| Haarlem - A’dam - Den Helder – Haarlem | ||||
| Kanoforum: Wedstrijdsport / Kanopolo / Slalom | ||||
|
gepost door: Ben op 28/04/11 12:09
In het kader van “beter goed gepikt dan slecht bedacht” heb ik al geruime tijd het plan om een lange afstandswedstrijd / toertocht uit de grond te stampen met als start- en eindpunt Haarlem (niet toevallig de stad waar ik als kajakvaarder actief ben). Momenteel onderzoek ik de haalbaarheid van een dergelijk iets. Daarom ook mijn bericht hier. Het idee is momenteel nog niet meer dan een idee. Ik heb lang gepuzzeld aan een route en uiteindelijk ben ik op het volgende uitgekomen: Haarlem – Amsterdam – Monnickendam – Edam – Heerhugowaard – Den Helder – Alkmaar - Haarlem . Totale afstand: 204 km. Volledige route kan je zien op Google-maps: http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie=UTF8&msa=0&msid=208026019443142793125.0004843196e4595b86ae7&t=h&z=10 Ik denk eraan om de route tegen de klok in te varen. Maar andersom zou ook kunnen. In de aankomende tijd ga ik de route in de praktijk testen. Kan je inderdaad overal varen? Kan je bij de overdraagpunten (12 stuks) goed in- en uitstappen? Uit Google-streetview kon ik al een hoop opmaken, maar er blijven nog de nodige vraagtekens over. Bijv. zou de oversteek van het IJ zo vlak achter de oranjesluizen een probleem zijn? Om maar iets te noemen. De vraag die ik hier hoofdzakelijk stel is: “Zijn er hier mensen gek genoeg om aan zo’n wedstrijd / tocht deel te nemen?” Het concept is een combi van de non-stop Elfstedentocht ( http://www.onderdewadden.nl/11stnonstop/nonstop11st.html) en de Cheshirering race ( http://myweb.tiscali.co.uk/cheshireringrace/). Men kan deelnemen aan de toertocht waarbij men na maximaal 36 uur terug binnen moet zijn Men kan deelnemen aan de wedstrijd (ook max. 36 uur), waarin zowat alles mogelijk is. • K1, surfski, zee- of toerkajak solo rond te varen. • K1, surfski, zee- of toerkajak in een team van 2,3,4,5 of 6 mensen rond te varen. Eén en dezelfde kajak moet de ronde volledig varen. Er mag onbeperkt van vaarder gewisseld worden (mits deze tot het team behoort ).• K2, duo-surfski, 2 persoons zee- of toerkajak rond te varen met 1 bemanning • K2, duo-sufski, 2 persoons zee- of toerkajak in een team van 3,4,5,of 6 mensen rond te varen. Eén en dezelfde kajak moet de ronde volledig varen. Er mag onbeperkt van bemanning gewisseld worden (mits deze tot het team behoort). Verdere details heb ik nog niet door gedacht. Eerst maar eens proberen uit te vissen of de route een haalbaar iets is en of er mensen zitten te wachten op een dergelijk evenement. Vragen, op- en aanmerking, suggesties: laat maar komen. Hoe meer info er is, hoe beter het concept kan worden. |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: diemonde op 28/04/11 13:17
Goed idee, vooral het estafette (al is het met 1 kajak) idee kan leuk zijn voor clubs. Bij twijfel puntjes wanneer je Google Earth gebruikt: gebruik Bing Maps (bing.com/maps) die hebben vaak luchtfoto's en ook nog vaak vanuit elke windrichting. Zelf al vele malen gebruikt wanneer Google niet duidelijk genoeg is. Heb je ook nagedacht over startpunt (en omgeving) qua de mogelijkheden voor faciliteiten, overnachten etc.? |
||||
gepost door: Ben op 28/04/11 13:26
diemonde schreef op 28/04/11 13:17: Goeie tip
Ja, eigenlijk wel. Dat gaat nog een probleem worden. Bij KV-Trekvogels is er hoegenaamd geen plaats om een caravan of tentje neer te zetten. In mijn achterhoofd heb ik gedacht aan een samenwerking met HKV (daar kan je goed kamperen) of met KV-Spaarndam. Beide op een paar kilometer van Trekvogels. |
||||
|
gepost door: bjorri op 28/04/11 14:14
Kende je deze al? http://www.rws.nl/images/Bedieningstijden%20sluizen%20en%20bruggen%20(april%202011)_tcm174-301068.pdf Bij Rustenburg kan je evt. overdragen ipv de sluis, dan moet je onder de brug door en zeg maar bij die roeiboot op de kop eruit. Achter de Gouden Karper kan je weer instappen. Ergens zit in mn hoofd dat de Ulkesluis altijd open staat maar echt zeker ben ik niet. In het NH-kanaal liggen vier (of dan vijf) vlotbruggen waar je dus niet onderdoor kunt. 't Zand, st Maartensvlotbrug, Burgervlotbrug, tussen Schoorldam en Koedijk is in aanbouw en tot slot in Koedijk. Het is een byzonder vervelend kanaal om te varen naast een drukke weg dus heb ik er nooit op gelet of je kan overdragen of dat de beheerder geneigd is veelvuldig de bruggen te openen. Het is een relatief smal kanaal met enige regelmaat Grinza binnevaartschepen. Als je het kan vermijden zou ik dat doen. Verder een leuk initiatief, als je het doorzet wil ik lokaal wel promoten voor *ssistentie en deelname. |
||||
|
gepost door: michielv op 28/04/11 20:18
Ben, jongen, je wilt niet weten hoe blij je me nu maakt met dit plan! Eerst even trainen maar ik ga hier zo eens fijn over nadenken, wie weet kan ik nog ergens op komen. Het schijnt trouwens dat er in het verleden ook een elfstedentocht voor K2's is geweest, in estafette vorm. Ik denk haast dat de Hydronauten daar iets mee te maken hebben gehad maar zeker weten doe ik dat nog niet. Het zou geweldig zijn als we een paar van dit soort ultramarathons in Nederland zouden kunnen hebben.... |
||||
gepost door: Ben op 28/04/11 22:09
michielv schreef op 28/04/11 20:18: Ja, maar het is een ook beetje jou schuld, dat ik dit idee kreeg. Je hebt me al eens eerder vertelt over het gebrek aan ultramarathon in Nederland. Door deelname aan de non-stop 11-stedentocht en door jou opmerking ging bij mij het balletje rollen. Het schijnt trouwens dat er in het verleden ook een elfstedentocht voor K2's is geweest, in estafette vorm. Ik denk haast dat de Hydronauten daar iets mee te maken hebben gehad maar zeker weten doe ik dat nog niet. Dat is niet alleen "naar het schijnt" dat is gewoon een feit. Organisator was inderdaad KV Hydronauten. De naam was 11-steden marathon. Voor zover ik kon terugvinden dateert de laatste editie uit 2007, met 4 deelnemende boten. De editie daarna is geschrapt vanwege te weinig inschrijvingen. Op de site van Hydronauten kan je een heel klein stukje lezen onder het kopje "Marathon" ( http://www.hydronauten.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=32). Volgens mij is de beperktheid van dit concept tevens de dooddoener. Het is een estafette in K2 en het is een wedstrijd. M.a.w. je moet al met minimaal 4 deelnemers aan de start verschijnen. Je moet K2 kunnen varen. En je moet hard varen want het is een wedstrijd, toervaarders krijg je dus al niet mee. Als je het idee breed houd (non-stop solo of estafette/ Toer of wedstrijd) is de drempel om in te schrijven in theorie een stuk lager. Omdat er, normaal gesproken, voor elke groep wel iets tussen zit wat kan aanspreken. |
||||
gepost door: michielv op 29/04/11 11:52
Ben schreef op 28/04/11 22:09: Graag gedaan Wanneer was het plan om de eerste editie te gaan oprganiseren? 2013 zou een mooi jaar zijn als de race in ieder geval dan gehouden wordt |
||||
gepost door: Ben op 29/04/11 12:32
michielv schreef op 29/04/11 11:52: In de aankomende maanden wil ik mij bezighouden met het definitief vastleggen van de route. Kan ik goed overdragen op alle punten? Wel of niet het NH-Kanaal tussen Den Helder & Alkmaar (zelf stond ik er al niet om te juichen (lang, recht, naast een drukke weg) maar ik vond geen geschikt alternatief. Met de aanvullende info van Bjorri over die vlotbruggen betekent dat 5x extra overdragen)? Of toch maar Den Helder laten schieten (dus van Heerhugowaard naar Alkmaar) en de route in het zuiden proberen uit te breiden om toch in de buurt van de 200 km te blijven? Tegen het einde van de zomer zou de route toch definitief moeten zijn. Maar om dan tegen het einde van het jaar de wedstrijd op de NKB kalender te laten zetten en in het voorjaar of zomer van 2012 alles te laten plaatsvinden, lijkt mij aan de krappe kant. Ik denk dat ik 2012 beter kan gebruiken om alles eromheen te organiseren (?vergunningen? Is dat nodig? kampeerplaatsen, zenuwcentrum met telefoon en internet, waar komen de checkpoints? wie bemant de Checkpoints? Er moet natuurlijk een geheel eigen website komen voor de wedstrijd met online inschrijvingen etc (er is hier nog iemand op het forum die daar een aardig stukje mee uit de voeten kan. Een zekere M.V. )In 2012 wil ik wel een "probeerversie" organiseren met een klein groepje en 1 of 2 volgauto's. Maar tegen het einde van 2012 alles vastgelegd en aangemeld voor de NKB-kalender van 2013 (daartegen Watersportbond natuurlijk ), lijkt mij een goed streven. |
||||
gepost door: michielv op 29/04/11 15:14
Ik hou me aanbevolen voor de probeerversie. Ik gok erop dat Lennart er ook wel voor te porren is tzt? 2013 zou een mooi jaar zijn, ik zoek nl. nog iets om dat jaar te doen. DW komt slecht uit: is precies met Stijn zijn verjaardag. Hoewel, als we dat een week later vieren en hij krijgt een extra kadotje ... De rest mail ik vanavond wel |
||||
gepost door: bjorri op 29/04/11 22:58
Wel of niet het NH-Kanaal tussen Den Helder & Alkmaar (zelf stond ik er al niet om te juichen (lang, recht, naast een drukke weg) maar ik vond geen geschikt alternatief. Met de aanvullende info van Bjorri over die vlotbruggen betekent dat 5x extra overdragen)? Alternatief is bij de Stolpen via Schagen en Kolhorn over het Alkmaar-Kolhornkanaal weer naar Alkmaar, dan ben je op één na die vlotbruggen kwijt, helaas dan wel de Braaksluis en de Roskamsluis. Beide hebben nauwelijks verval en dus korte schuttijd. Van de Braaksluis weet ik het niet (kan er wel even gaan kijken in de loop van de week), De Roskamsluis is prima over te dragen maar wel een drukke weg oversteken dan. In ieder geval is die route veel aantrekkelijker maar wel een stuk langer. edit: Ik ga ook eens voor je kijken of de Grote Sloot een alternatief is. /edit Om het voor publiek aantrekkelijk te maken zou ik in Den Helder Willemsoord als keerpunt nemen, dat is de oude (Napoleonse)marine haven, tegenwoordig de huisvesting van vele museums waaronder die van de KNRM (Dorus Rijker). |
||||
|
gepost door: lennart op 30/04/11 12:14
ik zou op 2012 goken en dit jar ee testversie draaien, het zou me verbazen als er veel mensen zin in hebben. cherisring heeft een boot of 50 als deelnemers. 11 steden dacht ik ook zo iets. het noordzeekanaal maakt het wel moeilijk met vergunningne en potentiel afhakend mensen ik zou er neit graag emt de K1 overheen varen. waarom niet de andere kant op? haarlem gouda vv bv? we zien wel. testrondje is prima binnekort. |
||||
gepost door: Ben op 04/05/11 13:16
lennart schreef op 30/04/11 12:14: Ik had het zelf nog lager ingeschat. Volgens mij mag je van een succes spreken als je 20 - 25 deelnemers hebt. 11-steden heeft ook altijd ergens tussen de 20 & 30 boten. waarom niet de andere kant op? haarlem gouda vv bv? Dat heb ik serieus overwogen. In eerste instantie had ik een route uitgetekend via Leiden, Delft, Rotterdam, Gouda, Utrecht, Amsterdam. Maar daar kwam ik teveel in de knoei met moeilijke overdraagpunten. Later heb ik de Haarlem-Den Helder route uitgetekend. Die lijkt al beter haalbaar, maar het kanaal tussen Den Helder & Alkmaar blijft een struikelblok (met die vlotbruggen). Gisteren heb ik een combi van de noordelijke & zuidelijk variant uitgetekend. Haarlem - Leiden - Alphen a/d Rijn - Uithoorn - Amsterdam - Monnickendam - Heerhugowaard - Alkmaar - Haarlem. Volgens mij begin ik aardig in de buurt te komen van een leuke route. De kaart is hier te raadplegen: http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie=UTF8&msa=0&msid=208026019443142793125.0004a26f2e1be802f2dd7&ll=52.421685,4.516754&spn=0.699305,2.307129&t=h&z=10 Voordeel is dat op deze route al 2 kanoverenigingen liggen (Michiel de Ruyter en KV Ossa). Die kan ik proberen in te schakelen als checkpoint of rustplaats. Nieuwe reacties, nieuwe meningen: "Bring it on!" |
||||
|
gepost door: bjorri op 04/05/11 14:55
Je route van Westzaan tot Westknollendam is erg creatief, je ontwijkt zo mooi het lawaaigste gedeelte van de Nauernasevaart. Lijkt me zeker het proberen waard. Kan je niet een kilometer oostelijk van de Nauernasesluis overdragen bij de Westzaner Overtoomsluis? Scheelt weer een keer overdragen en dan ben je de hele verkeersdrukte langs de Nauernasevaart kwijt. Zit je wel één km langer op het Noordzeekanaal natuurlijk. Als je meer belangstelling wilt hebben kan je op diverse manieren door Alkmaar, nu ga je er ongezien langs. Zowel de oversteek van Zijkanaal C naar de Nauernasevaart als het Alkmaardermeer zou ik(zelf) niet durven in een echte vlakwaterboot zonder reddingsboot paraat. Voor Zeeburg kan mogelijk hetzelfde gelden maar die situatie ken ik niet. A-meer kan je evt ook langs De Woude door het kanaal. De overdragen van de Rustenbrugersluis en de Roskamsluis heb ik eerder al beschreven. BTW: Je had inderdaad de twee drukste vlotbruggen kunnen omzeilen via de Grootte Sloot. |
||||
|
gepost door: will.i.am op 06/05/11 00:09
He Ben, mooi initiatief man! Wat betreft de intocht naar Mokum, je moet hier het IJ oversteken. Belangrijk om te weten is dat het hier behoorlijk kan klotsen vooral dicht rond de Oranjesluizen. Met een zeekano geen probleem maar met een vlakwaterboot (en de bijkomende vermoeidheid) kan het best lastig zijn. Een veiliger oversteek zou zijn om iets verder door te varen tot net na de Oranjewerf (weg van de sluizen) zodat je minder lang in de vaargeul zit. Je komt dan uit op de kop van KNSM eiland. Je zit dan meteen aan de goeie kant van het Amsterdam-Rijn kanaal. Als je vervolgens bij de Zeeburgersluis rechtdoor vaart kom je na ongeveer 1 km bij KV Zeeburg (Veemarkt). Rustpunt/gevulde koeken/koffie/latte/peptalk? Vervolgens kun je bij Brouwerij 't IJ linksaf. De afstand blijft precies gelijk. William |
||||
|
gepost door: diemonde op 06/05/11 09:12
Brouwerij 't Ij zou ik toch mijden: dan komt er niets meer van die tocht of zijn alle begeleiders beneveld |
||||
gepost door: Ben op 10/05/11 22:19
bjorri schreef op 04/05/11 14:55: Verdomd je hebt gelijk! In eerste instantie had ik de route over de Nauernasevaart getekend, maar dat vond ik erg recht en eindeloos. Daarom heb ik het alternatief verzonnen naar Westknollendam, maar ik heb helemaal niet verder naar het zuiden gekeken. Ik ga beide routes verkennen en de beste optie opnemen in de route. A-meer kan je evt ook langs De Woude door het kanaal.Ja, dat weet ik. Maar volgens mij is dat een keuze die je lekker aan de deelnemers moet overlaten. Een stukje langer, maar minder golven langs het kanaal of een stukje korter maar meer golven langs het A'meer. Edit: over het meer is 4,9 km - over het kanaal is 5,4 km. Wat betreft de intocht naar Mokum, je moet hier het IJ oversteken. Belangrijk om te weten is dat het hier behoorlijk kan klotsen vooral dicht rond de Oranjesluizen. Met een zeekano geen probleem maar met een vlakwaterboot (en de bijkomende vermoeidheid) kan het best lastig zijn. Een veiliger oversteek zou zijn om iets verder door te varen tot net na de Oranjewerf (weg van de sluizen) zodat je minder lang in de vaargeul zit. Je komt dan uit op de kop van KNSM eiland. Je zit dan meteen aan de goeie kant van het Amsterdam-Rijn kanaal. Ik was sowieso van plan om meer kanoverenigingen op de route in te plannen, maar dat KV Zeeburg zo dichtbij was, heb ik mij niet gerealiseerd. Jullie opmerkingen / alternatieve routes heb ik in het rood opgenomen in de kaart, waarvan de link hierboven vermeld staat. KV Zeeburg neem ik sowieso op in de route. Hoe meer verenigingen op de route hoe meer mogelijkheden je hebt om checkpoints te creëren. Op die checkpoints heb je dan gelijk de mogelijkheid om gebruik te maken van wc, even binnen zitten als het slecht weer is etc. |
||||
|
gepost door: AppleCase op 19/05/11 09:35
De Zeeburgersluis zit tot minimaal 2013 dicht (gelast zelfs) i.v.m. het vernieuwen van de kademuren. De altijd-open-route is via de entrepothaven (volg op de kaart de Borneokade) aan het einde met de bocht mee naar links, bij t-splising linksaf, even 100m terug voor peptalk-koffie-rust-plaspauze bij KV Zeeburg en dan weer verder zoals getekend in het rood. Succes! |
||||
gepost door: Ben op 19/05/11 09:42
AppleCase schreef op 19/05/11 09:35: Thnx! Ik heb de kaart aangepast zoals hierboven beschreven. |
||||