertussen lid geworden van de Goudse Peddel, heb ik mijn uitrusting afgelopen week in Wormer gekocht en ben nu bezig met de moeilijkste klus: welke kayak wordt het?

Leuk om mee bezig te zijn, maar de beslissing wordt steeds moeilijker. Ben blij dat Arend Bloem een maandje gesloten is

Februari/maart wil ik na diverse proefvaarten en advies van anderen een beslissing gaan nemen welke zeekayak het wordt. En kan ik in april bij onze vereniging de cursus Kayakvaardigheid A gaan volgen onder leiding van Han Kreuk.

Groetjes,

Daniël.
gepost door: michielv op 02/01/10 11:13
Snoopy-gouda schreef op 01/01/10 22:12:
Leuk om mee bezig te zijn, maar de beslissing wordt steeds moeilijker. Ben blij dat Arend Bloem een maandje gesloten is

@Snoopy: misschien kun je in de tussentijd eens kijken bij Kanoshop (is volgens mij wel open in januari? In ieder geval in de buurt) en bijvoorbeeld Nico Middelkoop/Axel Schoevers (zeekajak.nl, ze verkopen Nigel Dennis kajaks)? Niet dat ik de beslissing moeilijker wil maken maar als je toch niet over 1 nacht ijs wilt gaan (no pun intended, gezien het weer ) ..

gepost door: Snoopy-gouda op 03/01/10 15:19
Hallo Michielv,

Ben al bij kanoshop geweest en kwam daar uit op de Zephyr 160. In Wormer wil ik nog de Aquanaut( Valley) en de Scorpio (P&H)uit proberen.
Tevens wil ik na een testverslag te hebben gelezen de Explorer van NDK gaan uitproberen, aangezien deze ook wordt geadviseerd voor beginners die met 'geduld' willen verder groeien.
Het liefste koop ik namelijk een nieuwe kayak waar ik in kan door groeien en dus ook voor beginners geschikt is en dat ik niet volgend jaar weer een andere moet kopen.
Ik ben op de hoogte van de uitspraak: je eerste kayak is nooit de goede kayak.

Mijn zoektocht had ik al verkleind door voor een PE boot te kiezen ( minder kans op schade bij crachen), nu ben ik weer gigantisch aan het twijfelen.

Ik zal Axel ook even mailen, want ik weet niet hoe het zit met levertijden en zo en wil toch graag begin april in mijn eigen boot de cursus kayakvaardigheid A doen.

Bij zoekopdracht al gekeken voor de voor- en nadelen ( PE of Poleyester)maar die zijn helaas maar sumier. Het gewichtsverschil is bijna nihiel.
De belangrijkere punten zoals kwetsbaarheid en zo komen er niet duidelijk uit.

Dus alle tips zijn welkom mede Forum leden!

Groetjes,

Daniël.
gepost door: prijon for life op 03/01/10 17:29
De (huis) plek waar ik te water ga ,bestaat uit grote keien.Zou je hier met een polyester zeekajak te water willen ,moet je eerst natte voeten krijgen.Iets wat met dit weertype niet prettig is.Hoe vaak ik onderweg geen steen raak is ontelbaar,heeft niets met stommiteit te maken.Elke keer bedenk je dan wel dat je blij bent met een plastic bootje die tegen een stootje kan.Polyester zal echt wel stijver zijn en strakker varen,maar je zit wel wat met gekromde tenen.
gepost door: Nico B op 03/01/10 18:18
Mijn Valley Skerray was mijn eerste PE-grootwaterboot. Het was volgens mij ook die eerste die in PE op de markt kwam, lang geleden. Deze boot vervormde enorm door gewicht en temperatuur. Bij een ww-boot is dat niet zo'n punt, een grootwaterboot wil je in vorm houden. Bij mij lag hij eerst op zijn kop op twee balken in een 's zomers veel te hete kanoloods. Daar kon het bovendek niet tegen. Daarna lag hij beschut buiten. Daar kon de romp niet tegen.

Mijn hedendaagse PE Dagger Charleston heeft echter nergens last van. Hij heeft ook lengte ribben en is volgens mij ook dikker. Ligt beschut buiten.

De oudere polyester boten P&H Baidarka en NS Mariner vervormden niet. Gingen op den duur echter lekken bij scheg en zijnaad.

Volgens mij heeft elk materiaal zijn beperkingen. Ik denk dat je eerder naar zitcomfort en vaareigenschappen kan kijken.
gepost door: michielv op 03/01/10 18:27
Snoopy-gouda schreef op 03/01/10 15:19:
Hallo Michielv,

Ben al bij kanoshop geweest en kwam daar uit op de Zephyr 160. In Wormer wil ik nog de Aquanaut( Valley) en de Scorpio (P&H)uit proberen.
Tevens wil ik na een testverslag te hebben gelezen de Explorer van NDK gaan uitproberen, aangezien deze ook wordt geadviseerd voor beginners die met 'geduld' willen verder groeien.
Het liefste koop ik namelijk een nieuwe kayak waar ik in kan door groeien en dus ook voor beginners geschikt is en dat ik niet volgend jaar weer een andere moet kopen.
Ik ben op de hoogte van de uitspraak: je eerste kayak is nooit de goede kayak.

Mijn zoektocht had ik al verkleind door voor een PE boot te kiezen ( minder kans op schade bij crachen), nu ben ik weer gigantisch aan het twijfelen.

Ik zal Axel ook even mailen, want ik weet niet hoe het zit met levertijden en zo en wil toch graag begin april in mijn eigen boot de cursus kayakvaardigheid A doen.

Bij zoekopdracht al gekeken voor de voor- en nadelen ( PE of Poleyester)maar die zijn helaas maar sumier. Het gewichtsverschil is bijna nihiel.
De belangrijkere punten zoals kwetsbaarheid en zo komen er niet duidelijk uit.

Dus alle tips zijn welkom mede Forum leden!

Groetjes,

Daniël.

Zelf zou ik niet voor PE kiezen tenzij het echt niet anders kan. Een goede polyester boot is ongeveer net zo zwaar maar in ieder geval weet ik hoe ik dat zelf kan repareren en wat ik ervoor nodig heb. PE kan ook stuk, zelfs een vrij nieuwe boot, en het is veel lastiger te repareren (je moet maar net zo'n reparatieset bij de hand hebben). Bovendien is de kans op lekken bij tussenschotten ed. groter omdat het moeilijker is om die dingen goed sluitend te krijgen.

Een goede polyester boot kan heel veel hebben, eventueel laat je er nog een slijtstrip (hoe heet zo'n ding, Bjorri?) onder zetten om de ergste schade te beperken.

Zelf zou ik toch zeggen: koop een goede tweedehands boot waar je de komende 1 a 2 jaar het vak mee kunt leren. Daarna weet je zoveel meer dat je veel beter kunt beoordelen. Zeker als je nu rondkijkt zie je een hoop leuke boten die mensen graag kwijt willen omdat het winter is en ze er toch niet mee varen.

Maar wat misschien (waarschijnlijk zelfs) beter werkt is eerst leren varen, eens een paar tochten in verschillende modellen varen en dan eens kijken wat je het beste bevalt. Praat eens met clubleden en vraag of je hun boot eens mag uitproberen, dat soort dingen. Meestal kan het wel en dan weet je meer dan dat je op het internet gaat zoeken. Per slot van rekening is onze mening ook maar gewoon een persoonlijke mening en hoeft wat voor ons werkt helemaal niet voor jou te werken (en andersom).

gepost door: Snoopy-gouda op 03/01/10 19:03
Hallo allemaal,

Toen Prijon schreef over die keien dacht ik: daarom had ik ook in het begin gekozen voor een PE.

Dan ga je weer lezen, zoeken, proefvaren etc. En denk je "ja ik ga voor......".

De laatste reactie heeft natuurlijk heel veel voordelen: 2E hands een kopen en ervaring op doen. Af en toe een proefvaart met een boot van een clublid, etc.

Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte en mocht ik nog vragen hebben, zienjullie ze wel verschijnen.

Allemaal bedankt voor jullie bijdrage.

Daniël.
gepost door: bjorri op 03/01/10 20:57
michielv schreef op 03/01/10 18:27:
Zelf zou ik niet voor PE kiezen tenzij het echt niet anders kan. Een goede polyester boot is ongeveer net zo zwaar maar in ieder geval weet ik hoe ik dat zelf kan repareren en wat ik ervoor nodig heb. PE kan ook stuk, zelfs een vrij nieuwe boot, en het is veel lastiger te repareren (je moet maar net zo'n reparatieset bij de hand hebben). Bovendien is de kans op lekken bij tussenschotten ed. groter omdat het moeilijker is om die dingen goed sluitend te krijgen.

PE heeft een aantal nadelen, waaronder de lastige reperatie en aanpassingen. Toch is het niet voor niets dat vrijwel alle wildwaterboten van PE zijn, het gaat gewoon niet zo snel stuk. Polyester onderweg repareren beperkt zich in de praktijk ook tot een plakbandje plakken.

Ik heb een PE Nordkapp en kwa vaareigenschappen doet ie niet echt onder voor andere boten, ik kan gewoon met elk tochtje meekomen en hoef me met aanlanden wat minder druk te maken om stenen e.d. Dit onderwerp komt zo nu en dan weer aan de orde op het forum, zoek maar eens op dit forum voor meer informatie. Op zee zie je dus ook steeds meer PE.

Een polyesterboot die met enige regelmaat op het zand land heeft inderdaad een kielstrip nodig tegen het voortijdig doorslijten van de bodem.

Je eerste boot is nooit de goede voor jou in de praktijk, per slot van rekening ga je nog een stijl ontwikkellen en misschien ga je wel andere dingen leuk vinden; eerst een tweede hands kopen is dus heel verstandig.