PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
Getuigen van paardenmishandeling langs de Lesse?
Kanoforum: Algemeen
gepost door: jakke op 04/05/11 21:34
Hallo mede-vaarders,

Gisteren 3 mei in de namiddag zijn er langs de Lesse in de buurt van Dinant 2 paarden zwaar mishandeld (zo wordt vermoed). 2 paarden hebben ernstige verwondingen aan het hoofd.

In de eerste plaats is dit natuurlijk een zorgwekkende gebeurtenis en hopelijk kunnen deze dieren hun verwondingen overleven.

In de media is er ondertussen sprake van dat er kayakers deze wandaden hebben gepleegd tegenover de paarden. De enige feiten zijn dat er rond dat tijdstip een kayaker gesignaleerd is en dat er een persoon zich in of rond de wei heeft begeven.

Als iemand hieromtrent meer info heeft, kan die best contact opnemen met de Belgische politie, zone Boven Maas.

Hopelijk kunnen we door eventuele medewerking ook de naam van onze kano-kayak gemeenschap zuiver houden.

Meer info is te vinden op:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=11&t=1472539&http://www.lavenir.net/article/detail.aspx?articleid=DMF20110503_096

En het helaas reeds gekleurde artikel:
http://www.nieuwsblad.be/forum/index.aspx?pagename=detail&forumid=2459385

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: Jaak op 04/05/11 21:39
Zelfde artikel andere krant:

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20110504_167

Laatste alinea suggereert eveneens andere mogelijkheid.

Enkele weken terug kwam ik op de Lesse een groepje jongeren tegen die dmv een plastic zak allerlei producten inhaleerden. Het kan allemaal...
gepost door: michielv op 05/05/11 03:29
Hmmm, de woorden die bij mij dan boven komen zijn niet helemaal in de geest van 4 mei.

Ik hoop van harte dat ze degene(n) die dit soort wandadaden pleegt(plegen) snel te pakken hebben. Liefst is het natuurlijk geen peddelaar maar eerlijk gezegd kan ik het me niet voorstellen. Het kan natuurlijk altijd dat iemand zich per kano of kayak verplaatst maar dat maakt iemand nog geen kayak/kanovaarder in mijn ogen.

gepost door: Tyrr op 05/05/11 21:40
Lesse, joehoe, welke serieuze kajakker gaat daar varen?
vergeven van de toeristen terwijl je perfect op interessantere plaatsen kan varen (natuur, avontuur, ...).

lijkt me ook wel sterk dat het een kajakker geweest zou zijn, zelfs een toerist in een kajak met een peddel. Zo een hap zet je niet met een simpele peddel lijkt me. eerder iets voor een machette of iets.

enige wat ik kan verzinnen is iets in de aard van: laten we eens kijken of we die dieren op hol kunnen laten slaan

nieuwsblad heeft de gewoonte om meteen te kleuren, ongenuanceerd ed te zijn, spijtig genoeg hebben veel mensen dat nog niet door.
gepost door: ronny op 06/05/11 01:56
Ik heb vroeger jaren paarden gehad,en die mishandel je niet zomaar laat staan in een open weide.
Als die onrustig worden blijf je liever uit de buurt.
Ik persoonlijk geloof niet het verhaal dat kajakers dit zouden gedaan hebben.
En dan die wonde op de foto,dat krijg je volgens mij met een peddel nooit gedaan.
Wat hier gebeurd is weet ik niet maar om zo een grote wonde met een haal moet je toch straffe toeren uithalen.
Het lijkt of het paard ergens geklemd heeft gezeten of een stamp heeft gehad van een ander paard.

In ieder geval er is veel kracht bij te pas gekomen.
Ik hoop dat ze de oorzaak achterhalen.
gepost door: bjorri op 06/05/11 07:43
Vreselijk wat die paarden is aangedaan. Het is natuurlijk volkomen onmogelijk om met een peddel van rond een kilo zulke wonden toe te brengen. Bovendien moet je toch wel erg handig zijn met paarden om dat in je uppie bij twee paarden voor elkaar te krijgen. Het lijkt me sowieso een gevaarlijke bezigheid om paarden te slaan die in hun eigen omgeving staan. Een kajakhelm is dan wel een erg minimale bescherming.

Filmpje van het weiland: http://www.rtl.be/videos/Video/309721.aspx
Hoewel ik geen frans versta wordt er afaik nog steeds vanuit gegaan dat een kajaktist de schuldige is. De artsenverklaring in een van die krantenartikels geloof ik eerder: De beesten hadden het voorjaar in de bol en zijn tijdens een onstuimige galop door de wei tegen een boomtak of zo aangelopen. Het weiland is zo te zien een ommuurde boomgaard dus mogelijkheden zat om ergens tegen aan te lopen.

En om dan zelf even een ongefundeerde veronderstelling te lanceren: Waarschijnlijk grijpen de eigenaren dit ongeluk aan om een kajakverbod langs hun weiland te bewerkstelligen. Ik kan me als paardenbezitter namelijk ook voorstellen dat je geen (kajak)toerisen in je land wilt laten picknikken. Maar laten ze wel reëel blijven, het instrument om dergelijke wonden te maken vervoer je niet in een kajak en het is zeker geen peddel.
gepost door: jakke op 06/05/11 08:35
Ik heb mij ook al afgevraagd of je dat lukt met een peddel, mogelijk met een plastic verhuurpeddel? Maar ik betwijfel dan ook ten zeerste of dat lukt bij 2 paarden.

D efeiten zijn wel dat de paarden zwaar zijn toegetakeld.

En ook al blijkt het geen sport-kayaker te zijn, of een onbesuisde uitspatting van de paarden zelf, de kayak gemeenschap wordt hier helaas ook in een kwaad daglicht gesteld.

Nu via iemand die rechtstreeks contact heeft met de eigenaars hebben we wel laten weten dat we bij de kayak gemeenschap een vraag naar getuigenis gelanceerd hebben.

Hopelijk kan de oorzaak aangeduid worden en zijn er geen blijvende gevolgen, noch voor de paarden noch voor het varen op de Lesse!
gepost door: michielv op 06/05/11 13:05
bjorri schreef op 06/05/11 07:43:
En om dan zelf even een ongefundeerde veronderstelling te lanceren: Waarschijnlijk grijpen de eigenaren dit ongeluk aan om een kajakverbod langs hun weiland te bewerkstelligen. Ik kan me als paardenbezitter namelijk ook voorstellen dat je geen (kajak)toerisen in je land wilt laten picknikken. Maar laten ze wel reëel blijven, het instrument om dergelijke wonden te maken vervoer je niet in een kajak en het is zeker geen peddel.

Ik wil niet negatief doen maar het zou me niets verbazen. Het ligt een beetje in de lijn van hoe de vissers-lobby het voor elkaar heeft gekregen om kajaks en kano's van veel rivieren te weren (in Belgie maar ook in Engeland en misschien wel op andere plaatsen ook?).

En er zal geen politicus zijn die verstand van zaken heeft en zo'n actie verwerpt: als het stemmen oplevert gaan ze mee. Het grote onrecht moet immers bestreden worden, ook al klopt er geen jota van.
gepost door: bjorri op 06/05/11 13:52
jakke schreef op 06/05/11 08:35:
Ik heb mij ook al afgevraagd of je dat lukt met een peddel, mogelijk met een plastic verhuurpeddel?

Laat ik eerst maar vertellen dat de naam bjorri geleend is van Björri, indertijd mijn IJslandsepaard. Ik ben dus absoluut niet antipaard mag je daaruit afleiden. Ik weet ook verdomt goed hoe vervelend het is als vissers, schaatsers of kajakkers je weiland afzetting verkloten (schrikdraad stuk maken). Kan je zelf weer je paard vangen en via de verzekering een bollenboer schadeloos stellen. En dan de categorie 'aardige' mensen die gebitten en gezondheid verpesten met suikerklontjes of bepoederde aardappelschillen voeren, lieft met een vergeten schilmesje erin... Zo, dat is eruit. Elke hobby heeft dus frustraties door andere hobby's en bemoeials. Leven en laten leven is mijn credo, niet elkaar dwars zitten en rekening houden met anderen over en weer.

Inhoudelijk:
De verwonding is een scheur, niet een snijwond want die zou scherpe randen hebben. Bovendien gaat de verwonding over een gebogen vlak van de neus (bot). Dat kan dus gewoon niet door een klap met een relatief licht object. Beide paarden hebben slechts één wond, een dierenbeul laat het niet bij één (enorme) klap per paard denk ik.

Dat de beesten maar mogen genezen en van de schrik bekomen. De eigenaars veel sterkte.
gepost door: jakke op 09/05/11 09:00
@Bjorri,

Elke hobby inderndaad zijn frustratie. Als ieder nu eens een keertje respect zou opbrengen voor het materiaal van andere mensen, en dieren natuurlijk, dan zou er wereldvrede heersen ;-).

Ik vind nu wel niet dat er blindelings moet geschoten worden op een visserslobby of wat dan ook. Want dan is het onderwerp hier geen haar beter dan de ongenuanceerde berichtgeving in de kranten.

Hopelijk recupereren de paarden van hun verwonding en kunnen ze de oorzaak achterhalen. Als het bewust toegebrache schade is, is er nog tijd genoeg om te oordelen!
gepost door: EllBell op 10/05/11 13:05
Ik volg dit onderwerp ook op Bokt (paardenforum van de link in de beginpost, ben ook paardenhouder) en las daar dat er één 'getuige/dader' was opgepakt, maar die is weer vrij gelaten. Verder is er tot nu toe geen info over wat er precies gebeurd is.
De paarden stellen het naar omstandigheden goed, ze verblijven in een kliniek in Luik. De dierenarts daar twijfelt ook aan de theorie van mishandeling door mensen, hij denk eerder aan een ongeval.

Ikzelf ook, wat hierboven over de wonden werd geschreven lijkt me correct. Ik heb ook twee hengsten met veel temperament op de weide lopen, en ik kan me absoluut niet voorstellen hoe je die als buitenstaander dat soort wond zou kunnen toebrengen, en al helemaal niet als ze ongehalsterd vrijlopend zijn zoals deze twee.
Dat die twee hier op een dag volledig over hun toeren eens in de omheining gaan aan 50 km/uur, dat zie ik dan wel weer als een reeël gevaar (daar moet je eigenlijk altijd rekening mee houden met paarden/omheiningen). Als je dan heel erg pech hebt, krijg je paarden die toegetakeld zijn als de twee die nu in het nieuws zijn.

Het lijkt me wel goed mogelijk dat kayakers/toeristen in de weide hebben gelopen, en eventueel de paarden hebben opgejaagd. Ondanks dat het niet mag, en dat er overal bordjes staan om je daar aan te herinneren, zag ik dat dit voorjaar ook al eens (toeristen via het water in een weide met een kudde paarden).
Dat moet zeer ergerlijk zijn voor de eigenaars, want helaas hebben de meeste mensen geen idee hoe zo'n kudde kan reageren als er ineens vreemde mensen uit de rivier opduiken. Blijkbaar gaan veel mensen er van uit dat dieren maar gewoon voor zich uit blijven staren als je ineens in de weide stapt. Kan soms, kan ook niet, ook met koeien of schapen, en al helemaal met paarden.. het is niet te voorspellen.

Eigenlijk zou iedereen gewoon de beleefdheid moeten hebben om niet in weides te gaan lopen, en zeker niet in weides met dieren er in.
Misschien dat die verhuurbedrijven dat in de toekomst nog maar wat harder moeten inpeperen.
Maar alleszins niet fijn dat de hele sport door dit soort verhalen in een slecht daglicht wordt gesteld.
gepost door: ErikV op 11/05/11 20:45
Ik ben een dieren liefhebber.
Maar ook iemand die van een bepaalde vrijheid houdt.

Als mensen al niet meer in een paardenwei mogen lopen..

Gaat mij een beetje te ver. Ik heb als eens vaker in een wei gelopen maar om nou te zeggen dat er paarden van gewond raakten....

Mensen moeten kunnen genieten van de natuur..

Maarja dat is slechts maar mijn mening.

gepost door: bjorri op 12/05/11 07:42
ErikV schreef op 11/05/11 20:45:Als mensen al niet meer in een paardenwei mogen lopen..

Als mensen al niet meer...
- Een paard in die wei mogen aaien
- een suikerklontje mogen voeren
- de kinderen op de rug van een paard mogen zetten
- even het schrikdraad mogen slopen om in die wei te komen
- etensresten netjes in een zakje achterlaten op dat weiland
- in de achtertuin van een ander mogen komen
- ongevraagd een willekeurige boot van een ander mogen varen
We maken toch nix kapot!

Nee, dat weiland is ter beschikking van die beesten en hun eigenaren. Met goed fatsoen blijf je daar gewoon van af. Met alle respect.
gepost door: EllBell op 12/05/11 09:05
Als mensen al niet meer in een paardenwei mogen lopen..

Dat is nu de naïviteit waar ik het over had. In mijn weide ben je alleszins niet welkom. De kans dat de heren die er in lopen het in de bol krijgen en jou en eventueel zichzelf door de draad jagen is echt wel reëel. En dan ben IK verantwoordelijk voor jouw schade en degene die die loslopende paarden nog aanrichten buiten de weide.. nee bedankt.

Maar als je het nu gewoon komt vragen, zoals wel meer mensen doen (de GR loopt naast de wei) dan mag je van mij in alle vrijheid in het groen kamperen ergens op een stuk waar geen dieren staan. En met dat soort beleefde kampeerders hebben we ook nooit problemen gehad..