PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Lekker weg deze zomer
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: kanofreak op 18/01/05 10:57
Kanofreaks,

Ik heb een vraagje ik wilde deze zomer lekker een weekje of misschien wel 2 naar het buitenland. Het vrouwtje wil lekker in de zon ik wil lekker in het water beetje keerwatertjes varen maar het liefst een beetje playboaten want daar kan ik nog geen bal van.

Wie weet er leuke campings (beetje kleinschalig..dicht bij de natuur zullen we maar zeggen) dus niet met disco's en neukende tieners naast mijn tent..whaha. Waar ook leuke walsjes golfjes in de buurt zijn. Misschien wel een leuk strandje voor de vrouw je kent het wel.

Wie heeft er tips ideen met foto's of eventueel website's zijn erg welkom.
Misschien iets richting Slovenie? heb geen idee kom maar op met de ideetjes.

Groetjes Freek

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: spikey op 18/01/05 11:33
Twee hele mooie streken om zowel te kajakken, te luieren als mooie omgeving met veel uitstapmogelijkheden zijn en waar ik regelmatig naar terugkeer zijn:

Slovenie:

Het noordwesten, in de buurt van de stad Bovec stroomt de Soca, met haar helder blauwe water de mooiste rivier die ik tot nu toe heb gevaren. Zitten een aantal campings zonder neukende tieners. Zelf heb ik op camp Soca gestaan, die ligt aan de rivier in de buurt waar hij ontspringt, daar is de rivier erg rustig met genoeg stenen strandjes in de buurt. Helaas is het water iets te koud om ff tijdje te gaan zwemmen. Camping zelf is middelgrootte, erg gezellig (veel buitensporters) prima voorzieningen helaas nog niet overal schaduwplekken en niet duur.

Maar beneden langs de rivier zijn nog voldoende andere campings, heb voor nu helaas geen websites /links naar kaarten e.d. maar zal dat eens uitzoeken binnenkort (tenzij iemand anders wat links heeft)

Qua varen is het supermooi voor afvaren, met wildere en minder wilde stukken. Echter op speelgebied laat het wat te wensen achter. Vaar je af kom je voldoende leuks tegen om te klooien maar een mooie wals of golf waar je met je auto naar toe kan en een paar uur los kan gaan zit er helaas niet in. Zeker als je in je eentje bent vaar je niet zosnel af. Echter zijn er genoeg kajakkers op vakantie daar en valt er altijd wel wat te regelen:)

Een van de omgevingen waar ik tot nu toe ben geweest, nog niet superdruk qua toeristen, alhoewel het de laatste jaren steeds meer opkomt.. Genoeg hoge bergen om je heen en voldoende mogelijkheden voor andere activiteiten (wandelen).

Frankrijk:
Franse alpen, dal van de durance die stroomt tussen Briancon en Embrun in en mond uit in een groot meer (lac du cerre poncon). erg breed dal met een hoop smallere zijkloven (de guil, de gyr). Stuk grootschaliger dan Slovenie en ook iets drukker maar er zijn op verschillende plaatsen heel genoeg campings te vinden, voor ieder wat wils. In elk geval is hier naast kajakken een hele hoop te doen en te zien in de omgeving en zijn er grotere en kleinere meertjes waar je uitgebreid kunt chillen. Voor mij (en mn ouders als fanatieke wandel/fiets fanaten en een van rust houdende moeder) al jaren een topbestemming. Verder erg veel leuke stadjes met oudheden en terrasjes en dikke bergen en kloven in de buurt waar je zelfs met auto naar Gletsjer kunt rijden en laatste stuk naar gletsjer kunt klimmen.

En dan qua kajakken Een hele hoop afvaart mogelijkheden (durance, guil, ubaye) van verschillende zwaarten maar waar je alleen niet zoveel aan hebt (hoewel er voldoende organisaties in dat gebied zitten om eens te regelen een dagje mee te gaan) maar nog belangrijker:

Veel kleine en grotere playspots die erg makkelijk toegankelijk zijn en waar je erg leuke dingen kan oefenen De belangrijkste zijn het gat van de durance, een stijle dikke golf waar het er hard aan toe gaat en waar moves tot blunts mogelijk zijn.

http://playak.com/article.php?sid=244

(NOrmaal zeker niet modderig:))

De golf is er altijd van de zomer maar niet altijd in ideale stand voor sommige moves. Dan kan je doorrijden naar Embrun, ligt aan het einde van de durance waar ook een leuke golf te bekennen is om te klooien.

http://playak.com/article.php?sid=376

Verder zijn er nog wat slalombanen in de buurt waar ook wat leuks te beleven is.. kortom voor park n play in je eentje een perfecte bestemming!

Als je het durance dal wat lijk zal ik wat meer informatie voor je verzamelen voor de leukere campings/plekken. De kans is aanwezig dat ik er dit jaar ook nog ff te vinden ben:)
gepost door: Rocky op 18/01/05 13:20
Hi Freek,

ben zelf niet in Slovenie geweest maar afgaande op alle verhalen die ik van peddelaars gehoord heb heeft spikey helemaal gelijk.

Durance-bekken ben ik zelf wel geweest en daar is t inderdaad prima spelen (toch een beetje afhankelijk van waterstand) en de omgeving leent zich echt voor vanalles.
Dit laatste geldt natuurlijk voor bijna alle kayak-gebieden; zonder bergen geen stromend water en berglandschappen lenen zich nu eenmaal voor vele leuke dingen.

Alternatiefje kan nog zijn oostenrijk:
Rondom de Salza is t mooi vertoeven, de camping NaturFreunde in Wildalpen is lekker low-key en er ligt een speelplek iets verderop. Deze campingplatzwelle kan echter niet tippen aan het gat van de durance.
Vanuit het dorp lopen er tientallen bewegwijzerde wandel/fiets routes door de bergen.
De Salza zelf is een hele mooie rivier met heldergroen water to max WW III. Hier en daar vind je afhankelijk van de waterstand ook enkele leuke surfgolven.
Net als in Slovenie is het gemakkelijk liften omdat er veel peddelaars zijn en de rivier langs de weg loopt.

En dan hier nog een Oostenrijkse aanrader: Lienz en omgeving.
In Lienz heb je twee playspots waarvan er een loopt bij hoogwater (= zomer door sneeuw/gletsjersmelt), dat is de Dolomiten Welle die GROTE proporties kan krijgen. Deze ligt midden in de stad in het gekanaliseerde deel vd Isar, er zijn wel vrij grote keerwaters links en rechts vd golf. Er is echter geen strandje voor je vriendin ;-)
De tweede golf ligt op de Drau en loopt ALTIJD want hij wordt gevoed door een waterkrachtcentrale.
(met altijd bedoel ik eigenlijk elke dag op bepaalde tijdstippen van waterlossing).

Dan ligt er een paar Km buiten Lienz nog de AinetWelle (in Ainet......) en deze loopt ook bij hoogwater maar komt eerder op gang dan de Dolomitenwelle. Verder veel te doen in de regio.
De plaatselijke VVV deelt gratis dikke folders uit met kayak/fiets/wandel tips.

Voor een verslag en foto's van mijn belevenissen vorig jaar in Wildalpen en Lienz zie dit topic:
http://www.kanoforum.nl/forum/index.php/topic/190
meer en grotere foto's:
http://xackers.net/freewheelers/austria2004-1.htm
gepost door: michielv op 18/01/05 14:02
Zo'n vakantie wilde ik voor dit jaar ook, zij het in een huisje ipv een tent. Uieindelijk is de keuze gevallen op Saint Valery Sur Son, waar Rocky & Krusty laatst ook al heen gegaan zijn. Dicht in de buurt van een strandje (om te brandingvaren, dat het nog leuk is voor de rest is mooi meegenomen ), zo op het oog een leuk huisje gehuurd op 4 kilomter van de speelgolf (die er hopelijk dan ook is ).

Zeker ook vanwege de korte reisafstand (pakweg 400 kilometer van Rotterdam) leek me dit wel leuk. Naast een playspot & een strand is er ook nog allerlei anders te doen dus dat wordt wel wat deze vakantie
gepost door: Martijn op 18/01/05 14:30
hoi..

om verwarring te voorkomen..
Door Lienz stroomt de Isel, niet de Isar...
En ja.. da's wel een mooie golf.. bij hoog water wordt ie volgens mij wel erg spannend...

Nog een optie..
Landeck, camp soca.
Camping vol kanoërs.. dus veel volk in de buurt om bij aan te pappen.
Veel wildwater in de buurt.. van III tot VI. van grote golven tot flink verblokt.

Freestyle/rodeo:
Inn: Traktorwave glof/wals, veel moves mogelijk afh van waterstand
Inn: Ried wave golf, bij een goeie waterstand snele flinke golf.. veel moves mogelijk... wel meer voor gevorderden
Inn: Silz, superplek... mega keermeer, wals waar van alles mogelijk is, met in het midden van de rivier een flinke gladde golf, weinig schuim.. maar ik heb een paar goeie playboaters er afgelopen zomer donkeyflips/airscrews zien maken en aireal blunts.. het kan dus wel ..

Kwa zon voor vrouwlief is Frankrijk zekerder denk ik.. maar het is altijd afwachten wat voor weer het wordt.

gepost door: spikey op 18/01/05 14:41
Hmmm volgens mij hebben we vorige zomer verkeerde keuze gemaakt wat betreft onze tijdelijke bestemming in Oostenrijk aan de Salach, playspot Lofer.. Deze was niet echt spectaculair toen wij er waren..

Zo te lezen een stuk zuidelijker veeeel meer mogelijkheden!
gepost door: Martijn op 18/01/05 14:50
De playspot in Lofer vind ik best wel cool.. met de waterstand dat ik hem ken..
bovendien heb je er nog een mooi stuk wildwater achteraan.
Lienz vind ik wel aardig.. maar de playspots toch net iets minder.. hoewel ik die op de Drau nog nooit met de goeie waterstand gezien heb,.. dus misschien zat ik wel weer net naast alle actie
wat mij betreft is in Oostenrijk Landeck en verre omstreken de topper... maar goed het blijft een persoonlijke keus, ik heb een paar supercoole stukkies gevaren daar afgelopen zomer..

gepost door: Rocky op 18/01/05 14:58
OOPs, moest inderdaad Isel zijn...
De spot op de Drau was alle drie de dagen dat we in Leinz waren vet in orde. Weet echter niet hoe ie eruit ziet met minder water, wij hadden drie dagen goed hoog.
Maar volgens de berichten is ie altijd play-baar als er water wordt gelost.

De spot in de Inn bij Silz heb ik ook eens gezien, is echt coole playspot. Was toen echter heel erg laag water en temp rond t vriespunt dus niet gepeddeld.
Heb ook nog een superheftige golf verder stroomopwaarts op de Inn gezien, onder de brug vlak onder Imst.
Keerwater zag er helaas niet echt bruikbaar uit maar zal ook met waterstand te maken hebben gehad.
gepost door: Martijn op 18/01/05 15:05
Ja.. die bij die brug schijnt niet zo goed meer te zijn.. ze raden daar zelfs af om links te varen geloof ik.. amdat er rotzooi in het water ligt.. het fijne weet ik er niet van verder...

volgende keer (komende zomer wellicht) toch nog maar even bij de Drau kijken dan.. goeie golven in de buurt wil ik natuurlijk niet missen.. tnx voor de tip.

die golf in het midden bij Silz lijkt me trouwens ook genieten voor de surffanaten onder ons..
er zijn daar ook heel vaak locals aan het surfen (echte surfers.. staand op een plankie )
gepost door: Martijn op 18/01/05 15:09
En als we toch bezig zijn..
Noord Italië: Turbigo..
verder niet veel te kanoën.. maar wel een play-wave waar je zonder shirtje aan geolied in kan gaan liggen.. en evt. als het donker wordt pas weer uitkomen.. easy..
en altijd mooi weer in noord italië (nouja.. bijna altijd)
gepost door: spikey op 18/01/05 16:08
wilde we van de zomer nog langsgaan, maar camperen in omgeving milaan (toch?)zagen we niet zitten.. Niet echt vakantieparadijs daar volgens mij:)
gepost door: krusty op 18/01/05 20:32
Embrun (Durance) is echt een aanrader als je een niet-vaarder bij hebt. Kun je echt 1001 dingen doen. Ben er nu 2 jaar achtereen geweest met vrouw en kinderen.

Om te varen ben je er ook nooit alleen, massa's volk daar.

Echt een aanrader.

Dit jaar staat bij ons nog niet vast. Willen eens iets anders. Zouden graag eens weer ver weg gaan (als we de centen vinden), maar dan is de combinatie wel moeilijk (ikke varen en de rest niet). Misschien de Zambezi, maar dat is eigenlijk voor najaar.

Blijf me vasthouden aan 't idee dat ver reizen niet perse duurder hoeft te zijn (anders wordt ik helemaal depri). Immers de vlucht kost meestal wel wat, maar het verblijf is dikwijls mega-veel goedkoper.

In 2000 zijn we zo naar Thailand geweest, en uiteindelijk was die reis veel goedkoper dan Frankrijk de voorbije 2 jaren.

Greetingz,
Krusty
krusty@xackers.net
http://xackers.net
(all the news, no crap)
gepost door: spikey op 18/01/05 22:14
Zambezi
gepost door: Wilko op 19/01/05 18:41
krusty schreef op 18/01/2005 20:32:
Dit jaar staat bij ons nog niet vast. Willen eens iets anders. Zouden graag eens weer ver weg gaan (als we de centen vinden), maar dan is de combinatie wel moeilijk (ikke varen en de rest niet).

Blijf me vasthouden aan 't idee dat ver reizen niet perse duurder hoeft te zijn (anders wordt ik helemaal depri). Immers de vlucht kost meestal wel wat, maar het verblijf is dikwijls mega-veel goedkoper.

Hint: Griekenland?

Veel goedkoper dan Frankrijk, machtig mooi en ook voor families met kids erg interessant omdat er buiten het kanovaren veel te doen en te zien is.

Wij hebben eind april/begin mei voor twee weken in de agenda gezet.

Slovenie doe ik liever iets later in het seizoen (juni/juli) vanwege het weer en de waterstanden (erg veel regen, lage temperaturen = extreem hoog water begin mei is net echt mijn idee van plezier hebben in Slovenie). Dit jaar ga ik er waarschijnlijk in juli en misschien ook in Augustus naar toe.

De Durance is echt een aanrader, maar ook daar is het perfecte seizoen vroeg in de zomer.

Wilko

http://wilko.webzone.ru