| Ervaring met Gatz Yaqui (solo canadees) gevraagd | ||||
| Kanoforum: Algemeen | ||||
|
gepost door: Nico B op 13/12/10 20:10
Al lange tijd brand het silhouet van een Gatz Yaqui in mijn hoofd. Het lijkt me een fantastische boot waarmee ik mijn solotochten wil maken. Nu weet ik inmiddels uit ervaring dat fabrieksopgaven van oa Gatz met een zeer flinke schep zout genomen moeten worden. Helaas ben ik niet één van de lichsten, ik weeg 110 kg, ben ik dan in de praktijk te zwaar voor een Yaqui (fabrieksopgave ligt op 270kg)? Mijn doel is varen met bagage tussen 10-30kg en mezelf 110kg. Kan ik terecht in deze boot of moet ik verder kijken (Yoho2 bijvoorbeeld)? Overigens ben ik op zoek naar een soloboot waarmee ik rechtuit en zonder anker uit te gooien ook de hoek om kan. Liefst een beetje stabiel en als het even kan ook snel maar een snelheidswonder hoeft het ook niet te zijn. Ik heb een voorkeur voor romantisch klassieke uitstraling maar strakke economische uitstraling kan ook. Als er maar werkelijk ca 150kg op een verantwoorde manier mee kan. Bijvoorbaat dank, Nico |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: stearns op 13/12/10 21:04
Nico, Misschien is deze link interessant(als de Duitse taal geen problemen geeft)http://forum.kanu.de/showthread.php?t=2525Het gaat over de vraag: Gatz Yaqui oder Yoho 2 . Succes met je keuze. |
||||
|
gepost door: michielv op 14/12/10 09:35
Jammer, zo te zien ben je net te zwaar voor de Osprey (ontwerp John Winters). Lennart heeft er zelf eentje gebouwd maar volgens mij zijn ze ook te koop. Voor specs zie:http://www.swiftcanoe.com/canoe/solo/osprey.htm Als ik het goed begrepen heb is de Osprey bedoeld om solo mee te varen en is de boot erg wendwaar voor kleine kreekjes maar vaart hij ook goed rechtuit. Ik heb er nog nooit in gevaren maar Lennart kan je er alles over vertellen gok ik zo . |
||||
|
gepost door: Nico B op 14/12/10 11:41
Er is nog een Swift Shearwater die meer geschikt zou zijn voor grotere/zwaardere mensen. Toch vind ik een Yaqui gewoon mooier. Het door Stearns aangehaalde Duitse draadje geeft aan dat solovaren in een meerpersoons boot zoals de Yoho 2&3 goed gaat. Tov. een Yaqui vaart het minstens net zo snel, je hebt meer mogelijkheden en de boten hebben duidelijk meer capaciteit. Ook je schoenmaat kan van invloed zijn. Ik krijg de indruk dat mijn gewicht toch een probleem gaat worden. Er bestaat eigenlijk geen alternatief voor een proefvaart. Dan kun je het immers zelf ondervinden. Ivm. het ijs zal ik even moeten wachten. Wellicht hebben anderen nog ervaringen die ze willen delen. |
||||
|
gepost door: Waterwalker op 14/12/10 13:07
Beste Nico, Zelf heb ik meer dan 25 jr geleden jarenlang een Yoho-2 gehad en samen met mijn vrouw kanokampeertochten gevaren. Onder meer rond 1989 (in het jaar dat de visumplicht in Polen werd opgeheven)een kanotrektocht op de Poolse rivier de Krutynia. De Gatz Yaqui werd volgens mij ongeveer ook rond die tijd geintroduceerd. Maar toen we de Gatz Yoho-2 vervingen door een Mad River Explorer (duo) en een Mad River Independence (solo)heb ik toch niet voor een Gatz Yaqui gekozen en wel hierom: - De normale Yoho Modellen van Gatz zijn prachtig om te zien maar zijn niet prettig om er mee op vlak, niet stromend water mee te varen ook niet als solo boot. Het zijn ook kano's voor stromend water. De Yaqui werd geintroduceerd omdat er vraag kwam naar een Yoho model met goede rechtuit vaareigenschappen.De Yaqui heeft ook minder rocker - Maar dan nog heb ik destijds niet voor de Yaqui maar voor de Independence gekozen, omdat je in de Gatz niet de naar mijn mening beste slag de Canadian Stroke kunt gebruiken. Met deze zeer efficiente slag gebruik je namelijk het gunwale als steun voor de hefboomwerking die in de Canadian Stroke zit. Op de Gatz boten zit geen gunwale, zodat je met de Gatz boten eigenlijk alleen de j-stroke kunt gebruiken als meest efficiente voortstuwingsslag. Laat je niet verleiden door het prachtige uiterlijk van de Yoho modellen. Probeer goed uit tijdens een proefvaart of je er in vergelijking met ander solokano's (met gunwale) comfortabel mee kunt peddelen. Tip: houd 15 en 16 januari aanstaande vrij in je agenda, want dan zal de bekende kanovaarder Arij van der Kooij zijn kanowebsite en ik noem het maar solo-kanovaardersbeweging www.solokano.nl ten doop houden met een bijeenkomst in Bergenschenhoek (15e) en in Ossenzijl (16e). Er zal dan onder het genot van een drankje en een hapje alle gelegenheid zijn om met zeer ervaren solo kanovaarders boten te testen en vragen te stellen. Hartelijke groeten, Waterwalker |
||||
|
gepost door: lennart op 14/12/10 23:11
Nico, Ik denk dat je de afgelopen jaren genoeg achter de computer gezeten hebt om te weten waat je wil. en niet wil. Je kan dat combineren met allerlei proefvaarten. Het lastige is dat solo kano's erg moeilijk ff 2e hands te kopen en dan kijken of het wat is en dan weer verkopen. ALs dit de boot voor je is , gewoon kopen. en dan groei je vanzelf naar elkaar toe. kleine solo kan ook. solo plus ook. Vaareigenschappen zijn altijd een compromis tussen de dingen die je wil. wat is snel en wat is stabiel en wat is wendbaar. voor de boten uit usa/canada is op myccr/solotripping/paddling genoed te vinden en zo niet is 1 goed topic op 1van de drie waarschijnlijk genoeg om Ce wilson en andere een advies te ontlokken. sotp is voor de meer engelse stijl. meestal uitmondend in prospectors, imho geen geod idee voor nl. succes met de zoektocht. maar ga vooral peddlene, met veel solo's kan 150kilo mee als je het vaargebied geod kies. als je het ijsselmeer of ww2 leuk vind word het allemaal een stuk lastiger. |
||||
|
gepost door: Nico B op 15/12/10 21:38
Zo'n 2 jaar geleden kon ik vlak na een solocursus een oefenbootje kopen. Het is een OT Discovery 119 van pe. De boot is leuk om hier te dobberen maar, in mijn ogen, ongeschikt voor tochten. De boot is stabiel door de grote breedte en vlakke bodem en is op het land handzaam door het lage geicht en de korte lengte. Dat laatste zorgt ervoor dat hij in het water slecht lopen wil. Lennart, je hebt groot gelijk dat je boten moet uitproberen. Nu kan dat niet vanwege de vorst. Neemt niet weg dat ik wel graag gebruikerservaringen van de Gatz Yaqui zou willen lezen/horen. In Dld vind je ze niet, op sot en paddelingnet ook niet. Zover ik weet is in NL geen info-embargo op Gatzproducten. Door ervaringen te lezen kan ik zelf bepalen wat belangrijk is of niet. Een laag zitje is voor mij wellicht geen probleem. Wel als ik met 110-150kg de boot continu moet leeg hozen. In de saaie strakke boekhoudersboten zitten een aantal die wellicht, volgens fabrieksopgaven en gebruikerservaringen, wel in aanmerking komen voor mij. Je begrijpt die boten zijn niet mijn eerste keuze. Idd is er weinig aanbod van gebruikte boten, zeker nu in de winter. In Dld is het meeste aanbod en daar kijk ik naar de verschillende sites. We hebben al een tandem uit België dus waarom geen 1 of 2 solo's uit Dld? |
||||