| Kanokampeertocht op de Ourthe (deel 1) | ||||
| Kanoforum: Toertochten / Grootwater / Vlakwater | ||||
|
gepost door: Nico B op 18/02/05 19:43
Een kanokampeertocht (deel 1) Een aantal leden van onze kanoclub hadden het idee om met canadezen de Ourthe af te zakken met bagage en onderweg kamperen. Dat leek ons ook wel wat. Mijn vriend R. en ik waren enige jaren geleden in het gelukkige bezit van een Mobile Adventure Cruiser (ja, die bestaat echt). Deze 5.5 meter lange vlakwater canadees was leeg al loeizwaar, geen bocht om te krijgen en dus uitermate geschikt voor een tocht met bepakking op de Ourthe met hoog water. Nu is mijn vriend een hobbykok. Dat heeft zo z’n voordelen. Alleen hebben wij dan ook altijd een iets uitgebreidere kookset mee dan anderen. Deze kookspullen zitten doorgaans in een halfkuubskist en R. was er heilig van overtuigd dat deze ook nu mee moest. Tegenstribbelen van mijn kant hielp niet. Aangezien aanschouwelijk onderwijs altijd het beste werkt had ik de boot in de tuin gelegd, alle kampeerspullen erbij samen met de betreffende kist. R. is zeker een halfuur bezig geweest met passen en meten voordat hij durfde erkennen dat de kist niet zo’n goed idee was. Het was een nog een hele afweging welke stoompan, hapjespan en braadslee dan wel meekon. Maar uiteindelijk is het dan toch gelukt. Nu ging het nog om het gewicht. Gelukkig wonen wij 25 meter van water vandaan dus de boot met spullen werd daarheen gezeuld. We zijn allebei ingestapt en de boot maakte geen water. We konden niet zien hoeveel vrijboord er nog over was maar ruim voldoende dachten we. De tocht naar België heeft diepe indruk gemaakt op onze auto. We hadden de boot niet erg vaak op het dak vervoerd. En, zoals gezegd, de boot was erg zwaar. Vanwege miscommunicatie (in gewoon Nederlands; zonder overleg) belande de boot nogal hard op de allesdragers. Die konden deze dreun wel verdragen maar in de jaren daarna heb ik nooit meer hoeven zoeken waar de voeten van de dragers moesten komen. Om te oefenen stapten wij die middag nog in bij Nisramont en dobberden (zonder bagage) richting camping. De waterstand was niet bijster hoog. Dat veranderde echter in één nacht. ’s Avonds konden we de tent nog net naar hoger gelegen grond tillen! Dat beloofde nog wat. Wordt vervolgd. Nico |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: Boogieman op 18/02/05 20:21
Da's alweer een leuk verhaal. (Nouja n halve dan) Dat lijkt me inderdaat een voordeel dat je met een canadees ongeveer 2X zoveel zooi kan meebrengen. (maar ook dat is soms dus niet genoeg...) |
||||
|
gepost door: Nienke op 18/02/05 20:49
vol verwachting klopt ons hart wanneer volgt deel 2? |
||||
|
gepost door: Krijn op 19/02/05 12:28
Leuk verhaal, Ben benieuwd naar deel 2. A.s. weekend ga ik zelf varen in de Ardennen (Ourthe en Lesse). Heb echter het idee dat het handiger is om te gaan skieën gezien de sneeuw en de temperatuur. Hoe koud/warm was het toen jullie daar waren? Was het een beetje te harden? Hoor graag even, dan weet ik tenminste of ik beter mijn skies kan meenemen dan mijn Kayak..... Groet |
||||
|
gepost door: Nico B op 19/02/05 18:55
Dank, ik ben geroerd door de reacties. Zondag zal ik proberen het volgende deel te produceren Nico |
||||