PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Kayakkers in problemen bij Razende Bol
Kanoforum: Toertochten / Grootwater / Vlakwater
gepost door: markboy op 13/06/10 22:35
hallo mensen .

zal me even voorstellen . Ben mark woon in den helder . En ben opstapper bij de knrm in den helder . kregen vanmiddag een oproep van kayakkers in problemen . omdat er zulke hoge brekers stonden achter de razende bol . vanwegen dat er al paar dagen al noord weste wind had gestaan enzovoort . Waren de mensen in problemen gekomen paar keer over de in de lengte richting enzo . gelukkig had er iemand een protofoon bij zicht en hebben zijn hulp kunnen inroep bij de kustwacht op kanaal 16 . Das hun redding geweest . dus mensen als je de zee op gaat zorg er voor dat je goed voorberijd ben . en heb altijd een protofoon bij je . voor eventueel hulp in te roepen . Als er belangstelling is wil ik best een het werk bij de knrm in den helder laten zien hoe alles werk . Maar mensen een goede voorbereiding red je je eige leven mee vooral op zee.

http://www.nu.nl/binnenland/2268891/kayakkers-in-problemen-bij-razende-bol.html

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: idefix op 14/06/10 07:56
Bedankt voor deze info! Gelukkig een goede afloop.
Was dit weekend ook op zee, weliswaar dicht bij strand, maar met zulke golven had ik mijn limiet ook bereikt. Op 1 juli ga ik mijn examen marifoon doen. Vanaf dan zal ik me ook een stuk veiliger voelen. Een waterdichte portofoon die blijft drijven kost 150 EUR. En dat is een mensenleven toch wel waard.
gepost door: maza op 14/06/10 08:04
Hallo Mark,
bedankt voor je bericht. Dat wijst inderdaad weer op het belang van alle veiligheidsmaatregelen die we moeten treffen. Godzijdank is iedereen er goed vanaf gekomen.

Wat ik me altijd afgevraagd heb: worden de kajaks van de geredde mensen ook meegenomen of zorgen de overblijvers hiervoor?
gepost door: Wilko op 14/06/10 11:02
Ik las het bericht ook net op nu.nl, en ik kon me bijna niet voorstellen dat die tekst klopte: welke groep kanoers laat medevaarders die in problemen komen achter? Dat klinkt alsof ze wel erg boven hun kunnen bezig waren.

Zowieso ben ik nog steeds niet overtuigd van de motivatie die door (m.i.) teveel zeekanoers wordt gegeven om maar niet te hoeven kunnen eskimoteren, maar dat is weer een ander verhaal...
gepost door: Stephen op 14/06/10 13:30
Als het echt zo is dat de kanoers over lengte richting zijn omgevallen, kan ik me voorstellen dat eskimoteren niet meer aan de orde is gekomen.
gepost door: lennart op 14/06/10 15:05
zeekano loopen kan prima gebeurd zijn met de omstandigheden van gister. Het was niet onverwacht dat de omstandigheden van gister waren zoals ze waren voor zover ik het in kan schatten. Ik heb dit weekend niet echt goed naar het weer gekeken (ik hoefde niet te peddelen. Er gebeurde echter geen gekke dingen. Ik denk dus dat de vaarders redelijk wisten wat ze aan het doen waren. dat er 1 een marifoon had wijst ook in die richting. waarom er dan een splitsign in de grope is onstaan is een goede vraag.

Ik zou graag een verslag lezen van de mensen in kwestie. Loopen hoeft niet tot zwemmen te leiden en zwemmen hoeft enti tot knrm actie te leiden.
gepost door: maza op 14/06/10 20:38
speculeren/verwijten heeft weinig zin met de info die we nu hebben lijkt me... een verslag van de vaarders zou inderdaad handig zijn

En na een loop kan je inderdaad eskimoteren. Zo heb ik vorig jaar ook mijn voetsteunen gebroken. Maar je kan net zo goed de reflex hebben om je zeil los te trekken want je bent helemaal het noorden kwijt...
gepost door: Wilko op 14/06/10 20:57
maza schreef op 14/06/10 20:38:
speculeren/verwijten heeft weinig zin met de info die we nu hebben lijkt me... een verslag van de vaarders zou inderdaad handig zijn

En na een loop kan je inderdaad eskimoteren. Zo heb ik vorig jaar ook mijn voetsteunen gebroken. Maar je kan net zo goed de reflex hebben om je zeil los te trekken want je bent helemaal het noorden kwijt...

Tja, en dat is dan weer een kwestie van oefenen om die reflex te overwinnen. Ik heb genoeg tijd in een pittige branding (en in pittige stroomversnellingen) doorgebracht om te weten dan zwemmen vrijwel altijd minder slim is dan in je boot te blijven zitten. Met genoeg oefening en doorzettingsvermogen kun je de uitstap-reflex in een eskimoteer-reflex omzetten.
gepost door: waterTon op 15/06/10 10:05
Daar word ik niet blij van.
Waarom niet?
Wel hier wordt en hype van gemaakt, doordat iedereen reageerd, terwijl ze de feiten kennen.

De feiten zijn dat het hier negen zeer ervaren kajakvaarders waren, die door ervaring zichzelf gered hebben. Echter bij golven van 2-3 meter en toenemende vallende brekers werd het kontakt verloren met drie vaarders. Twee van de drie konden elkaar redden. Omdat één van hen zeer ernstige misselijkheid/zeeziekte met aankomende onderkoeling vertoonde hebben ze zelf via de marifoon de KNRM gevraagd om hen op te halen.
De derde vaarder is aangeland op Texel en heeft per marifoon dit aan de verkeersleiding in den Helder gemeld. Hij is (na kontakt met de hulpdiensten) samen met de 6 andere leden van de groep terug gevaren naar het startpunt.
Bron van dit bericht is BaZk 2010/13.

Het bericht van Mark is ietswat verkeerd. Er waren veel marifoons in de groep aanwezig. Ze waren allemaal ervaren vaarleiders en hebben zichzelf uitstekend gered.
Dat er misselijkheid/zeeziekte met aankomende onderkoeling optrad was de reden om de KNRM om hulp te vragen. Dit had ook kunnen gebeuren bij mooi weer. Mede daarom hebben tochtleiders een marifoon bij zich (geen protofoon!).

Markboy, de eerste week van augustus is het Peddelpraat zeekamp in Anna Pauwlona. Dit wordt geleid door ervaren vaarleiders. De deelnemers willen allemaal op een hoger niveau gaan varen enz. Kom eens langs om te ervaren hoe we de avond ervoor onze tochten plannen en voorbereidingen maken.
gepost door: Alaska op 15/06/10 13:44
BaZk 2010/13 (volledige tekst)
-----
Op zondag 13 juni heeft een groep van negen (zeer) ervaren tochtleiders van de Wad- en Kustcommissie van Stichting Peddelpraat een tocht gepland rond Noorderhaaks om ook eens met de tochtleiders onder elkaar een gezellige tocht te varen. Aan de noordkust van Noorderhaaks was de golfhoogte 2-3 meter met naar het westen toe toenemende zware (vallende) brekers. Na twee keer een x-redding van één van de vaarders werd besloten uit te wijken naar Paal 9 op Texel. Bij de start van de uitwijk is het contact verloren met drie vaarders. Twee van de drie vermiste vaarders hebben, na elkaar gered te hebben (na een zwempartij/re-entry) als vlotje de KNRM via de marifoon om hulp gevraagd vanwege ernstige misselijkheid/zeeziekte van één van de twee waarbij ook onderkoeling begon op te treden. De derde vermiste vaarder heeft via de marifoon aan de verkeerscentrale Den Helder gemeld veilig aan de oostpunt van Noorderhaaks te zijn aangeland. Deze vaarder had tijdens een re-entry het zicht op de groep verloren en had zichzelf daarna in veiligheid gebracht. Het vlotje van twee was vanaf Noorderhaaks inmiddels met het afgaande tij afgedreven tot ter hoogte van Paal 9, waar de KNRM de vaarders aan boord nam. De onderkoelde vaarder is bij volledig bewustzijn ter controle naar het ziekenhuis gebracht. De groep van zes vaarders bij Paal 9 heeft na afstemming met de hulpdiensten de derde vermiste vaarder opgepikt ter hoogte van de Hors (Texel) en is als groep van zeven teruggevaren naar het startpunt.

Alle vaarders maken het goed. Dit is niet het moment om nu al een uitgebreid verslag en van de gebeurtenissen en een evaluatie te schrijven. Daar is meer tijd voor nodig. Door kennis en getraindheid zijn allen in veiligheid gekomen. Maar er zijn zeker ook een aantal zaken niet (zo) goed gegaan waarvan we moeten leren. Met de redelijk uitgebreide 'press coverage' leek het ons goed om in ieder geval snel iets van ons te laten horen. Wordt vervolgd.
---
gepost door: spikey op 15/06/10 16:20
Goed dat iedereen er goed van af is gekomen. Nu ben ik niet bekend in de wereld van het zeekayakken, maar als surfer zijnde wist ik wel welke (zware) condities er op dat moment waren, met name op de waddeneilanden. Dat was al een aantal dagen voorspelt. Ik vraag me dus af of die niet zijn onderschat gezien de risico's die een dergelijke branding/stroming met zich mee kan brengen irt de ervaring van de groep.
gepost door: markboy op 15/06/10 19:49
waterTon,

ja het verhaal is een grote lijnen opgezet , savonds na die actie heb ik even snel wat getypt. Maar vind zekker leuk om een avond bijtewonen . meschien is het leuk om er ook een presentatie van de knrm er bij te doen ? hoor het wel of leuk idee is .

gr
gepost door: lennart op 15/06/10 21:23
Fijn dat een paaar vaarders hier reageren en hun verhaal doen. Waarvoor dank. Jammer dat Waterton niet blij is met de discussie die hierover dit tochtje gevoerd is. Volgens mij zijn er wat legitieme vraagtekens bij deze tocht gesteld. Waarvan een paar niet zijn beantwoord. Dat hoeft ook niet. Ik kan ook nog wel een paar kritische kantekeningen plaatsen vanaf de zijlijn. Ik zal dat niet doen aangezien ik er niet bij was.

Ieder contact tussen de knrm en de kanoers waar geen kanaal 16 voor nodig is juig ik van harte toe. Meestal zijn dat fijne bijeenkomsten
gepost door: lennart op 19/06/10 10:25
Ik heb inmiddels 1 verhaal gehoord van een deelnemer...
Ik vond eht niet fraai.

Een stuurlui op de wal.
gepost door: waterTon op 23/06/10 10:29
Lennart,

Ik wordt er niet blij van, omdat een aantal kranten er een enorm bericht van gemaakt hebben, waardoor (ook ik) daarop aangesproken wordt.
Het bespreken van het voorval op zichzelf, zoals hier in dit forum, vind ik prima.
Maar laten we eerst even afwachten wat er door de groep zelf geëvalueerd wordt.
Tenslotte waren onder de deelnemers hele bekende namen. Zij zullen zeer zeker hierover berichten.
gepost door: lennart op 15/07/10 22:12
petje af voor deze evaluatie.

http://www.seakayaker.nl/TMP/EindrapportZeekajakIncidentNoorderhaaks13juni2010.pdf

De deelnemers hebben hun leering eruit getrokken , nu de stuurlui zoals ik.

gepost door: idefix op 16/07/10 08:09
Dank je wel, Lennart, een zeer leerrijk stuk. Ik heb er veel nuttige info uitgehaald.
Ik heb in ieder geval enorm veel respect voor de betrokkenen: de manier waarop ze kritisch naar zichzelf kijken, daar is veel moed voor nodig. Temeer daar het om ervaren instructeurs gaat. Dat verhoogt alleen maar mijn bewondering.

gepost door: Snoopy-gouda op 17/07/10 01:43
Idefix,

Ik sluit mij helemaal bij jou aan.
Ik was ontzettend geschrokken van het verslag en heb ook nog contact gehad met Han. Eigenlijk wilde ik mee a.s. zondag met Arie en Han, maar wil dit toch even laten bezinken.
Ik ga eerst weer de zee op met Klaas Hofman in het eerste weekend van augustus ( zeevaardigheidstraining voor beginners), maar heb wel voor mijzelf een limiet gesteld: tot windkracht 4 doe ik mee en anders start ik lekker de BBQ op voor de gevorderden die dan terug komen.

Even terugkomend op het verslag: super open en eerlijk, reflecterend en zeer leerzaam voor instructeurs en deelnemrs aan tochten onder begeleiding van de desbetreffende samenstellers van dit rapport.

Ik heb dit in nog geen enkele hobby/sport meegemaakt om op deze manier te communiceren, eerlijk en open te zijn!

Dit geeft mij heel veel vertrouwen en respect.

Groetjes,

Daniël.
gepost door: bjorri op 17/07/10 07:03
Snoopy-gouda schreef op 17/07/10 01:43:
het verslag: super open en eerlijk,

Het geruchten / roddelcircuit is op deze manier gelukkig de mond gesnoerd.

Het hele verhaal heeft diepe indruk op me gemaakt mag ik wel zeggen. Een paar dingen gaan dus toch van mn boot naar mn zemvest verhuizen.
gepost door: lennart op 17/07/10 07:50
Ik was ontzettend geschrokken van het verslag en heb ook nog contact gehad met Han. Eigenlijk wilde ik mee a.s. zondag met Arie en Han, maar wil dit toch even laten bezinken.

Persooonlijk heb ik nog steeds en misschien wel meer vertrouwen in alle deelnemers en vooral in hun capaciteiten als tochtleider/instructeur. Ik kan en zal nog steeds iedeereen aanraden om met hun als tochtleider en/of instructeur mee te gaan.

een limiet gesteld: tot windkracht 4 doe ik mee

Daar zit juist 1 van de factoren van deze tocht.
Volgens mij.
Er was weinig wind en verder ook lekker weer. Alleen eeen swell van een depressie ervoor ergens op de Noordzee zorgde samen met de bol/noorderhaaks en het tij, zorgt ervoor dat we het nog over deze tocht hebben.

Deze stuurman zegt lekker varen zondag. Maar als je gevoel niet wil snap ik dat ook.