PDA HOME
Zoeken - Actieve Topics - Forum Overzicht - Login
eindelijk een echte branding
Kanoforum: Rodeo / Freestyle / Branding
gepost door: robv op 14/08/05 19:57
vandaag de zee in geweest bij ter heijde en eindeljk eerste echte branding na al die kabelende romantische avondwandelingbrandinkjes die ik tot nog toe heb gehad.

Ben tot 3 conclusies gekomen:
1. een heftige brandig voorbij varen is 1 maar wat moet je zonder ervaring met de hoge golven die je achter die branding aantreft???
2.Een strekdam is geen handig plek om bij in de buurt te gaan zwemmen.
3. Ook op zee kunnen schoentjes best van pas komen

Het was dus handig (en noodzakelijk) dat er iemand was om mij uit de stroming rond die dam te trekken, terwijl mijn bootje (geleend van lex waarvoor dank) al lang op het strand was aangespoeld. OP een paar krasjes ben ik er zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Het was een handige les want ik kijk voorlopig wel uit waar ik vaar. En heb nu ook aan den lijve ondervonden waarom je dus niet in je eentje de zee op moet.
Heb na even uithijgen (conditie blijkt op het peil: 0!)nog een tijdje rondgepeddeld vooraan in de branding en heb me daar nog goed vermaakt. Volgende keer maar iets minder hoog inzetten.

Zijn er trouwens boekjes of sites over technieken in de branding? want ik merk dat ik zeker bij dit soort branding (rommeltje)geen flauw benul heb wat ik moet doen met een golf en met de boot, ik ben een paar keer netjes recht op het strand af gekoerst en paar keer zijwaarts maar daar had ik nog weinig/geen controle over. Hoe ga je door een omslaande golf heen? wat is je uitgangs positie bij een naderende golf voor de surf? recht vooruit of een beetje schuin op de golf? Dat soort informatie.

Ik zal morgen wel weer gebroken zijn maar dat was het wel waard.

Reacties (1 van 1 pagina's)
gepost door: WaizFisZ op 14/08/05 20:17
Rob,

Je ging in ieder geval lekker gemotiveerd de branding in, dat was duidelijk zichtbaar. Best zwaar he, constant tegen de branding in varen?

Er is een boekje, als je wil kan je het wel van me lenen. Neem van mij aan. Je leert het alleen door het vaker te doen. Geleidelijk aan ondek je dan hoe je op je peddel kan steunen, hoe je er mee kan sturen. Wat de boot doet als je opkant enzovoort. Schuin tegen de branding invaren helpt ook, in het begin ga je er recht op af. Ik doe het nu een jaar en leer er elke keer als ik ga weer iets bij. Stapje voor stapje probeer je wat nieuws.

Die dam is inderdaad tricky, voor je het weet zit je er op. Vooral bij het getij wat we vandaag hadden ontstaat er op een gegeven moment een nare stroming. Het moment dat er nog net water over de dam heenstroomt is het lastigst.

Ik zal Bert Pohl (van de vier winden) vragen om een inschrijf formulier. Je kan ook zelf contact met hem opnemen via email (bert.pohl@unilever.com).

In ieder geval leuk dat je er was en dat je direct met je neus in de boter viel!

Lex
gepost door: macho op 14/08/05 22:15
hey Lex.....
Hoe ging je nieuwe bootje??????????????
meteen een vette branding dus goed kunnen testen.
Hoe ging het met het andere test persoon?
dorst ie de branding in met 1 arm of is het toch wachten op wat rustiger weer?
mooi logo heb je, nieuw?
gepost door: spikey op 15/08/05 00:19
Joow,

Was vanochtend wat huiverig om te gaan peddelen met windkracht 5 en armblessure, maar na het zien van de prachtige branding kon ik het niet laten de meegebrachte Dragorossi Fish te proberen! Na een vriend die nooit kanoed eindelijk over heb kunnen halen mee te gaan en het water in heb geduwd, stuwde ik me vast in de Fish middels een nieuw soort dijbeen systeem bij dragarossi boten (http://www.dragorossi.com/product.asp?ID=4).. Dit voorkomt een wet exit, dus das ff apart idee, maar dat heb je ook al snel in de zg ratched systemen,en als het echt moet.. Het was erg wennen,de steunen deden aardig pijn (heb toch niet de juiste maat benen, de andere guys die vanmiddag getest hadden zat het als gegoten), maar daardoor had je wel behoorlijke goeie steun en controle over de boot.

Anyway, uitpeddelend en de pijn in mn arm negerend (dom i know,maar wat wil je met zon branding) merkte ik al de snelheid van de Fish, lekker hoog op het water,zelfde gevoel als de Riot Tekno.. Brekers kon ik gemakkelijk doorheensnijden en af en toe met een plof erachter neerkomen! Maar voorzichtig beginnen in de eerste branding en daar merkte ik meteen al de kracht van deze boot: de snelheid en loosheid in de golf! MAN wat surft dit ding! Heb dit gevoel eerder kunnen ervaren in de Tekno (en ook nog in de Seven 0 van Lex). Je zit vrij snel op een golf, hoeft niet meer te peddelen en als ie gaat breken schiet ie naar beneden.Gooi je hem dan opzij maakt ie nog meer snelheid door de zeer scherpe (vierkant) randen. Dit maakt de boot trouwens behoorlijk instabiel, een foutje en je wordt keihard afgestraft!

Na wat gesurf en een enkele rol (rolt redelijk, ik zwem nog aardig bij mn heupen dus was niet al te makkelijk) was het tijd voor de 2e branding!

Uitpeddelend door de grotere brekers kwam een andere eigenschap erg duidelijk naar voren: de Fish surft zeer stabiel en gecontroleerd achterwaards! Namelijk bij grotere brekers wordt je goed teruggezet en zeer snel in een stabiele backsurf. Eenmaal branding doorgekomen wasz het tijd voor een vettere surf. Weer hetzelfde liedje: paar slagen en je zit op een golf en zonder te hoeven peddelen meegenomen worden tot de golf gaat breken en je naar beneden kan storten.. Hier radicaal opzij leunen maakte je nog meer snelheid, maar k merkte dat ik meer mn lichaam draaide dan de boot kante dus dat werdt vollop side surfen of snel spinnen. Echt superlos op de golf, mooi gevoel! Maar dit is wel iets wat je moet oefenen om bij de Fish goed onder controle krijgen, gaat niet zo makkelijk als de andere boten waarin ik heb gevaren.. Vinnen zouden helpen uitbreken te voorkomen, de Fish wordt aangeleverd met 4 vinnen.. Bounce is stukken lastiger, dus zal je opnieuw moeten leren de lucht in te komen als je het vanuit daaruit gewend was!

Deze boot heeft potentie.. als surfen en carven je ding is en vanuit daaruit meer willen dan zit je zeker goed.. Over vlakwater en wals mogelijkheden kan ik niet oordelen, gezien de filmpjes over de fish die ik gezien heb presteerd de fish ook hier erg goed.

Maar hij heeft een gebruiksaanwijzing, door zn scherpe randen en snelheid geen makkelijk handelbare boot! Qua outfitting moet het je zitten.. Ik twijfel daar nog aardig over, betwijfel de sterkte van de dijbeensteunen en de mogelijkheid de boot voor mij naar 'comfort' te outfitten..

2 andere mannen van de 4winden hebben de boot vandaag getest en waren beiden verbaasd over de snelheid van de boot. In het begin wat huiverig voor de beperkte wet exit maar bij hun zaten de steunen ok.. Leo is een kleinere vaarder en voor hem was de voorkant tevolumneus.. De fish komt echter met twee soorten zitjes, deze had een large seating er is nog een kleinere. En voor de nog kleinere surfkajakker is er de squishtail nog altijd..

Anyway, het Tekno surf gevoel is terug te vinden in deze boot, dat maakt een keuze hiertussen behoorlijk lastig Mijn hersens kraken, maar ben zeker stoked na vandaag, geen betere dag om de Fish te testen, Arend Bloem bedankt! Morgen wel ruzie met mn fisio!

Ow en heb ook even in de Seven 0 van lex geprobeerd! Ook dit is een erg vette surfplayboot, zat zeer comfortabel (kracht van pyranha) en veel snelheid zowel op het water als in de golf! Ik kon hier beter mee uit de voeten dan de Fish qua carven, maar dat komt ook omdat ik de s6f gewend ben. Scherpe randen maken rollen lastig, was zwaar wennen!.. Vergeleken met de Fish veel smaller en minder volume bij je benen, maar genoeg beenruimte voor de grotere jongens onder ons! Ook deze boot is meer surfgeorienteerd dus ideaal voor in de branding en qua comfort een dikke plus!

gepost door: WaizFisZ op 15/08/05 07:33
Amen....... Wat moet ik hier nu nog aan toevoegen?

Voor mij is de situatie iets anders. Ik ben natuurlijk nog een beginner en kan de diverse aspecten/moves nog niet goed beoordelen.

Wat me wel opviel was het volgende:

De outfitting van de Pyranha is gewoon super! Wat mij tegenviel was de voetsteun-zak. Die is lekker zacht en comfortabel maar na een tijdje peddelen gaat de steun toch verloren, zeker als je een keer goed getrashed wordt! Bij thuiskomst gisteren de zak verwijderd en er een vaste schuimen voetsteun in gemaakt, dat voelt voor mij toch wel het beste aan. De heupsteunen heb ik ook verwijderd want die zitten voor mij te hard in m'n zijden te duwen. Vervangen voor plakrubber! Bij de pyranha wordt een hele zak rubberen blokken meegeleverd. En..... hier en daar nog een blokje schuim geplakt.

In de branding was het voor mij de eerste 30 minuten erg wennen. Doordat de boot korter is dan ik gewend ben is het wat moeilijker om uit te varen, hij is wat trager. Door het schuim heen gaat vrij gemakkelijk. De boot is wat onstabiel maar dat went snel.

In de golf gaat de boot als een raket, hij wordt als het ware vanzelf meegenomen zonder al te veel te hoeven peddelen en surft direct naar het dal, carven gaat lekker, de boot veranderd zeer direct van richting. Wat erg meewerkt is dat be boot van zichzelf erg licht is. De eerste keer rollen ging perfect maar later had ik er toch wat meer moeite mee.

Anyway..... Ben superblij met m'n aankoop!

@ Macho : Geen spijt! Ben er heel positief over. Zeg maar tegen Arjan dat ie m zeker een keer moet komen proberen, dan neem ik zijn waveski)

Lex
gepost door: Rocky op 15/08/05 14:36
He Tim,

je kunt nog gewoon wet-exiten hoor; als je op je kop hang gaat dat vanzelf. Er zit echt nog wel wat flex in die dingen dus hoeft ze niet eerste zelf opzij te schuiven.

Er is momenteel idd nog een klein probleembje met de huidige 'haken' er zitten wat luchtbellen in het plastic vlak bij de schroef-inserts. Dit wil nogal eens breken, DR stuurt echter gratis vervangonderdelen.
Neem aan dat ze probleem inmiddels wel aan t verhelpen zijn; dus als die bellensteunen eenmaal allemaal aan gort zijn krijg je vanzelf (en gratis) de betere versie.

Kunt ook zonder varen hoor, heb vorig weekend in DR Pintail gevaren en daar moesten ze uit voor mijn 'bveentjes'. Je krijgt dan het zelfde idee als bij d eouder Riots; je been kun je prima kwijt onder/achter de lage kuiprand.

Fish en vlakwater kun je eigenlijk wel vergeten daar is totaal geen aandacht besteed bij he tontwikkelen.
Hij heeft expres dikke voor- en achterkant om bij het landen van aerials niet van de golf te spoelen.

NB: beetje voorzichtig aan met die arm!
Maar wat heb je eigenlijk precies en waar komt t door?
gepost door: WaizFisZ op 15/08/05 14:37
Hij heeft niks joh, tis gewoon een zeur. Hij heeft gisteren 3 uur gepeddeld met een vette smile op z'n gezicht
gepost door: michielv op 15/08/05 15:17
Kanovaren is goed voor je armen en schouders, als je het niet te gek zwaar belast dan
gepost door: WaizFisZ op 15/08/05 15:18
Wel goed voor je armen en schouders, niet goed voor je portemonaie
gepost door: michielv op 15/08/05 16:04
Juist goed voor je portemonaie: die valt er ontzettend van af...

Maar toch geen spijt van de Seven O toch?
gepost door: WaizFisZ op 15/08/05 16:08
Nope..... Zit de hele dag al met een enorme smile op m'n werk. Kan nooit door het weer komen!
gepost door: spikey op 16/08/05 22:24
Haha ja klopt ik stel me aan! Ik kan ook heel goed aan de kant blijven kijken zonder maar enige drang te hebben die die branding in te duiken haha

Maarre beside de schouder ben ik een gelukkig man: heb een Dragorossi Fish in mn bezit! Man ik kan niet wachten weer te gaan!!!!!!!!! Ik betwijfel of je ook hierin komt rocky, maar proberen kan je altijd!! eruit is trouwens makkelijker dan erin..

En ontopic:
@ Rob: uitkijken voor dammen idd, de stroming eromheen is soms sterker dan men denkt! Met uitvaren hanteer ik de techniek door beetje op te kanten als je door een golf gaat, je boot snijdt er dan doorheen en om te voorkomen dat je terugslaat goed voorover leunen. Surftips volgen (hier of aan de rand van het water;)..

anyway mooie dag eens te ervaren hoe de branding ook kan zijn:) En zoals met alles: oefening baart kunst! Athans, voor de meeste, sommige onder ons zijn te oud om te leren, right lex;);)
gepost door: WaizFisZ op 17/08/05 08:28
Hey gaan we flamen!