| spectra lijn | ||||
| Kanoforum: Gezocht | ||||
|
gepost door: misha op 17/03/05 19:39
ola allemaal, weet iemand misschien waar ik 5 mm spectra lijn kan krijgen in nederland? ik wil de lijn in mijn werpzak vervangen voor spectra lijn vandaar... gr misha |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: michielv op 18/03/05 15:11
Als nitwit op diet vlak: wat is het voordeel dan? Niet dat ik gelijk mijn werpzakken wil gaan aanpassen hoor, daarvoor worden ze te weinig gebruikt |
||||
gepost door: Wilko op 18/03/05 15:44
michielv schreef op 18/03/2005 15:11: Spectra is veel sterker dan polypro, het nadeel is dat het niet drijft. Daarom wil je het liefst een spectra kern met polypro mantel lijn hebben. Wilko |
||||
|
gepost door: misha op 18/03/05 18:27
ola, Het grote voordeel van spectra is idd dat het veel sterker is en dat ook blijft. Deze zomer heb ik een kloof uit moeten klimmen / abseilen met een 4 jaar oude werplijn en een HMS carabiner (niet echt gaaf zeg maar als je 10 m boven een passage hangt waarvan je net had besloten dat hij niet te varen is) Tja en dan kun je wel zeggen dat je een werplijn bijna niet nodig hebt, maar als je je leven er aan gaat ophangen kun je maar beter zorgen dat het goed is! Bij NRS (amerikaans) verkopen ze wel spectra werplijnen van ongeveer $70usd. maar aangezien ik het niet nodig vind om een hele werplijn uit amerkia te bestellen... (ik weet namelijk dat de lijn hier ook te krijgen moet zijn) gr misha |
||||
|
gepost door: KEESVK op 19/03/05 12:18
Ha die Misha, Snap wat je bedoelt. 5 mm. lijkt me echter wel een beetje aan de dunne kant niet? Zou minimaal een mm dikker nemen als je het eventueel wilt gebruiken voor abseilen. Dan snij je je handen ook niet zo snel en is het te doen. Je zou eens kunnen vragen aan PaulT, die werkt bij de Bever, dus wie weet... Darnaast weet ik ook dat HF sinds vorig jaar een statische lijn op de markt gebracht heeft. Een heel mooie lijn, tevens te gebruiken bij veel klimmaterialen die je ook als veiligheidsspul mee hebt. Beetje stuggere lijn dan "normaal" maar prima voor zowel accuut als bergend te gebruiken. Succes, kees |
||||
gepost door: michielv op 19/03/05 22:03
misha schreef op 18/03/2005 18:27: De reden dat ik mijn werplijnen al jaren niet meer gebruikt heb is dat ik sinds 2000 eigenlijk geen wildwater meer gevaren heb. Overigens zijn het wel goede werplijnen (Palm en HF) en ook altijd netjes gebruikt/schoongemaakt/droog opgeborgen etc. Het leek me inderdaad wel slim om veiligheidsmateriaal een beetje netjes te behandelen. |
||||
|
gepost door: PaulT op 20/03/05 00:55
Hoi Misha, Bij Bever is geen spectra te koop. Spectra komt, volgens mij, heel dicht in de buurt van statisch klimtouw. Bij waterskieen/wakeboarden wordt spectra gebruikt. Misschien dat je een waterskibaan bellen voor een adres? In de nummers 33, 34 en 35 van Playboating magazine is er over geschreven. Een korte samenvatting: Spectra is twee keer zo sterk als Polyprop . Het touw is van zichzelf wat stugger. Dit betekent dat je een kleinere diameter nodig hebt om hem in een zak te kunnen proppen. Maximaal 8mm. Dit houd niet echt goed vast . Het is superstatisch en dit is weer erg handig bij takelsystemen en abseilen . Het is voor klimmen ongeschikt, omdat de kracht erg snel oploopt bij een val. Een val van 2 meter kan al een kracht van 12kn (1200kg) opleveren. Dit is niet heel fijn voor je lichaam en touw . Als het touw door je handen slipt ben je ook niet blij . En de schokbelasting wordt ook groter, waardoor je weer grotere kans hebt om het touw los te laten als zwemmer . En het zinkt .Palm maakt werplijnen die 19kn - 30% (voor de knoop) = 14,5kn kunnen houden. Je moet hem alleen niet gebruiken als waslijn of om de kajaks vast te binden en een beetje netjes houden. Genoeg geluld, tijd voor een biertje. |
||||