| Verschil prijzen Eskimo kayaks in Duitsland en Ned.. | ||||
| Kanoforum: Algemeen | ||||
|
gepost door: Wilko op 05/02/05 22:57
Even ter informatie: de *normale* prijs (niet aanbiedingsprijs zoals recentelijk bij de opheffingsuitverkoop van de kanoshop) van de allernieuwste Eskimo kayaks ligt in Duitsland nu *door Eskimo vastgesteld* op 777 euro! Quote: "Nicht nur technologisch setzt ESKIMO Maßstäbe sondern auch beim Preis. Die neuen WW-Einer kosten 777 €. Erhätlich sein werden Speedo, Salto und Diablo2005 Ende Februar, Anfang März." http://www.soulboater.com/sbt2004/core/infocnt/info.php?op=2&c=3&i=235&lang=deu De 939 euro voor nota bene de oude (2004 of ouder model) modellen op de Kanoshop website is dus erg hoog! Dat heeft niks met verschillen in prijs te maken tussen wat men in Duitsland en Nederland betalen moet voor zo'n bootje maar alles met wat de inkoopprijs is en wat er door de handelaar als winst bovenop wordt geteld. Toevallig breng ik voor bevriende kanohandelaren regelmatig spullen van en naar Tsjechie. Gezien de handelaarsprijzen die ik dan voorbij zie komen is er een aardig verschil tussen wat door verschillende handelaren boven op die prijzen wordt gezet. Natuurlijk ben ik me bewust van de kosten die het transport met zich mee brengt, en dat een winkel ook zijn kosten heeft, maar binnen de EU zijn er geen extra importbelastingen of grote verschillen in BTW. Ik zie ook om wat voor aantallen het gaat en dat daarbij de partijprijs maar weinig invloed heeft. Dan is het frappant om de soms wel erg grote verschillen in prijs te zien tussen diverse handelaren in hetzelfde land, of handelaren in verschillende landen die allemaal uit een derde land importeren. Gelukkig heb ik de luxe om zaken die ik bij de ene handelaar te duur vind elders te kopen, het zij bij een andere handelaar in of buiten Nederland. Wilko http://wilko.webzone.ru |
||||
| Reacties (1 van 2 pagina's) |
||||
| 1 2 | ||||
|
gepost door: michielv op 06/02/05 20:44
Poehee, moeilijk hoor. Ik zou graag willen aanvoeren dat een kanohandelaar in de buurt meerwaarde voor de sport heeft en dat soort zaken maar als ik eerlijk ben: zelfs in Nederland zie ik al zulke grote prijsverschillen dat ik er eigenlijk al niet meer over peins om bij Outdoor Valley te kopen (uit slechte ervaringen met het vroegere Tiekano). Terwijl Bergschenhoek eigenlijk om de hoek ligt en ik voor Wormer toch echt een aardig ritje moet maken. Als ik iets "in de buurt" ga halen rij ik wel naar Oude Wetering (Felix). Wat ik me nog voor kan stellen is dat er in Duitsland een ander BTW tarief geheven wordt dan in Nederland? Dat zou geen verklaring voor die 150 euro zijn maar alle beetjes helpen. Als Eskimo in Nederland ook nog eens door Outdoor Valley wordt verkocht dan snap ik zowiezo wel waar die torenhoge prijzen vandaag komen |
||||
gepost door: Wilko op 06/02/05 21:26
michielv schreef op 06/02/2005 20:44: Michiel, dat is nou precies de enige reden waarom ik me zou kunnen voorstellen om in de buurt te kopen. Tegen dat soort veel te hoge prijzen kan echter het gemak van een kanozaak om de hoek niet op. De BTW in Duitsland scheelt maar een heel klein beetje met hier. Daar betalen ze geloof ik 16% BTW. Die paar procent verschil komt inderdaad niet overeen met 162 Euro... Wilko |
||||
|
gepost door: Martijn op 06/02/05 21:47
Eskimo was toch al niet echt mn favo merk.. Heb een splinternieuw nieuw model ww bootje voor 700 euries bij arie-kanarie bloem gehaald.. niks mis mee ![]() En een flink half uur rijden |
||||
|
gepost door: Stephen op 06/02/05 22:02
Half uur vanaf amersfoort? dan heb je gevlogen... |
||||
|
gepost door: Cocayak op 07/02/05 01:27
Nou, laat ik me dan ook maar eens met de discussie bemoeien, met alle gevolgen van dien. Deze posting is niet bedoeld als verdediging, maar hoogstens om mensen te informeren en om aan de hand van de reacties te leren hoe Outdoor Valley en Kanoshop.nl hun klanten in het bijzonder en de kanosport in zijn algemeenheid nog beter van dienst kunnen zijn. Bij Outdoor Valley worden alle prijzen zo goed als mogelijk overwogen. In het jaarlijkse overleg wat wij hebben met andere dealers en/of importeurs in Europa trachten wij altijd inzicht te krijgen over de prijzen in andere landen. Duitsland en België zijn daarin natuurlijk voor ons het belangrijkst. Waar mogelijk (en dat is dus bijna altijd zo) stemmen wij onze prijzen een beetje af op de prijzen van de andere serieuze importeurs en dealers om ons zelf niet uit de markt te prijzen, maar ook om onze collega's in de buurlanden niet uit de markt te prijzen. Grote prijsverschillen zoals hierboven genoemd zouden dus ook niet veel voor mogen c.q. kunnen komen. Zo ja, dan zullen wij dat nader (moeten) uitzoeken. Er was laatst iemand die ongeveer 200 kilometer (heen en terug) was omgereden om 20 euro te besparen… En hij reed geen auto van de zaak… Nou vraag ik je toch… Wat mij verbaast is dat MichielV nu al voor de 2e keer schrijft over zijn slechte ervaring met het voormalige Tiekano. Zou toch leuk voor zowel hem als voor Outdoor Valley zijn, als het nieuwe team van Outdoor Valley een eerlijke kans krijgt. Outdoor Valley er een hopelijk goede klant bij en MichielV er weer een leuke winkel bij die bij hem om de hoek zit. Om één of andere reden heeft Outdoor Valley de naam duur te zijn… En Arend Bloem de naam goedkoop te zijn. Ik kan niet oordelen over het verleden, maar als ik naar het heden kijk, ben ik van mening dat dit al lang niet meer klopt. Het grappige is dat beide winkels elkaar redelijk goed in de gaten houden en ook op prijs redelijk met elkaar concurreren. Over service zullen we het maar even niet hebben om de discussie eenvoudiger te houden. Ik neem aan dat ik niemand hoef uit te leggen dat van de verkoopprijs eerst 19% naar onze belastingdienst gaat de fabrikant het grootste deel van het bedrag al heeft ontvangen (inkoopprijs) en dat van het bedrag dat dan over blijft de kanowinkel zijn personeel, huur en overige kosten moet betalen. En nog beter: hij/zij moet er zelf ook nog van kunnen leven. En dan ook nog te bedenken dat een deel van de voorraad op een later tijdstip voor dumpprijzen moet worden verkocht (tot zelfs onder de inkoopprijs) omdat de dealers het anders helemaal niet kwijt raken. Je hoeft me niet te geloven, maar ik weet als feit dat er veel andere winkelbranches zijn waar de marge tussen inkoop en verkoop veel hoger is dan in de kanobranche. Het is niet voor niets dat er nog maar zo weinig kanowinkels over zijn. Maar als we nou allemaal in het buitenland gaan kopen of zelf materialen gaan maken wordt het alleen nog maar triester. Ook Outdoor Valley had liever gezien dat er nog steeds een kano winkel in het zuiden van het land was geweest. Hoe meer winkels er zijn hoe meer partijen bezig zijn om het kanoproduct te promoten. Deze sport heeft mijn inziens toch veel meer potentie in dit kleine waterland dan wat we nu zien. Outdoor Valley (zowel de vestiging in Bergschenhoek als in Delfstrahuizen) en Kanoshop.nl zullen zich actief blijven inzetten om de kanosport te promoten. Realiseer je dat alle mensen die in de bekende kanowinkels in Nederland staan, net als jullie van oorsprong enthousiaste kanoërs zijn die een grote liefde voor hun sport hebben. Nou, genoeg voor nu. |
||||
|
gepost door: michielv op 07/02/05 08:02
Yep, wie weet is de huidige combinatie Tiekano/Kanoshop een heel andere en hopelijk prettigere winkel (want dat was mijn grootste bezwaar, ik kon de dingen die ik wilde kopen niet krijgen bij het oude Tiekano of tegen dusdanig hoge prijzen dat een ritje naar Wormer waar meer keus was de moeite loonde). Als het goed is moet ik binnenkort toch een keertje langs OV om de X-Ray op te halen dus ik zal rondkijken en openstaan voor de nieuwe zaak. |
||||
|
gepost door: Stephen op 07/02/05 09:13
Nette post! Thx Cocayak.
Als je toch langs OV gaat, even gezellig een kopje koffie erbij En als Wilko ook even langsgaat voor een babbeltje, hij kan denk ik op sommige producten wel aangeven waar de prijsverschillen te hoog worden. |
||||
gepost door: Wilko op 07/02/05 09:33
Stephen schreef op 07/02/2005 09:13: @stephen: Ik denk dat Cokayak dat zelf ook wel weet. Ik heb er bewust een specifiek voorbeeld uitgehaald, waarbij de verschillen me echt te gortig werden. @Cokayak: Die Duitse winkels hebben ook BTW, en de andere kosten. De inkoopprijs voor die kayaks ligt een flink stuk onder die 777 euro, Eskimo knijpt zijn handelaren niet dood. Je hoort me niet klagen over het feit dat er een marge is. Daar begrijp ik heel goed, zowel waar die uit bestaat als dat dit gewoon een onderdeel van de handel is. Wat me stoort is dat er zulke enorme verschillen zijn in de marge, en dan specifiek in het voorbeeld dat ik aanhaalde. Kijk het eens na en laat eens weten wat jullie van die prijs (939 euro voor de oude modellen Diablo, Cerro "extreme", Kendo, Xeno en Quadro en zelfs 1239 euro voor de Topoduo) vinden. Komt daar wat zinnigs uit dan ben ik misschien nog wel geneigd eens die kant uit te komen voor wat kanospullen. Wilko |
||||
|
gepost door: Cocayak op 07/02/05 10:50
Gezellig als je langskomt Michiel. Kom dan bij voorkeur op een dinsdag, woensdag of donderdag dan is Wendy er ook. We zijn momenteel echter aan het verbouwen/uitbreiden dus het is nu wel een beetje een rommeltje... CU |
||||
|
gepost door: Martijn op 07/02/05 11:16
Daar gaat de service alweer .. geintje ![]() Laatste keer dat ik bij outdoor valley was had ik opzich niks te klagen.. ook qua prijzen was het niet extreem.. jullie verkopen gewoon een hoop dure spullen, maar volgens mij niet speciaal duurder dan ergens anders (uitzonderingen daargelaten). Bij Arend bloem zie ik wel vaker lagere prijzen volgens mij (geen diepgaand onderzoek naar gedaan), maar dat lijkt ook te komen doordat Arend Bloem een groter *ssortiment goedkopere sullen heeft. Artikelen van dezelfde kwaliteitsklasse zijn bij Arend Bloem ook duur.. gr. Martijn |
||||
|
gepost door: michielv op 07/02/05 11:43
Het zal denk ik een dinsdag worden, dat is mijn part-time dag. Ligt er ook aan of de X-Ray al bij OV aanbeland is? Een rommeltje ben ik wel gewend, zodra ik weer aan het knutselen/repareren ben geweest is mijn schuur een fijne puinhoop. Martijn heeft wel gelijk dat de dure (kwalitatief gelijkwardige) spullen overal duur zijn, alleen wil ik niet altijd de dure spullen *grinnik* Maar in zo'n geval ben ik ook nogal conservatief en ga ik liever met merken in zee die ik goed ken (klinkt gek misschien maar dat is de aard van het beestje). Dus een Palm dry top zal ik eerder aanschaffen dan een Wave Sport dry top, ook al is de laatste misschien net zo goed of beter dan de eerste. |
||||
|
gepost door: michielv op 09/02/05 09:31
Gisteren dus even bij OV langsgewipt en Wendy een tijdje van haar drukke werk afgehouden (bedankt voor de koffie! ). De winkel ziet er trouwens een stuk netter uit dan mijn schuur na een middagje knutselen Wendy is inderdaad het type "toffe peer" en zoals zij erin zit neem ik aan dat dat goed gaat komen met OV en de (branding)kanosport. In ieder geval voorzie ik wel een samenwerking tussen OV/Vloed en wat ik aan bootjes bij Malcolm vandaan kan regelen. Niet exclusief natuurlijk, dat is niemands bedoeling, maar de wil is er dus het komt helemaal goed |
||||
|
gepost door: Wilko op 15/02/05 17:25
Nieuwtje: Eskimo kayaks staan nu met de opmerking "In prijs verlaagd" voor 775 Euro op de kanoshop.nl site. Outdoorvalley, fijn dat jullie de prijzen marktconform hebben aangepast en dat jullie mijn punt over de te hoge prijzen blijkbaar toch serieus hebben genomen. Wilko |
||||
|
gepost door: Shtinky_puddin op 16/02/05 16:58
Hmmm misschien niet 100 procent in lijn met het draadje, maar toch wel met een hoop raakvlak: de kanoshop verzendkosten komen op mij ook regelmatig als behoorlijk hoog over. Daar heb ik al een keer een mail over gestuurd, in een ver verleden, en ik kreeg het antwoord dat de verzendkosten incluis handling e.d. waren. Een mens moet voor zijn tijd betaald worden, zeg maar. Leuk bedacht, maar het voordeel van een webshop is natuurlijk wel weer dat je geen personeel achter een balie hoeft te hebben, vriendelijk lachend naar de passanten. Als voorbeeld: bij de overgang/samengang naar OV gaan de DVD's in de aanbieding, 12.50 euri is zeker een mooie prijs, maar wel met 10 euri verzendkosten! Terwijl iedere DVD van webshops, marktplaats en veilingen voor 2 euro in een envelop worden geschoven... Zet daar dan de enorme hal tegenover, waar je uurtje doorheen gaat dwalen, bootjes kijken, peddels voelen, medevaarders ontmoetend, en met iets teveel koopjes thuiskomen. Ik ben geen overdreven AB fan, maar dergelijke tripjes zijn toch wel aangenaam... Ik heb ook al bij meerdere kayakvakanties omwegen gereden, alleen om een buitenlandse shop te bezoeken. Altijd een aanrader, je ziet andere producten, andere prijzen, en het vergelijken van de Nederlandse shop wordt een stuk leuker. |
||||
|
gepost door: Thomas op 16/02/05 17:58
klopt zo kocht ik eens 2 polopeddels tegelijk bij DD (nu OV) en moest ik 2 keer 10 euro betalen terwijl het in 1 pakketje ging!!! schandalig gewoon. |
||||
|
gepost door: Cocayak op 16/02/05 23:15
Jeetje mannen, mag ik ook nog wat geld verdienen Geef ons nog ff wat tijd om alles een beetje uit te breiden en aan te passen (waar nodig!). Ben overigens best blij met jullie berichtjes want het lukt ons niet om alles in 1 keer te beoordelen en aan te passen en zo komt er elke keer weer iets naar boven wat we kunnen oppakken. Daar eskimo pas is overgenomen door een ander firma, liep de communicatie wat stroef en hebben we afgelopen dinsdag pas een bevestiging ontvangen over de nieuwe verkoopadviesprijzen. Toen dus ook maar gelijk aangepast op de site. Het volgende puntje is dus de verzendkosten…. We gaan er naar kijken. Het komt mij ook wat hoog over. Hou de site goed in de gaten (en koop vooral heel veel ) er komt de komende tijd alleen maar meer bij. En waar echt nodig passen we bepaalde zaken ook aan.Komt allemaal goed! |
||||
gepost door: wendy op 17/02/05 08:22
Thomas schreef op 16/02/2005 17:58: Zo'n zelfde bestelling van mij bij AB afgelopen jaar(2 peddels) leverde mij ook transportkosten op van 20 euro, maar is toch ook wel beetje begrijpelijk, want is een groot pakket en veel verpakkingskosten om beschadeging tijdens transport te vermijden.... en, ik hoefde daarentegen geen benzinekosten te berekenen. |
||||
|
gepost door: Arjan op 17/02/05 10:18
Kijk, voor peddels kan ik dat begrijpen, is nog best groot. Maar als je voor een DVD 10 euro verzendkosten moet betalen, dan kan het toch niet zo zijn dat je voor een 2e DVD (welke waarschijnlijk in hetzelfde pakketje gaat) nog eens 10 euro moet betalen. |
||||
gepost door: Wilko op 17/02/05 12:42
Cocayak schreef op 16/02/2005 23:15: Natuurlijk mogen jullie geld verdienen. De vraag was waarom er zo'n groot verschil was, ik vroeg niet waarom jullie niet tegen handelaarsprijzen verkopen. :-) Ik denk dat een snelle check via de link die ik postte en via Rikutec meer goodwill had opgeleverd dan proberen eerst de te hoge prijzen te verklaren en te rechtvaardigen en dan toch de prijzen ineens naar beneden bij te stellen toen bleek dat ik gelijk had. Maar goed, dat is mijn kijk op de zaak. En ja, die Eskimo prijzen van OV zijn nu heel netjes, m.i. ook sterk concurrerend met de prijzen van veel andere merken en ik ben blij dat jullie er iets mee gedaan hebben. Ik ben benieuwd wat er nog meer gaat veranderen. Wilko |
||||
|
gepost door: Martijn op 17/02/05 12:47
Sjonge Wilko.. Hebben ze de prijzen verlaagd.. heb je je zin.. En dan zeur je over het feit dat ze tekstuele uitleg hebben gegeven.. Jij bent ook niet snel tevreden zeg.. |
||||
gepost door: Shtinky_puddin op 17/02/05 13:34
Arjan schreef op 17/02/2005 10:18: Inderdaad, precies mijn punt. Een hoop online winkels denken daar leuk aan te verdienen (Amazon: vijf boeken in één doos = 5 keer $6 verzendkosten) maar snappen niet dat dat klanten kost. Een DVD versturen voor €10 is gewoon onzin. Als je het gevoel krijgt dat je genaaid wordt, kan de prijs nog zo concurrerend zijn, je focus blijft op het storende element liggen. De cognitieve dissonantie wordt niet overwonnen en de klant gaat naar andere verkoopkanalen, om mijn studie niet te verloochenen ;-) Om niet alleen webwinkels stuk te schieten, je ziet het ook meer en meer bij tickets en zo. Reserveringskosten heet het dan vaak. Ik heb aan de kassa van een theater gestaan om één kaartje erbij te kopen. Voorverkoop via internet: €15 plus €3 reserveringskosten. Aan de kassa: €15 plus €3 reserveringskosten. Tien minuten voor de voorstelling... Geloof me, dan voel je je gewoon genaaid. Terwijl ik best €18 voor het kaartje over had gehad... |
||||
|
gepost door: Arjan op 17/02/05 14:40
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik had bij Kanoshop.nl gekeken voor een DVD, en ik zag toen in mijn mandje dat ik 10 euro verzendkosten moest betalen. Dus ik denk, nou, voor die prijs doe ik er nog wel een paar. Uiteindelijk nog 3 dvd's uitgekozen en weer naar het mandje. Zie ik ineens 40 euro aan verzendkosten staan. Terwijl het totale bedrag 50 euro was. Ik heb het venster toen maar weer snel gesloten. |
||||
gepost door: Wilko op 17/02/05 15:08
Martijn schreef op 17/02/2005 12:47: Martijn, leer eens lezen. Dit ging er niet zozeer om dat ze hun prijzen uiteindelijk aan hebben gepast maar dat de eerste beweringen gewoon niet waar waren. Het zal me worst wezen als ze meer vragen dan een bepaalde prijs elders, maar ik heb wel moeite met een zaak die een dergelijke prijs proeert te verantwoorden naar zijn klant met slechte argumenten. Dat is waarom ik deze thread ben gestart. Dat zij nu hun prijs aanpassen is dus weliswaar een mooie reactie, maar dat ze hun initiele beweringen w.b.t. de motivatie van die hoge prijzen aangaat laten staan is niet netjes. En ik niet snel tevreden? Waar slaat dat nou weer op? Ik ben kritisch, en ik geef duidelijk aan wat me niet zindt. Daar is weinig aan veranderd, dus maak ik mijn ongenoegen op dat punt duidelijk, en breng ik ook tot uitdrukking wat ik wel positief vind. Ik geef aan wat ze anders hadden kunnen reageren, wat ze veel minder commentaar op had geleverd, en ik maak duidelijk dat ik het netjes vind dat ze nu wel hun prijzen aan hebben gepast. Wat snap je daar niet van? Wilko |
||||
|
gepost door: Martijn op 17/02/05 15:20
Ten eerste: Ik kan prima lezen... Het gaat er mij meer om dat je je punt allang duidelijk hebt gemaakt en dat iedereen wel weet wat je mening is. Om dit vervolgens nog eens te gaan herhalen vind ik onnodig. Jij vind kritiek blijkbaar altijd positief.. ik vind een _teveel_ aan kritiek irritant. Daarover verschillen we van mening. Verder erger ik me af en toe een beetje aan de "Mr. know it all" houding.. je hebt er vast kijk op, maar dat lijkt me niet direct een reden om alle argumenten van OV direct naar de prullebak te verwijzen. Dat vind ik dan weer minder netjes.. Ik kan me heel goed voorstellen dat OV een grotere marge op de kano's heeft om de ksoten te dekken, domweg omdat ze er misschien veel minder verkopen dan een andere zaak. Maar ik weet dit niet... en ga het niet wekelijks checken.. dus heb ik er ook niet veel over te melden. Prijzen worden bepaald door een hoop verschillende factoren, en ik heb in maar een klein deel daarvan enig inzicht. Uit jou posts lijkt het af en toe wel alsof je de complete boekhouding van de diverse kanozaken tot je beschikking hebt en zo kan aanwijzen waar de marge omlaag kan. gr. Martijn |
||||
|
gepost door: Cocayak op 17/02/05 16:35
Rustig aan jongens. Denk dat jullie beide heus wel kunnen lezen, maar dat het om interpretatie gaat. Volgens mij begon ik mijn eerste posting met de mededeling dat mijn tekst niet ter verdediging was, maar meer om mensen te informeren. En Wilko, ik heb geen enkele bewering gedaan die niet waar was. Dus let er een beetje op wat je zegt voor je mensen voor leugenaar uitmaakt. Er zitten m.i. geen slechte argumenten in mijn posting. Ik geef hoogstens geheel vrijwillig een nadere toelichting aan de geïnteresseerde hoe prijzen tot stand komen. Dat zijn dus geen slechte argumenten maar feiten. Nog een puntje om jou te informeren (ik heb niet zoveel te verbergen): Zoals je dan ongetwijfeld ook weet is het merk Eskimo overgedragen/verkocht aan een andere fabriek (de fijne details weet ik er zelf ook nog niet van). De boten die wij hadden ingekocht hebben wij nog gekocht bij de oude fabrikant voor de oudere (en hogere inkoop en verkoopadvies-) prijzen. Na de overname van Eskimo heeft de nieuwe fabrikant er voor gekozen om een ander prijsbeleid te voeren. Vandaar dat er nieuwe lagere prijzen kwamen. Daar overnames vaak met wat aanloop probleempjes gepaard gaan, kregen wij ook pas deze week, na veel aandringen officieel de nieuwe prijzen van Eskimo door. Wij hebben onze voorraad Eskimo’s echter wel ingekocht tegen de hogere inkoop prijzen. Die prijs was dus geheel terecht, maar vanuit de consument gezien niet meer interessant. Wilko schreef op 17/02/2005 15:08: Blijkbaar kan ik ook niet goed lezen, want behalve dan de reacties van Wilko zelf, vind ik het commentaar wel meevallen… Als ik jou nu al kan inschatten, ga je nu vast met een mooie reactie komen. Ik ben benieuwd. Je mag overigens ook best een keer langskomen in de winkel! Dan kan ik je misschien nog iets verkopen Later!! |
||||