| Even voorstellen | ||||
| Kanoforum: Algemeen | ||||
|
gepost door: EllBell op 02/02/11 13:24
Dag allemaal, Mijn naam is Elke en ik ben nieuw hier op het forum. In het 'stel je even voor' topic hierboven kon ik geen reactie plaatsen dus ik doe het hier maar even. Ik ben Belgische, uit het zuiden van Belgisch Limburg, en kom eens in dit forum kijken omdat ik niet meteen een Belgisch kano-forum kan vinden. Samen met mijn vriend ben ik bijna ieder weekend en in ieder weer op het water te vinden. Soms een paar uurtjes, soms meerdere dagen. We varen met een Canadese tourkano, een Venture Ranger 14 met de naam Otto, en zijn daar heel enthousiast over Hopelijk kom ik hier wat tourvaarders tegen om locaties en tips mee uit te wisselen ![]() Waar wij zelf zoal rondvaren is te volgen op onze blog:http://in2thewildblog.wordpress.com |
||||
| Reacties (1 van 2 pagina's) |
||||
| 1 2 | ||||
|
gepost door: corkayak op 03/02/11 19:14
Hi Elke, Het filmpje van de bevaring (bezwemming ) van de Salm vond ik heel stoer. Tot mijn verbazing dragen jullie geen helm, met al die takkenzooi is dat echt wel aan te bevelen. En er zit wel erg weinig extra drijfvermogen in de kano, lijkt mij een verbeterpuntje voor de volgende keer.Bij de vereniging waar ik lid van ben is de stelregel : minimaal een groepje van drie (boten) op wildwater. Het lijkt me veiliger dat jullie de volgende keer wat gezelschap mee nemen ! Mijn opmerkingen zijn niet onvriendelijk bedoeld, ik maak me gewoon zorgen om jullie veiligheid. Groeten, c or kayak (drijft al 27 jaar rivieren af ... ) |
||||
|
gepost door: gjpjanssen op 03/02/11 20:20
Ik denk dat ik meer solo vaar,dan met een groep.Ook zit ik al meer dan 20 jaar op het water ![]() Waar ik altijd meer vraagtekens bij zet,is het varen tussen zulke ijsschotten !! Zoek maar eens uit hoe lang(of hoe kort) het duurt voordat je onderkoelt bent,als je in het water valt!! Hoeveel vaarders zijn hier op voorbereid |
||||
|
gepost door: corkayak op 03/02/11 20:49
Beste gjp, Na het lezen van je reactie vraag ik me af : vaar je ook solo op de Ardennenbeken ? En zou je dat anderen willen aanraden ? Zelfs 'eenvoudige' beken als de Lienne, Salm, Wiltz of Clerf vaar ik uitsluitend in groepsverband. cor kayak |
||||
|
gepost door: EllBell op 03/02/11 22:53
Dag corkayak en gpj, Bedankt voor de bezorgdheid en de reacties. Even wat uitleg bij dat filmpje. Dat het zo NIET moet lijkt me we duidelijk ;-) We zijn er dan ook na een km of twee mee gestopt. Misschien niet echt te zien maar, we hebben wel degelijk full wetsuits aan, onder thermisch ondergoed en winddichte buitenkleding. Verder handschoenen en schoenen met heatpads, mutsen, en een goeie zwemvest. Verder hebben we tot in november in buitenwater zwemmend getraind om fysiek wat beter voorbereid te zijn op eventuele missers. Ik heb zelf al een actute thermische shock achter de rug (niet met kanovaren overigens) dus ik weet hoe snel het kan gaan en hoe totaal hulpeloos je dan bent. We zijn normaal gezien ook altijd op pad met een volle maag, volledige droge reservekleding, thermofoil, 2 gsm's (op lichaam, en droog uiteraard), gps, een paar liter heet suikerwater, en wat reserve krachtvoer. Wat betreft de helm hebben jullie 100% gelijk. Dit weekend gaan we het eens beter proberen aanpakken met de Salm, o.a. beiden mét helm. Ik ben ook ruiter en zou nooit op mijn paard stappen zonder helm, zelfs niet voor 100 meter. Ik heb me na het Salmzwemmen dan ook bedacht dat we op de helm in de kano misschien toch ook wat strikter moeten zijn. Normaal varen we wel niet op zo'n stroming, maar toch, je maakt overal wel eens snelheid, en bomen, bruggen en je eigen boot om tegen te knotsen heb je overal als hindernis. Om te reageren op het laatste bericht: ik zou dit zelf niet aan anderen aanraden (gezien je nooit weet wat anderen weten) en ik zou het ook niet solo proberen (mijn vriend vermoedelijk wel). Ik bedenk me nu dat ik misschien toch eens een stukje over onderkoeling of voorbereiding op onze blog ga plaatsen. Zelfs voorbereid blijft het een risico, koud water varen, en wat je daar bij ons in foto's en filmpjes ziet is een leerproces (zonder leraar). Alle tips welkom uiteraard! |
||||
|
gepost door: EllBell op 03/02/11 22:55
En mijn excuses voor de houterige tekst, maar ik heb dat bericht drie keer opnieuw moeten typen ;-).. blijkbaar moet vrij snel reageren of je raakt automatisch weer uitgelogd.. tekst weg |
||||
gepost door: michielv op 04/02/11 06:43
EllBell schreef op 03/02/11 22:53: Volgens mij kun je het beter omdraaien: eerst je thermo ondergoed aan en daaroverheen de wetsuits. Dan heb je tenminste nog iets aan je thermo ondergoed. Maar goed te lezen dat jullie voorzichtiger zijn geworden. Misschien is een cursus toch geen gek idee? Meestal leer je dan sneller en meer dan door schade en schande. |
||||
gepost door: Ben op 04/02/11 08:10
EllBell schreef op 03/02/11 22:55: Dat is een bekend probleem hier. Ik plak, als back-up, mijn reactie altijd in een Word-document vooraleer ik op "Plaats bericht" klik. ![]() Dit trucje heeft mij al meerdere keren gered van het nodige her-schrijfwerk. |
||||
|
gepost door: jakke op 04/02/11 08:35
Hi Elke, Leuk, nog Belgisch volk! Er is een Belgisch forum, maar de activiteit is zeer zeer beperkt: http://www.kajakmania.be Het lijkt mij een heuse onderneming, met een touring kano de Salm afvaren. Wij varen die met veel kortere open kano's, speelbootjes: http://www.open-canoe.be/index.php/images/15-whitewater/101-international-canoe-playboating-on-the-salm Zo te horen zijn jullie wel goed voorbereid. De helmen hebben jullie zelf al ingezien dat dat geen overbodige luxe is. Een korte anekdote: Wij waren enkele weken geleden onderweg op de Gete (ja, een vlaamse kabbel-rivier). Door het hoge water konden we onder 1 brug maar net onderdoor met een aantal diepe krassen in mijn helm als gevolg. Maar liever mijn helm dan mijn hoofd! Drijfvermogen is ook al vermeld, wat toch wel belangrijk is op een rivier waar zoveel boom en steenhindernissen liggen. Ik heb ook jullie verslag gelezen. Ik ben ook niet zo blij met de officiële uitstapplaats, die is nl nogal heel erg kort voor de waterval. En daar wil de gemiddelde vaarder inderdaad liever niet vanaf. De uitstapplaats in het kanaaltje links is mij onbekend! Super beeldkwaliteit van het filmpje trouwens! Een tip: als jullie graag zoiets als de Salm varen, kan ik het stuk van de Amblève vanaf de samenvloeing van de Warche tot in Coo zeer aanbevelen. Daar moet je iets minder manoeuvreren dan op de Salm, maar kan je wel héél veel oefenen als je wil. Als er genoeg water staat ga ik trouwens graag wel eens met jullie mee, ik ben dol op dat stukje! Veel plezier, en vooral blijven bloggen! Jan |
||||
|
gepost door: freeflower op 04/02/11 09:06
hee, Ik zag al een aantal tips omtrent de veiligheid en dacht ik voeg er nog een aan toe. het is niet mijn bedoeling jullie af te vallen maar meer om de algemene veiligheid te verbeteren. ik zie in het filmpje dat jullie een spanband vast maken aan jullie peddel en aan de boot. wat gebeurt er als je omslaat en met je voet verstrikt raakt en de peddel of de boot blijft hangen op een steen? greets remi |
||||
|
gepost door: EllBell op 04/02/11 12:05
@michielv: ja dat doe ik inderdaad ook zo, maar mijn vriend zweert bij het omgekeerde, hij krijgt kou als er nog iets tussen hem en de wetsuit in zit. Als er iemand weet wat er nu eigenlijk fysisch gezien de logische manier van kleden is mag die het altijd vertellen :-) En cursus..wildwater zou ik echt wel eens zien zitten! zeker nu ik hier wat foto's gekeken heb..wauw! @Ben, ik ben in 'kladblok' aan het schrijven nu, opgelost ;-) @Jakke: Jaja nog Belgen! Ik ga zeker eens op dat forum kijken in't weekend. Ja zoals je kan zien is zo'n touringkano niet meteen de beste boot voor de Salm ;-) Die foto's op 'Open Canoe' zijn echt te gek, zou ik best wel eens willen proberen, zo'n bootje!! Enig idee of dat ergens kan? De Gete, leuk! ik denk dat wij in dat weekend met zeer hoog water op de Demer zaten. Goed om weten dat de Gete ook te bevaren is.. Coo: ik vind dat daar echt waanzinnig gevaarlijk. Waarschijnlijk valt het wel mee met het zomerdebiet, maar vorig weekend stond er fiks stroming, dan moet er daar echt niet veel mis gaan of ploep je duikelt in die waterval. Ze lijken er ook van uit te gaan dat iedereen weet wat 'de watervallen van Coo' is, staat nergens iets op de website-plannetjes van de waalse overheid, en langs het water staat ook geen bord of zo. Je zal maar argeloze toerist zijn die er niet van weet :-p Nu ja, met de stoomwolk die er momenteel boven staat zou je wel iets kunnen vermoeden. Links is geen officiële aanlegplaats, 't is een kanaaltje dat de voeding is van het stuwmeer verderop. Je zou er kunnen proberen invaren om de waterval te vermijden, maar dat lijkt me nog niet zo evident. Ik dacht vorige week dat je via dat kanaaltje ook beneden kon komen, via een omweg om de watervallen, maar dat is niet zo. Goed idee om eens af te spreken! Kan ik je e-mail hier ergens vinden? @freeflower: jep, zo ver waren we al..we hadden al een voet gevangen in een losliggend lint..dat kan dus inderdaad niet, erg gevaarlijk. Hoe doe jullie dat op wildwater om je peddel niet kwijt te raken? Gewoon niet los laten? |
||||
|
gepost door: jakke op 04/02/11 13:18
Hi Elke Ja, de Gete is bevaarbaar, maar het is er erg moeilijk in en uitstappen. Coo: er staan daar wel degelijk borden op de rechteroever. Maar je moet de borden kennen om te weten dat je er daar écht wel uit moet. Dat kanaaltje zou ik niet proberen eerlijk gezegd. Volgens mijn inschatting gaat dat na een tijdje ondergronds, en ik vermoed dat je daar niet wil zijn. Maar ik heb het stukje nog niet afgestapt. Kleding: thermisch ondergoed onder neopreen kan, als het dun genoeg is. Neopreen moet namelijk zeer goed en nauw aansluiten om een goede werking te hebben. Als je wat dikker thermische onderkleding hebt, kan je die inderdaad beter over de neopreen aantrekken. Bootjes proberen: Ik heb er al 2 en Kris Van Autenboer van www.canoeadventure.be heeft nog minstens een 5-tal andere modellen liggen die je kan proberen. Wildwater cursus: - Ik hoop dat deze oplijsting ok is voor de moderators? - Er zijn verschillende mogelijkheden in België en het buitenland; alleen over mijzelf ga ik een commentaar schrijven, de rest laat ik aan uw interpretatie ![]() http://www.open-canoe.be ;-). Ik geef cursussen op aanvraag voor mensen die zelf materiaal hebben; zoals jullie dus. Ik begin wel van de basics - vlakwater dus, om zo op te bouwen tot stromend water. Niet om centen uit de mensen hun zakken te toveren, wel om zoveel mogelijk te kunnen leren op rivier. En de meeste mensen die op vlakwater komen meevaren staan ervan versteld hoeveel ze op een dagje vlakwater nog hebben bijgeleerd. Ik streef er naar om mensen efficient en zelfstandig - zo snel mogelijk - te leren varen en plezier hebben op het water. htt://www.canoeadventure.be Kris Van Autenboer http://www.canad.be Peter Stockx En als je een mondje Duits kan, of Engels, dan kan je terecht bij Heinz Götze, wat écht een aanrader is htt://www.open-canoe.de De nederlandse instructeurs ken ik niet zozeer, spijtig genoeg! Contact: - privé bericht via het forum - open[DOT]canoe[DOT]paddler[AT]gmail[DOT]com Peddel, eenvoudig niet loslaten ;-). En op rivier, als je er voor kiest om dingen vast te binden, zorg je er best voor dat ze er niet uit kunnen. Anders leg je je materiaal beter gewoon los in de boot. Materiaal aan een leeflijn heeft de neiging zich rond stenen of bomen te draaien op plaatsen waar het jou onmogelijk veel inspanning kost om alles te recupereren. |
||||
gepost door: kanoniem op 04/02/11 13:35
jakke schreef op 04/02/11 13:18: Inderdaad! Ik heb Heinz ook meegemaakt, en kan dat alleen maar bevestigen http://www.open-canoe.de/heinz/ |
||||
gepost door: EllBell op 04/02/11 14:40
Dat kanaaltje zou ik niet proberen eerlijk gezegd. Volgens mijn inschatting gaat dat na een tijdje ondergronds, en ik vermoed dat je daar niet wil zijn. Je hebt nog wel even tijd zo te zien, maar idd, dat zou niet grappig zijn :-) Als jullie binnenkort een filmpje zien verschijnen dat zwart wordt aan het eind hebben we het geprobeerd ;-) Er staat wel het gebruikelijke stopplaatsbord in Coo ja, met het mannetje dat met zijn boot wandelt. Maar dan ben je al op de laatst mogelijke spot om er nog uit te stappen, brr. Als je wat dikker thermische onderkleding hebt, kan je die inderdaad beter over de neopreen aantrekken Lijkt me inderdaad logisch. Ik denk dat dat ook ons verschil in beleving van wat beter is verklaart, gewoon ander ondergoed ;-) Bootjes en cursus.. gaan we in't weekend zeker eens over verder praten hier. Alvast heel erg bedankt voor alle informatie hoor! Duitsland lijkt me wel een goed georganiseerd kano-land, of vergis ik me? Ik had deze al gevondenhttp://www.flussfuehrer-nrw.de/maar we zullen ons ergens bij een (Duitse?) vereniging lid moeten maken om die te kunnen raadplegen. |
||||
|
gepost door: Jaak op 04/02/11 14:50
Leuk om te zien dat er enthousiaste open kano vaarders zijn! Zelf neem ik (om wat beter voorbereid te zijn) deel aan workshops rivier bij CANAD. Dit kan ik je alleen maar aanraden. op 12 & 13 Feb is er nog zo één. Misschien tot dan? |
||||
|
gepost door: EllBell op 04/02/11 15:00
Bedoel jehttp://www.canadeesvaren.be/? Leuk..die website had ik nog niet gezien :-) |
||||
gepost door: kanoniem op 04/02/11 15:38
EllBell schreef op 04/02/11 14:40: ze zijn daar in ieder geval goed ingesteld op toerkanovaren en het aantal mensen dat zich er daar serieus mee bezighoud is ook relatief groot. Kijk hier bijvoorbeeld maar: http://www.open-canoe-journal.de |
||||
gepost door: michielv op 04/02/11 20:43
Ben schreef op 04/02/11 08:10: Ben toch, Word is wel zwaar overkill voor wat elke teksteditor (notepad en soortgenoten) ook voor je kunnen doen EllBell schreef: Als ik de mensen van Song of the paddle (Engelse site gewijd aan open kano's) mag geloven hebben de meeste wild(er) water vaarders altijd een reserve peddel in hun boot. Wel vastgebonden natuurlijk dus als ze hun peddel onverhoopt toch kwijt mogen raken kunnen ze toch nog verder. [message]Kanoniem schreef[/message]: Duitsland is net als Engeland een land waar kano- en kajakvaren serieus beoefend wordt. Of het nou om toervaren of wedstrijden gaat. |
||||
gepost door: bjorri op 05/02/11 08:28
michielv schreef op 04/02/11 20:43: Waarom plakken, na het schrijven simpel alleen op het klembord zetten, als het dan mis gaat kun je het alsnog ergens in plakken. Bij mij gaat het altijd mis als iemand anders tussendoor in het zelfde onderwerp post, helaas is dat meestal dus als je lang over een antwoord hebt nagedacht :-( Wel stoer hoor, in een open kano een rivier af in de winter. Leuk om te lezen en kijken. |
||||
gepost door: kanoniem op 05/02/11 08:39
michielv schreef op 04/02/11 20:43: Serieuze toerkanovaarders doen dat ook, of zouden dat moeten doen. kanoniem schreef op 04/02/11 15:38: michielv schreef op 04/02/11 20:43: Dat weet ik, maar ik laat uitspraken over wedstrijdvaren liever aan anderen die zich daar actief mee bezighouden. |
||||
|
gepost door: jakke op 06/02/11 17:02
Of Duitsland inderdaad zo schitterend georganiseerd is weet ik zo nog niet. Voor zover ik kan inschatten heb je daar ook minstens 2 strekkingen: DKV en ACA. Feit is wel dat er héél wat mensen open kano varen in Duitsland, en dat maakt natuurlijk wél dat je meer mensen kan tegenkomen. Wat wel handig is, is het DKV gidsje over de ardeense rivieren en de rivieren in de Eifel. Dat laat je onmiddellijk een inschatting van de moeilijkheid van de rivier. Jammer dat de bergrivierengids niet meer in druk is. Persoonlijk ben ik meer en meer onderweg met Duitsers, Zwitsers en Oostenrijkers. Alleen al maar omdat er zeer weinig Belgen of Nederlanders zijn die wildwater open kano varen. Ik geloof dat ik de meeste wel ken, maar het is al moeilijk genoeg om een groepje bij elkaar te krijgen. Reservepeddels: ik heb er zelf normaal ook altijd eentje bij, vastgeklemd onder mijn luchtzakken. Niet onmiddellijk grijpensklaar, maar dat is een keuze als een andere. Touwen of riemen op het water vind ik gevaarlijke dingen. Meestal hanteer ik de regel: of het moet er maar uitvallen zonder touw, of het moet zodanig vastgemaakt zijn dat het niet uit de boot kan. Maar leeflijnen aan de boot zie ik op dit ogenblik geen noodzaak ik. De peddel houd ik gewoon vast bij een zwempartij, ook op wildwater. Dat is een kwestie van training en gewoonte. |
||||
|
gepost door: EllBell op 07/02/11 19:05
Dit weekend aan de Salm nog net in een ooghoek een zwerm bootjes zien afdalen..waren net te laat, was jij dat Jakke? Ik heb het niet duidelijk kunnen zien maar ik zou zweren dat het open-canoes waren :-) |
||||
|
gepost door: jakke op 08/02/11 08:44
Neen, het voorbije weekend helaas niet op het water geweest. Er was ook niet zo veel water overiges, had de Salm genoeg water? Het zou wel kunnen dat onze Duitse vrienden onderweg waren. Geen idee waar die naartoe getrokken zijn. |
||||
|
gepost door: EllBell op 08/02/11 13:15
Er was inderdaad veel minder water als de week ervoor. Voor kano zal dat hier en daar wel op het randje geweest zijn. Om te zwemmen was het ideaal ;-) |
||||
|
gepost door: kipawa op 14/02/11 00:04
Hallo Ellbell, De Salm is toch een schitterend mooi rivier voor toer opencanoes. Ik ben net terug van een weekend in de Ardennes. Wij hebben zowel zaterdag als zondag 2 keer de Salm afgevaren vanaf Rochelinval tot aan Coo met 2 Canadese tourkanos (Old Town Camper en en Old Town Discovery 158). De kayak boord stond op open bij de instappunt. Dat was natuurlijk wel mooi anders hadden wij een wandelweekend van moeten maken. Zaterdag snel water, vandaag was de water rond 5 cm lager dan zaterdag maar wij konden lekker slalomen rond de rotsen die gisteren onder de water lagen. |
||||
|
gepost door: EllBell op 14/02/11 12:44
Hey Kipawa, Ja dat is zo, erg leuke rivier, en mooi ook daar. We gaan zeker ook nog eens terug met de boot nu er wat minder water is. |
||||