PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Kwaliteit van poly. Tahe Marine kajaks?
Kanoforum: Toertochten / Grootwater / Vlakwater
gepost door: Freak op 25/07/10 09:27
Wie van jullie heeft er ervaring met verschillende modellen van de grootwater kajaks van het merk Tahe Marine? Als ik op de website van Tahe Marine kijk zie ik bij de verschillende zeekajak-modellen lees dat deze stabiele zeekajaks zeer geschikt zijn voor beginnende zeekajakkers of toervaarders. Dat klinkt goed! En op de website van Arend Bloem zie ik dat deze kajaks van dit merk allemaal zeer vriendelijk geprijsd zijn. Terwijl een gemiddelde Northshore kajak zo'n 2250,- euro kost, kosten deze Tahe Marine kajaks rondom de 1500,- of 1600,- euro. Voor een nieuwe kajak die niet in de aanbieding is scheelt dat zo'n 650,- tot 750,- euro.

Wat is nu het echte verschil tussen deze kajaks die er op de plaatjes in ieder geval gewoon goed uit zien? Varen ze minder goed? Is de afwerking iets minder als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld de polyester serie zeekajaks van het bekende kwaliteits merk Lettmann?

Hoe moet ik de algemene kwaliteit van deze kajaks inschatten? En wie heeft er ervaring met enkele modellen van deze serie?

En vraag 2:

Ik weeg 83 kg. Kan prima eskimoteren, peddel graag stevig door, ben 175 cm. lang en zoek een stabiele zeekajak voor met name klein en groot binnenwater tochten en een enkele keer op groot water zoals de Grevelingen. Qua dag bagage zal ik niet snel meer mee nemen dan hooguit zo'n 10 kg. Kamperen ben ik er niet mee van plan. Welk model zouden jullie me dan in eerste instantie aanraden binnen deze serie kajaks van Tahe Marine?

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: michielv op 25/07/10 12:41
Hoewel ik geen zeekajaker ben, als het om het geld gaat kun je voor een bedrag tussen de 500 en 900 euro tweedehands een prima Valley, P&H oid kopen in allerlei types. Natuurlijk zijn die boten gebruikt maar dan heb je een boot met (meestal) een goede afwerking etc.

Van de Tahe Marine boten weet ik niets maar volgens mij was Bjorri er wel enthousiast over. Als er een model tussen zit wat je aantrekt zou ik eens bij Arjan Bloem gaan kijken en hun vragen wat voor jou de geschikste boot is.

gepost door: Freak op 25/07/10 13:59
Dat moet ik echt eens gaan doen. Het kajakken is bij mij de laatste tijd een beetje op een laag pitje komen te staan. En dat terwijl ik er het afgelopen voorjaar zo veel plezier van heb gehad. En dat terwijl die P&H Fjord helemaal niet fijn voer.
gepost door: bjorri op 25/07/10 14:44
Je had toen zo'n moeite met de stabiliteit van de Fjord. Hoewel een heel ander karakter zou ik toch uitgebreid proefvaren in de Greenlander voor je hem koopt, bij voorkeur ook in wat hobbelig water. Ook deze boot kan heel wankel aanvoelen hoewel ie goed kontroleerbaar is, stevig opkanten kan prima en daar reageerd de boot dan ook fantiastisch op. Kwa rollen is ie bijna zelfrichtend (met een groenlandse rol).

Voor mezelf vond/vind ik de standaard uitvoering te kwetsbaar, ik ben zo iemand waarbij alles wat harder slijt dan gemiddeld en dus is de standaard uitvoering niet geschikt voor mezelf. Er is nu echter ook een heavy duty uitvoering, mocht mijn Anas Acuta -die ik toen 2ehands heb gekocht- het opgeven dan is dit weer mijn natte droom.

Verder moet je kiezen tussen de ocean kuip en de sleutelgat kuip (touring), bij de laatste is de hele boot wat ruimer en dus wat eenvoudiger instappen maar door het groter worden verliest ie ook weer wat aan karakter. De heavy duty touring is echter ook weer boven de 2000 euro vrees ik.

De greenlander is een boot voor liefhebbers, toch wel een speciale doelgroep.

Als je voor goedkoop gaat dan is 2ehands een beter idee. Gezien je ervaringen met de Fjord zou ik adviseren eens te varen in een o.a. Cetus, Wadloper (=Mariner), een Aquanaut of een NDK Romany. Dat zijn prima boten die iets minder eigenzinnige nukken hebben.

edit: De afwerking van TM is prima bij de boten die ik gezien heb, somige zaken zoals dekbelijning e.d. zou ik iets wijzigen maar de kwaliteit is gewoon goed.
gepost door: bjorri op 25/07/10 14:58
Oeps, mijn reactie gaat voornamelijk over het model greenland, de vaareigenschappen van de andere boten weet ik niet. Ga eens naar proefvaren en vertel erbij *waarom* je de fjord nix vind.
gepost door: renssen op 28/07/10 20:51
Ik heb zowel de greenlander als de reval mini, beiden semi carbon, van tahe marine. (Daarnaast nog de seashore en de shoreline van eagle, daarvoor nog een 8-tal anders soortige kayaks). Ik vind de kwaliteit van de tahe marines erg goed tot nu toe en echt prachtig afgewerkt. Ook is mijn mening dat beide boten heerlijk varen. De greenlander is een stukkie stabieler dan de reval mini. De reval vaart erg mooi over de golven, de greenlander volgens mij iets meer door de golven. Bij de greenlander moet je altijd een spatzeil aan anders loopt de boot vol, zo laag is het achterdek, maar is een stuk beter voor eskimoteren met zn kleine kuip. Ik vind de reval koersvaster dan de greenlander, bij de laatste moet ik altijd een stuk scheg uitsteken om rechtuit te gaan. De greenlander is heerlijk smal en rank en voelt aan alsof de boot heel erg snel is, of dat echt zo is betwijfel ik De eagles (niet van carbon) voelen vergeleken bij de tahe marines lomp en groot aan. .