PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Kanaal Bocholt Herentals
Kanoforum: Toertochten / Grootwater / Vlakwater
gepost door: roosmcd op 27/03/11 12:10
Is er iemand bekend met het kanaal Bocholt-Herentals? En is er daar in de buurt van het kanalenpunt Dessel een handig instappunt? Er zit daar een kano-club, maar als ik het mij goed herinner kon je die alleen per fiets bereiken. En zijn de sassen te bevaren of moet je die om gaan dragen (klimmen?) ?

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: Ben op 27/03/11 17:42
Tyrr is de man!
Hij woont in Mol en is lid bij MoKKa (de club die aan het kanaal ligt in Dessel).

M.a.w. hij zou al je vragen moeten kunnen beantwoorden.
gepost door: Tyrr op 28/03/11 18:35
check

sinds vorig jaar heeft elk sluis in en uitstap plaatsen. een sas heb ik nog nooit genomen met de kajak, maar overdragen is meestal vrij makkelijk. sas 1 en 2 zijn wat lastiger omdat je over het eiland in het midden van het kanaal gaat en dit niet verhard is. vanaf sas 3 (en verder 'stroomaf' ligt de uitstap langs de oever en is er een verhard jaagpad (asfalt of beton). Het is soms wat klimmen, maar als je goed te been bent, makkelijk te doen met K1, kano, toerkajak, wildwaterkajak, ...

instappen kan je doen aan het clublokaal zelf (kajakkers mogen tot voor het clublokaal komen met de auto (kant van de 'Pannenkoekenboot'). we hebben een houten instapstijgertje waar je makkelijk in en uit kan stappen. andere optie is om bij sas 4 in te stappen. Als je aan sas 4 vertrekt, zou ik de kajaks/kano's afladen aan de in-uitstapplaats en dan parkeren bij de pannenkoekenboot, aan de andere kant van de kruising.

Waar zou je naartoe varen?

Als laatste nog: vissers gebruiken deze locaties nogal eens als platform om van te vissen. kajakkers hebben het recht om daar in of uit te stappen, maar houdt het vriendelijk!! Tot nu toe zijn de vissers altijd al aan de kant gegaan als we aankwamen en we gebruiken die dingen wekelijks.
gepost door: roosmcd op 28/03/11 22:06
Tyrr schreef op 28/03/11 18:35:
Waar zou je naartoe varen?

Vooruit!

Nou ja, zo'n kanaal met allemaal omdragingen is misschien dan ook niet zo handig. Ik was meer aan het kijken wat er nog allemaal hier in de buurt te varen is. Vandaag na het werkt even op het Beatrix-kanaal een stukje gedaan, maar dat is dan is het kanaal in Belgie toch een mooier kanaal. Of drijven daar ook de dode konijnen rond in het water?

En dan vergeet ik hier nog zo'n vies Belgisch woord neer te zetten: immatriculatie-plaat .
gepost door: Tyrr op 29/03/11 12:16
een immatricudinges, wat is dat juist?
Als je bochelt-herentals vaart, heb je in totaal 9 sluizen, de eerst 5 liggen vrij kort op elkaar, daarna moet je telkens een aantal km varen. als je echter van het albertkanaal richting Dessel vaart kan je zo doorvaren tot in Trunhout. tot dessel zijn er geen sluizen, daarna kom je een laag brugje tegen dat soms geopend wordt voor kajakkers, maar lang niet altijd. verder ben ik zelf nog niet geweest. de 17de april is er de binkentocht, 1 van de parcours vertrekt bij MoKKa en komt aan bij technico Turnhout, 1 van de 2 Turnhoutse clubs. 35km mooi kanaal (vrij smal en weinig bebouwing, laat staan industrie langs de oevers)
gepost door: roosmcd op 30/03/11 22:01
Bocholt-Herentals leek mij het leukere stuk kanaal, wat breder en meer zon? De lage brug bij Dessel, is dat de brug waar de weg naar Postel vandaan komt? Daar ligt dan een cafe langs, ook een goede reden om uit te stappen .

Komend weekend heb ik geen tijd, maar ik denk dat ik het weekend erna eens ga kijken hoe ver ik kom. Hoe is de scheepvaart daar trouwens? Ik heb daar vroeger nog regelmatig gefietst op het jaagpad en toen leek het mij wel mee te vallen.
gepost door: EllBell op 30/03/11 22:47
Interessant topic! Je gaat je ervaringen toch posten he? ,-)
Wij komen deze zomer ook wel eens in het noorden van de provincie varen denk ik.

Groetjes en veel plezier,
Elke
Borgloon
gepost door: roosmcd op 30/03/11 23:15
Tyrr schreef op 29/03/11 12:16:
de 17de april is er de binkentocht

Even nog nagekeken op de website en dat ziet er ook wel leuk uit om mee te doen, dus dan schrijf ik me wel in. Waarschijnlijk wordt dat dan de zondag, zal wel doorgeven hoe dat kanaal eruit ziet hier
gepost door: roosmcd op 09/04/11 21:11
Morgen ga ik eens kijken (het is vast wel weer mooi weer?), planning is om 13.30 bij Molse Kanoclub te starten.
gepost door: roosmcd op 10/04/11 21:47

Klik

Alles overleefd, de stuwen overdragen is niet echt handig alhoewel er mooie kanosteigers liggen. Ik ben vanaf het kanalenknooppunt langs de drie sluizen tot aan de leidingenbrug over het water gevaren. Vissers was er inderdaad eentje die begon te zeuren (een Nederlander ). Weer was goed en op het kanaal voer je lekker in de zon. Alleen af en toe een motorbootje, ik had het idee dat het wel een kwartier bleef klotsen achter een boot...

gepost door: Tyrr op 14/04/11 00:12
op dat eilandje bij foto 18 hebben we ooit geprobeerd het clublokaal te krijgen. Helaas had er iemand met meer geld en kruiwagens dat op dat moment vervallen gebouw ook zien staan.