| Grijplussen inbouwen? | ||||
| Kanoforum: Algemeen | ||||
|
gepost door: roosmcd op 03/07/10 11:59
Is er iemand die kan uitleggen hoe je een grijplus aan de voor- en achterpunt van je boot maakt? Het gaat om een plastic boot, hij is te lang en te smal om aan de binnenkant erbij te komen. Ik heb wel touw, maar zit mij nu ineens af te vragen hoe ik dat vast moet zetten (en het is te warm om goed na te denken ) |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: prijon for life op 03/07/10 13:36
Dat probleem ken ik wel.Ik heb de boel eens vervangen bij een oude Taifun.De knopen van het touw worden vast gehouden (in de punt van de kajak),dmv een ronde schijf. Deze zet je op een smalle tuinhark,met een blokje hout om op de juiste hoogte te komen.Met een zaklampje kun je zien waar je heen gaat/moet.Per merk kajak zal het wel verschillen qua constuctie.Good luck |
||||
|
gepost door: prijon for life op 03/07/10 13:39
Oja,zet eerst een bakkie koffie,daar wordt je wat rustiger van.Kan een vervelende klus zijn. |
||||
|
gepost door: roosmcd op 03/07/10 20:22
Ondanks de uitleg, zie ik dat nog niet helemaal voor me. Of is dat een schijf met een V-vormige inkeping waarin het touw zicht vasttrekt?Maak je dan ook een knoop aan de binnenkant? Waar ik nu aan zit te denken is twee gaten dwars door de boot heen boren, het touw in het ene gat erin en door het andere gat eruit. Knopen in het touw net buiten de buitenkant en dan de uiteinden van het touw aan elkaar knopen zodat je een cirkel krijgt. De gaten zul je dan waarschijnlijk nog wel moeten dichtkitten oid. |
||||
|
gepost door: prijon for life op 03/07/10 21:31
Ho even,ik was in de veronderstelling dat het een kwestie was van vervangen. Als er nog geen lussen gezeten hebben,zal het een andere operatie worden. Bij bv Prijon zit er al iets voorgevormd in het thyleen,waardoor het afschroeven voor de afdichting zorgt. |
||||
|
gepost door: roosmcd op 03/07/10 22:35
Er zitten helemaal geen grijplussen op de boot, maar dat leek me toch wel handig op wildwater . Ik zal morgen eens gaan proberen. |
||||
gepost door: Ben op 03/07/10 22:36
prijon for life schreef op 03/07/10 13:36: Klink bekend. Alleen had mijn vader in de jaren 80 twee kinderen, waarvan er eentje nogal lang en smal was. ![]() Die kon dat schijfje mooi op zijn plaats houden (voor EN achter). Gelukkig hadden we een paar jaar later een T-Canyon ipv een dikke Taifun, die was al bijna een meter korter. |
||||
|
gepost door: roosmcd op 05/07/10 22:04
En het is gelukt en ik heb niets raars met bezemstelen hoeven te doen. Het ging best makkelijk met een gat wat iets groter was dan het touw, het touw met een gasbrander een beetje scherp maken en het touw in het ene gat de boot in en via het andere gat de boot uit. Het moet alleen nog een beetje afgekit worden, daarna is de boot klaar voor wildwater |
||||