| Hoe bereid jij je voor? | ||||
| Kanoforum: Toertochten / Grootwater / Vlakwater | ||||
|
gepost door: Jur-re op 30/06/05 21:06
Ha Ik ben een nieuwsgierig hoe mensen zich voorbereiden op een lang (min 50km) één daagse toertocht. Ik denk er aan om dit jaar of volgend jaar de Velluwe Rally te doen en dan de 100KM maja wil ff weten hoe ik me moet voorbereiden, als dat word gedaan. Jur |
||||
| Reacties (1 van 1 pagina's) |
||||
|
gepost door: Shtinky_puddin op 30/06/05 21:57
Ehm... kilometers maken? Of is dit te simpel gedacht? Voor een goede (ren)marahon geldt dat je in training grofweg tien keer de afstand gelopen moet hebben, om richting PR te kunnen trainen. Maruh de sportbillies onder ons kunnen je vast mooie trainingsschema's laten zien. Zou ook eens kijken op internet naar renschema's, en die vertalen het water op... En succes alvast! |
||||
gepost door: Jur-re op 30/06/05 22:04
Shtinky_puddin schreef op 30/06/2005 21:57: Haha die succes heb ik erg nodig Maar nu moet ik nog iemand zoeken die met me mee kan varen, tis niet echt verstandig/leuk om alleen de ijssel op te gaan. Ik heb vorig jaar zo'n 300Km gevaren en vaar dit jaar bijna elke woensdag (niet wel maar wel 1 a 2u) En ook af en toe op een zondag, een toertocht of op de ijssel. Ik train ook nog 1x in de week in de sportschool, dit is met een speciaal programma voor kanoërs (Thnx & Kus voor Maud) J |
||||
|
gepost door: Shtinky_puddin op 30/06/05 22:07
Zou ook zeker opletten dat je voldoende tijd achtereen draait in je boot... op vlakwater krijg ik op gegeven moment behoorlijk last van mijn rug, als ik niet getraind ben. |
||||
|
gepost door: Martijn op 30/06/05 22:25
Volgens mij is het voor iemand met een aardige conditie en redelijk goeie peddelconditie zowieso best te doen.. Die IJssel stroomt natuurlijk wel een redelijk beetje mee.. dus in principe kom je er zowieso wel. Wil je het goed kunnen varen, in een respectabele tijd.. dan lijkt het me inderdaad een kwestie van kilometers maken. Uitbouwen naar langere stukken. meerdere keren per week varen, en regelmatig een paar uur lang. De week voor de tocht wat minder varen, en voldoende pasta eten. Hoe hard stroomt die IJssel eigenlijk? en hoe lang doen andere kanoërs er over? |
||||
gepost door: Jur-re op 30/06/05 22:56
Martijn schreef op 30/06/2005 22:25: Ha Conditie heb ik niet Maar kan wel 15km varen, als het verder is heb ik geen idee hoe dat gaat.De ijssel stroomt met 5km per uur zeggen ze. Das zonder peddelen 10u varen, met peddelen 7u? Moet kunnen. Zal volgend jaar iemand zoeken waarmee ik veel kan varen dus veel Km's kunnen maken. De week van de toch lekker chillen! Pasta... mmm ff naar Itali |
||||
|
gepost door: Thomas op 30/06/05 23:12
ik heb een keer de 50 gevaren en een keer de 100 de 50 deed ik in verhouding langer over dan de 100.. dit kwam door lagere waterstand slechtere weersomstandigheden etc.. ik vaar nouwelijk vlakwater maar heb wel een goeie peddelconditie (mag ik aannemen ) |
||||
|
gepost door: Daniel v d Meulen op 01/07/05 00:26
Hey Hallo Met de kanovereniging hebben we vanavond net de beslissing gemaakt om dit jaar voor de verandering eens de 50 km te doen tijdens de Veluwerally. Jou zou met ons mee kunnen varen, we varen zowel met volwassenen als met jeugd, man of twaalf, zowel in één als in prof. tweepersoonskajaks. www.dekanoniers.nl uit Joure. (we hebben de 50, 75 en 100 gedaan, maar 100 is afzien hoor...) Groeten, Daniel |
||||
|
gepost door: macho op 01/07/05 09:04
je voorbereiding zal wel goed zijn. Ik heb een aantal maal de 100 km gedaan, maar na Deventer word het een stuk zwaarder. De stroom is er dan een beetje uit en moet je dus meer zelf doen. Maar het is wel heel leuk om hem uit te varen natuurlijk. Het ergste is de brug waar je uiteindelijk uitstapt.... Die zie je al van ver en van alle kanten. Het duurt echt tijden voordat je er dan eindelijk bent. veel geluk |
||||
|
gepost door: michielv op 01/07/05 09:28
Ik zou eens kijken naar een schema voor het lopen van de marathon: hier doe je 1 keer per week een lang stuk en een aantal keren per week kortere delen. De truc zit hem in het vaak peddelen, niet zozeer in het lang peddelen. Van vaak peddelen leer je je lichaam weerstand op te bouwen tegen de belasting die je tijdens de lange tocht krijgt. Voor ideeen voor een trainingsschema (voor de marathon hardlopen) kun je kijken op http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=2752 Overigens is 50 kilometer varen (stroomafwaarts) een stuk minder zwaar dan een marathon lopen |
||||
gepost door: Jur-re op 01/07/05 11:12
Daniel v d Meulen schreef op 01/07/2005 00:26: Hallo Ik ben zelf een lid van DKV (Deventer) en we gaan vaak met onze club ook de 50Km varen. Je zult me wel herkennen (rode kano) en het zal wel leuk zijn als er eens andere groepjes vormen... |
||||
|
gepost door: Jur-re op 01/07/05 11:21
Voor de mensen die dit zeggen "maar na Deventer word het een stuk zwaarder." dat ken ik, hoor ik elke keer bij de club als we het over de VelluweRally hebben. Denken jullie dat ik hem 'goed' kan halen als ik 1 a 2x in de week vaar of MOET ik echt meer (lang) gaan kanoën? Wie wil er mee trainen |
||||
|
gepost door: Martijn op 01/07/05 11:31
Hey jarre.. Vaar eens wat treintjes mee met de poloërs |
||||
gepost door: Jur-re op 01/07/05 11:37
Martijn schreef op 01/07/2005 11:31: pffff die zal ik niet bijhouden, kan ze eens vragen als ze aan het sprinten zijn, dat ik dan met hun mee ga. |
||||
|
gepost door: Jur-re op 01/07/05 16:54
O ja ik en ga ff iemand zoeken die me onderweg kan masseren |
||||
|
gepost door: Shtinky_puddin op 01/07/05 18:26
Nelleke van de DKV heeft sportmassage cursussen gedaan... In je eigen achtertuin, dus, zo'n beetje. |
||||
gepost door: Jur-re op 01/07/05 20:41
Shtinky_puddin schreef op 01/07/2005 18:26: Zal haar een aanschieten Ik spreek haar niet vaak maar eens hopen dat ik haar binnenkort zie |
||||
gepost door: Ben op 01/07/05 23:07
Jarre schreef op 30/06/2005 21:06: Als je zonder al te veel pijn wil uitvaren is de enige goede voorbereiding: veel kilometers varen. Hoeven niet altijd lange stukken te zijn (20 km of meer). Ook korte stukjes helpen je aardig op weg, maar vééél varen; dat is het. Je kano wordt bijna je tweede thuis. Op dat polyester zitje moet je bijna net zo makkelijk zitten als thuis in de zetel. Veel varen, veel in de kano zitten. Zo voorkom je ook stramme en pijnlijke benen of onderrug tijdens de ralley. Probeer tijdens de training een een zo strak mogelijk basis tempo te ontwikkelen dat je ook tijdens de ralley vaart. Wijk hier niet vanaf. Ook al vaart een kennis 2 slagen sneller. Probeer hem niet bij te houden. Dat is moordend voor je laatste kilometers. Hou je rustpauzes (aan de kant) zo kort mogelijk. Eet een paar boterhammen, loop even rond, drink voldoende en vertrek weer. Zodoende ben je het snelste weer in je ritme. And last but not least. Vertrek 's morgens ruim op tijd. Voor in de groep varen werkt altijd motiverend. |
||||
|
gepost door: Thomas op 02/07/05 04:30
en trek de juiste kleren aan.. Geen strak neopreen ofzow.. heb ik ervaring mee.. krijg je blaren onder oksels |
||||
gepost door: Jur-re op 02/07/05 11:40
Thomas schreef op 02/07/2005 04:30: Gewoon een lekker shirt en me zwembroek ofzo.... |
||||
|
gepost door: hotwiredbrain op 17/01/06 21:10
Het voorbereiden is niet zo moeilijk toch? Veel kilometers (ook alleen want het kan zijn dat je het clubje waar je mee samen zou varen niet bij kan benen) maken genoeg eten en drinken mee nemen en ik ga er in me tijdsplaning nooit van uit dat er stroming staat (te minste op de ijssel dan) en je goed kleden is ook belangrijk. |
||||
|
gepost door: Pyro op 18/01/06 00:44
Ik heb de 50km een keertje gevaren, dat viel echt mee. Ik heb de honderd ook een keertje in 2 dagen gedaan. Op zich niet zo bijzonder maar het was tussen kerst en nieuwjaar. Een paar km voor Deventer werden we door (de toen nog) RPtW vriendelijk verzocht de IJsel te verlaten, het was namelijk al een poosje donker. Vlak bij DKV hebben we op het Q8(?) terrein onze tenten op gezet. Later die avond nog even bij DKV binnen gelopen, was heel gezellig. Daarna nog even naar de kroeg geweest en toen lekker slapen. De volgende dag het laatste stuk naar Kampen, dat was aanzienlijk zwaarder. Mede vanwege het weer, veel wind, kou en regen, was het een behoorlijk zware tocht. Het was de spierpijn en blaren op mijn handen meer dan waard. Voorbereiding? Gewoon wat toertochtjes gevaren van rond de 20 km. |
||||
gepost door: Jur-re op 18/01/06 10:30
Pyro schreef op 18/01/2006 00:44: Hej Leuk te horen dat je bij ons een keer bent binnen geweest. Ik heb er nog geen ervaring mee dat we de ijssel zijn af getrapt. Maar ik heb zelf in polen in 10dage n238km gevaren. maar die was 2 dagen varen, 1 dag rust, en dan weer varen. elke keer iets meer. maar dit was 14dagen achter elkaar. Ik denk dat je het systeem moet aanhouden maar dan verdeel over 2 a 3 keer per week. gr jur |
||||
|
gepost door: zaatlob op 18/01/06 12:28
Heb de 100 km vershillende keren gevaren. Over het algemeen in een Sk (vlakwater toerboot). Is goed te doen. Als je het in je ww-boot wilt doen wordt de tweede helft echt zwaar. Voor de vlakwater boot had ik een zitje gemaakt van een oud matje, wel handig om het lang uit te houden. Had een dubbellaags exemplaar met in het bovenste stuk een stuk uitgesneden voor je zitbotjes. Heb nooit echt getrained voor de veluwe ralley. Maar zat wel minimaal een keer per week in de boot met afstanden vanaf 10 km. Ervaring is dat je onderweg wel een vaarmaatje voor het stuk kan oppikken. Was bijna altijd wel iemand in de buurt die ongeveer even hard voer. Af en toe een lange toertocht ter voorbereiding kan ook geen kwaad. |
||||
|
gepost door: Ronnie op 18/01/06 19:49
Als eerste, kilometers maken!! Ik heb nu al twee keer de elstedentocht non-stop gevaren. (204 km in 30 uur). Als voorbereiding hierop heb ik met een basis kanoconditie 3 maanden lang 3 a 4 keer in de week een uur gevaren en daarnaast kracht training. Fysiek vaar ik hiermee de tocht zonder enkele problemen en is het enkel een mentale kwestie (slaapgebrek) geworden. Ik denk dat je zonder al te veel training 100km moet kunnen varen, en al zeker op de ijsel stroomafwaarts. Er vanuit gaan dat je kano-basis conditie goed is en je een goede techniek in huis is hebt. |
||||
|
gepost door: hotwiredbrain op 18/01/06 20:32
Ach ja zo zal iedereen wel zijn eigen manier hebben van voor bereiding. |
||||