PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
winter? Hoe lang doorvaren? Kleding?
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: robv op 18/07/05 13:08
ben ik weer:
als het financieel een beetje meezit zou ik nog dit seizoen een bootje kunnen aanschaffen. Alleen, tot wanneer varen jullie door? Of gaat de boot vanaf oktober in winterslaap? Zit dus te overwegen of het slim is om dit seizoen nog een boot te kopen. (als ik uberhaupt een bootje vind dat mij goed past en waar ik mee overweg kan)

Een andere vraag die dan meteen in mij opkomt, als je door vaart tot herfst (winter?) wat voor extra kleding heb je dan nodig?

Ik ben nu eerst bezig mijn kleding bij elkaar te sprokkelen en misschien is het handig als ik daarbij vast rekening houd met het komende koudere weer (en begin van volgend seizoen). Nu shorts kopen is immers niet een erg strategische zet als je geen enorm ruim budget hebt maar sommige thermo kleding zal nu nog erg warm zijn. Wat is slim? Zo'n robson thermoshirt die nu in de aanbieding zijn bij AB zou dat bijvoorbeeld handig zijn om vast aan te schaffen?

Gaan er ook nog mensen het zwembad in?

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: Boogieman op 18/07/05 13:29

Met een lange "Long John" en een thermo shirt kun je een aardig tijdje doorvaren meen ik. Wel krijg je op een gegeven moment kouwe handen (als het water begint af te koelen) maar de meningen over peddel moffen, wanten en handschoenen zijn verdeeld. Zelf heb ik wanten met een open handpalm. Het is zowiezo handig om tegen die tijd een Neopreen muts te hebben. (zelf heb ik een bivak model)

Als het echt koud word (< 5gr) dan trek ik mn neopreen surfpak met langen mouwen weer aan denk ik. (Dan maar rode schuurplekken onden mn armen...)

gepost door: Stephen op 18/07/05 13:36
er zijn genoeg mensen die lekker doorvaren van de winter.. Ik vaar volgens mij vaker in de winter dan in de zomer.
Wat Boogieman zegt, een long john en een goed anorak is geen overbodige luxe. Thermo shirts droeg ik vroeger nooit, maar nu ik er 1 heb wil ik niet meer zonder.

Wat heb je al en wat moet je nog hebben. Misschien zijn er mensen die je eventueel voor de winter wat spullen kunnen lenen als het financieel niet lukt nog?
gepost door: Shtinky_puddin op 18/07/05 14:37
Juist in de winter gaan bijvoorbeeld de rivieren in de Ardennen (hopelijk) bevaarbaar worden. Het eerder genoemde neopreen mutsje lijkt misschien overdreven, maar je verliest enorm veel warmte via je hoofd. Voor de kosten hoef je het niet te laten, zeker kopen dus!
gepost door: michielv op 18/07/05 14:40
Zelf gebruik ik altijd lagen kanokleding: als het kouder wordt trek je een laagje meer aan, als het warmer wordt een laagje uit. Ligt er ook aan wat ik ga doen en of ik verwacht om te gaan of te gaan zwemmen. Op vlakwater vaar ik nog vrij lang door met een korte broek, tenzij het echt erg koud wordt. Maar dan blijf ik in principe ook (vrijwel) droog en zolang je in je boot zit hou je je wel warm met varen.

Aan de ene kant is een paar shorts misschien geen geweldige keuze, aan de andere kant: je gaat er nu mee varen. Alleen spullen kopen voor in de winter is misschien financieel leuk maar heb je er dan nu ook plezier van?

Wat ik een erg fijne aanschaf vond was een dun neopreen shirt met lange mouwen (uit de surfshop). Die dingen zijn toch soepel maar warmer dan een thermo shirt. Onder een goede anorak heb je het in de winter lekker warm en als het wat warmer wordt kun je het shirt zonder anorak aandoen.

Qua handschoenen: ik heb volgens mij een setje neopreen moffen maar die liggen nog bij Thomas

In ieder geval varen veel mensen hier in de winter lekker door, een bootje aanschaffen is dus aan het einde van de zomer (wanneer veel bootjes juist in de verkoop gaan) misschien niet eens zo'n gek idee.
gepost door: Bart Pijpers op 18/07/05 17:06
Hoezo stoppen in de winter?

De nederlandse winters zijn over het algemeen niet zo heel erg koud. Als je een paar voorzorgmaatregelen neemt kun je het hele jaar gewoon je wekelijkse vlakwaterondje draaien zonder al te veel gekke kledingstukken. (Oke, afgezien van die zeldzame keren dat de elfstedentocht wordt geereden)

Voor vlakwater (lucht temp >5 graden celsius) gebruik ik extra termisch ondergoed zowel broek als shirt met daaroverheen een dunne fleece en een goede waterdichte anorak. Misschien een korte neopreen broek.
Wordt het kouder of sneeuwt het dan is een extra laagje aan te raden. verder pak ik dan de lange dunne neopreen broek en een muts (neopreen) of wildwater helm met een goede voering.

Op wildwater is het een ander verhaal. De hele uitrusting gaat dan aan.

Tip voor koude handne en gezicht;
vaseline op je gezicht en ruggen van je hand. Het water heeft dan geen direct contact meer met je huid en bovendien glijdt het er veel sneller af. Je termische overdracht wordt dan heel erg verminderd zonder dat je handen aan beweeglijkheid inboeten. Wel opletten dat je geen vaseline op de handpalmen krijgt
gepost door: michielv op 18/07/05 20:18
Dat is een goede tip, van die vaseline op je handen en gezicht.

Bedankt, ga ik van de winter zeker proberen!
gepost door: robv op 18/07/05 20:39
Ik denk dat ik dan gewoon lekker in mijn wolle zwembroek ga en verder helemaal in de vaseline...lekker goedkoop. Glij ik ook lekker snel mijn bootje uit als het eskimoteren niet zo wil vlotten en hou ik ook nog wat geld over een bootje...

Maar zo te horen heb ik dus behalve goede thermo (onder)kleding en een bivakmuts niet ze gek veel extra nodig. Dat is weer positief, ben ik dit seizoen dus nog niet te laat ingestapt.
gepost door: Wilko op 19/07/05 19:00
robv schreef op 18/07/2005 20:39:
Ik denk dat ik dan gewoon lekker in mijn wolle zwembroek ga en verder helemaal in de vaseline...lekker goedkoop. Glij ik ook lekker snel mijn bootje uit als het eskimoteren niet zo wil vlotten en hou ik ook nog wat geld over een bootje...

Maar zo te horen heb ik dus behalve goede thermo (onder)kleding en een bivakmuts niet ze gek veel extra nodig. Dat is weer positief, ben ik dit seizoen dus nog niet te laat ingestapt.

Nog een paar tips: koop een helm die dicht is van boven, dus eentje zonder gaten om het water zogenaamd er uit te laten lopen. Dat is al een stuk warmer dan die dingen vol gaten, zeker als je eens omduikelt.

Ik heb zelf in mijn neopreen kanoschoentjes altijd een paar goedkope synthetische wibrasokken. Dat is een stuk warmer en je schoentjes gaan er minder hard van stinken! ;-)

Ik vaar meestal in een long john wetsuit met (semi-) dry top, en afhankelijk van de watertemperatuur draag ik een of meerdere lagen thermoshirts onder de dry top. Als het vriest wil ik ook nog wel eens een lange onderbroek onder mijn wetsuit dragen.

Ik heb met bovenstaande uitrusting in combinatie met kanowanten zonder palm al jaren comfortabel warm in de winter gevaren. Ik ben niet meer zo happig op spelen en omgaan op dat soort dagen, maar gewoon lol op de rivier hebben kan nog steeds prima:

http://wilko.webzone.ru/galler15.html
http://wilko.webzone.ru/galler16.html
http://wilko.webzone.ru/galler19.html

Wilko

edit: typo
gepost door: robv op 20/07/05 09:14
Wilko schreef op 19/07/2005 19:00:
[...]

Nog een paar tips: koop een helm die dicht is van boven, dus eentje zonder gaten om het water zogenaamd er uit te laten lopen. Dat is al een stuk warmer dan die dingen vol gaten, zeker als je eens omduikelt.

edit: typo

...net een prijon helm gekocht met 10 gaten boven in. zat het best op mijn hoofd, dan maar een bivakmuts erbij. Maar in zulke winterse gebieden als waar jij hebt gevaren zal ik voorlopig niet komen.

Heb je website overigens al eens bekeken, was een mooi avond vullendprogramma .