PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Hi, even wat vraagjes.
Kanoforum: Wildwater Algemeen
gepost door: Arjan op 07/02/05 15:32
Hi, ben nieuw op dit forum, maar heb al het hier al het een en ander gelezen.
Ik zal me eerst even voorstellen. Ben Arjan Blok, woon in Voorburg, 24 jaar.
De reden dat ik geïnteresseerd ben geraakt in het wildwatervaren is door een actieve vakantie die ik gedaan heb met labyrinth. Wij zaten een jaar of 4 geleden op een camping in Zuid-Frankrijk ( camping Les Eygas in Chateauroux les Deux Alpes. Hier te vinden:http://www.pbo-sportevents.nl/) om wat actieve dingen te gaan doen. Klettersteigen, canyoning , raften e.d. Twee weken geboekt zodat we de laatste week ook nog lekker 1 week konden luieren en wat voor onszelf doen. Probleempje was alleen; er was daar praktisch niets te doen. Buiten de activiteiten die door PBO georganiseerd werden dan. Dus hadden we maar besloten er nog wat activiteiten bij te boeken, wat voor mij inhield dat ik een wildwaterkanocursus ging doen. En sindsdien heb ik de afgelopen 3 jaar een weekje doorgebracht op die camping en ben ook dit jaar weer van plan te gaan. Ik vind het kanoen namelijk nog steeds geweldig. Alleen het schiet natuurlijk niet echt op met maar 1 weekje per jaar.

Ik zit er dan ook hard over te denken om een eigen bootje aan te schaffen. Zelf woon ik in Voorburg (vlakbij Den Haag) wat nog geen 10 minuten rijden van de Noordzee is en heb ik de beschikking over een lease-auto van de baas met een ongelimiteerd aantal privekilometers (dus een weekendje naar duitsland oid is geen probleem). En met een beetje mazzel horen we ook binnen een weekje of de plannen in Zoetermeer doorgaan wat voor mij ook nog geen 20 minuten rijden is.

Nu heb ik daar dus een aantal vragen over:

1.) Wat voor bootje is geschikt om als beginner in te leren varen maar waar ik ook nog leuk in kan varen als ik wat beter word.
Ik heb zelf een lengte van 1.85m en weeg ongeveer 100 kg (wordt aan gewerkt en hoop ik terug te brengen tot ergens tussen de 85 en 90 ) Probleem met de boten die ze beschikbaar hebben in frankrijk is dan ook dat het volume niet toereikend is en dat ik in de grote prijon beginnersboten kon meervaren. Op zich gaat dat prima, maar het is toch leuk als je ook eens wat anders kan proberen. Leuk als ik dus een eigen bootje heb.
Ideaal zou dus zijn als ik erin kan brandingvaren, afvaren en misschien de beginselen van t rodeo onder de knie kan krijgen, (of ben ik nu erg optimistisch? ) Beetje allround dus.
Heb in frankrijk op de Durance, de Ubaye, en de Gille(?) gevaren. (zou niet meer weten welke gedeeltes) Eskimoteren lukt overigens ook aardig. (misschien technisch niet volmaakt, maar ik kom weer boven )

2.) Waar koop ik een bootje? Aangezien ik een boot van 1000 euro iets te gortig vind is een 2e hands bootje wel een optie. Maar hoe doen jullie dat? Zoeken naar een boot die je graag zou willen hebben, of kijken wat er te koop is en dan daar uit kiezen?

3.) Wat heb ik nog meer nodig bij mijn eerste aanschaf? Een peddel? Een helm? Een spatzeil? Een wetsuit? En wat zijn daar de kosten zon beetje van?

4.) Weet er iemand een vereniging in de buurt van Den Haag waar ik me zou kunnen aansluiten? Kanopolo interesseert me eigenlijk niet zo veel, dus het liefst een vereniging die brandingvaart, en/of die vaak uitstapjes maakt om een rivier op te zoeken.
Ik had zelf het volgende gevonden:http://www.kbt-katwijk.nl/Maar andere suggesties zijn van harte welkom

5.) En last but not least. Wie heeft er zin om deze zomervakantie mee te gaan naar de camping die ik in het begin genoemd heb. Alle andere mensen die eerder meegingen waren toch niet zo van het kanoen gecharmeerd (ik snap het ook niet ). Dus ben ik alleen over. Vorig jaar overigens ook. Maar ben toen met de bus gegaan. Heb nu echter zoals hierboven vermeld een auto ter beschikking en dan is het toch wel erg fijn als je in je eigen autootje kan gaan. Vervoer zorg ik dus voor, en hoef je dus ook niet te betalen.(hoogstens tol) Mocht er iemand überhaupt geïnteresseerd zijn, dan moet ie dat hier maar even laten weten, dan kan ik je wel wat meer info verschaffen.

Alvast bedankt, en hallo voor op deze forums.

Reacties (1 van 2 pagina's)
1 2
gepost door: Martijn op 07/02/05 15:43
Nou Arjan...
klinkt goed, wees welkom.
ff kort:
Boot: ga je hier heel veel suggesties voor krijgen.. waarschijnlijk ook wel enige 2e hands aanbiedingen. Ik zal de spits afbijten: Pyranha Inazone 240, Dagger RPM Max...
Nog te koop voor weinig: Perception Dancer (niet ideaal, maar is dan ook voor weinig ).
Club: Katwijk lijkt me een goeie optie. Verder kom ik niet echt uit die buurt.. zijn vast anderen die je daar meer over kunnen vertellen.
Vakantie: Als je eenmaal lid bent van een club, zou ik eerst eens kijken wat de activiteiten daar zijn zomers. Na een paar jaar met zo'n organisatie mee lijkt het mij beter leuker en goedkoper om met wat kanovrienden te gaan peddelen. Kom je ook nog eens op andere plekken.

Verder inderdaad helm, zwemvest, anorak, peddel e.d.
evt. 2e hands alles bij elkaar sprokkelen.. of als je iets meer bestedingsruimte hebt bv. bij OutdoorValley of ArendBloem spul halen (arend bloem volgens mij meer budgetkeus, ook leuke 2ehands bootjes trouwens.)

oja hier :http://www.kanokoopjes.nl/kanokoopjes/index.php?ac=show&cat=4
de aanbiedingen van Arend Bloem.. ligt een hoop leuks tussen voor weinig.

suc6
gepost door: michielv op 07/02/05 15:59
Hoi Arjan,

Ik hou het ook kort:

1/ club: al eens aan 4 Winden in Ter Heijde gedacht? Lekker dichtbij, vergelijkbaar met KBT en hartstikke leuke club. WaisFisz en ikke zijn er ook lid en uiterst positief. www.surf.to/vierwinden oid (ben de URL effe kwijt, misschien weet Lex/Waisfisz hem nog?)

2/ Bootje: inderdaad eens rondkijken via een club. Gewoon vanalles en nog wat proberen, eerst netjes vragen natuurlijk , en dan weet je na een tijdje precies wat je zoekt. Kanokoopjes is inderdaad een leuke plek om te beginnen met je eerste bootje maar dan is het wel handig te weten wat je wilt en hoeveel budget je hebt.

@Spikey: misschien kun je Arjan eens je Huricane laten proberen? Is een goede beginnersboot toch?

3/ Met wat maten van de club op vakantie gaan is leuk & een stuk goedkoper (dus meer budget voor spulletjes! )

4/ Kanopolo is best leuk en heel goed voor je techniek *LOL*

Last but not least: met je onbeperkte kilometers maak je gemakkelijk kanomakkers, ik denk dat er genoeg mensen zijn die graag met je meerijden!
gepost door: Arjan op 07/02/05 16:03
Dank je

Ik heb daar inderdaad al gekeken, maar wat ik vooral 2e hands zie is bootjes waar het volume niet of net aan toereikend is.

Nog maar even een vraagje erbij dan
Ik heb even op www.pyranha.com zitten kijken en de I:4 zag er wel leuk uit. (nu heb ik er geen verstand van, dus ik roep ook maar wat, maar dat is het punt nu even niet)Ze hebben die dus in verschillende maten. L en M. Nu is de L voor tussen de 80 en 120 kg, en de M voor tussen de 65 en de 105. Zoals al gezegd zit ik op 100 en wil dit terug brengen naar 90. Dus val bij beide modellen binnen de range. Wat is dan het beste om aan te schaffen?
gepost door: Martijn op 07/02/05 16:11
Ik zou voor de grotere gaan..
Mocht je denken voor de zomer alweer onder de 90 kg. te zitten dan kun je misschien beter de kleinere nemen. Beetje grensgeval. En je moet er natuurlijk ook enigszins comfortabel in kunnen zitten.. zou ook kunnen tegenvallen in de kleinere versie. (proberen dus)

Als ik trouwens naar die vorm kijk denk ik dat je met de I4 ook leuk moet kunnen blunten in een golf als Hawaii sur Rhone..
Maar goed.. daar zullen we Arjan maar niet direct op af sturen.
gepost door: Nico B op 07/02/05 16:15
Arjan,

Probeer zoveel mogelijk bootjes uit voordat je zelf wat koopt. Dat kan bij verenigingen, organisaties en tijdens opendagen (zie berichten op dit forum). Te snel een te moeilijk bootje levert mogelijk een teleurstelling op. Te snel een 'gemakkelijk' bootje doet op den lange duur pijn in de porte-dinges. De aanhalingstekens betekenen dat ik ervan overtuigd ben dat jezelf doorgaans de beperkende factor bent. Maar vaar je veel dan ontwikkel je snel en dan is zo'n 'gemakkelijk' bootje weggegooid geld.

Overigens het gevoel een stam-camping te hebben ken ik. Als alles meezit ga ik dit jaar voor de achtste keer naar Wildalpen in Oostenrijk. De Salza is een zeer prettige vakantierivier klasse I tot III(+).
gepost door: Martijn op 07/02/05 16:21
Ik ben het hier niet helemaal met nb01 eens... (rare naam trouwens )
Uitproberen is altijd goed.. maar met goed advies een bootje kopen voor weinig geld kan ook niet zo heel veel kwaad.. Als je voor 300 euro een kano koopt die je over 2 jaar weer voor 150 verkoopt, kost je dat 75 euro per jaar. En je hebt je eigen bootje waar je in kunt gaan varen wanneer je wilt.
Natuurlijk niet direct het nieuwste model voor het volle bedragbij de kanowinkel gaan halen want dan kun je inderdaad flink teveel euros uitgeven voor iets wat op lange termijn niet bevalt.

nog een voorbeeldje.
Bij de huidige modellen zitten niet veel slechte kano's meer. De Inazone is tegenwoordig een les/beginnerskano bij Pyranha. Ik heb met zo'n ding jarenlang plezier gehad en van simpele beekjes tot ww V gevaren en cartwheels gemaakt.. uiteindelijk alleen maar verkocht omdat ik 2 ww kano's heb, en dan beter 2 uiterste kan kopen in plaats van zo'n middle of the road kano..

gepost door: Arjan op 07/02/05 16:28
Ok, maar als je nu naar de aanbiedingen op kanopkoopjes kijkt, wat zou dan een leuk bootje zijn met voldoende volume?
gepost door: Nico B op 07/02/05 16:36
Martijn,

Ik weet niet hoe ik mijn alias moet veranderen. Ben net even vergeten af te sluiten met mijn naam.

Anyway, kijkend naar mijn eigen ontwikkeling dan was ik erg veel geld kwijt geweest om de boten te kopen die bij mijn ontwikkeling pasten. Zeker de eerste twee jaar zou ik zo'n 4 boten hebben 'versleten'. Daarnaast was het mij in het begin niet duidelijk wat ik het leukste zou vinden. Mijn keus is inmiddels gevallen op rivieren afzakken en af en toe een slalombaan. (En grootwatervaren, en canadeesvaren, en ...)

De hoge frequentie van botenwisselen heb ik alleen maar kunnen doen door lenen en tijdens kanovakanties.

Mijn advies; eerst knijpen dan kopen.

Gr,

Nico
gepost door: Martijn op 07/02/05 16:43
Ah, Nico.. dat klinkt logischer

Tja.. het blijft per persoon verschillend. Ik heb ook wel een aantal kano's gehad.. en in elk enkele jaren gevaren.. en nergens spijt van gehad.
Maar ik zou wel adviseren om als eerste kano een niet al te dure te kopen.. die wellicht nog een aardige restwaarde heeft na enkele jaren. Of idd eerst gaan lenen.

kanokoopjes.nl:
LL Hoss lijkt me mogelijk
Riot Booster (grootste) is ook een leuk bootje.
Voor de rest ken ik de meeste modellen niet goed genoeg.

gr.
Martijn
gepost door: Nico B op 07/02/05 16:43
Bij http://www.outdoorvalley.nl/ is een Wavesport Big EZ te koop voor €450,-. http://www.wavesport.com/kayaks/ez/bigez.php

Voor jou iets dichterbij,

Nico
gepost door: Arjan op 07/02/05 16:49
Kijk, dat is een bootje waar ik ook al naar heb zitten kijken.

Maar dat is dus de big EZ, en je hebt ook nog de super EZ.
En dan komen we weer op dat volume verhaal. Big EZ zou ik nog wel binnenvallen, maar net aan. Moet je zoiets dan wel doen, of niet?

Had trouwens ook al gezien/en gehoord dat Thomas Maij hier op deze forums ook ronddwaalt. Bij deze de groeten (collega's)
gepost door: spikey op 07/02/05 17:38
Ha Arjen!

Welkom op dit forum, goed dat je zo initiatief neemt: je zal veel goeie tips / advies krijgen! Wat betreft je vragen:

1) Ik sluit me aan bij de rest, de grotere rodeo/riverunner boten voldoen goed voor de beginnende vaarder en bieden genoeg doorgroeimogelijkheden. Ik heb idd nog een Prijon hurricane liggen, die mag je zeker een keer uitproberen en wil je best een keertje meenemen de zee op om wat te instrueren, woon in delft dus das vlakbij. Of ie te koop is hangt af van mn ouders die hebben in de tijd gefinancierd, maar goeie kans van:)

2) Ik zou als beginnende vaarder niet meteen een nieuwe boot aanschaffen (tenzij je de centen hebt;), mede omdat er veel leuks valt te krijgen op de 2ehands / aanbiedingen markt, als je later je interesses ondervind en wat meer geld hebt kan je altijd verder kijken, vergeet niet dat een goeie uitrusting namelijk ook wat kost!

3) sluit ik aan bij rest, rondneuzelen en goed laten avieseren.

4) KBT katwijk, ter heijde en ga eens een dagje mee met vloed straks in maart voor wat brandingvaarinstructies alsn je tot die tijd nog geen eigen spullen hebt of bij vereninging bent aangesloten.

5) Bij vereniging kun je altijd mensen vinden. Zelf ben ik net als jij regelmatig 'alleen' in de zomer met een organisatie meegegaan om een cursus te doen en daarnaast zelf nog wat rondgereisd. Ben zelf ook veel bij Pbo geweest, bevalt me nog steeds goed;) Ik zou zeker, als je het geld hebt, nog wat cursussen volgen: naast een hoop gezelligheiud en nieuwe mensen leer je er ontzettend veel van!

Leuk dat je enthousiast bent geraakt, en wie weet herken ik je gezicht nog van van de zomer aangezien ik zelf ook 1.5 week op Les egayes heb gestaan;)

have fun op het forum!
gepost door: michielv op 07/02/05 18:31
@Arjan: Thomas is de broer van Stephen de admin/het brein & uitvoerende kracht achter dit forum

Maaruh, terug naar het onderwerp: misschien kan Thomas je eens een proefvaart in zijn Alien aanbieden? Per slot van rekening zijn jullie collega's en wie weet kan hij je nog een leuke deal aanbieden?

gepost door: Arjan op 07/02/05 19:00
Nou, denk niet dat dat veel zin heeft. Thomas is namelijk wat lichter en smaller dan ik ben. En heb het even opgezocht, maar die alien zou tot 90 kg moeten kunnen. Gaat niet werken dus.
gepost door: JR!!! op 07/02/05 19:27
Hey Arjan ,
Ga is naar vloed kano sport daar kan je zeker wat verschilende bootjes proben . www.vloedkanosport.nl

Op zondag 3 april is er bij oudoor vally een 2 de hans kano mark daar kan je ook effe kijke voor spullen.
En ook wel wat bootjes probeeren .
ik denk dat daar zeker wel wat moois tussen zal zitten.
(heb ik mijn bootje ook gekoch)

Groetjes JR
gepost door: Thomas op 07/02/05 20:58
Hoi Arjan!!

Jeetje heb je niks te doen ofzow.. ik ben de hele dag druk op me werk en heb dus echt geen tijd om die posts van jou te blijven lezen.. kijk maar uit

Oke terzake.. Ik wil je best weleens helpen met een bootje.
Bij mijn vereniging gaan we de 20e februari naar een slalombaan in Hagen. Als je dan tijd hebt mag je wat mij betreft gewoon mee. Ik zorg dan wel voor wat verschillende type bootjes zodat je mooi wat kan testvaren.

Zo kan ik ook een beetje zien wat je vaarstijl is, je niveau en wat eventueel zou kunnen passen bij jou.
Wel is mijn ervaring dat als je met regelmaat gaat kanoeen met een kort bootje ook wel goed uit de voeten kan. Iets in de richting van de eskimo Kendo(waar wij het over gehad hebben..) Zou voorzover ik daar nu inzicht in heb goed bij jou passen. Eventueel de riot booster of iets in die richting maar zeker nog niet te extreem. Een prijon Alien in grotere uitvoering vergelijkbaar model zou ook kunnen. Door hun volume redelijk stabiel en toch zeer wendbaar.

Het heeft geen zin om jezelf eerst in een lange boot een vaarstijl aan te leren, en om vervolgens in een kleine boot te stappen en tot de ontdekking komen dat alles net even anders gaat.

Als kanovereniging denk ik dat je in terheijde ook erg goed uit de voeten kan. Voor wildwateractiviteiten is Keistad in nederland een van de actiefste clubs voor beginners. (denk ik correct me if i'm wrong). het pluspunt voor terheijde is dat je dan vervolgens bij Roy thuis kan douchen in monster zal die leuk vinden

Ik hoor het wel als je gebruik wilt maken van mijn aanbod.

Thomas

gepost door: Arjan op 07/02/05 22:21
Haha, ja, zou graag willen, maar ik ga wintersporten en ga de 18e weg. (voor het eerst, dus ben benieuwd hoe dat bevalt ) Maar een andere keer zou prima zijn, en die kanomarkt lijkt me ook wel wat. Zin om daar te gaan kijken?
gepost door: michielv op 08/02/05 10:13
Geen idee wie Roy is maar als je (dag)lid bent van 4 Winden kun je ook lekker in het clubgebouw douchen

BTW 4 Winden (en KBT trouwens ook) gaat regelmatig wildwatervaren, volgens mij gaan we ieder jaar wel naar Sault Brenaz en in de zomer zit een groot deel ook veel op wildwater.

Het grote voordel van bootjes uitproberen in de branding vind ik dat je gemakkelijk kunt wisselen van boot (je hoeft niet allemaal en keerwater ed. op te zoeken) en als je per ongeluk gaat zwemmen is er geen man over boord (nou ja, eigenlijk juist wel, maar dat is geen groot probleem omdat je toch naar het strand spoelt ).
gepost door: Jeroen op 26/02/05 17:09
Hey Arjan,

Ik moet jou kennen, want ik werk al 2 jaar als instructeur bij PBO in Frankrijk. Kan me je gezicht alleen niet voor de geest halen.

Vreemd dat je te weinig volume had in de cursusboten (eskimo cerro), want die hebben toch 290 liter inhoud. Waarschijnlijk heb je, net als bijna iedereen die maar weinig peddelt, een MTV houding (zoals je op de bank zit met een pilsje in de hand). Hierdoor is de balans niet optimaal.

Anyway, probeer niet teveel naar opgegeven gewichten te kijken van fabrikanten. Dat zijn streefgetallen. Wijk je daar heel veel vanaf dan zul je ook niet lekker in de boot zitten.
Ik zou ook niet gaan voor een boot die korter is dan 2,5 meter, omdat die te weinig volume hebben. De trend is dat mensen veel te vroeg, of gelijk vanaf het eerste kanocontact in een kleine boot willen, maar techniek moet je in een grote boot leren, omdat je lui wordt als je in een kleine boot zit, omdat die veel wendbaarder zijn. De pyranha ina zone 240 als cursusboot is al helemaal niet het geval, hoogstens een prijon fly.

Ik vaar zelf in een eskimo kendo (Roel van PBO ook) en dat bootje zou voor jou een leuke zijn. Vergelijkbaar met de prijon fly. Dat zou ook een goeie voor je kunnen zijn, nu prettig geprijsd bij arend bloem en 2e hands goed verkrijgbaar.
Misschien is het met jouw gewicht handig om eens bij de creekboten te gaan kijken of iets wat eigenlijk geschikt is voor extreem water. Bliss-stick lifestyler is een hele mooie boot, hoe die vaart weet ik niet, zelfde geldt voor de bliss-stick huka.

Tot zover mijn pleidooi, bij vragen weet je me te vinden.
gepost door: Thomas op 26/02/05 17:12
misschien is de Riot Spider die in een andere topic aangeboden word door Paul T. iets voor jou arjan
gepost door: PaulT op 26/02/05 23:16
Laat maar weten als je een keer wilt proefvaren, Arjan.

Thomas, heb je al wat airtime gemaakt? Of wacht je tot het water iets warmer is?
gepost door: Thomas op 27/02/05 01:23
ik heb bij de erft gespeeld 1 keer en in hagen.. nie veel boeiends dus.. van het voorjaar naar sault brenaz en hawaii sur rhone
gepost door: Arjan op 27/02/05 12:56
In die hele grote boten had ik niet te weinig volume hoor. Dat ging prima. Maar iets anders ging helaas niet.

Enige Jeroen die ik me zo voor de geest kan halen was er volgens mij vorig jaar mee gestopt als instructeur.

En vorig jaar met Joost gevaren.(volgens mij) Samen met Jacomo, Ab en Marieke(?). Grote kans dat ik dit jaar weer met Ab en Jacomo ga varen bij PBO. Dus tot dan maar he
gepost door: iggy op 27/02/05 16:53
Hee Arjan, kijk even op:

http://kano.e-spots.nl/

Daar staat het volgende te koop:

Te koop: wavesport Z

050-5790092
Prijs: € 200,00
Tel: 0505790092
Geplaatst door: rommert

Voor specificaties van die boot:

http://www.wavesport.com/kayaks/xyz/z.php

Quote: The X and Z are the first “modern” river-running playboats designed to get you down the river with ease and take advantage of every play spot. They spawned the “new school” movement with revolutionary perfornance that combines comfort, ease of use and unbeatable value.

Niet duur en een paddler weight range van 64-118kg, genoeg volume: 238 liter bij een lengte van 264cm en volgens mij heeft dit model ook aardig wat mogelijkheden om voorlopig mee vooruit te kunnen.

Misschien is dat wat...
gepost door: iggy op 27/02/05 18:43
Dûh, goedemorgen aan mezelf!!! Rommert z'n "Z" staat natuurlijk ook gewoon hier op het forum aangeboden, op 25-02 om 13:17.
Een topic'je of 10 naar beneden in de lijst van actieve topics.